Udtale af sammensatte ord

Uddannelse, studium, højskoler, kurser, tyske sprog-spørgsmål m.m.
Antworten
dögenicht
Mitglied
Beiträge: 9
Registriert: 28.05.2009, 13:19
Wohnort: Århus, Dänemark

Udtale af sammensatte ord

Beitrag von dögenicht »

Så har jeg også et andet spørgsmål, der drejer sig om udtale. Jeg skal lige advare om, at jeg ikke bruger IPA til lydskrift.

Reglen om særlig udtale af "st" og "sp" i starten af ord gælder også ved ord, der indgår i sammensatte ord som fx "Strafferstraße" (-straße skal udtales, som hvis det stod for sig selv, dvs. "Schtrafferschtraße"). Derimod hvis jeg høre udtalen af "Beispiel" og muligvis også "anstatt", så udtales de ikke som sammensate ord, selvom det godt kan betragtes som to valide ord, der er sat sammen.

Mit spørgsmål lyder selvfølgelig: Hvordan afgør man, om et ord er sammensat eller ej? Findes evt. der lister over udtagelserne.

Jeg har et relateret spørgsmål til talordet for 30: dreißig eller dreissig.
Og netop stavemåden er her det, der gør mig i tvivl. Jeg har læst at man kun bruger Eszett, når begge s'er eller sz'et hører til foregående stavelse. Dvs. dreiß-ig vs. dreis-sig. Forskellen i udtalen er her, om man i andet tilfælde bruger regelen om "s" som stemt konsonant, idet den står inden en vokal.

Så siger I det med stemt eller ustemt s?
alrune
Mitglied
Beiträge: 30
Registriert: 23.10.2008, 18:27
Wohnort: München

Beitrag von alrune »

Ich bin nicht ganz sicher, ob ich die Fragen richtig verstanden habe...

"Beispiel" wird genauso ausgesprochen wie die Zusammensetzung von "bei" und "Spiel" - "anstatt" wie die Zusammensetzung von "an" und "statt". Es handelt sich um eigenständige Wörter, die wohl jeweils aus der Zusammensetzung von je zwei Wörtern entstanden sind. Der einzige Unterschied ist, dass bei "Beispiel" die erste Silbe, und bei "anstatt" die letzte Silbe" betont wird. Ich glaube aber nicht, dass es bei den Betonungen eine Regel gibt.

Ob beim stimmlosen s "ß" oder "ss" verwendet werden muss, entscheidet sich NUR danach, ob der vorausgehende Vokal lang oder kurz ist! Nach langem Vokal wird das stimmlose (scharfe) s "ß" geschrieben, nach kurzem Vokal "ss".
"ei" in dreißig wird lang ausgesprochen, deshalb "ß".

Gruß
Roland
Marion1

Beitrag von Marion1 »

30 = dreißig, weil der Doppelvokal es fordert, so auch bei ei und äu.

Nach Doppelvokalen ist nur ß möglich.
dögenicht
Mitglied
Beiträge: 9
Registriert: 28.05.2009, 13:19
Wohnort: Århus, Dänemark

Beitrag von dögenicht »

@ alrune
Jeg har lyttet til lidt forskellige videor på Youtube, og jeg indser, at jeg har hørt forkert, og min betragtning altså var forkert. Det udtales som [beischpiel] og [anschtatt].

Som jeg forstår jer, bruger man altså:
  • auß
    äuß
    eiß
    euß
    ieß
mens både "ss" og "ß" er muligt ved enkeltstående vokaler:
  • a[ss|ß]
    ä[ss|ß]
    e[ss|ß]
    i[ss|ß]
    o[ss|ß]
    ö[ss|ß]
    u[ss|ß]
    ü[ss|ß]
Men hvad jeg bliver i tvivl om, når jeg læser din post, er, om "ss" altid er stemt, mens "ß" altid er ustemt. Forholder det sig sådan?
alrune
Mitglied
Beiträge: 30
Registriert: 23.10.2008, 18:27
Wohnort: München

Beitrag von alrune »

"ß" er altid ustemt, ligesom "ss"
forskel er, at "ß" skrives efter en lang vokal, og "ss" efter en kort vokal.

"s" er udtalt stemt (blødt), som i "Nase", "Rose", "Wiese", "reisen" og bruges næsten altid efter lang vokal, men somme tider kan være ustemt ("Gras", "was", "Asthma")
dögenicht
Mitglied
Beiträge: 9
Registriert: 28.05.2009, 13:19
Wohnort: Århus, Dänemark

Beitrag von dögenicht »

Okay, tak for det. Det giver fuldstændig mening.

Reglen er vist, så vidt jeg har kunne læse mig til, at "s" er stemt, hvis og kun hvis det er i starten af en stavelse - men det må være med undtagelse af, når det efterfølges af "p", eller "t", og låneord (z. B. Show).


Igen mange tak for jeres brugbare svar. :)