Dansk lektier - Hjælp

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Antworten
sarah_nina
Mitglied
Beiträge: 28
Registriert: 18.09.2011, 11:49

Dansk lektier - Hjælp

Beitrag von sarah_nina »

Hej sammen,

Jeg lærer dansk i september. Kan du tjekke min lektier? Vi skal skrive en fiktiv tekst om sidste sommerferie... Tusind tak :-)

Sidste sommer rejste jeg til Afrika. Jeg pakkede min kuffert og tog med mit pas, mange T-Shirts, korte bukserne, gummistøvler, en hat, mp3-afspilleren, en kamera og meget mere. I lufthavn Frankfurt ventede jeg på flyvemaskinen. Mange timen senere, var jeg i Afrika og tog en bus på hotel. Den første dag, gik jeg på stranden. Mange børn spillede i sand med en skovl og en spand. Mange personer kørte vandski eller spiste is. I havet svømmede fiske. Jeg tænkte at se en haj, men den var kun en delfin. Trods alt gik jeg ikke i havet. Jeg er en bangebuks. Hellere lavede jeg en safari med en turistguide. Han pegede mig mange dyr. Jeg så næsehorn, giraffer, løver, elefanter, flodheste, krokodiller og zebraer. Bag en busk fandt vi en slange. Min turistguide, som hed Peter, sagde den slange var giftig. Jeg havde bange igen. Vi lavede en pause og samlede brænde for et bål. I aften sad vi sammen og ristede pølser og brød. Jeg følte mig som en cowboy. Vi sov i telt. I nats hørte jeg meget lyde. Men det var kun Peter. Han spillede mig et puds. I næste dag, skinnede solen og Peter kørte mig hjem i hotel. Der, skrev jeg mange postkort at mine venner og min familie. I aftens gik jeg i byen. I en skobutik, prøvede jeg smukke sko og købte de. På torvet bag kirken, kunne jeg se mange stande. Der solgte mange mennesker forskellige tinge. Jeg var interesseret i smukke dragter. Denne var kulørt og havde frynser. Så besluttede jeg at købte to dragter. Den ene var rød med gule frynser og den anden var grøn med lyserøde frynser. I min sidste feriedag mødte jeg Peter igen. Vi besluttede begge to at spise is sammen og snakkede over gud og verden. Han var meget klog og jeg kunne godt lide hans mørke øjne. Han fortalte mig vittigheder og lavede komplimenter. Så det var, at jeg blev forelsket i ham. Men jeg måtte gå tilbage til Tyskland. Med et knuse hjerte, stod jeg ind i flyvemaskine og fløj gennem himmelen, som skinnede ildrød. Farvel Afrika.
Crundy
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 30.07.2012, 06:22
Wohnort: 24

Hjælp til lektier

Beitrag von Crundy »

hej sarah_nina.

Jeg vil gerne hjælpe dig med dine lektier. Der er en god historie.

Men jeg fand en små lille fejl.
1. du skrev: Min turistguide, som hed Peter, sagde den slange var giftig.
Jeg skall skrive: .... som hedder Peter.....
hans navn nu ogsa Peter, eller?

2. du skrev: Der, skrev jeg mange postkort at mine venner og min familie.
den hedder: .... og mine familie.

det er min første teksten i forum i dansk sprog.:D

jeg hobe, med mine tips kan jeg hjælpe dig og du forstår mig.



kærlig hilsen fra Tanja
Krogen
Mitglied
Beiträge: 1044
Registriert: 04.02.2006, 01:12
Wohnort: Sønderjylland

Beitrag von Krogen »

Sorry Crundy, deine Absicht war sicher gut, aber deine Tipps sind bedenklich.
Die Vergangenheitsform war doch richtig. Und "min familie" war auch ok.
Da waren ganz andere Sachen falsch. =)

Zudem machst du auch jede Menge Fehler :wink:
Und sie hat bestimmt auch keine 4 Monate Zeit gehabt für die lektier.
Crundy
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 30.07.2012, 06:22
Wohnort: 24

Beitrag von Crundy »

Warum Schreibst du ihr dann nicht was gut ist und was nicht - bin natürlich lange noch nicht perfekt in der danischen Sprache Deshalb nahm ich gerne die richtige Korrektur an. Aber vielleicht gibst du mirda einfach noch ein paar Tipps
Liebe grüße
Krogen
Mitglied
Beiträge: 1044
Registriert: 04.02.2006, 01:12
Wohnort: Sønderjylland

Beitrag von Krogen »

Na weil ich es damals nicht sah, keine Zeit oder keine Lust hatte :D
Außerdem denk ich immer, dass es wenig nutzt, wenn man sich lektier korrigieren lässt. Man bekommt zwar einen fehlerfreien Text, aber es entsteht ein falscher Eindruck von dem was man kann und wo man Probleme hat.

Tipps für dich:
"der er" bedeutet eher "es gibt" ... also besser "det er en god historie"
jeg fandt
små fejl (pl) oder en lille fejl (sg)
"jeg ville skrive: ...."
det er min første tekst på dansk
jeg håber at du forstår mig
postkort til mine venner
Crundy
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 30.07.2012, 06:22
Wohnort: 24

Beitrag von Crundy »

Ja da hast du recht - das wenn die Hausaufgaben ziehen perfekt sind ist das eher negativ . Vorallem bekommt man noch praktische Tipps bei der Hausaufgaben - korektur bezogen auf das aktuelle Thema. :D

Und dann noch ganz vielen Dank für die praktischen Tipps für mich - die kann ich gut gut gebrauchen.

Lieben Dank dafür . :D
Dänenlilly
Mitglied
Beiträge: 112
Registriert: 27.05.2010, 00:35

Beitrag von Dänenlilly »

@ Crundy

Sorry, aber bevor du Dänisch lernst, solltest du auch erst mal richtig Deutsch lernen
sunshine81
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 05.06.2012, 18:38
Wohnort: Odense

til sarah og andre

Beitrag von sunshine81 »

Hej Sarah

Mail endelig, hvis du får brug for dansk lektier..Jeg hjælper med glæde..