Købe lejlighed i Berlin

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
wak-r532
Mitglied
Beiträge: 35
Registriert: 01.07.2006, 21:15
Kontaktdaten:

Beitrag von wak-r532 »

her kan du finde nogen informationer:

http://www.br-law.com/dk/Menu/Siden+sidst/Nyheder/K%c3%b8b+af+fast+ejendom+i+Berlin+
Julie Helt-Hansen
Neues Mitglied
Beiträge: 1
Registriert: 28.07.2006, 17:21

Re: Bo-I-Berlin... Udjejning

Beitrag von Julie Helt-Hansen »

IvanG hat geschrieben:Til Robertinho:

Hvad tager de gutter fra Bo-I-Berlin for at ordne disse ting for en?

Lyder som du har god erfaring med dem. Bruger du også Bo-I-Berlin til at sørge for udlejning af lejlighed, samt kontrakt og andet?

mvh Ivan

PS: linket til bo-i-berlin.dk virker ikke. Der skal ikke www foran... Linket ser således ud: http://bo-i-berlin.dk/
Jeg har problemer med at komme ind på linket, den siger at jeg ikke har adgang til serveren (You don't have permission to access / on this server).

Håber at der er nogle der kan hjælpe mig

mvh. Julie
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hej!

Hvis du havde læst med i denne tråd så havde du sikkert også læst dette:
De har nedlagt firmaet pga juridiske problemer. Jeg havde hooket mig på deres koncept, men det gik altså ikke...

Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
Lars Rune
Mitglied
Beiträge: 24
Registriert: 18.06.2005, 02:46
Wohnort: Kopenhgen
Kontaktdaten:

Kaufvertrag -oversættelse

Beitrag von Lars Rune »

Hej
Jeg er ved at købe en lejligehed i Berlin. Nu skal kontrakten underskrives hos Notar. Men Notaren kræver en oversættelse, da jeg er udlænding. Er der nogen der ved om det virklig er nødvendig?
Har fat i et oversættelse bureau (Norbert Zänker & Kollegen), som er ret dyrt. De vil ha 700 euro for oversættelse af kontrakten. Og så skal der være en tolk med til underskrivelse hos Notar og det vil så koste 200 - 300 euro mere. Rimelig dyrt ikke? For noget som jeg ikke er interesseret af.
Måske er der nogen som kender en billigere Dolmetscher (oversætter)?
Berlin - kopenhagen.
annikade
Mitglied
Beiträge: 2008
Registriert: 18.07.2006, 16:38
Wohnort: Berlin v Deutschland
Kontaktdaten:

Re: Kaufvertrag -oversættelse

Beitrag von annikade »

Lars Rune hat geschrieben:Hej
Jeg er ved at købe en lejligehed i Berlin. Nu skal kontrakten underskrives hos Notar. Men Notaren kræver en oversættelse, da jeg er udlænding. Er der nogen der ved om det virklig er nødvendig?
Har fat i et oversættelse bureau (Norbert Zänker & Kollegen), som er ret dyrt. De vil ha 700 euro for oversættelse af kontrakten. Og så skal der være en tolk med til underskrivelse hos Notar og det vil så koste 200 - 300 euro mere. Rimelig dyrt ikke? For noget som jeg ikke er interesseret af.
Måske er der nogen som kender en billigere Dolmetscher (oversætter)?
Hej Lars,

ich hoffe es ist o.k., dass ich auf deutsch antworte....? Ich gehe davon aus, dass der Kaufvertrag in Deutschland/Berlin abgeschlossen wird? Der Kaufvertrag liegt in deutscher Sprache vor?

Sofern Du genügend deutsch sprichst, kannst Du an der Beurkundung grundsätzlich auch ohne Dolmetscher teilnehmen. Hat der Notar aber den Eindruck, Du verstehst nicht ausreichend deutsch, muss er - zu Deinem Schutz - dafür sorgen, dass ein Dolmetscher anwesend ist oder eine Übersetzung vorliegt. Sonst ist der Kaufvertrag unwirksam.

Du hast zwei Möglichkeiten:
1.
Du erteilst einer deutschsprachigen Person "Deines Vertrauens" die Vollmacht, für Dich genau diesen einen speziellen Kaufvertrag zu unterschreiben. Für diese Vollmacht muss zumindest Deine Unterschrift von einem Notar beglaubigt werden, sie kostet also Geld.

2.
Du kannst einen Vertreter zu der Beurkundung schicken, der für Dich "ohne Vollmacht" handelt. Theoretisch kannst Du auch bei dem Termin (der Beurkundung) anwesend sein - es unterschreibt aber Dein deutscher/deutschsprachiger Vertreter. Das kann ein Bekannter von Dir sein, Dein Makler oder irgendjemand, auch zum Beispiel die Sekretärin vom Notar!

Später musst Du den Vertrag, der Dir ausgehändigt oder zugeschickt wird, "genehmigen". Diese Genehmigung kannst bei jedem Notar abgeben (auch in Dänemark, aber dann am besten in deutscher Sprache). Du erklärst darin, dass Du den Vertrag verstanden hast und mit ihm einverstanden bist. Deine Unterschrift muss von einem Notar beglaubigt werden. Die Kosten für diese Beglaubigung richten sich nach der Höhe des Kaufpreises der Wohnung. Es wird noch billiger, wenn Du bereits einen Entwurf dieser Genehmigung zum Notar mitbringst.

Sobald Deine Genehmigung bei dem ersten Notar vorliegt, ist der Kaufvertrag wirksam abgeschlossen. Vorher nicht.

Das solltest Du deinem Notar vorschlagen! Übrigens hast Du als Käufer das Vorrecht, den Notar auszusuchen. Du kannst also auch woanders hingehen, wenn der das so nicht machen will. 8)

Zum Schluss: Es wäre aber gut, wenn Du den Vertrag wirklich richtig verstanden hast, bevor Du ihn genehmigst! An Deiner Stelle würde ich ihn prüfen lassen, wenn Du nicht sicher bist. Am besten noch vor der Beurkundung! Ein Notar darf zwar keine ungünstigen oder ungesetzlichen Regelungen "beurkunden", aber manche machen es trotzdem! Also da heißt es aufpassen!

Ich hoffe, das war einigermaßen verständlich?! :? Falls nein, dann gebe ich gern noch mehr Informationen. :-)
Ich bin ganz neugierig, welcher Berliner Notar Deinen Kaufvertrag macht. Schick mir doch mal den Namen als PN bitte! :wink:

Gruß

/annikade
Sumsar
Mitglied
Beiträge: 10
Registriert: 12.07.2006, 14:10

Re: Kaufvertrag -oversættelse

Beitrag von Sumsar »

Lars Rune hat geschrieben:Hej
Jeg er ved at købe en lejligehed i Berlin. Nu skal kontrakten underskrives hos Notar. Men Notaren kræver en oversættelse, da jeg er udlænding. Er der nogen der ved om det virklig er nødvendig?
Har fat i et oversættelse bureau (Norbert Zänker & Kollegen), som er ret dyrt. De vil ha 700 euro for oversættelse af kontrakten. Og så skal der være en tolk med til underskrivelse hos Notar og det vil så koste 200 - 300 euro mere. Rimelig dyrt ikke? For noget som jeg ikke er interesseret af.
Måske er der nogen som kender en billigere Dolmetscher (oversætter)?
Så vidt jeg ved, er det dig, der bestemmer, hvilken notar du vil bruge. Jeg benyttede Jan Fiedler og han forklarede det hele på engelsk... [url]http://www.fiedler-law.de/[/url]
torsten!
Mitglied
Beiträge: 51
Registriert: 27.03.2006, 13:01
Wohnort: (Kiel) Lübeck
Kontaktdaten:

Beitrag von torsten! »

Hej,

der findes også advokater, der er aktive i Danmark og Berlin. Måske er de heller ikke så tossede:

http://www.nebelong.dk/sideindhold.asp

http://www.br-law.com/de/Topmenu/Dänisch

Hilsen, Torsten
Keld Arteman
Neues Mitglied
Beiträge: 1
Registriert: 29.08.2006, 21:56

Re: Bo-I-Berlin... Udjejning

Beitrag von Keld Arteman »

Hej,

I kan med fordel prøve [link slettet] som har en masse boliger i Berlin og tilbyder at håndtere forhandling om kontantpris og ordne den øvrige del af processen.

Der er nogle gode råd omkring køb af bolig i Berlin på:
[link slettet]

Mvh. Keld

EDIT, moderator MHÅ
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

@Keld Arteman: Det lugter af reklame!

Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
Michael Karlsen
Neues Mitglied
Beiträge: 1
Registriert: 04.09.2006, 21:06

Hjælp til endnu en forvirret dansker

Beitrag von Michael Karlsen »

Debatforum

Jeg påtænker, som mange andre aktive på dette forum, at investere i en lejlighed i Berlin indenfor den nærmeste fremtid. Det er meget informativt at læse debattråden igennem, men jeg føler alligevel at det ville hjælpe (både mig og forhåbentligt også andre) hvis der var nogle der ville hjælpe med at præcisere visse ting/dele deres erfaringer.
For det første syntes jeg, at købsmæglerne fra DK tager en smule i overkanten i forhold til deres arbejdsbyrde, så derfor har jeg valgt at kaste mig ud i det selv. Det skaber selvfølgelig en masse uklarheder:

1) Da min pengepung på ingen måde er uendelig, leder jeg efter et område i Berlin hvor det stadig er billigt, men hvor man har en fornemmelse af, at det med tiden vil udvikle sig til noget mere populært. Lidt ligesom Vesterbro i København for 10 år siden. Jeg har hørt at Prenzlauer Berg og Friedrichshain er gode bud. Hvad med Charlottenburg og Schöneberg? Er der andre? Hvad er jeres erfaring?
2) Jeg benytter primært siden www.immobilienscout24.de, og synes den giver et godt overblik over prisniveauet og kvaliteten af lejligheder i Berlin. Fungerer det gnidningsfrit at kontakte de tyske mæglere med henblik på yderligere information om lejligheder og eventuelt en aftale om fremvisning?
3) Er der nogen der har erfaring med at købe lejligheder ved tvangsauktioner på siden www.zvg.com? Hvad med www.zv-information.de? Hvilke gebyrer kommer oveni prisen? Er der overhovedet en mægler involveret her? Hvor svært er det at få fat i lejlighederne? Er det praktisk muligt for en dansker?
4) Hvis man så har fundet sin lejlighed, hvilken assistance er det herefter nødvendigt at have? Det lyder til at man ikke kommer udenom en dansk- eller engelsktalende advokat samt en tolk til notaren.

Håber meget at folk vil spæde til med deres erfaringer. På forhånd tak

Michael Karlsen
Sumsar
Mitglied
Beiträge: 10
Registriert: 12.07.2006, 14:10

Re: Hjælp til endnu en forvirret dansker

Beitrag von Sumsar »

Michael Karlsen hat geschrieben:
1) Da min pengepung på ingen måde er uendelig, leder jeg efter et område i Berlin hvor det stadig er billigt, men hvor man har en fornemmelse af, at det med tiden vil udvikle sig til noget mere populært. Lidt ligesom Vesterbro i København for 10 år siden. Jeg har hørt at Prenzlauer Berg og Friedrichshain er gode bud. Hvad med Charlottenburg og Schöneberg? Er der andre? Hvad er jeres erfaring?
2) Jeg benytter primært siden www.immobilienscout24.de, og synes den giver et godt overblik over prisniveauet og kvaliteten af lejligheder i Berlin. Fungerer det gnidningsfrit at kontakte de tyske mæglere med henblik på yderligere information om lejligheder og eventuelt en aftale om fremvisning?
3) Er der nogen der har erfaring med at købe lejligheder ved tvangsauktioner på siden www.zvg.com? Hvad med www.zv-information.de? Hvilke gebyrer kommer oveni prisen? Er der overhovedet en mægler involveret her? Hvor svært er det at få fat i lejlighederne? Er det praktisk muligt for en dansker?
4) Hvis man så har fundet sin lejlighed, hvilken assistance er det herefter nødvendigt at have? Det lyder til at man ikke kommer udenom en dansk- eller engelsktalende advokat samt en tolk til notaren.
1: Det lyder som om, at du har fat i mange af de rigtige områder. Jeg købte dog selv i Mitte, da jeg forelskede mig i lejligheden og fornemmelsen af storby i bydelen, da jeg var nede at kigge på lejligheden. Og så var prisen i orden (håber jeg;o).
2: Det var også den side, jeg benyttede. Jeg fandt ikke noget bedre alternativ. Når du har indsnævret antallet af bydele, du er interesseret i, vil jeg foreslå, at du opretter én eller flere scouts. Så får du "friske" lejligheder i inbox'en hver morgen.
3: Har ikke erfaring.
4: Jeg allierede mig med et advokatkontor, der har kontorer i både Tyskland og Danmark. De oversatte bla. kontrakten til engelsk og gennemgik den slavisk... Det kostede ca 7000 kr totalt. Så se dig godt for, da nogen tager meget mere... Den første jeg talte med, ville have 3000 euro plus tysk moms. Mht notar så se indlæg af undertegnede lidt højere oppe på siden...
sussanne
Neues Mitglied
Beiträge: 1
Registriert: 27.09.2006, 12:15

Dansk Børnefamilie i tyskland

Beitrag von sussanne »

Hej
Vi er en børnefamilie der vil flytte til Berlin. Er der nogle der har erfaringer med børnepenge, sygesikring mm. Er der nogle ting man skal være særligt opmærksom på ved at tage et barn på et halvt år med?
Vi vil også meget gerne i kontakt med dem, som havde to lejligheder til salg i Berlin, eller andre der ved noget om kontakter til salg udenom mægler.
Glæder os til at høre fra jer
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hej Sussanne!

Jeg vil bede dig åbne et nyt tema ang:
Vi er en børnefamilie der vil flytte til Berlin. Er der nogle der har erfaringer med børnepenge, sygesikring mm. Er der nogle ting man skal være særligt opmærksom på ved at tage et barn på et halvt år med?
Det har intet med denne tråd at gøre!


Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
BrittJ
Neues Mitglied
Beiträge: 1
Registriert: 26.07.2006, 01:43

Rengøringsfirma og internet opkobling

Beitrag von BrittJ »

Hej dk-forum,

Vi har netop købt lejlighed i Mitte. Vi vil bruge den som ferielejlighed og udleje den til turister, når vi ikke selv er der.

Er der nogen af Jer der har nogen erfaringer med:

Rengøring : Vi kunne godt tænke os at have et rengøringsfirma til at gøre rent mellem besøg,

Internet : Vi kigger også på internet opkoblinger, DSL Flatrate, og her virker alice-dsl.de umiddelbart som det bedste bud når man ikke har en fastnets-telefon.

På forhånd tak for hjælpen.

Vh
Britt
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hej!

Det lyder som om det du skal have fat i er en slags vicevært som tager sig at boligen. Der findes måske en Hausverwaltung tilknyttet huset i sig selv, der ville jeg i førske omgang spørge.
Rengøringsfirmaer er der masser af......

Mht. DSL og Alice forstår jeg ikke helt dit spørgsmål, for du behøver da netop fastnet for at benytte Alice....?!


Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."