Er Berlin-erklæringen svulstigt tysk

Beiträge für beide Zielgruppen: Deutsch und dänisch.
Indlæg for begge målgrupper: Dansk og tysk
Rørviger

Beitrag von Rørviger »

Danebod hat geschrieben:"Held og lykke" er jo en fast vending - "viel Erfolg" på tysk.
Nö, på tysk siger man helt utysk og meget ironisk "Hals und Beinbruch". :wink:
Berndt

Beitrag von Berndt »

Jeg vil hævde, at der er en forskel på Glück og lykke.
Man siger: til alt held havde jeg mine ordbøge inden for rækkevidde......
Glücklicherweise waren meine Wörterbücher in greifbarer Nähe (oder: zum Glück...) :arrow: Her ville ordet "lykke" virke ejendommeligt på dansk, for man tænker først på heldet, derefter på lykken, en slags sindsmæssig tidsforskydning, som ikke kan udtrykkes på samme måde på tysk.
Derfor kan jeg ikke se, at der er begået noget "kriminelt" i forbindelse med den pågældende danske oversættelse af "Glück".
torsten!
Mitglied
Beiträge: 51
Registriert: 27.03.2006, 13:01
Wohnort: (Kiel) Lübeck
Kontaktdaten:

Beitrag von torsten! »

Berndt hat geschrieben:Jeg vil hævde, at der er en forskel på Glück og lykke.
Helt enig!
Berndt hat geschrieben:Derfor kan jeg ikke se, at der er begået noget "kriminelt" i forbindelse med den pågældende danske oversættelse af "Glück".
Nej, ikke kriminelt, men indsnævrende i betydningen. Som der allerede blev sagt: "Glück" betyder mange ting på tysk og teksten mister en del af denne mangfoldighed, fordi det danske ord "lykke" ikke udtrykker samme spektrum af betydninger.

Når det så er sagt, så ved jeg heller ikke hvordan det kunne gøres bedre. Oversætterne har nu engang besluttet sig for et bestemt udtryk og at de så følger danske vaner eller traditioner ... det er nok normalt. Om man så kalder det "politisk", er en anden ting. Det retfærdiggør i hvert fald, at man kan skrive en artikel om traktaten i Politiken :wink:

Torsten
Rørviger

Beitrag von Rørviger »

torsten! hat geschrieben: Når det så er sagt, så ved jeg heller ikke hvordan det kunne gøres bedre. Oversætterne har nu engang besluttet sig for et bestemt udtryk og at de så følger danske vaner eller traditioner ... det er nok normalt.
Hvilket bare engang mere viser, hvordan to sprog, der dog ligger så uendelig nær til hinanden, alligevel ligger fjernt, hvis man ikke FORSTÅR hinanden.

Derfor, lad os arbejde for bedre forståelde af HINANDEN, så skal sproget nok følge efter.

Jo ! :idea:
Danebod

Beitrag von Danebod »

Vielleicht ist diese Erklärung ja weniger schwulstig...Måske er denne erklæring jo mindre svulstig:

[url]http://mehr-demokratie.de/eu-zukunft.html[/url]
runesfar

Beitrag von runesfar »

Gestern diese kommentar in Taz - die erste teil geht genau um die Sprache der Berliner Erklärung:

http://www.taz.de/pt/2007/03/29/a0138.1/textdruck