Jeg er flyttet fra Danmark til Tyskland..

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
vrod
Neues Mitglied
Beiträge: 1
Registriert: 25.03.2013, 19:07

Jeg er flyttet fra Danmark til Tyskland..

Beitrag von vrod »

Hej alle,

Jeg er en 20 årig gut der for et par uger siden har startet mit nye liv i det tyske. :) Jeg er flyttet ned til Düsseldorf-området hvor jeg også arbejder.

Da jeg endnu ikke har fundet en lejlighed så har mit arbejde valgt at betale for at jeg kan være på et hotel - indtil at jeg finder en lejlighed selvfølgelig. Indtil at jeg har fundet en lejlighed så føler jeg lidt at tingene er gået i stå.. for hvad kan jeg egentlig gøre når jeg bare bor på hotel? Et par eksempler vil jeg gerne have gjort så hurtigt som muligt:

- Mit arbejde vil gerne have et skattekort.. Men kan man få sådan et når man bare har adresse på et hotel?
- Jeg vil gerne eksportere min bil fra Danmark og importere den i Tyskland, men kan den registreres på min nuværende adresse?

Jeg er af den opfattelse af at man skal have en fast adresse for at det kan lade sig gøre, men kan jeg bare få det gjort nu og så ændre min adresse efterfølgende? Jeg går ud fra at jeg også skal melde mig på et form for borgerkontor og lade mig registrere, men kan det også lade sig gøre med en hotel-adresse? :) Sygeforsikringen var intet problem men jeg ved ikke med det andet..

Håber at der er nogen der kan give en hånd. :) tak!
Onkel Tom
Mitglied
Beiträge: 245
Registriert: 24.01.2010, 17:51

Beitrag von Onkel Tom »

Håber jeg kan hjælper.

Men min dansk er stadig væk dårlig og det er ikke den typisk dansk ord jeg vil brug i nu :)

Jeg tror du har en "bevis for registrering" (Aufenthaltsgenehmigung)?

Der er kun en elektronisk skattekort siden 2013. Og du skal have en "steuerliche Identifikationsnummer" (som en skat-CPR). Jeg tror det er OK når du har en adresse i Danmark og en Postadresse i Tyskland. Men det vis jeg ikke 100%.

På hver anden "borgerservice" det er OK med kun en postadresse. (Hotel) Derfor også registrere din bil med Hoteladressen.

Men jeg er ikke 100% sikker på det.

Jeg har læst du kan registrere dig på kommunen men du bor over 1 måned i hotel. Og derefter ændre din adresse men du har en lejlighed.

Er der ingen person på arbejd hjælper med skattekort og registrering?
jetrotte
Mitglied
Beiträge: 7
Registriert: 15.09.2012, 17:13

Re: Jeg er flyttet fra Danmark til Tyskland..

Beitrag von jetrotte »

vrod hat geschrieben:Hej alle,

Jeg er en 20 årig gut der for et par uger siden har startet mit nye liv i det tyske. :) Jeg er flyttet ned til Düsseldorf-området hvor jeg også arbejder.

Da jeg endnu ikke har fundet en lejlighed så har mit arbejde valgt at betale for at jeg kan være på et hotel - indtil at jeg finder en lejlighed selvfølgelig. Indtil at jeg har fundet en lejlighed så føler jeg lidt at tingene er gået i stå.. for hvad kan jeg egentlig gøre når jeg bare bor på hotel? Et par eksempler vil jeg gerne have gjort så hurtigt som muligt:

- Mit arbejde vil gerne have et skattekort.. Men kan man få sådan et når man bare har adresse på et hotel?
- Jeg vil gerne eksportere min bil fra Danmark og importere den i Tyskland, men kan den registreres på min nuværende adresse?

Jeg er af den opfattelse af at man skal have en fast adresse for at det kan lade sig gøre, men kan jeg bare få det gjort nu og så ændre min adresse efterfølgende? Jeg går ud fra at jeg også skal melde mig på et form for borgerkontor og lade mig registrere, men kan det også lade sig gøre med en hotel-adresse? :) Sygeforsikringen var intet problem men jeg ved ikke med det andet..

Håber at der er nogen der kan give en hånd. :) tak!
Du kan læse det hele her !
Gælder i hele Tyskland

http://www.dansk-i-sydslesvig.de/nyiregion.htm#opoprettgiro