Huhej til Tyskland...

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
Lars Holmgaard

Huhej til Tyskland...

Beitrag von Lars Holmgaard »

Hej allesammen!

Jeg faldt tilfældigt over dette forum, under min søgen efter info om, hvad der skal gøres for at flytte til Tyskland og glæder mig over at der er et sted man kan spørge om de ting, der virker lidt uoverskuelige. Det sætter jeg stor pris på.

Min kæreste fik 'pludselig' job i Padborg, så vi flyttede til Flensburg for 3 uger siden, for at få en stor oplevelse og lære noget tysk samtidigt. Vi nyder det i store drag - det er en ganske hyggelig by i nogle smukke omgivelser!

Jeg er imidlertid på jagt efter en bil, og er i øjeblikket ved at trawle mig igennem forsikringsjunglen... i Danmark har man efterhånden en vis fornemmelse via venner og bekendte for, hvilke forsikrings-selskaber der er billige og gode, men jeg er helt på herrens mark i Tyskland og aner ikke, hvad priserne ligger på normalt hernede.

Er der nogen der kan pege mig i retningen af et fornuftigt selskab, der ikke koster en formue, når det er en forholdsvis stor Audi vi påtænker at købe? Er der noget jeg skal tage højde for mht. bilkøb? I Danmark er det jo billigst, hvis man samler ens forsikringer i ét selskab, og det vil jeg egentlig også gerne her i Tyskland, men jeg har endnu ikke overblik over, hvad der skal forsikres og hvordan. Nogen tips i dén retning?

Vi er henholdsvis 30 og 26 år, bor i lejlighed i Flensburg, har 9 års skadefri anciennitet og arbejder begge i Danmark.

Al hjælp, tips, links og gode råd er meget højt værdsat. På forhånd mange tak.

mvh
Lars Holmgaard
Zuletzt geändert von Lars Holmgaard am 07.06.2004, 10:56, insgesamt 1-mal geändert.
evi jensen
Mitglied
Beiträge: 1080
Registriert: 01.12.2002, 09:42
Wohnort: bindslev, Danmark

Beitrag von evi jensen »

her er et par side, som vi har brugt en del:
http://www.kfz-zulassungsportal.de/

http://www.forium.de/do/displayFirstPage

http://www.bundesfinanzministerium.de/Service/Lexikon-Steuern-A-Z-.580.1368/Lexikon/Kraftfahrzeugsteuer.htm

den sidste side er omkring vægtafgiften, der skal i være obs på hvilken schadstoffklasse jeres bil har, da vægtafgiften kan være meget forskellig.
held og lykke med det
evi
Zuletzt geändert von evi jensen am 07.06.2004, 12:19, insgesamt 1-mal geändert.
Lars Holmgaard

Beitrag von Lars Holmgaard »

Tusinde tak Evi - der er nok af mere eller mindre brugbare sider at pløje sig igennem rundt omkring og der kan bruges oceaner af tid på at lede de forkerte steder, så jeg er meget glad for dette tip.

Hvor finder jeg ud af, hvilken schadstoffklasse en påtænkt bil er i? Jeg synes ikke lige det er et udtryk jeg er faldet over i salgsannoncer eller modelbeskrivelser.
Zuletzt geändert von Lars Holmgaard am 07.06.2004, 19:33, insgesamt 1-mal geändert.
evi jensen
Mitglied
Beiträge: 1080
Registriert: 01.12.2002, 09:42
Wohnort: bindslev, Danmark

Beitrag von evi jensen »

hej,
i kfz-schein fra bilen står der et schlüsselnummer, og på en af de sider du har fået kan du så schadstoffklasse (euronorm hedder de, altså euro 1 fx som en af de dyre) finde ud af, du skal bl.a. indtaste hubraum og ps, jeg kan ikke lige huske hvordan. du kan selvfølgelig også - og det er nok nemmere - spørge sælgeren. hvis han ikke rigtig vil ud med det, så kan du regne med at det er en euro 1 eller værre...
hej hej, evi