|
www.dk-forum.de Das Diskussionsforum von DK-Forum.de & Tysk.dk
|
| Vorheriges Thema anzeigen :: Nächstes Thema anzeigen |
| Autor |
Nachricht |
Martin Håstrup Moderator
Anmeldungsdatum: 15.12.2001 Beiträge: 353 Wohnort: Århus (Muttersprache: Dänisch)
|
Verfasst am: 16.05.2007, 10:33 Titel: Wien-seværdigheder og vandreture i Østrig? |
|
|
Hej forumfolk,
Jeg er ved at planlægge en rejse til Wien til sommer.
Er der nogle der har nogle gode tips om hvordan man kommer billigst til Wien. Austrian Airlines har en returbillet til 1340 kr fra København - er det virkelig det billigste?
Og har I nogle gode personlige tips til seværdigheder i Wíen - vil jeg også være taknemlig for det.
Rejsen skal også indeholde lidt vandreture i nogle af Østrigs bjergområder. Hvad kan I anbefale? Evt. gerne med tips om god og billig overnatning i bjerg-områderne.
På forhånd tak _________________
Mit freundlichen Grüßen
Martin Håstrup.
Redaktør & moderator
www.tysk.dk/blog/ & www.tysk.dk |
|
| Nach oben |
|
 |
Heike Mitglied
Anmeldungsdatum: 04.04.2002 Beiträge: 64 Wohnort: Bielefeld, Deutschland
|
Verfasst am: 16.05.2007, 12:31 Titel: |
|
|
Hallo Martin!
Forstå Du tysk? Jeg snakker ikke so godt dansk! Wir waren vor ca. fünf Jahren für einige Tage in Wien. Wir haben uns damals bei der Tourist-Information eine Tourist-Karte (oder so ähnlich) gekauft. Damit gab es viele Eintritte und U-Bahn vergünstigt oder gratis. Dazu gab es eine dicke Info-Broschüre mit Kurzbeschreibung für viele Museen und Sehenswürdigkeiten. Wir haben uns dann im Stadtplan dicke Kreuze gemacht, was wir unbedingt sehen wollten und haben so viele interessante Sachen gesehen und erlebt (z.B. Führung zum Film "Der dritte Mann"). In der Tourist-Info gab es damals auch einen Ständer mit kleinen Rabatt-Kärtchen für alle möglichen Restaurants, Veranstaltungen usw.
Viel Spaß in Wien!
Heike |
|
| Nach oben |
|
 |
Rørviger Mitglied
|
Verfasst am: 16.05.2007, 12:44 Titel: Re: Wien-seværdigheder og vandreture i Østrig? |
|
|
| Martin Håstrup hat Folgendes geschrieben: | Hej forumfolk,
Jeg er ved at planlægge en rejse til Wien til sommer.
Er der nogle der har nogle gode tips om hvordan man kommer billigst til Wien. Austrian Airlines har en returbillet til 1340 kr fra København - er det virkelig det billigste?
Og har I nogle gode personlige tips til seværdigheder i Wíen - vil jeg også være taknemlig for det.
|
jeg mener, at AIR BERLIN flyver til Wien....
Og det kan være billigere.
Jeg fløj fornylig med dem til Düsseldorf, kostede DKK 800 for TO personer frem og tilbage. ...Og, der var Mad ombord incl.
Gode fly med masser af plads !
http://www.airberlin.com/site/index.php?page=start.php&LANG=dk&all=1 _________________ Farvel og tak for denne gang |
|
| Nach oben |
|
 |
Frank H. Mitglied
Anmeldungsdatum: 03.08.2003 Beiträge: 304 Wohnort: Østerbro·København·DK Muttersprache: Dänisch (Deutsch verstehe ich)
|
Verfasst am: 27.05.2007, 01:34 Titel: Ferie Østrig |
|
|
Hej Martin.
Du kunne indsnævre svarmulighederne ved at spørge lidt mere konkret og ferieforventningsfuldt . . . . . .
Jeg får følgende indtryk fra dit indlæg, som afstedkommer nogle spørgsmål:
¤ Rejsen til/fra Wien skal være så billig som mulig. Gælder det hele turen, alt inklusive?
¤ Wienerturen skal krydres med vandreture i nogle af Østrigs bjergområder.
I hvor mange områder, der er en del?
Hvilke transportmidler forestiller du dig anvendt imellem Wien <-> Bjergområde X <-> Bjergområde Y ?
Skal det være en rundtur i Østrig med start-/slutpunktet Wien eller
kan ankomst-/afrejsebyen være en anden eller
forestiller du dig at have Wien som base for alle gøremål?
Hvad forstår du ved en vandretur -
at du lige ankommer aftenen før, for at vandre op på en Spitze i "høj" sol næste dag iført et par sandaler
eller har du macho-tilbøjeligheder i retning af en Klettersteig-tur med overnatninger i simple Berghütten . . .
Selv har jeg ikke været i Wien og har ingen aktuelle planer derom, endnu, men temaet finder jeg interessant.
Som storbymenneske på en ferie i storbyen Wien ville jeg i dagstursprogrammer få indflettet nogle personlige
ønsker, som jeg benytter lejligheden til eventuelt at få belyst her i tråden, eksempelvis:
¤ Der skulle ligge et meget stort uberørt naturområde lige udenfor Wien. Er det rigtigt, og er det i stil med
området ved Dyrehaven, specielt Rådvad, nord for København. Er området et besøg værd.
¤ Wien er eneste storby i Europa, som er selvforsynende med grøntsager. Hvordan er det lykkedes og hvor
har de placeret dyrkningsområderne, - er områderne et besøg værd eller bare spredte marker.
¤ I tilfældet Wien ville jeg aflure deres kollektive trafiksystem, som skulle være en anelse mere avanceret end det
overvejende dieselbusdominerede København. Virker systemet på en sådan måde, at en indbygger i Wien på
en tung regnvejrsdag kan droppe cyklen og forlade sig på kollektiv befordring i andet end ulækre busser.
¤ Hvilke er de udvalgsmæssigt store boghandlere i Wien, eller er boghandlerne fordelt som flere temaorienterede.
¤ Wien er kendt for sine caféer; i hvilke kvarterer kan jeg finde "autentiske", som ikke er overrendt af turister
(andre end os selv), og med mulighed for, som sproginteresseret, at høre det af byboerne talte sprog, live in air,
- die Wiiiener reeeden doch mit diiiiesen laaaanggezooogenen Vokaaalen -synes jeg at have fanget.
Og med en anelse forberedt paratviden kan man jo godt spille den naivere turist og forespørge de lokale om den
historie med at croissanten er en wieneropfindelse; uanset at man kender én version af historien fås garanteret
10 nye helt sande varianter.
Om vandreture - hvis du påtænker vandreture i gængs forstand, som dagsudflugter, vil jeg anbefale at udvælge en
mindre by med passende infrastruktur og planlægge ud fra den som overnatningsby.
Passende infrastruktur er for mig jernbaneforbindelse.
Mindre byer med mange muligheder for vandreture, - jeg nævner bevidst 2: Scharnitz og Ehrwald, begge i Tirol, for
at fremprovokere udsagn fra dig om din bevægelighed i Østrig, -fra Wien skal du igennem en stor del af Østrig.
Om "Scharnitz" -> flere stikord til google/wikipedia: "Karwendel", største østrigske Naturschutzgebiet (ingen biler),
lige nord for Innsbruck - i hvilken by jeg forøvrigt har besigtiget "Das goldene Dachl", diminutiv -l'et skal tages
bogstaveligt, der er tale om et slags halvtag til et redskabsskur, som er beklædt med en masse bladguld.
Flere stikord: "Porta Claudia", "Karwendelhaus", "Pleisenhütte" (senior og bygherre, Gaugg Toni, var toporiginal -
junior slægter ham efter ved at rende i en t-shirt med påskriften www.semmelknoedel.at (så vidt jeg husker),
som de siger dernede er Laptop & Lederhosen vejen til succes.
Om "Ehrwald" -> mange bjergbaner inklusive den på den østrigske side af "Zugspitze" (Tysklands højeste bjerg)
og utallige vandreturmuligheder.
Har du overvejet at tage turen med tog, evnt. fra København -> Wien -> Tirol -> hjem over München.
Der er stadig gode forbindelser på de jernbanestrækninger. _________________ M.v.h. Frank |
|
| Nach oben |
|
 |
Liserl Mitglied
|
Verfasst am: 27.05.2007, 18:28 Titel: |
|
|
Hej Martin
rejsen
Det er desværre ikke helt billigt at rejse til Wien. Særligt ikke hvis man ikke booker god tid i forvejen. Jeg har selv allerede prøvet følgende muligheder:
Fly
- Skyeurope: Billigairline til Bratislava med shuttlebusforbindelse til Wien. Flyver to gange om ugen og kan være virkelig billig. www.skyeurope.com
- Air Berlin: Flyver fra Hamburg (har jeg prøvet) og fra Kbh (via Berlin). Jeg synes dog, at de er ved at blive lidt dyre i forhold til SAS og AUA. www.airberlin.de
- SAS og Austrian Airlines: Begge selskaber har billige tilbud og jeg plejer at bruge dem, hvis jeg skal til Wien. De sidste par gange gav vi omkring DKK 1200,- per person og fordelen er selvfølgelig at de flyver direkte uden at man skal skifte fly, eller tage en lang tur i shuttlebussen. www.sas.dk
www.aua.com
tog
- på både www.db.de og www.oebb.at kan du booke "Euronight" billetter fra Hamborg til Wien fra € 29,-. Det kan godt være, at man kan købe de samme billetter hos dsb, men mit indtryk har været at dsb plejer at være lidt dyrere.
bil
Det er selvfølgelig også en mulighed. Det tager os normalt mellem 2 og 14 timer fra Odense til Wien og hvis du gerne vil ud og se lidt af Østrig, så er en bil selvfølgelig meget praktisk. Man kan dog også leje en bil og så vidt jeg husker er det ikke så dyrt som i DK.
Wien
Hvor meget tid vil I bruge i Wien og hvad interesserer I jer for?
Jeg vil nok sige at Wien er en meget smuk by, men også lidt gammeldags i forhold til København eller Berlin.
Jeg vil ikke fortælle dig om "klassikerne" som midtbyen med operaen, Hofburg og Stephansdom eller om Schloss Schönbrunn, for det kan du alligevel læse om mange steder, men jeg vil gerne anbefale nogle af mine yndlingssteder:
- start med en tur i sporvognen D (eller en af ringlinierne 1 og 2, men D er min favorit) og få en billig tur langs ringstrasse og mange af Wiens mest kendte bygninger.
- Tiergarten Schönbrunn: Ligger ved siden af slottet og er ligesom Wien lidt gammeldags, men et skønt sted at komme og slappe af i, synes jeg. Desuden kan man forbinde besøget med en tur i slotsparken, som virkelig er fantastisk flot.
- Unicampus Altes AKH: En del af Uni Wien og det forhenværende alemene sygehus. Meget hyggeligt om sommeren, specielt når man kommer mens der stadigvæk er forlæsninger, for så er der fyldt med studerende. Der er også et par ok spisesteder.
- Servitenviertel: Tag metrolinien U4 til Rossauer Lände eller sporvognen D til Porzellangasse og opdag en del af 9. Bezirk. I vil finde en hyggelig "by i byen" med en lille gågade og et par gode caféer og spisesteder. Ved siden af metrostationen er der desuden "summerstage" om sommeren med musik og spisesteder langs floden. Ellers kan I også tage til Palais Liechtenstein, som er en privat kunstsamling, og en helt anden verden i forhold til de andre museer i Wien. Parken er også rigtig flot og en oase i byen.
- Spittelberg er endnu en af "byerne i byen". Området er nok nemmest at finde ved at orientere sig på Museumsquartier, da Spittelberg ligger lige bagved. Spittelberg er et område med spisesteder og god stemning og der er mange wiener, der går i byen der. Området bagved ringstrasse i 7-9 Bezirk kan generelt anbefales, hvis man vil få et indtryk af Wien, der ikke er så turistpræget som midtbyen.
transport i Wien
Selv når man kommer fra København vil man nok synes, at det er helt forfærdeligt at køre bil i Wien og på motorvejene omkring, da der simpelthen er langt mere trafik end i Danmark. Desuden er det lidt upraktisk at parkere i byen, fordi man er nødt til at købe parkeringsbilletter i kioskerne (som i Wien hedder "Trafik"). Billetterne skal udfyldes og lægges i frontruden, men systemet er meget upraktisk når man kommer til byen når butikkerne er lukket eller ikke lige kan finde en "Trafik".
Til gengæld er det nemt og forholdsvis billigt at bruge offentlig transport. Jeg ville anbefale at i købe en 8TageWienKarte, hvilket er et klippekort, hvis klip gælder en hel dag. Så hvis I er to kan vi køre rundt i fire dage osv. Pas dog på med at klippe kortene, da det er klip nummer 1, der først skal klippes (min mand klippede nummer 8 først og dermed var kortet ubrugeligt og et ret dyrt fornøjelse...) Så vidt jeg husker koster kortet € 27,-.
Det er nemmest at finde rundt med metroen (=U Bahn), men når man vil se lidt mere er det en god idé at bruge sporvognsystemet. På www.wienerlinien.at finder I info om køreplaner, stationer etc.
Andet end Wien
Det kommer igen an på hvad I har forestillet jer, men hvis I gerne vil blive i nærheden af Wien så vil jeg foreslå, at I tager til Wachau. Der laves ikke kun helt fantastiske vine, men det er også en af de smukkeste naturområder i nærheden af Wien. Floden Donau snorer sig gennem vinbjerger og forbi en masse storslåede klostre og ruiner.
Også i nærheden af Wien er der Schneeberg, Rax og Semmering (Wien "husbjerg") som markerer begyndelsen af alperne eller "Alpenvorland".
Hvad der angår bjerge har Østrig jo masser at tilbyde, så det er måske en god idé hvis du specificerer lidt, hvad det er I har tænkt jer at se.
Jeg håber, at jeg har kunnet hjælpe jer lidt med rejseplanlægningen
Mange hilsener,
Elisabeth |
|
| Nach oben |
|
 |
Martin Håstrup Moderator
Anmeldungsdatum: 15.12.2001 Beiträge: 353 Wohnort: Århus (Muttersprache: Dänisch)
|
Verfasst am: 03.06.2007, 12:20 Titel: |
|
|
Hej Heike, Rørviger, Frank H. og Elisabeth,
Tusinde tak for de meget udførlige svar fra Jer Wien-eksperter – som var meget inspirerende at læse.
Tippet med billigfly Skyeurope var meget interessant og billigt. Jeg læste lige, at Bratislava kun ligger 65 km fra wien. Men med Airberlin fandt jeg ikke de billigeste flyrejser. Men jeg nåede at bestille flyrejsen med Austrian Airlines – inden jeg så tippet med Skyeurope.
Så kom til at betale ca. 1350 for returbillet til Wien i juli. Det synes jeg var ikke helt billigt
Jeg ville helst flyve derned – men toget lyder også billigt.
Men jeg er blevet for gammel til at sove i tog
Og tak for tippet med at leje bil i Østrig. Især udenfor Wien lyder det til at være interessant. Det er helt sikkert billigere end i Danmark.
Turen er stadig endnu på planlægnings-stadiet – så der er ikke bestilt overnatning eller lignende endnu. Så jeg er godt klar at jeg ikke spurgte så specifikt til andre områder af Østrig. Men tak til Frank H. for at konkretisere spørgsmålene til en østrigs-ferie.
Scharnitz og Ehrwald vil jeg kigge nærmere på som bjerg-naturområder. Alpenvorland lyder også spændende. Og tak til Elisabeth for de mange personlige tips til Wien – jeg vil nu undersøge det nærmere på nettet – inden rejsen går derned i juli.
Grüß Gott _________________
Mit freundlichen Grüßen
Martin Håstrup.
Redaktør & moderator
www.tysk.dk/blog/ & www.tysk.dk |
|
| Nach oben |
|
 |
Frank H. Mitglied
Anmeldungsdatum: 03.08.2003 Beiträge: 304 Wohnort: Østerbro·København·DK Muttersprache: Dänisch (Deutsch verstehe ich)
|
Verfasst am: 03.06.2007, 18:27 Titel: |
|
|
Hej.
Ganske vist er det ikke mig som aktuelt tager afsted til Wien, men Elisabeths inspirerende
indlæg gjorde mig så nysgerrig omkring Wien, at jeg på indkøbsturen i indre by i denne
uge smuttede forbi Nordisk Korthandel (Studiestræde) for lige at se om der var (/er) egnet
kortmateriale på det metropole nærmarked til at belyse Elisabeths tip.
Det kostede mig kr. 75,-, men jeg er til gengæld en fremragende Wiener Stadtplan rigere.
Der er flere at vælge imellem - jeg udvalgte 2006-udgaven fra ADAC Verlag GmbH, som
udfoldet fylder ca. 1,00 x 1,40 m², tryk på begge sider:
A-siden er Wien i 1 : 21 000, i venstreøverste hjørne en A4 af Innere Stadt i 1 : 14 200.
B-siden er Umgebungskarte i 1 : 100 000, Bratislava(øst) - Wien - Krems(vest) er med.
Die Wachau, som Elisabeth nævner, dækker kortet ikke (vest for Krems).
Martin, der er masser af yderligere inspiration at hente i det kort, vandreture/cykelture
kan tages omkring Wien; Donauområdet Wien <-> Bratislava er Nationalpark.
Som medløber til dette tema også fra mig en tak til Elisabeth for oplysningerne,
og god planlægning + tur til Martin.
(Wien burde være område med . . ) Servus. _________________ M.v.h. Frank |
|
| Nach oben |
|
 |
|
|
Du kannst keine Beiträge in dieses Forum schreiben. Du kannst auf Beiträge in diesem Forum nicht antworten. Du kannst deine Beiträge in diesem Forum nicht bearbeiten. Du kannst deine Beiträge in diesem Forum nicht löschen. Du kannst an Umfragen in diesem Forum nicht mitmachen.
|