Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Lippe 1
Mitglied
Beiträge: 1650
Registriert: 06.04.2005, 09:12
Wohnort: Lippe

Beitrag von Lippe 1 »

Hallo Ralf,
muß mal auf Deutsch antworten: Frigo-Pflanzen sind u.a. die gefrorenen Erdbeerpflanzen, die von den Erdbeerplantagenbesitzern auf den Selbstpflückfeldern eingesetzt werden und die in ca. 9 Wochen tragen. Richtig gelesen: vom Pflanzen bis zur ersten Ernte. Die werden bei -2 Grad gelagert. Habe mich aber inzwischen in Internet und anderweitig informiert. Interessante Alternative auf jeden Fall auch für Hobbygärtner.

Grüße aus Lippe
Günter
Næste gang på dansk igen!
Sæler
Mitglied
Beiträge: 203
Registriert: 25.09.2009, 01:56
Wohnort: Fanø, Danmark

Beitrag von Sæler »

Hej sammen,

hvad er der i vejen? :mrgreen:

Kun en lille nathils fra Fanø. Jeg melder mig tilbage til forummet nu og forsøger, at skrive ofter her.

Jeg er flyttet og er blivet nu en fastboende på øen.

Huset er indrettet og jobbet er blivet findet (eller fundet?!?).

Har en dejlig dag i morgen!!!

kh

Sæler
Hilsen
Sæler



Mein Herz gehört Fanø
sækkepiber
Mitglied
Beiträge: 228
Registriert: 12.11.2006, 10:33
Wohnort: Castrop-Rauxel, Deutschland

Beitrag von sækkepiber »

Hej sæler,

de er jo dejlige nyheder! At være fastboendt på mit yndlingsø... Hvilken slags job er det?

Her i Ruhrdistriktet havde vi kold men tørt vejr så Tina og jeg var i haven så tit som muligt for at rydde op og gøre haven vinterfast. I dag begyndte det at regne, men arbejdet er mestendels sluttet nu.

Tidliger i ugen var to holder tråner over Castrop på vejen til deres sydlige vinterbosteder. To gange om året ser jeg fuglerne og lytte til dere høje stemmer og tænker at hvordan heldig jeg er at trånernes rejse går hvert år precis over mit hus. De ser jo at tråner er lykkefugler, og for lykke har jeg altid brug. :D

Skolepartnerskabet mellem min skole og EUC Vest i Esbjerg ser ud som at komme i gang nu. Projekter mellem vores to tekniske gymnasier er allerede aftalt, og vi er ved at planlægge en forberedende besøg for at finde ud hvis der er sammenarbejdsmuligheder i erhvervsuddannelsen.

Til alle sproghjørnetmedlemmer ud der: Jeg vil glæde mig meget over hvert livstegn!

Sov godt og drøm sødt!

Kærlige hilsener,

Ralf
Vilmy
Mitglied
Beiträge: 3711
Registriert: 12.01.2006, 11:07
Wohnort: Sønderjylland, DK

Beitrag von Vilmy »

Hej Ralf,
det lyder godt med EUC Vest i Esbjerg.

Jeg har ikke været herinde i år, tror jeg nok.

Meget har forandret sig, både privat og på arbejde, hvor jeg har skiftet job.

Håber I har det godt; nogle er da stadig herinde.

Hilsen, vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Beitrag von marsvin »

Hej I kære,

er der nogen ude fra den "gamle flok"? - Nullermand, Vilmy, Nicola, Danmarkfans. Hvor er I alle?

Vi havde et meget travlt 2010. Dette år vil jeg gerne læse og læere mere på dansk end sidste år!!!!
Måske dukker jo een op der har også lyst til det? Og måske nogen der kan rette?

Kærlige hilsener

Gabi
heide
Mitglied
Beiträge: 840
Registriert: 15.07.2006, 17:28
Wohnort: Heidelberg / Brodersby (SL)

Beitrag von heide »

Hi Gabi,
jeg har lige kigget ind og så dit indlæg. Håber du har det godt. Jeg har også haft meget travlt siden sidste sommer. Jeg har jo flyttet mine forældre fra Nordtyskland sydpå og har en helt nyt dags-rytme. (Tagesablauf??) nu.
Jeg har ikke læst eller skrevet på dansk siden mange måneder og så går det meget langsomt.
Hvis nogle af vores gammel flok dukker op igen, så ville jeg gerne være med og skrive nogle linjer af og til. Men "nogle linjer hver dag" det lover jeg ikke igen :wink:

Jeg ønsker dig og alle andere god fortsætning i 2011
kh, Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Beitrag von marsvin »

Det kan du tror, Heide – ikke igen en lov (Versprechen?)  Der kan du se...mit dansk er også lidt rustet.

Sidste år solgte vi vores campingvogn men købte en mobilhjem (Mobilheim) på den samme campingplads. Måske kender en af Jer den slags mobilhjem. Huset ser ud som en bjælkehytte.
Vi havde meget arbejde der, både inde og ude.
Mens vores ferie på Fyn pådragede jeg mig en Kreuzbandriss og en Baenderdehnung da jeg styrtede med cyklen. Det var den 4. feriedag...
Nogle dage senere fik Dirk helveldesild... Han fik stærke tabletter, jeg havde en Kniemanschette og så kunne vi blive på Fyn.
Da vi ville pakke sammen den sidste feriedag, kunne vi ikke nå at folde vores Camplet som det skulle være!
Der var noget i vejen og skal repares. Indtil nu kunne vi ikke gør det ikke fordi efter ferien gik arbejdet på campingpladsen videre.
I oktobermåned havde jeg knæoperationen pga den Kreuzbandriss. Siden 13.10. er jeg sygmeldt – og har stadig slet ikke nogen Kedsomhed.
En dag i oktober da vi var på campingpladsen exploderede mobilhjem fra vores nabo. Vores hus fik forskellige skader. Endelig havde vi næsten alt færdig og nu begynder forskellige arbejde på nyt! Desværre ville vi ikke få penge for alle disse reparaturer. Så er vi meget sure – vi har nu koster og arbejde som vi aldrig ville ha’ for resten af vores campingliv!

Vores nabo har næsten ødelagt hans have-side. Alle beder er dækket med en tyk Mulchschicht eller Kies....ser næsten ud som grave...
Gården blev også omdannes...der var altid en meget stor skål hvor vores juletræ stod. Den er desværre væl nu. Næste vil vi sætte et juletræ på vores lille altan. Der vil vi også sidde nu, fordi på terrassen i haven kan man ikke sidde mere...muren er ødelagt og så ...”zieht es wie Hechtsuppe”. Walnøddetræet måtte lade mange grene.Træet var så stort og smukt og fint – man kunne sidde der ved både reg- og solvejr.

Det var alt i Kurzform fra sidste år!

Eniges wird bestimmt nicht richtig sein, so wie ich es geschrieben habe. Aber ich gelobe Besserung und will in diesem Jahr wieder mehr tun!

Vi ses

Gabi
Nicola
Mitglied
Beiträge: 360
Registriert: 28.05.2006, 19:00
Wohnort: her (Ruhrpott, DE) og der (Stevns, DK)

Beitrag von Nicola »

Hej Gabi og Heide,

det var sjovt at læse fra jer! Jeg får stadigvæk meddelser hvis nogen svarer her, så kom jeg også forbi igen :wink: .
Er på Stevns lige nu. Det er koldt, men vejene er meget bedre end i Tyskland - næsten fri af sne.
Mens Steen var på arbejde var jeg ude ved havet nogle steder. Der er allerede is på havet og jeg kunne tage dejlige billeder.
I morgen skal vi til Fakse Ladeplads for at besøge Steens mor. Det skal sneer igen og jeg håber at vi når derhen...

Ha´ en god aften begge to,
kærlige hilsener
Nicola :D
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Beitrag von marsvin »

Hej Nicola,

fint at ser dig igen!!! Jeg har din e-mail-adresse og ville skrive forskellige gange, men var for doven, havde ikke rigtig lyst til det...eller - eller - eller.

Dagene er altid for korte! Selv lige nu, da jeg er sygmeldt siden oktobermåned....

Is på havet - det må give nogle dejlige motiver for at fotografere!

Her sneede det i går. Først siges der skal være arktisk kulde, nu skal der være plus 10 grader om weekenden. Det er helt tosset, ikke?

Jeg krydser fingre for dig/Jer at i kunne besøge Steens mor.

Og jeg er meget spændt om der dukker mere op fra den gamle flok!!!

Virkelig fint at se Jer - Heide og Nicola - igen!!!

Hilsen

Gabi
Lippe 1
Mitglied
Beiträge: 1650
Registriert: 06.04.2005, 09:12
Wohnort: Lippe

Beitrag von Lippe 1 »

Hej,
selvom jeg ikke tilhører den gamle flok læser jeg her af og til.

Grüße aus Lippe og et godt Nytår
Günter
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Beitrag von marsvin »

Günter - men jeg kan huske dig navn godt nok!!!

Nu kan du læse mere fra os - eller skrive med os!!!!

Gabi
Dänemarkfans
Mitglied
Beiträge: 851
Registriert: 15.06.2007, 16:53

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej allesammen!

Godt nytår :)

I snakkes ja nok sammen. Hvordan går det med Nullermand og Vilmy? Ved I det?

Mange hilsner fra mig
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Beitrag von marsvin »

God morgen, I kære,

Günter - det hedder selvfølgelig "Jeg kan huske DIT navn :oops:

Grit - hej!!! Jeg har næsten glemt dig, men havde skyped dig en af næste dagene. Men nu er Du her - fint!

Der ser ud som om jeg skal til arbejde den 17.1. igen...Jeg havde en virkelig dejlid tid hjemme. Da jeg havde ikke nogen smerter efter operationen var det næsten som en orlov. Jeg var bare lidt begrænset fordi jeg kunne ikke går så godt med orthese-skinne og krykkerne. Men jeg har læst ret meget og havde nok tid for at håndarbejde, skrive breve eller iagttage fuglene ved fuglehuset i haven.

Nicola - kunne I besøge Steens mor? Eller var gaderne for værre?

Hilsen
Gabi
heide
Mitglied
Beiträge: 840
Registriert: 15.07.2006, 17:28
Wohnort: Heidelberg / Brodersby (SL)

Beitrag von heide »

God morgen allesammen,
fint at høre fra jer. Efter sådan en lang pause med sproghjørnet gør det sjov at kigge ind igen.

Gabi,
Versprechen: "løfte" på dansk.
Det lyder ikke god, hvad du har oplevet sidste år. Jeg krydser fingre at det bliver bedre nu.

Nicola,
oh, jeg har en dårlig samvittighed. :(
Undskyld, at jeg har har ikke ringet til dig. For mange, mange uger har jeg lovet at melde mig for at få en lille snak med dig.
Jeg ønsker dig nogle dejlige vinterdage med Steen. Er du alene på Stevns eller er datterne med?

Günter,
jeg kan huske dit navn også. Du taler jo vel nok god dansk. Har du ikke lyst at skrive her af og til.

Det var kun nogle ord i hast, ønsker jer en god dag!

HIlsen, Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Dänemarkfans
Mitglied
Beiträge: 851
Registriert: 15.06.2007, 16:53

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej igen!

marsvin - du kan gerne skrive på skype til/af mig. :)

Ja jeg kiggede her igen og tænkte at jeg skal skrive lidt her.

Det værer dejligt at vi kan skrive alle sammen (so wie früher). Det var altid så fint.

Nu vil jeg spise...

Vi snakkes ved

Hilsen