Vedr. Flytning til Flensborg.

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
rasmustmadsen
Neues Mitglied
Beiträge: 1
Registriert: 08.02.2010, 19:47

Vedr. Flytning til Flensborg.

Beitrag von rasmustmadsen »

Godaften.

Lige et par spørgsmål, i det tidlige stadie af overvejelsen om flytning til Tyskland.

Jeg har altid haft drømmen om at flytte, og tænkte jeg lige kunne høre dette Forum om mine muligheder.

Jeg er 30, har fast Job i DK, arbejder kun 10 døgn om mdr. så ville passe mig fint.

Jeg ejer 2 Huse og har et Firma (incl. bygninger ) -
Jeg har hørt af omveje , at man ikke må eje noget når man flytter, til Tyskland, kan det dog passe ?

Må jeg leje mine huse ud i DK, og selv bo i Tyskland?

Må jeg drive mit firma i Dk, selvom jeg bor i Tyskland?

Hvor mange dage må jeg være i Danmark?
må jeg evt. blive mellem arbejdsdage?

Jeg overvejer at købe lejl. i Flensborg, er der nogen regler for køb af sådanne ?

Håber på svar.

Med venlig Hilsen

Rasmus T. Madsen
Rowen
Neues Mitglied
Beiträge: 1
Registriert: 08.02.2010, 23:29

Re: Vedr. Flytning til Flensborg.

Beitrag von Rowen »

Hej Rasmus

For at starte fra bunden så skal du se på din "sædvanlige bopæl"…

Begrebet »sædvanlig bopæl« er nærmere defineret i direktivets artikel 9, hvoraf det fremgår, at der ved »sædvanlig bopæl« forstås det sted, hvor en person sædvanligvis opholder sig, dvs. i mindst 185 dage inden for et kalenderår, som følge af sin personlige eller erhvervsmæssige tilknytning, eller når der er tale om en person uden erhvervsmæssig tilknytning, som følge af den personlige tilknytning, der viser, at der består en tæt forbindelse mellem personen og dennes bopælssted.

Det fremgår endvidere, at den sædvanlige bopæl for en person, hvis personlige tilknytning findes et andet sted end den erhvervsmæssige tilknytning, og som derfor skiftevis må opholde sig forskellige steder i to eller flere medlemsstater, anses dog for at befinde sig på det sted, hvortil den pågældende har personlig tilknytning, såfremt han med regelmæssige mellemrum vender tilbage hertil. Sidstnævnte betingelse kræves ikke opfyldt, hvis personen opholder sig i en anden medlemsstat med henblik på at udføre et tidsbegrænset hverv.

Altså i dit tilfælde vil du have sædvanlig bopæl i Tyskland og kan derfor opholde dig ubegrænset i Danmark, du må dog ikke have adresse i Danmark!

Ja! Du må gerne eje og drive selskab (ikke enkeltmandsvirksomhed) når du er bosiddende i Tyskland, du skal dog være opmærksom på at informere selskabsstyrelsen om din bopæl, ellers lukker de firmaet… Hvis du har enkeltmandsvirksomhed, kan jeg hjælpe dig med at lave et selskab for mindre end 4K.

Som du er jeg også orienteret om man ikke må eje fast ejendom når man har sædvanlig bopæl udenfor Danmark, jeg solgte min ejendom til mit selskab og udlejer den så derigennem.

Og for at komme dig lidt i forkøbet – Du beskattes efter samme regel som sædvanlig bopæl (det er bare indkomsten man kigger på). Hvis du vil have dansk sygesikring skal du registreres som grænsegænger (skat) og må ikke have nogen form for anden indkomst end dansk! Du kan så få udleveret en E-106 af borgerservice hvor du flytter fra, som afleveres til en krankenkasse.