Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Kære I,

frysepunktet...er det ikke lige det vi har brug for? I hvert fald ikke 35 grader om aftenen. Heldigvis var det ikke så varmt heroppe, og vi alvede gardiner i dag, så vi kom først rigtig ud da det blev køligere...dejlig.

Die Nase voll haben? Jeg ville også sige: at have fået nok af noget, at være træt af noget, jeg må indrømme, at jeg ikke er en aktiv bruger af bandeord, så lige nu kan jeg ikke komme med et bedre udtryk, men jeg synes også, at Heide ramte udtrykket fint.

Og I får Jer et billigt grin? Det gjorde jeg også. Jeg kan simpelthen ikke tage kommentarer som denne alvorligt.

Nullermand, det glæder mig, at du og Niels trækker i same hammel. hvad Jeres fremtid angår. Et nyt, fælles hjem med base i Lohals; det er da ikke det værste man kan opleve. Men denne gang var det vist min tur at trække i smilebåndet, da jeg læste din kommentar om Niels bekymring mht. til dig som isoleret, tysk bøsse iblandt bondeknoldene på Langeland. Måske er jeg "farveblind", men det er nok fordi min verden ikke fungerer sådan. Er det sådan, folk kigger på folk? Nu er mine sociale kompetencer skarpest når jeg er nærværende, og ellers er jeg som udgangspunkt ikke interesseret i folks smag i tøj, musik, farver, køn, nationalitet eller andet, men måske skulle jeg være glad for det. Øjensynligt har jeg et par "mentale skotøjsæsker" for lidt; jeg inddeler hellere verdenen i "folk jeg kan lide" og "folk jeg er ikke interesseret i". Livet er meget nemmere sådan. Men hvis det hjælper din start i Loahls, kan jeg da godt sende dig Bodil, Ghita og Puk i stedet for Søren og Claus 8) .

Jeg har eller sgodt nyt fra hjmemefrionten: vi (svigermor, barnet og jeg) havde sydag i dag, og nu har jeg endelig fået gardiner i stuen (vi har jo også kun boet her siden december 2003 :wink: ). Ved 6,6 m vinduer i stuen var det en god ide, især for at lukke solen ud om dagen...om natten er jeg ligeglad om folk kan kigge ind, må jeg sige.

Så, Nullermand, Heide og I andre svedende tyskere: tænk på mig og I kommer til at fryse helt ned til marven!

Så, jeg vil skrive to mails inden jeg går i seng. Vi snakeks ved i morgen....også Ulli med reservedunk?

God nat & over til Ralf,
vilmy
Ulli S

Beitrag von Ulli S »

Hej,
først snakkede jeg på dansk med lastbilchaufføren (wahrscheinlich gruselige Grammatik, aber er hat mich verstanden :wink: ), men han snakkede også tysk, fordi han født i Åbenraa.
Snakke på dansk morer mig, sådan jeg har ingen problemer dermed, uden for mangle ordene og gloser, min dårlig gramatik osv. :D
Nu har vi også en reservetank 8).
Hej hej
Ulli
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

frysepunktet, nej det har vi ikke i dag, men de vil blive lidt køligere i de næste dage.
Mht de lune aftener i de sidste dage har jeg inviteret en flok venner til fredag aften – hygge in haven under valnøddetræen med ost, quiche lorraine, vin og nogle andere lækkerier har jeg planlagt. :)
Desværre kan man ikke stole på vejret. Vejrudsigten er meget ustadig indtil weekenden, regn og tordenbyger er på vejen :( – men stadig med varme mellem 25 og 30 grader. Vil I være så sød og krydse fingre for mig og min lille havefest. :?: Håber det lykkes. :roll:

Vilmy,
hvad betyder „trækker i same hammel”? Måske “am gleichen Strang ziehen“? Tak for talemåden i forskud.
Det er meget arbejde at sy gardiner. Jeg ikke ville have noget at gøre med syarbejde. :oops: Det er de værste arbejde for mig. :oops: Men jeg ved, at det er meget vanskeligt at sy gardiner for lige så et stor vinduet som du har. Det er meget toj – toppen, at du har klart det.
Sådan ønsker jeg dig meget, meget sol, så kan du nyde dine nye selvsyede gardiner. :D

For resten skal jeg sige, at det ser meget hyggeligt ud uden rullegardiner og vinduesskodder i danske landsbyer. Vores naboer låser husets plastic jalousier ved mørkets frembrud. Vort hus er det eneste med åbene vinduer og lys. Omkring os i naboskabet virker det ubeboet og øde.
Det kendte jeg ikke før fra Nordtyskland, men i Sydtyskland gøre man sit hus tidlig klar til natten. :roll: :mrgreen:

Ulli,
prima, at du har snakket på dansk med lastbilchafføren. Det er altid en god øvelse at snakke med en dansker, selv om der mangler ord og grammatiken er ikke korrekt.

Så, nu skal jeg tilbage til mit strygetøj, så ved skrivebordet og derefter skal jeg lave mad.
Ha’ det godt og kærlig hilsen fra
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

En lille hilsen auf deutsch heute - bin total alle...

Die 38 Grad der vergangenen Tage waren mir einfach zu viel, gestern und heute war im Büro dann so viel los, dass der Telefonhörer glühte und die Leute sich die Hand in die Klinke gaben. Anscheinend wollen alle noch ihre Sachen geregelt haben vor den Ferien...

Wir haben eben unsere Roten Beete aus dem Beet genommen - kennt jemand ein Rezept?

Nächstes Mal wieder auf dänisch, aber trotzdem nicht weniger liebe Grüße an Euch alle!!!
Gabi
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

... und übrigens noch ein 3faches HIP HIP HURRA auf uns!!!
200 Seiten - das ist doch eine reife Leistung!!!

Wie wollen wir feiern?

Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,

med kold, dansk kildevand fra hanen og ovnbagte rødbeder!

Heide, nu var det hovedsagelig min svigermor som syede det meste, men der var da lige 144 små syninger som skulle sys i hånden. Hun er et sygeni og har også betrukket min gamle øreklapstol nyt...bare sådan.

Du har ret, det er meget hyggelig uden de gyselige skodder og andet, man kan spærre sig selv inde med. Jeg kan egentlig ikke lide gardiner eller meget ander foran vinduet, men det er bare for varm herinde om sommeren. Jeg vil også i fremtiden foretrække gardiner, der ikke er trukket for (okay, lidt ordleg skader vel ikke).

Og ja, du har afkodet "at trække i samme hammel".

Så, indtil senere 8) ,
vilmy
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

Lige en lille sommerhilsen herfra til jer alle, også de nye.
Har masser af læsning at indhente, hvis jeg altså skal være ajour med jer.
Det skal jeg ikke kunne love nogen her og nu; men pyt med det - nu er jeg her igen

@marsvin: Gabi, schau mal [url=http://www.divxit.dk/birthes-madopskrifter/visbrugeropskrift.php?id=872]hier[/url].
Det fik vi serveret til grillmaden i forgårs, mmmmhhhh - guff.

God sommer
hilsen fra muldvarpen
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Oh, oh!
Vores stakkels Gabi er virklig fix og færdig i aften.
Det her skete i dag i Wolfenbüttel: ... die Leute sich die Hand in die Klinke gaben. :mrgreen:
Hos mig var det lige modsat :mrgreen:
(Undskyld Gabi, jeg kunne ikke lade det være :oops: )

muldvarp,
dejligt at høre fra dig igen, det var længe siden. Håber du har det godt.

kh
Heide
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Vilmy, jeg aner ikke, hvordan folk kigger på folk i en dansk landsby, jeg ved det simpelthen ikke - men jeg bekymrer mig heller ikke om det. Det kan godt blive svært at komme i kontakt med disse mennesker, vi har jo ikke ret meget til fælles. Jeg skal nok ikke blive medlem i en af de lokale foreninger - skyttelaug, sejlklub osv. Og måske har Niels ikke uret (men så har det ikke noget med at være bøsse at gøre): hvis man ikke har børn, ikke arbejder i selve landsby og er ikke interesseret i foreningslivet - hvordan skal man så finde nye venner?! Vores direkte naboer er sommerhuse, et af dem ejes af to bøsser fra København, de er i vores alder, men de gider ikke tale med os, de lader som om de ikke kan se os hvis vi hilser på dem (ved ikke hvorfor, vi har ikke gjort dem noget ondt, bare hilst på dem over hegnet). :|

Men verden er jo blivet lille, nu med internettet og skype, man kan godt have venner hvor som helst i verden. Og pudseligt nok er vores eneste venner i Lohals et ældre par af lige disse „bondeknolder“ - Lohalsurgestein, sådan set, og de synes åbenbart at det er helt normalt, at to mænd lever sammen. De yngre i byen omtaler os, det har vi hørt nogle gange, men hvad bekymrer mig hvad nogle teenager siger. Det er jo sådan, at Lohals er lidt af en „død by“ - de unge som kan klare det flytter væk for at uddanne sig eller få gode jobs, de dumme bliver tilbage.

Ghita kan jeg gætte mig til, (men er lidt overrasket!), Puk og Bodil siger mig ingenting (min svigermor hed Bodil, men hende mente du nok ikke). :D

Ulli, jeg kan godt huske at jeg engang var alene i Lohals og lige da jeg var på vej hjem til Hamborg kom Ruth på cyclen. Jeg stoppede ved krydset, åbnede vinduet og for første gang var jeg nød til at snakke med hende uden Niels` hjælp. Jeg var sikker, at hun ikke havde fatted noget af det, jeg sagde, min gramatik var forfærdelig og hendes dialekt gjorde det hele ikke bedre - men næste gang vi var der sagde hun til Niels at det har været „så hyggeligt at snakke“ med mig og at jeg kan jo snakke dansk, hvis jeg vil. Jeg har nu lagt mærke til, at jeg kan det bedre, når han ikke er med - at han er dansker er altså mere et handikap for mig end det er en hjælp. :shock:

Heide, det med plastic-persienner er virkelig noget, jeg også hader. Det er ikke bare, at mennesker ødelægger en bys stemning om aftenen, for mig har det en smag af „Verdunkelung“ - og hvem gør sådan noget frivilligt? :?:

Muldvarp - det er rart at du kom forbi igen. Vi har savnet dig!

Uha, det var meget (og meget svært), nu skal jeg læse lidt,
kan I have det godt - Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Nullermand,

ja, det har jeg ogås hørt af min mor, at det er nemmere at turde tale, når der ingen dansktalende familiemedlemmer var til stede.

Bodil Udsen, som i øvrigt er lyslevende (http://www.imdb.com/name/nm0879881/) er uforglemmelig som Emma i Huset på Christianshavn. Kender du denne perle af dansk 70er TV?

Ghita Nørby kender du jo fra Matador,
og Puk laver haveprogrammer...og hvem kan nu lige lide haver?

Godt at jeg ikek er den eneste der ikke kan se problemet. Selvfølgelig ville det hjælpe Jeres standing i den danske landsby Lohals, hvis I og Jeres forfædre var født der :oops: (mindst!), men det kan det jo ikke laves om på. Det skal nok gå. Lige så småt vil I få en dansk omgangskreds, tror jeg.

Så, god nat nu, jeg skal svare på en mail jeg fik for et par dage siden.

kh vilmy
Danebod

Beitrag von Danebod »

@heide, nullermand

Die Nase voll haben = at have kæften fuld, at være træt af.
Ulli S

Beitrag von Ulli S »

Hej Heide og Nullermand,
jeg har en stor fordel at bo i nerheden fra grænsen (60 km) og vi kører ca. alle to weekender til Sindal-camping, hvor næsten kun dansker er, og vi har mange muligheder at snakke dansk. :D
Hej hej,
Ulli
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej allesammen,

sproghjørnets natvægter har byttet tjensten efter to dager forumferie. Om aftenen sat Tina og jeg i haven og nød frisk luften, så jeg gad ikke være i huset foran PCen. Maske vi tager til biografen i dag og kigger Harry Potter, og fordi det jeg skriver nogle linier nu.

200 sider og 3000 indlæger: I var jo meget flitigt! [img]http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/froehlich/g015.gif[/img]

I gar vi høstede sidste stikkelsbærer og lavede marmelade (5 dele stikkelsbærer, 3 dele fersker, 2 dele bananer, 2:1 sukker, alt i alt 5 kg).

@ Nullermand

[img]http://www.cheesebuerger.de/smiliegenerator/ablage/358/12.png[/img]

Jeg glader mig du og Nils traf en positiv afgørelse om jeres fremtiden. Ja, det kan være svært at finde nye venner i en landsby, men det kan være lige så svært i en store by: Livet er meget anonym og folk med fordommer bor overalt.

Prøv det! Du har også ret andgaend kostbare livstiden. Vent ikke fort langt.

@ all

Har det godt i dag. Maske jeg kommer tilbage senere. Nu skal jeg i haven.

Kærlige hilsener,

Ralf
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
jeg ville kun kigge hvad der var sket i går aftes i forum og var lidt forbavset, at I har skrevet så mange indlæg.

@ Danebod,
tak for hjælpen.
Efter min mening lyder "at have kæften fuld" meget dårligt, mere end "die Nase voll haben" på tysk, eller ej ?

Jeg er inviteret til frokost nu :wink: og derefter venter et besøg i sygehuset til mig :(

Vi snakkes ved.
Kærlig hilsen
Heide
Danebod

Beitrag von Danebod »

@heide

Jo, man kan også oversætte "at have kæften fuld" med "die Schnauze voll haben" og "at være træt af noget" med "etwas satt haben".
Antworten