Flytte til Flensbrg

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
Dansker1968
Neues Mitglied
Beiträge: 2
Registriert: 26.03.2011, 18:28

Flytte til Flensbrg

Beitrag von Dansker1968 »

Jeg går meget kraftigt at flytte til Flensborg. På nuværende tidspunkt bor jeg i Kolding.

Min ide går på at fortsætte med at arbejde i Kolding og bo i Flensborg.

Nogle dage vil den bedste løsning være, at overnatte i Kolding ... Enten på campingplads eller en anden form for billig overnatning.

Er der noget jeg skal være specielt opmærksom på, når jeg på denne måde vil benytte enten kørselsgodtgørelse eller rejsegodtgørelse.

Er der ellers nogle ting, negative, jeg skal være opmærksom på ved at finde en lejlighed i Flensborg og altså bo i Tyskland.

Hilsen Torben
Kathing
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 24.08.2011, 19:54
Wohnort: Roskilde

det samme

Beitrag von Kathing »

Hej
Jeg går også og overvejer at flytte til Flensborg og sammen med en veninde der bor i byen men i modsætning til dig ska jeg først finde et job enten i Flensborg eller over grænsen og det er ikke nemt!

Jeg kan umiddelbart fortælle dig at lejlighederne i Flensborg er gode, men der er mange ældre lejligheder i blandt som ofte kan bruge en kærlig hånd inden indflytning.
Dansker1968
Neues Mitglied
Beiträge: 2
Registriert: 26.03.2011, 18:28

Flytte til Flensborg

Beitrag von Dansker1968 »

Kan forestille mig, at udfordringen med at finde et job, er større end udfordringen med at tage beslutningen om at flytte :-)
Lige PT syntes jeg det ser lidt "småt" ud med lejligheder til rådighed i Flensborg, eller er det mig, der søger de forkerte steder :-)
hans6767
Mitglied
Beiträge: 7
Registriert: 01.09.2011, 12:42

Beitrag von hans6767 »

puha jeg er bare glad for det ikke er mig der skal tage den køretur hver dag!
Kathing
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 24.08.2011, 19:54
Wohnort: Roskilde

Beitrag von Kathing »

Mht. at finde en lejlighed i Flensborg, bliver det nok ikke et problem da min veninde er skrevet op i diverse boligselskaber.
Jeg tænker stadig over det... Jeg ved at det er meget svært at finde noget arbejde i byen og hvad skal jeg leve af indtil jeg finder et job??
luks
Mitglied
Beiträge: 20
Registriert: 12.05.2011, 21:44

Beitrag von luks »

Et stort problem bliver bilen. hvis den har tyskenummerplader og i kører over 180dage i danmark (selvom i bor i tyskland), får i problemer med skat. Ellers er det ret sejt at bo i tyskland og arbejde i Danmark (ikke ret produktiv denne sætning, men sandheden :) )
carlsjul
Neues Mitglied
Beiträge: 2
Registriert: 20.06.2011, 09:44

Re: Flytte til Flensbrg

Beitrag von carlsjul »

Dansker1968 hat geschrieben:Jeg går meget kraftigt at flytte til Flensborg. På nuværende tidspunkt bor jeg i Kolding.

Min ide går på at fortsætte med at arbejde i Kolding og bo i Flensborg.

Nogle dage vil den bedste løsning være, at overnatte i Kolding ... Enten på campingplads eller en anden form for billig overnatning.

Er der noget jeg skal være specielt opmærksom på, når jeg på denne måde vil benytte enten kørselsgodtgørelse eller rejsegodtgørelse.

Er der ellers nogle ting, negative, jeg skal være opmærksom på ved at finde en lejlighed i Flensborg og altså bo i Tyskland.

Hilsen Torben
Du skal fraflytte Folkeregisteret og afleveret de gule Sundhedskort !
Du kan læse mere i ØresundDirekt reglerne er de samme for Sydslesvig.
Du bliver begrænset skattepligtig med grænsegængerordning. Hvis din kone bor og arbejder i Tyskland er der nogle specielle regler omkring fradrag

/carl
carlsjul
Neues Mitglied
Beiträge: 2
Registriert: 20.06.2011, 09:44

Re: Flytte til Flensborg

Beitrag von carlsjul »

Dansker1968 hat geschrieben:Kan forestille mig, at udfordringen med at finde et job, er større end udfordringen med at tage beslutningen om at flytte :-)
Lige PT syntes jeg det ser lidt "småt" ud med lejligheder til rådighed i Flensborg, eller er det mig, der søger de forkerte steder :-)
Prøv at læse Flensborg Avis eller køb den selv, der er mange annoncer på udlejning og leje af værelser/lejligheder
WhatDK
Mitglied
Beiträge: 14
Registriert: 28.05.2009, 17:58

Beitrag von WhatDK »

Jeg flyttede til Flensborg for lidt over 2 år siden og som jeg oplevede det så var det ikke svært at finde ledige lejligheder. Der er rigtig mange! Som der tidligere blev nævnt, så er der også mange der har brug for en kærlig hånd. En bygning kan se ud som en million udefra, men ligne l... indeni. Så tag dig tid til at se så mange lejligheder som muligt. Min erfaring er at det vil være bedst at kigge efter en lejlighed omkring eller syd for gågaden.

http://www.immobilienscout24.de
http://www.immowelt.de

Du kan også prøve at ringe rundt til de forskellige udlejningskontorer og høre hvad de kan tilbyde. Det var sådan jeg fandt min lejlighed. Det er ikke alle lejligheder man kan finde på nettet.

Man må køre lige så tosset man vil i sin tyske bil i DK. Hvis du opholder dig i DK mere end 180 dage om året skal du betale afgift for bilen. At du tager på arbejde tæller ikke som et ophold. Det gør det derimod hvis du sover på hotel eller campingsplads hver nat.

Sørg for at have 3 lønsedler, pas, kørekort, pasbillede og E formular (kan ikke lige huske hvilken, men du kan få hjælp på skat.dk) med til borgercentret i rådhuset. Når du får dit særlige sygesikringskort skal du sørge for at få tysk sygeforsikring. DK betaler så for din tyske sygeforsikring.
Gitche
Neues Mitglied
Beiträge: 2
Registriert: 19.07.2012, 20:20
Wohnort: Marokko

Beitrag von Gitche »

WhatDK hat geschrieben:Sørg for at have 3 lønsedler, pas, kørekort, pasbillede og E formular (kan ikke lige huske hvilken, men du kan få hjælp på skat.dk) med til borgercentret i rådhuset. Når du får dit særlige sygesikringskort skal du sørge for at få tysk sygeforsikring. DK betaler så for din tyske sygeforsikring.
vil det så sige at man modtager selve lægehjælpen/ evt indlæggelser mv i Tyskland? eller?