Købe lejlighed i Berlin

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
annikade
Mitglied
Beiträge: 2008
Registriert: 18.07.2006, 16:38
Wohnort: Berlin v Deutschland
Kontaktdaten:

Beitrag von annikade »

Hej,

hier einige [url=http://www.sydbank.dk/privat/raadgivning/boligityskland/beskatning]Informationen von einer Bank[/url] "på dansk".
Ach ja, und hier [url=http://www.sydbank.dk/sydbankde/produkte/kredite/hypothekenkredit]auch auf Deutsch[/url].

Gruß

/annika
Sumsar
Mitglied
Beiträge: 10
Registriert: 12.07.2006, 14:10

Beitrag von Sumsar »

Tak for det!

Så man kommer altså ikke uden om at skulle betale skat i Tyskland af evt fortjeneste med mindre man bor der i mindst 10 år....

Når ejendommen sælges igen
Hvis du opnår en fortjeneste, når du sælger din tyske bolig, beskattes fortjenesten som kapitalindkomst i Danmark, hvis ejendommen har været lejet ud hele året. Har du selv anvendt ejendommen, sker der som udgangspunkt ingen beskatning.

I Tyskland beskattes fortjeneste ved salg, når ejendommen har været ejet i mindre end 10 år. Fortjenesten beskattes som almindelig indkomst (28-55 %). Den tyske skat reducerer kun den danske skat i de tilfælde, hvor du er beskattet af fortjenesten i Danmark.


Men der er ret stor forskel på 28 og 55 procent! Hvem ved hvordan danskere beskattes i Tyskland? Med andre ord: Hvad kan jeg regne med at skulle betale? Hvad afhænger det af?
kmx71
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 29.04.2007, 20:06
Wohnort: Berlin

Boligkøb Berlin

Beitrag von kmx71 »

Som tysker gift med en danks pige i 30 år og med fast bolig i Berlin og København undrer jeg mig meget over mange af de indslag her på denne forum og især over de mange direkte forkerte oplsyninger.


Mægler og advokat : Køber betaler mægleromkostninger men vælger selv advokat og naturligvis kan man klare sig på engl. når alle parter er enig. Du for mest ud af ein bolig i Berlin når du taler lidt tysk. Betal aldrig nogen penge før din bolig er på dit navn indskrevet i Grundbuch ( svarer til dansk skøde). Det er mest brugt at lave en notarander Konto hvor pengene frigives af advokaten når sagen er på plads.

Med en sund økonomi og fonunftig udbetaling findes der mange muligheder fo at låne en del af købesummen i tyske Bausparkassen, Banker, Lokale Sparkasser til fast rente.

Naturligvis skal der betales skat og omkostninger i forbindelse med handelen, samt skat som fast udgift hvert år. Check på internet i din bydel under Finanzamt. Sørg for du melder dig til Einwohnermeldeamt på din tyske adresse.

Da skal betales skat i Danmark for boligen, samt skat ved udlejning.

Et godt råd:
Brug de billige weekendtilbud af flere udbyder fra København og tag nogen weekender til Berlin. Tag U-bane - bus og S-tog og find det område i Berlin du synes om. Sørg for da er bus/U-bane samt forettninger i nærheden, og det er et kæmpe plus med parkeringsplads/kælder ved ejendommen.


Da er meget stor forskel på boliger/områder i Berlin, se jer godt for og brug aldrig danske mægler, det er spil af pengene. Du kan sagtens finde en flot bolig i Wilmersdorf, Schøneberg, Charlottenburg til € 750 - 1000 per m2 for en bolig der ikke skal totalenoveres.


Venlig hilsen
Marco Mertens
Rørviger

Re: Boligkøb Berlin

Beitrag von Rørviger »

Hej Marco,

Jeg har også endnu en kuffert i Berlin (frit efter Marlene)...og jeg er gift med en dansk pige siden 1968.

MEN, hvis DU anbefaler danske boligkøbere en lejlighed i
kmx71 hat geschrieben:Wilmersdorf, Schøneberg, Charlottenburg
Så forveksler du altså målgruppen :wink:

Jeg tror så ganske absolut ikke, at danske boligkøbere er interesserede i disse bydele, virkelig ikke.

Skulle jeg gå hen og købe, hvilket vi har alvorligt overvejet, så bliver det soleklart nærmere Mitte, Friedrichshain, Pankow, Köpenik oder gar Marzahn Hohenschönhausen. Vi vil da til BERLIN ! :D

Ellers tak for dine oplysninger, de var nyttige.
annikade
Mitglied
Beiträge: 2008
Registriert: 18.07.2006, 16:38
Wohnort: Berlin v Deutschland
Kontaktdaten:

Re: Boligkøb Berlin

Beitrag von annikade »

kmx71 hat geschrieben:Mægler og advokat : Køber betaler mægleromkostninger men vælger selv advokat og naturligvis kan man klare sig på engl. når alle parter er enig. Du for mest ud af ein bolig i Berlin når du taler lidt tysk. Betal aldrig nogen penge før din bolig er på dit navn indskrevet i Grundbuch ( svarer til dansk skøde). Det er mest brugt at lave en notarander Konto hvor pengene frigives af advokaten når sagen er på plads.
Hej Marco,

ich möchte - leider nur auf deutsch - einen kleine Anmerkung loswerden:

Die Zahlung des Kaufpreises durch Hinterlegung auf einem Notar-Anderkonto ist zwar eine sichere Angelegenheit, verursacht aber zusätzliche Kosten, die der Käufer zu bezahlen hat!
Es gibt durchaus auch Möglichkeiten, dem Käufer einer Immobilie auf anderem Wege Sicherheit zu verschaffen. Es kann vereinbart werden, das vor der direkten Zahlung des Kaufpreises bestimmte Bedingungen erfüllt sein müssen. Wenn also ein Notar anregt, den Kauf ohne Hinterlegung des Kaufpreises abzuwickeln, sollte man das im Kosteninteresse nicht von vornherein ablehnen.

Und es stimmt: In Berlin ist es üblich, dass der Käufer sich den Notar auswählen darf. Es gibt allerdings nicht viele, die eine Beurkundung auch in englischer Sprache durchführen wollen/können. Dies stellt auch immer einen höheren Aufwand dar, weil zwei Versionen des Vertrages hergestellt werden müssen: die Behörden verlangen eine Übersetzung.

Wenn der Käufer die deutsche Sprache nicht beherrscht und kein Dolmetscher engagiert werden kann/soll, kann sich der Käufer bei der Beurkundung durch jemanden vertreten lassen ("vollmachtlos"). Die Beurkundung kann dann - mit oder ohne Anwesenheit des Käufers - in deutscher Sprache erfolgen. Der fertige Kaufvertrag wird dann anschließend vom Käufer "genehmigt". Die Genehmigung sollte natürlich nur erfolgen, wenn der Inhalt des Kaufvertrages auch tatsächlich bekannt ist und verstanden wurde.

Übrigens sind Wilmersdorf, Schöneberg und Charlottenburg sehr schöne Bezirke und meine dänischen Freunde fühlen sich dort immer sehr wohl. :-)

Gruß

/annika
kmx71
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 29.04.2007, 20:06
Wohnort: Berlin

Notaranderkonto

Beitrag von kmx71 »

Nej det er ikke som du siger....

det koster ikke ud over den rente du mister ved at beløbet ikke står på din egen konto.

Hilsen Marco
kmx71
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 29.04.2007, 20:06
Wohnort: Berlin

til Rørviger Medlem

Beitrag von kmx71 »

Det har du ikke ret i.

Når man vil købe bolig i Berlin, har man vel ikke lyst til at bo 20 km uden for Kurfürstendam og især ikke i bydele hvor der ikke sker nogen som helst.

Når interesserede først har været rundt og set på områderne, er de ikke i tvivel om hvor man skal bo.

Hilsen Marco
annikade
Mitglied
Beiträge: 2008
Registriert: 18.07.2006, 16:38
Wohnort: Berlin v Deutschland
Kontaktdaten:

Beitrag von annikade »

kmx71 hat geschrieben:Nej det er ikke som du siger....

det koster ikke ud over den rente du mister ved at beløbet ikke står på din egen konto.
Hej,

grundsätzlich stehen eventuell entstandene Zinsen dem VERkäufer zu. Wenn der vereinbarte Kaufpreis fällig ist und auf dem Anderkonto hinterlegt werden muss, steht er ab diesem Tage dem Verkäufer zu. Daher stehen auch Zinsen (abzüglich Kapitalertragsteuer und Solidaritätszuschlag) ab diesem Tage dem Verkäufer zu - egal wann das Geld tatsächlich ausgezahlt wird.

Für die Führung des Notar-Anderkontos muss der Notar qua Gesetz Gebühren erheben: Hebegebühren gemäß § 49 der Kostenordnung. Jeder einzelne ausgezahlte Betrag löst eine bestimmte Gebühr aus. Die Gebühren hat der Käufer zu zahlen - wie alle anderen Kosten.

Alles andere wäre Verhandlungssache.

Gruß

/annika
Rørviger

Re: til Rørviger Medlem

Beitrag von Rørviger »

kmx71 hat geschrieben:Det har du ikke ret i.

Når man vil købe bolig i Berlin, har man vel ikke lyst til at bo 20 km uden for Kurfürstendam og især ikke i bydele hvor der ikke sker nogen som helst.

Når interesserede først har været rundt og set på områderne, er de ikke i tvivel om hvor man skal bo.

Hilsen Marco
Berlin er MEGET andet end Ku'damm.

Meget !

Jeg ved dog, at der findes forskellige meninger om det. :wink:

Jeg synes Ku'damm er rimeligt uinteressant.

Jo. man skal se sig omkring, helt korrekt !.
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Kmx71 hat geschrieben: Når man vil købe bolig i Berlin, har man vel ikke lyst til at bo 20 km uden for Kurfürstendam og især ikke i bydele hvor der ikke sker nogen som helst.

Når interesserede først har været rundt og set på områderne, er de ikke i tvivel om hvor man skal bo.
AHA :roll:
og hvor er så det om jeg må spørge??

Hvis det eneste man kender er Kurfürstendamm, så skulle man bo her en uge eller 14 dage og se byen :!:


Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
Lea-Valeska Giebel
Neues Mitglied
Beiträge: 1
Registriert: 19.10.2007, 11:32

Tilbud: Penthouse Lejlighed i Berlin-Kreuzberg

Beitrag von Lea-Valeska Giebel »

Hej med jer!

Min far ville gerne saelge sin paent penthouse lejlighed i Berlin. Jeg har boet i Koebenhavn i 2 aar og har fortaelt ham at der masser Dansker som ville gerne koebe bolig i Berlin. Nu overveje vi hvordan man goer det bedst.
Kan I, som soeger lejligheden i Berlin ikke fortaelle mig via hvilke kanale i soeger?

Reklame slettet!!//Maybritt
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hej!

vis avisen ville være en mlighed eller man kan sætte en mægler på det.
I Berlin er det sådan at køberen betaler mægleren.
I kan også prøve vis www.immobilienscout.de med en annonce.

Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
Trine Borre
Neues Mitglied
Beiträge: 1
Registriert: 21.11.2007, 09:27
Wohnort: Berlin
Kontaktdaten:

Beitrag von Trine Borre »

Kan I, som soeger lejligheden i Berlin ikke fortaelle mig via hvilke kanale i soeger?
Der findes rigtig mange forskellige tyske boligkanaler og den største er, som Maybritt skriver, Immobilienscout24. De næste i rækken omfatter:
www.immobilien.de
www.immowelt.de
www.immonet.de

Man finder mange af de samme lejligheder på de forskellige boligportaler, men det kan af og til betale sig at lede på alle portalerne.



Mvh Trine Borre
Lars Rune
Mitglied
Beiträge: 24
Registriert: 18.06.2005, 02:46
Wohnort: Kopenhgen
Kontaktdaten:

Beitrag von Lars Rune »

Nja....Friedrichain, Pankow, Mitte, P-Berg....? Nej, det er ikke noget for mig, det er lidt for trendy. Jeg har det så fint her i Wilmersdorf.
Men når jeg skal i på en lidt vild bytur så cykler jeg til noget af det der eller Neuköln eller noget.
Skal man købe lejlighed så skal man nok nok rundt og se hvor man tror man ville trives. Og der er så mange fine "Kiez" i Berlin. Jeg opdager hele tiden nye steder, hvor jeg også kunne tænke mig at bo.
Berlin - kopenhagen.
Hesseldahl

Beitrag von Hesseldahl »

maybritt h hat geschrieben:


Endvidere skal køber betale notar og diverse gebyrer for at blive „im Grundbuch eingetragen“. Det er ingen fastsat pris men det ligger omkring 1,5% af købsprisen.


Maybritt
Ved godt dette er en gammel tråd - men hvis nu nogle søger hjælp her, vil jeg lige rette fejlen overnfor.

Tyske notar's honorarer ligger 100% fast - det er ikke lovligt for en notar at tage hverken mere eller mindre end "Die Kostenordnung" foreskriver.

Så selvom der er frit notar valg - kan man ikke spare noget her.