indboforsikring lejlighed i Tyskland?

Beiträge für beide Zielgruppen: Deutsch und dänisch.
Indlæg for begge målgrupper: Dansk og tysk
Antworten
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

indboforsikring lejlighed i Tyskland?

Beitrag von maybritt h »

Hej!

Jeg har følgende problem:
en bekendt har købt en lejlighed i Berlin som lejes ud, han vil gerne have en indboforsikring men det har indtil nu ikke været muligt fordi han bor i Danmark. Forsikringerne siger at de ikke kan lave en indboforsikring for en forsikringstager som ikke bor i BRD.

Er der nogle der har en god ide til hvordan man løser det problem?
Forsikringerne har sagt til mig at jeg jo kan stå som forsikringstager men det vil jeg ikke.

Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
annikade
Mitglied
Beiträge: 2008
Registriert: 18.07.2006, 16:38
Wohnort: Berlin v Deutschland
Kontaktdaten:

Beitrag von annikade »

Hello,

mit dem Abschluss einer Versicherung könnte er möglicherweise die Verwaltung der Wohnanlage beauftragen (als Bevollmächtigte).

Gruß

/annika
micha_i_danmark
Mitglied
Beiträge: 1206
Registriert: 14.02.2007, 17:04
Wohnort: Dragør

Beitrag von micha_i_danmark »

Hej Maybritt,

har du planlæggt at leje det ud til en fast beboer eller er det mere en slags "feriehus" med skiftende beboer?

Hvis der er en fast beboer, hvorvor sætter du ikke ind i lejekontrakten at der skal afsluttes en indboforsirkring (Hausratversicherung)?
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hej micha,

han lejer det ikke ud til een bestmt person men til en bestemt kreds af personer (fimalejlighed).

Jeg troede egentlig ikke at det var så stort et problem at få lavet en forsikring....men tilsyneladende er det det.

Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
annikade
Mitglied
Beiträge: 2008
Registriert: 18.07.2006, 16:38
Wohnort: Berlin v Deutschland
Kontaktdaten:

Beitrag von annikade »

Hej,

wenn man die Kosten für die Wohnungsverwaltung sparen möchte (die alle Versicherungsangelegenheiten regeln würde) könnte man auch mal bei der eigenen Versicherung in Dänemark anfragen.
Möglicherweise kann man die eigene Hausratversicherung auch auf eine eigene Ferienwohnung im Ausland erstrecken.

Gruß

/annika
Frank H.

Beitrag von Frank H. »

Hej Maybritt, et svar har jeg ikke, men jeg undrer mig en anelse over spørgsmålet.

Hvordan skulle et forsikringsselskab kunne tegne en indboforsikring i en lejlighed,
hvor der intet privat indbo er? Din bekendt bor der ikke selv, skriver Du.

Og hvordan skulle Du kunne stå som forsikringstager på en forsikring dækkende "indbo",
som Du ikke kan fremvise indkøbskvitteringer for, - det er ikke dine eventuelle ejendele.
Endda opstillet i et lejemål, som Du intet har at gøre med.
(At Du ikke vil - beroliger trods alt.)

Når jeg overnatter på et Gasthof i Tyskland, har jeg ikke indtryk af, at jeg benytter
Gasthofwirtens private indbo i form af seng, sengetøj, osv..
Udstyret på hotelværelser er vel også i Tyskland en erhvervsmæssig anskaffelse,
eller i det mindste dækket af en erhvervsforsikring.

Udelukkende skrevet fordi et eventuelt svar på din forespørgsel interesserer mig,
kort sagt, den sædvagentlige: Forskelle DE # DK.
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hej Frank,

der er da indbo i lejligheden (det kan sikkert ikke betragtes som privat! - når lejligheden bliver udlejet).


Og hvordan skulle Du kunne stå som forsikringstager på en forsikring dækkende "indbo",
som Du ikke kan fremvise indkøbskvitteringer for, - det er ikke dine eventuelle ejendele.
Jeg har bare fået et svar fra et forsikringefirma og de siger at hvis jeg vil stå som forsikringstager så kan de forsikre lejligheden!
(Man skal ikke fremvise nogle kvitteringer)


Hilsen
Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
Frank H.

Beitrag von Frank H. »

Hej igen.

Besynderligt, men det er da ikke normalt at en (indboet) uvedkommende person tegner en forsikring (for en anden).
Det kan godt nok være en sikkerhed for forsikringsselskabet, at det har en juridisk person med bopæl i Tyskland som underskrivende
i tilfælde af manglende betaling af forsikringspræmier og lignende misligholdelser, eller til eventuel udbetaling af skadeserstatning.

Som jeg forstår det skal lejligheden anvendes som en FeWo, Ferienwohnung (hedder de ikke det?).
Om det anses for at være privat eller erhvervsmæssig udlejning i BRD ved jeg intet om.
Din bekendt kan vel oprette et personligt ejet firma i BRD med det formål at udleje lejligheden og kunne tegne de for udlejningen og
driften af lejemålet nødvendige forsikringer. Så hæfter Din bekendt via sit firma selv for sine/udlejningsfirmaets egendele.
annikade
Mitglied
Beiträge: 2008
Registriert: 18.07.2006, 16:38
Wohnort: Berlin v Deutschland
Kontaktdaten:

Beitrag von annikade »

Frank H. hat geschrieben:Din bekendt kan vel oprette et personligt ejet firma i BRD med det formål at udleje lejligheden og kunne tegne de for udlejningen og
driften af lejemålet nødvendige forsikringer. Så hæfter Din bekendt via sit firma selv for sine/udlejningsfirmaets egendele.
Ach Du Schreck...
Da müsste er erst mal ein Gewerbe anmelden, womöglich IHK- und Berufsgenossenschaftsbeiträge zahlen und
dann Umsatzsteuererklärungen abgeben etc.pp.
Ganz schlechte Idee!
Für dasselbe (oder weniger) Geld beauftragt er lieber eine Verwaltung, die alles für ihn regelt.

Gruß

/annika
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Din bekendt kan vel oprette et personligt ejet firma i BRD med det formål at udleje lejligheden og kunne tegne de for udlejningen og
driften af lejemålet nødvendige forsikringer. Så hæfter Din bekendt via sit firma selv for sine/udlejningsfirmaets egendele.
Det gør han under ingen omstændigheder.
Men jeg vil undersøge det omkring en Hausverwaltung.

Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."