Det tyske sprogs nedtur går videre i DK

Uddannelse, studium, højskoler, kurser, tyske sprog-spørgsmål m.m.
henningnielsen

Det tyske sprogs nedtur går videre i DK

Beitrag von henningnielsen »

Hej Forum,

endnu engang lider det tyske sprog i Danmark et hårdt slag (kan det snart blive værer?). Denne gang er det i folkeskolen. Læs selv mere i artiklen fra Flensborg Avis:

Flensborg Avis 22.06.2006
Danske elever sjofler faget tysk

Sprog. Kun hver femte folkeskoleklasse nord for grænsen skal til eksamen i tysk til næste år. Derfor gider eleverne ikke lære det svære fag, advarer tysklærerne.

KØBENHAVN. Næste år er det få elever i Danmark, der aflægger eksamen i tysk, og det bekymrer tysklærerne.

- Muligheden for at komme op i tysk er forsvindende lille. Den er faktisk så lille, at det er bekymringsværdigt. Vi ved, at der ligger megen motivation i, at man skal til eksamen, siger Susanne Hviid, der er formand for det tyske fagudvalg i ærerforeningen.

Undervisningsminister Bertel Haarder (V) ønsker at ændre eksamensformen, så blot fem fag bliver obligatoriske til eksamen. Det er mundtlig dansk, skriftlig dansk, skriftlig matematik, mundtlig engelsk og fysik/kemi.

Tysk og fransk bliver nu en skriftlig eksamen og er havnet i samme gruppe som skriftlig engelsk, historie, samfundsfag og kristendomskundskab.I den faggruppe skal hver klasse i folkeskolen blot til eksamen i et enkelt fag.

- Eleverne er i forvejen ikke vilde med tysk og synes, det er svært. Med den ny ordning tager flere garanteret chancen og tænker, at de ikke kommer til eksamen i faget. Og så får de ikke lært sproget, vurderer Susanne Hviid.

I det danske erhvervsliv giver eksamensordningen også rynker i panden. Tyskland er Danmarks største samhandelspartner, så det tyske sprog må ikke nedprioriteres, advarer Den Dansk-Tyske Industri- & Handelsklub.

Den ny ordning træder i kraft den 1. august.


Det er værd at bemærke at ordning gælder fra næste skoleår! Dvs. de nye 9. og 10. klasser burde blive berørt heraf. Dengang jeg gik i 9. og 10. klasse havde vi eksamen i næsten alle fag, dog undt. idræt o.l. Ikke noget med selv at kunne vælge. Mon den nyindslåede vej er den rigtige? Jeg tvivler....

En lille tilføjelse, hvad nytter det at kunne skrive tysk, når man ikke kan tale det?
Marion1

Beitrag von Marion1 »

gelöscht
Zuletzt geändert von Marion1 am 11.02.2007, 11:09, insgesamt 1-mal geändert.
muldvarp
Mitglied
Beiträge: 295
Registriert: 05.02.2006, 14:19
Wohnort: ved fjorden nordpå

Beitrag von muldvarp »

Hej Henning und Marion1,
... und Bertel Haarder ist in Rønshoved an der Flensburger Förde geboren und aufgewachsen in der Region; man könnte sich ja vorstellen, dass gerade er als Politiker mit der Thematik besonders vertraut sein müsste - und dazu noch als Sohn eines højskoleforstanders :roll:
Aber vielleicht bin ich nur weiterhin begriffsstutzig und kann einen ganz bestimmten Satz nicht aus dem Kopf kriegen.
http://www.dk-forum.de/forum/viewtopic.php?p=59724#59724
Sommergrüsse aus Jütland
muldvarpen
@marion1: überleg's dir bitte gut. Und vor allem niemandem auf den Schlips treten!!! Dass Kommune und Staat gut zu dir sind darfst du nicht mit Gratis-Unterricht in eine Waagschale werfen. Man könnte das verkehrt auffassen
Marion1

Beitrag von Marion1 »

gelöscht
Zuletzt geändert von Marion1 am 11.02.2007, 11:40, insgesamt 1-mal geändert.
Martin H.

Beitrag von Martin H. »

Hej Henning,

tak for info fra Flensborg avis.

Jeg havde også læst lidt om det i Politiken:
http://politiken.dk/visArtikel.iasp?PageID=460571

Efter min mening vil det åbne flere muligheder i fremtiden for et lille land som Danmark, hvis vi uddanner os i fremmedsprog. Engelsk er det førende internationale sprog, men det er altid godt at kunne tale flere sprog - og især når det ligger et stort naboland, hvor millioner taler tysk som modersmål.

Jeg synes, at disse tiltag af Bertel Haarder som undervisningsminister er meget kritisable.

Læs mere kritik på http://www.sproglaererforeningen.dk - se under høringsvar i højre spalte.

Hilsen
Martin
muldvarp
Mitglied
Beiträge: 295
Registriert: 05.02.2006, 14:19
Wohnort: ved fjorden nordpå

Beitrag von muldvarp »

Marion1 hat geschrieben:muldvarp, ich kann die URL leider nicht laden ... :roll: :oops:
Entschuldige, das hab ich falsch gemacht...
siehe unter Alles ist... Deutsch & Dänisch / Dansk & Tysk

Schönen Sankthansabend
muldvarp
Mitglied
Beiträge: 295
Registriert: 05.02.2006, 14:19
Wohnort: ved fjorden nordpå

Beitrag von muldvarp »

Martin Håstrup hat geschrieben:Læs mere kritik på http://www.sproglaererforeningen.dk - se under høringsvar i højre spalte.
Hej Martin,

Danke für den Tip.

Schönen Sankthansabend
muldvarpen
henningnielsen

Beitrag von henningnielsen »

Hejsa igen,

det som undre mig mest er, hvordan herskaberne inde på borgen vil havde, at den danske ungdom og det danske erhvervsliv skal kunne internationalisere sig, når "man" vælger at lade uddannelserne blive sprogligt og kulturelt ignorante overfor alt andet end den danske og anglosaksiske verden?

Netop fordi mange af os her i forummet nok er mindst tre eller flersporget, er vi godt klar over de store kulturelle og sproglige forskelle, der kan være imellem de forskellige lande. Vi er så at sige mere påpasselige med at slynge værthusbemærkninger ud i æteren. Det betyder dog ikke, at vi ikke udtrykker vores mening. For det gør vi skam! Vi moderere blot vore udsagn så de passer ind i sammenhængen. Et eksempel: en dansker får ikke meget ud af at brokke sig højlydt over et eller andet han/ hun er utilfreds med på engelsk i det "mørkeste" Thüringen (jeg skal lige tilføje, at jeg har ikke noget i mod delstaten. Det drejer sig udelukkende om et tænkt eksempel på, hvor "verdenssproget" engelsk ikke nytter så meget). Havde vedkommende prøvet med lidt tysk først ville sagen nok se noget anderledes ud (og så også havde taget den lidt mere med ro).

Min fornemmelse er i midlertid, at man i Danmark for tiden helst ser alt ud fra et sort/hvidt perspektiv. Det er selvfølgelig meget nemmere end at sætte sig lidt bedre ind i tingene.

Mange unge, som tror de sagtens kan klare sig med engelsk over hele verden, vil få en brat opvågning når de finde ud af, at dette langt fra altid er tilfældet. Selvfølgelig skal man lære engelsk, men det er ikke nok. Man bør også lære mindst et sprog mere (om det så er tysk, fransk, kinesisk, russisk eller noget helt andet er underordnet. Det drejer sig om forskellige kulturelle synsvinkler!). Derfor håber jeg meget på, at den danske regering kommer til fornuft igen og finder en holdbar måde at prioritere og afslutte de forskellige fag på. Desuden nytter det ikke noget, hvis man er knald god til fysisk og matematik, hvis man ikke kan kommunikere ens fremgangsmåde videre til ens udenlandske kolleger.

Jeg tilslutter mig derfor Sproglærer Foreningen helt når den siger og spørger:
"- At lære sprog er at kunne begå sig kommunikativt mundtligt såvel som skriftligt
-Eksisterer der en målrettet, langsigtet plan? I givet fald hvor?"


Ét er i hvert fald sikkert, det kan næppe blive ret meget værre end det er nu.

P.s. vær så god Martin :)
DrTyskland

Beitrag von DrTyskland »

Schade, schade, schade. :(

Auch weil ich bei Dänen immer eine große Begeisterung für die deutschen DichterInnen und DenkerInnen festgestellt habe.

Bei philosophischen Texten ist die Übersetzung oft bereits die erste Interpretation. Man ist ja doch fein dran, wenn man das Original versteht!

Cornelia
michael-k
Mitglied
Beiträge: 24
Registriert: 01.06.2006, 21:00
Wohnort: Als og Frederikshavn

Beitrag von michael-k »

Jeg har altid undret mig siden folkeskolen hvorfor man skulle lærer tysk. En tysker vil nok sige at det fordi det er et verdenssprog, men det er det ikke.

Andre vil måske sige handel med tyskland, men tyskerne kan engelsk kan de ikke ? Hvis ikke så har de da et rimeligt problem i den store verden.

Som det ser ud i dag, så kan de danske folksekole elever, og mange af os unge ikke engang vores eget modersmål ordentligt, så syntes enlig det er helt fint at man kun lærer 1 fremmedsprog, og så ligger mere vægt på det danske og engelske.

Jeg arbejder selv i et firma som handler med det meste af verden, og når en tysk talende person ringer til mig, så spørger jeg om at hvis vi skal kunne forstå hinanden, så skal han tale engelsk, faktisk så kan alle dem jeg snakker med det, det jo herligt, ellers ville vi have et problem.

Dem som så er vilde med sprog har jo mulighed for at gå til eksamen i et 2 fremmedsprog, og det herligt man har den mulighed.

Vil hellere se danskere være perfekte i dansk og engelsk, end halv dårlige til dansk, tysk og engelsk.
Kirsten Windberg

til Michael-K

Beitrag von Kirsten Windberg »

For mig er det meget "sjovt" at læse et indlæg som dit!!
Du skriver til sidst: "Vil hellere se danskere være perfekte i dansk og engelsk, en halv dårlige til dansk, tysk og engelsk".

Ud fra dit indlæg, troede jeg ellers ikke, du kunne tysk....., men da du i hvert fald ikke er perfekt til dansk, må du være halvdårlig (i ét ord!)til dansk, tysk og engelsk!! :(
Du er i hvert fald ikke god til at SKRIVE dansk, måske taler du bedre! Forhåbentlig! ... men du kan jo altid undskylde med, at det er slåfejl.
1. det hedder ..lære i dette tilfælde(ikke lærer) i første sætning, men det er bl.a. en af de fejl, som rigtig mange danskere laver.
2. Tyskland (ikke tyskland, det er et egennavn, og de skrives altid med stort på dansk).
3.folkeskoleelever i ét ord, tysktalende i ét ord og halvdårlige men det er også nogle af de fejl, der bliver flere og flere af i det danske sprog (måske påvirkning fra det engelske)
4. .... og så mangler du en masse verber (udsagnsord) i det du skriver
og så en MEGET vigtig ting: JO; TYSK ER ET VERDENSSPROG
A) ca. 125 mill. har tysk som modersmål
B) tysk er det 3. mest anvendte fremmedsprog på verdensbasis
c) tysk er det næstmest anvendte i Europa og på Wikipedia :P

Jetzt will ich aber das Finalespiel in Fußball von Berlin sehen, og så håber jeg ikke, du bliver sur over mit svar!
Jeg synes nemlig, det er skønt at kunne mange sprog, bl.a. tysk.
Mange hilsner/ viele Grüße
Kirsten Annette
runesfar

Re: til Michael-K

Beitrag von runesfar »

Kirsten Windberg hat geschrieben:B) tysk er det 3. mest anvendte fremmedsprog på verdensbasis

Den statistik må du kunne dokumentere. Jeg vil tippe på, at mange, mange flere taler hindi og mandarin -

Uden at kunne dokumentere det vil jeg tro, at listen over de første fem må være engelsk, spansk, fransk, hindi, mandarin, arabisk -
Kirsten Windberg

Beitrag von Kirsten Windberg »

fra Wikipedia:(kopieret)...... Desuden tales det i flere af disse landes tidligere kolonier, f.eks. Namibia har en betydelig tysksproget befolkning. Der er også betydelige tysk-sprogede mindretal i mange øst-europæiske lande. Ca. 125 millioner mennesker har det som modersmål. Tysk er endvidere det tredjemest anvendte fremmedsprog på verdensbasis, og det næstmest anvendte i Europa og på Wikipedia. Tysk er det mest brugte sprog i europæisk bogindustri og et af verdens største kultursprog. De største og grundigste håndbøger i diverse videnskaber er affattet og udgivet på tysk. Det er et af de officielle sprog i EU.
http://da.wikipedia.org/wiki/Tysk_%28sprog%29
Mange hilsner fra
Kirsten Annette 8)
runesfar

Beitrag von runesfar »

Kirsten - her har du et tydeligt eksempel på, hvorfor man IKKW skal bruge wikipedia som eneste reference.

Ifølge den engelske wikipedia er der 1050 mio, der taler madarin - 170 mio som 2. sprog - det lyder lidt som Beijing-propaganda; men er nok ikke helt ved siden af.

Der er 370. mio som taler hindi + 125 mio. som 2. sprog. (Og DET er for lidt).

370 mio spansk + 70 mio 2. sprog.

Engelsk: 322 million (Det er helt sikkert for lidt) 190 millioner som 2. sprog. (Osse for lidt).

Du kan se mere her:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_languages_by_total_speakers


At der kun er 24 mio, som taler arabisk som 2. sprog rimer ikke med koranskolerne i hele den muslimske verden.

Til gengæld lyder det ikke ved siden af, at 110 millioner taler russisk som 2. sprog.

Hvis du kigger lidt på tallene, er der ingen tvivl om, at tysk er langt nede på listen.

Heller ikke på Nettet er det nummer to eller tre.

http://www.internetworldstats.com/stats7.htm
henningnielsen

Beitrag von henningnielsen »

...det er altid de samme problemer, der melder sig så snart man går igang med at bruge statistiker. Kan man stole på dem? Hvordan skal tallene fortolkes? Hvem har lavet dem? osv. Kort sagt: tro ingen statistik du ikke selv har forfalsket ;)

Men så vidt jeg husker var der noget med, at tysk har overhalet det fransk sprogs anden plads indenfor EU. :)