Småbørn i tyskland.

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
maggi

Småbørn i tyskland.

Beitrag von maggi »

Jeg har hørt om den maget lange ulønnede barsel i tyskland. Hvad gør mødrene så deres børn under tre år kan møde andre børn, findes der mødreggrupper, legestuer eller lignede? Og hvor finder man dem. Vi skal bo i Nordrhein-Westfalen.
Når man er flyttet til tyskland, oophører de danske børnepenge så når man er der tidbegrænset eller modtager man tyskebørne penge?
KH
Mag.
Zuletzt geändert von maggi am 30.05.2004, 21:07, insgesamt 1-mal geändert.
Ursel
Mitglied
Beiträge: 3539
Registriert: 22.02.2002, 11:23

Beitrag von Ursel »

Hej Maggie!
Tjaa, der kommer du paa den anden side end jeg har väret - smil.
Du vil komme til at möde andre mödre overalt, idet de er jo hjemmegaaende allesammen, nix med en lille by som her hvor jeg bor, hvor de eneste faa böern er dem der bliver passet her i byen af dagplejemödre --- det var dem vi mödtes engang i mellem paa legepladsen (bhv.-börn er jo "lukket ind" (ligesom i Tyskland).
men ellers saa vi ikke ret meget til de mange börn der efterhaanden var her ...
Men naar vi er f.ex. i Hamborg, saa möder vi massevis andre börn od deres mödre paa legepladserne...
Det er bare saa dejligt.
Saa vidt jeg ved findes der ogsaa gymnastik, musik, noget der hedder PEKIP etc. - baade for börn og mödre etc.
Jeg har savnet alle de (tyske) hjemmegaaende muligheder her, idet jeg var den eneste af slagsen; saa jeg tror det var meget vanskeligere at möde andre börn her i Dk - + deres mödre, selvfölgelig!

Held og lykke, hvor i NRW bor I henne? Jeg er opvokset i närheden af Düsseldorf/Wuppertal/Essen...

Ursel, hjemmegaaende mor i DK
Zuletzt geändert von Ursel am 30.05.2004, 22:35, insgesamt 1-mal geändert.
""Den virkelige opdagelsesrejse går ikke ud på at finde nye lande,
men at se med nye øjne."

---------------------------------------------------------Marcel Proust
...
maggi

Beitrag von maggi »

Tak for svaret, pudsigt du kommer derfra vi skal bo i wuppertal, men præcist hvor ved vi ikke endnu...
Er det en hyggelig by, jeg skal være hjemmegående, så jeg spekulerer over hvad man kan lave i den by...
Zuletzt geändert von maggi am 31.05.2004, 19:31, insgesamt 1-mal geändert.
Ursel
Mitglied
Beiträge: 3539
Registriert: 22.02.2002, 11:23

Beitrag von Ursel »

Hej Maggi!
Saa havner du virkeligt i nabolaget... jeg maa se, om en gammel skoleveninde stadigvak bor i närheden. Hun har godt nok större börn, men maaske kender hun noget til den "Wuppertalske scene" for smaabörn...

Ellers kender jeg ikke saa forfärdelig meget til byen, og det er ogsaa mange aar siden jeg levede der, idet jeg flyttede til Sydtyskland og bagefter til Nordtyskland, indtil det blev DK til sidst...

Jeg vender tilbage til det.

For resten,det med börnepenge - kan du ikke spörge amtet her?
Ellers ville jeg umiddelbart sige at du kun kan faa pengene i en stat, saa det kan jo väre ligemeget...

Fortsat god aften --- Ursel, DK
Zuletzt geändert von Ursel am 31.05.2004, 21:36, insgesamt 1-mal geändert.
""Den virkelige opdagelsesrejse går ikke ud på at finde nye lande,
men at se med nye øjne."

---------------------------------------------------------Marcel Proust
...
kaninhoejen

Beitrag von kaninhoejen »

Hej Maggi,
jeg er een af disse mødre på meget lang barsel. Jeg har været på barsel siden 2002. Da fik jeg min datter Sarah. I år forlænger jeg min barsel med endnu 3 år. Da jeg er gravid igen.
Der er mange muligheder med børn her i Tyskland. Jeg er i en "krabbelgruppe" en gang i ugen. Vi er en gruppe der er blevet til en del gennem tiderne, da vi startede da ungerne var 6 uger gamle.
Børnepenge får vi også. Men jeg er tysk gift, sååååååå hvordan det hele hænger sammen ved jeg ikke. Men vi får i hvert fald 154 Euro i måneden.
Hvis du har spørgsmål må du gerne skrive til mig. Jeg bor i nærheden af Wuppertal. I Düsseldorf. Det er ikke langt væk.
Jette
Zuletzt geändert von kaninhoejen am 03.06.2004, 21:02, insgesamt 1-mal geändert.
Ursel
Mitglied
Beiträge: 3539
Registriert: 22.02.2002, 11:23

Beitrag von Ursel »

Hej Maggie!
Som lovet vender jeg tilbage igen - men det ser jo ud som om du har fundet en dansk mor i nabolaget; Düsseldorf og Wuppertal er ikke langt fra hinanden.
Her er hvad jeg fandt ud, uden rigtigt at vide hvor du skal bo I Wuppertal og hvor dine interesser ligger.

SDe fleste idrätsforeniger har börnafdelinger. Bare spörg.

Der findes "Städtische Familienbildungsstätte" (altsaa en kommunal institution for familier), "die katholische Familienbildungsstätte" (den katholske institution for familier), nogle private organisationer, som tilbyder forskellige kurser.
Der kan du faa kontakt til andre mödre.

Der er en masse udflugtsmuligheder:
Cykle paa"Truppenübungsplatz Lichtscheid", "Zoologisk have" (aarskort kan väre en mulighed), "Nordpark", ponyridning i Gelpedal (weekend), svöming , etc.

Du vil se der er en masse muligheder - held og lykke - og sprög bare videre.

Hvornaar skal du flytte????

Hilsen Ursel , mor i DK
Zuletzt geändert von Ursel am 03.06.2004, 21:53, insgesamt 1-mal geändert.
""Den virkelige opdagelsesrejse går ikke ud på at finde nye lande,
men at se med nye øjne."

---------------------------------------------------------Marcel Proust
...
Alis

Beitrag von Alis »

Hej, vi er en dansk familie på 3, som indenfor nogle måneder flytter til Erkelenz/ Düsseldorf. Vi overveje en au pair pige, men er bange for at vores datter ikke kommer i kontakt med andre børn, findes der dagplejepladser?
Alis
Zuletzt geändert von Alis am 05.08.2004, 13:07, insgesamt 1-mal geändert.
Ursel
Mitglied
Beiträge: 3539
Registriert: 22.02.2002, 11:23

Beitrag von Ursel »

Hej I to!
Det er mig igen --- jeg synes egentlig det er et spändende emne, fordi det viser nogle "kulturforskelle" og forklarer maaske dem, der udvandrer til DK, hvorfor nogle af os har omvendte "problemer" ...smil.

Det förste er for resten, hvis det ikke blev naevnt för, at man faar börnepenge i hvert tilfälde, altsaa det har ikke noget at göre med om man er gift med en tysker etc.

Det näste er at I maa sikkert löse jer fra den danske indstilling, at börnene SKAL have kontakt med andre börn nästen HELT FRA STATEN og DAGEN lang.
Det er sikkert ikke skadeligt, men heller ikke en nödvendighed.

Og saa forgaar der ellers ogsaa en masse uofficielt, d.v.s uformelt og u-aftalt.
Man mödes paa legepladsen, man ses paa gaden, man har maaske en lille bank foran / bag huset eller i kvarteret hvor man bor etc.

Saa er man sammen nogle timer, og det er sikker nok for smaabörn.

jeg havde ho de omvendte problemer der var ikke mange danske börn i vores by om dagen, selvom der ellers bor en masse --- men de blev jo allesammen passet udenfor deres hjem.
Og alligevel lykkedes det mig at finde legekamerater til mine smaabörn 8som först kom ud af huset med 3 1/2 og 4 aar).
Hvis det er muligt i et samfund hvor alle börn er ude hos dagplejemödre eller vuggestuen, saa er det nu endnu nemmere der hvor (nästen) alle er hjemmegaaende.
Begge mine börn har ikke taget skade (jeg er när at sige tvärtimod, smil.)

Der findes dagplejemödre/vuggestuer i Tyskland, men slet ikke saa mange som i DK.
Det bedste er sikkert du spörger hos den kommune du flytter tiil og spörger din börneläge.
Hvis I vil opretholde det danske sprog, saa pröv ImF, som formidler ogsaa personlige kontakter.
Ellers er der en god sprogliste for danske mödre i udlandet, hvor alle stötter hinanden og undveksler tips og erfaringer med flerprogethed.

det er nu lidt langt väk fra emnet, nmen alligevel maaske vigtigt, naar man flytter til et andet land sammen med sine börn.

Jeg er meget interesseret i at höre om jeres erfaringe,r naar I er der --- gerne ogsaa privat.

Saa meldt jer gerne!!!

Ursel, tysk mor i DK
Zuletzt geändert von Ursel am 05.08.2004, 13:27, insgesamt 1-mal geändert.
""Den virkelige opdagelsesrejse går ikke ud på at finde nye lande,
men at se med nye øjne."

---------------------------------------------------------Marcel Proust
...
bodillie

Beitrag von bodillie »

Hej Alis

Jeg har en rigtig go veninde, som bor i Erkelenz. Hun er dansker, faktisk!! Hvis du har lyst, ken jeg godt formidle en kontakt, saa I ikke er helt fremmede, naar I flytter??
Bodil