Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej allesammen,

jeg håber I alle havde en god påske.

Påskesøndag svigerforældre besøgte os. I dag Bettina og jeg var meget træt, men vi såte (?) stokroserfrøne fra Fanø. Vilmy, tak for rette mig hvad forskellet mellem "sæd" og "frø" angår. Det er vigtig at vide! :D

Nicola, jeg glæder mig I havde det godt i Sverige. For nogle år siden vi også besøgte Småland og Glasriget. Ved Eksjö jeg tjenete en Barbecue for Bettina og mig med min sækkepibe: Når jeg øvte i skoven (skotisk sækkepiben er meget højt 8) ), barbequeværten hørte musiken og indbydede os på den betingelse at jeg spillede den aften. Mad var meget godt fordi værten underviste i madlavning i Eksjö Skole.

Muldvarp, god bedring til dig!

Sov godt og drøm sødt,

Ralf
sød pige
Mitglied

Beitrag von sød pige »

God morgen allesammen,

jeg håber jer alle havde dejlig påske.

Min påske var mange rolig min stor søn er hos hans far siden 6 April
min datter og min lille søn er på henstens gård de arbejder der i ferie.

På lørdag og søndag jeg har også arbejdet i stald og i går jeg har slappet af. Jeg har læst en smule i min Harry Potter bog.

@Maryleen og Nicola
jeg glæder mig at I havde dejlig og hyggelig ferie i Danmark og i Sverige.

God bedring til dig Muldvarp.

Jeg ønsker jer alle en dejlig dag.
Venlige hilsner
Uschi
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godmorgen,
glemte at sige god bedring til stakkels muldvarp i går :oops: - håber at du har det meget bedre i mellemtiden ?!
I Sverige havde vi dejligt solskinsvejr, men her er der kun 7 grader nu og det regnede i natten og jeg skulle snart tænde ild i pejsen, jeg fryser.
Uschi, jeg er også ved at læse Harry Potter på dansk, jeg er næsten færdig med anden bog og håber at jeg kan finde Fangen fra Azkaban før jeg tager til Tyskland igen.
Ralf, det var bestemt en god aften du havde haft i Småland´s skoven med din sækkepibe - historien lyder meget godt!
Og her er en lille tip fra mig - vis du er ikke sikker med konjugere (?) orde, kan du have en lille hjælp fra denne side [url=http://www.verbix.com/languages/danish.shtml]her[/url]. Den hjæper meget godt, synes jeg!
Så med hjælp af verbix tænker jeg at du ville sige "satte stokroserfrøne fra Fanø" :wink: .

Og nu skal jeg lidt arbejde, ud med hønsene og varme huset op og lave morgenmad :wink: .

Vi ses senere,
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Godmorgen allesammen!

Nicola, tusind tak for denne link!

Altså rette jeg mig selv: ... vi såede stokroserfrøne fra Fanø.

Havestakit venter nu. [img]http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/haushalt/k034.gif[/img]

Hav en dejlig dag,

Ralf
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

sækkepiber hat geschrieben: Nicola, tusind tak for denne link!

Altså rette jeg mig selv: ... vi såede stokroserfrøne fra Fanø.
Hehe...nu ved jeg hvad I lavede :mrgreen: ...

Ha´ en god dag i haven.
Jeg tænker at vi vil gå til havet nu eller måske til havnen.
Må altid tænke hvad af ordene jeg skal bruge :wink: ....

Kærlige hilsener til alle,
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

så er die fleste tilbage fra deres påskeferie og det er jeg også - bare „ferie“ var nu det forkerte ord i mit tilfælde. Det blev til 2 dage rigtig hårdt arbejde, men nu er min svigermors hus næsten tomt (og loftet i Lohals næsten fuldt). Vi var så heldige at Kirkens Korshær ville gerne have alt fra småting til møbler og tilbød os at lade det hele i deres carport, som ligger næsten direkt på den anden side af gaden. Men trods alt skulle jo hver enkel genstand bedømmes: er det noget, som skal blive i familien og hvis ja, hvem skal tage det - eller er det noget for Kirkens Korshær - eller er det bare affald. Hvis det var affald skulle det sorteres for genbrugspladsen: er det brændbart, er det metal eller er det elektro-skrot.

Som I kan se blev jeg nød til at snakke temmelig meget, og det var selvfølgelig godt for mit dansk. Da det hele varede to dage inviterede vi min svoger og svigerinde til at overnætte hos os i Lohals, så de kunne spare på brogebyrer hen og tilbage. Men det betød, at jeg også skulle købe ind og lave mad for os fire, og derefter sad vi i stuen og snakkede videre. Jeg ved det er bedst på den måde - men det er også meget anstrengend.

Da Niels og hans bror ikke ryger gik min svigerinde og jeg ud i køkkenet ind imellem „for at tage lidt frisk luft“, som vi sagde. Og en gang valgte vi en lidt uheldig plads i køkkenet: da vi begge to tændte vores cigaretter stod vi netop under brandarlamen ..... min svigerinde fik næsten et hjertestop, mens jeg forsøgte at slukke alarmfidusen. Nu har Niels igen en historie at drille mig med. :oops:

I mandags gik vi i gang med at placere vores „arvede“ møbler og ting i huset. Vi fik en gammel buffet, som ingen andre havde plads for, og den viste sig at være lige så høj som lofterne i huset. Hvor den står nu har den præcis en halv centimeter plads til loftet. Der var vi heldige - vi havde selvfølgelig glemt at måle højden før vi transporterede den tunge ting til Lohals.

Vilmy, nu har jeg set det afsnit af Matador, du skrev om. Men jeg må sige at stakkels Misse har gjort det rigtigt, Frederik var ja sådan en slags mand man skal se at komme af med så hurtigt som muligt. Måske kan du lære noget, du har jo også en altan...... :mrgreen:

Det skal være nok i øjeblikket, jeg vil kigge lidt omkring her, så kommer jeg tilbage.

kærlige hilsner
Nullermand

P.S.: Hvor er Gabi? Det er længe siden hun skrev her, håber hun har det godt?!
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej speoghjørnet,

kun en lille nathilsen fra mig.

I dag der var tre egern på det lige træ. Det er et store grantræ i en tilgrænsende haven. Maske forårsspiller. :wink:

God nat,

Ralf
sød pige
Mitglied

Beitrag von sød pige »

God morgen allesammen,

Jeg have meget travlt i går og jeg tænker at jeg vil have også travlt i dag igen. :wink: Så bare en lille hilsen fra mig.

Ha´det godt.
Vi ses
Uschi
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej og god aften, mine søde venner,

her er jeg igen. Fredags tog vi til campingpladsen. Weekenden før gjorde vi rent, både inde og ude. Så var ikke ret mange at gøre på påskeweekenden.
2 af vores 3 skønne grantræer måtte vi fjerne - pga stormen Kyrill stod de meget skæve. Det var for farligt. Vi har planted Kirschlorbeerbuske - jeg har ikke fundet "Kirschlorbeer" i ordbogen....

Vejret var en blanding med sol, skyer og vind men uden regn!!! Vi var ude næsten hele dagen og hyggede os i vores pavillon.

En gang gik vi en tur gennem skoven der ligger ved siden af campingpladsen. Vi gik en vej vi ikke gik før - og vi er der på pladsen i 20 år næste år. Vi har fundet en sø, måske en privat fiske-sø. Men der var ingen skilte "Adgang forbudt" eller den slags. Så kunne man går næsten rundt omkring denne sø, også en lille ø er der midt i søen. Med lidt fantasi ser søen meget fortryllet ud.

I går og i dag på arbejde var der meget travl. Men bare 2 dage - så har vi weekend igen.

Vi ses

Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Gabi,

du får post af mig i weekenden 8) .

Buskene, I plantede, hedder kirsebærlaurbær. Da jeg flyttede in i mit hus, havde jeg en hæk med dem på 12 meters længde (plus en hæk samme sted af berberits. Nu har jeg en forhave & ingen hæk :D .

Vi har rygende travlt på arbejde lige nu, så jeg blive rikke hængede i dag.

Vi snakkes ved,
vilmy
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej allesammen,

i dag havde jeg meget travlt i haven. Jeg gravede hulerne for havestakitet's pælene men jorden i den del af haven er fuld med sten og rødder. :( Jeg er meget træt nu. Alligevel vejret var perfekt for arbejde og jeg havde friske luft hele dagen.

Sov godt og drøm sød,

Ralf
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej Vilmy - glader mig på post!!!!

Og hej Ralf - det kender vi godt! På alle steder vi arbejder i haven er rødder i masser, også sten.

Vi tror at den dame, som boede her før, lavede bare overfladiske havearbejde. Jorden er måske første gang siden ??? år rigtig umgegraben.

Sov godt og drøm sød --- der kan jeg huske noget som min farmor altid sagde "Träume süß von sauren Gurken"

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Gabi, det kunne jeg jo selv har tænket på, at I var ude på campingpladsen. Kan I opvarme Jeres campingvogn - ellers må det jo være meget koldt? Men nu skal det blive rigtig varmt har jeg hørt, og i dag havde vi allerede 15 grader her i Hamborg. Huset er desværre optaget fra næste lørdag, ellers ville jeg gerne tage til Lohals og se, om vores nysåede græs vokser. Jeg har også plantet ud nogle stiklinger af vedbend. Det var for tidligt, tror jeg men da jeg vidste at det varede et par uger til vores næste besøg i Lohals skulle det være nu eller aldrig, og så prøvede jeg bare.

Det er en skam med de frie dage. Man glæder sig til dem, men derefter er ugen alt for kort og man skal „indhente“ tiden, alle har så travlt i denne uge.

Jeg vil gerne genoptage vores vane at forslå forbedringer i indlæggene for hinanden: Ralf så tre egern på det samme træ, som står i en tilgrænsende have. Måske forårsspil (hvis ordet findes, i hvert fald har spil ingen pluralending). Han gravede hullerne for havestakittets pæle og havde frisk luft hele dagen. Uschi havde meget travlt i går. Gabi havde ikke ret meget at gøre, men har dog plantet nogle kirsebærlaurbær-buske. Vilmy havde sådan nogle, da hun flyttede ind i sit hus.

God nat, I kære,
jeg håber vi ses i morgen
Nullermand
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Nå, nu har I alle åbenbart så travlt at jeg skal selv svare på mit eget indlæg. Men desværre har jeg ikke ret meget at fortælle - om min kedelig arbejdsdag gider I sikkert ikke at læse.

Jeg er færdig med Matador, jeg så det sidste afsnit i dag, så bliver det til radioen igen. Men for weekenden har jeg dog opsparet de første to afsnit af Krønikken, som også fandt sig blandt min svigermors beskeden dvd-samling, og måske er Krønikken jo lige så interessant og kan afløse Matador (hvis jeg kan få fat i de andre afsnit, uden at ødelægge min konto :wink: ).

Jeg har overvejet at tage et kursus i dansk i dag. VHS er nok ikke noget for mig, det går for langsomt. Problemet er jo, at jeg er nået så langt nu med at læse og at skrive, hvad jeg har brug for er et konversationskursus og sådan et kursus findes ikke i Hamborg. Den eneste mulighed er derfor en professionel sprogskole - og det er for dyrt. Jeg fandt ud af, at Colon tilbyder „cirkel-undervisning“, det betyder at to personer få en lærer, som indstiller sig på deres niveau. Men desværre kender jeg ikke nogen, som er i den samme knibe, og enkelt-undervisning har jeg desværre ikke råd til.

Det er en skam, at I alle bor så langt væk, ellers kunne vi komme sammen for at snakke dansk (eller det, vi tror er dansk) med hinanden. Hvordan har I det for resten med det danske „d“ - er jeg den eneste, dens tunge strider imod den mærkelige „lyd“?

Der var en hel del nye ord i dag - kan I finde dem?

Ha´ det godt, allesammen
Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I alle,

Nullermand - du var helt alene!! Det gør mig meget ondt!!!

Jeg var lige på vej til sproghjørnet da jeg blev hængende på Skype-Chat. Ellers havde jeg en god plan - ikke noget arbejder i husholdet, bare en PC-aften. Hahaha - det var kun 1 mail jeg kunne nå. Da jeg ville sidde i ro og skrive nogle mails og kom her i hjørnet tænkte jeg at prøve button "offline". Man har forskellige indstilliger hos Skype - online, offline, beschäftigt, yur Zeit nicht verfügbar osv.
Men jeg var igen lidt for hurtigt, kiggede ikke rigtig og klikkede på "Skype mig" - og så kan hele verden kontaktere dig - ikke bare dine "kontakter".
Og det blev meget spænnende. Jeg kan jo telefonere med Skype, men i går nyttede jeg bare mulighenden til chatte. Så havde jeg forskellige kontakter med folk som satte foran PC et eller andet sted i verden. Så var jeg i Peru i går, i Østrig, Thüringen og New York.

Men i dag vil jeg ønske jer en god weekend.
Vi tager til campingpladsen. Det skal være 28 grader - kan man tror det???

Ellers kan vi opvarme vores campingvogn. Det er ingen problem. Når man sidder inde, det er varmt og regnen styrter ned er det meget hyggeligt.
Men nu har vi det fineste forårsvejr.

Nullermand - det er virkelig en skam vi bor langt fra hinanden. Ellers være en dansk kaffeslaberads en god ide - og en kursus ville være die Krönung. Vi alle sammen - wow! Hvad en flotte truppe!

Så er det virkelig fint at vi har det her sproghjørnet!

Ha' en god weekend!!!

Gabi
Antworten