Hej
Ich bin im Thread über Mitbringsel mehrmals über das Wort "Spunk" gestolpert. Leider konnte ich nichts ergoogeln darüber.
Da wir in 23 Tagen das erste Mal nach DK reisen, MUSS ich doch wissen was Spunk ist.
Wer klärt mich auf?
Bin übrigens durch das Forum bereits vom DK-Virus angesteckt worden.
Bin übrigens durch das Forum bereits vom DK-Virus angesteckt worden
Spunk ist ebenfalls ein Virus. Er verursacht neben Fieberanfaellen auch Durst. Es empfiellt sich, eine Spunkprophylaxe beim Arzt verabreicht zu bekommen oder das googeln noch ein wenig zu ueben.
LASS DIR DASS MAL UEBERSETZEN - aber verrat nicht alles...
D.
...................................................................
Pippi opfandt SPUNK
Verdens stærkeste pige, hende med de lange strømper og stive fletninger, har spunket hele verden og opfundet et vigtigt ord.
Pippi Langstrømpe var glad. Hendes bedste venner, Tommy og Annika, var lige kommet, og hun skulle fortælle dem noget stort.
- Tænk engang, sagde Pippi drømmende, tænk at jeg har fundet på det. Jeg, og ingen anden.
Tommy og Annika forstod ikke helt, hvad Pippi snakkede om, så de spurgte verdens stærkeste pige:
- Hvad er det egentlig, du har fundet på Pippi?
- Et nyt ord, sagde Pippi og så på Tommy og Annika, som om hun først nu havde fået øje på dem. Et splinternyt ord.
- Hvad for et ord?, spurgte Tommy.
- Et storartet ord, sagde Pippi. Et af de bedste, jeg har hørt.
- Sig det da, sagde Annika.
- Spunk, sagde Pippi triumferende.
- Spunk! sagde Tommy. Hvad betyder det?
- Vidste jeg det bare, sagde Pippi. Det eneste jeg ved, er at det ikke betyder støvsuger.
Pippi, Tommy og Annika havde nu et nyt ord, men de vidste ikke hvad det betød, og det var naturligvis ikke så godt. Derfor besluttede de, at de ville gå rundt i hele Vimmerby og spørge alle de mødte, om de havde en Spunk. Men da der ikke var nogen, der vidste, hvad en Spunk var, så gik de tilbage til Villa Villakulla og ledte videre dér. Villa Villakulla hjalp dem imidlertid ikke, og de fandt aldrig ud af, hvad Spunk var. Suk!
Svar efter 20 års søgen
I 1971 skulle Galle & Jessen navngive en ny pastil, og så var det endelig blevet tid til at give Pippi og vennerne det svar, som de havde ventet på i over 20 år. En Spunk blev herved gjort til en lille spirrevip af en pastil, der både kan fåes som lakrids og vingummi.
Så husk, når du spiser en SPUNK er det til ære for hende den frække med fletninger og lange strømper!
Kilde: Lindgren, Astrid: "Pippi Langstrømpe i sydhavet". København: Gyldendal, 1976. Pp. 130. ISBN: 87-01-50481-9. (Orig. 1948)
.............................................................................
PIPPI LANGSTRUMPF weiss es ja selber auch nicht, was >SPUNK heisst, aber sie haelt es fuer eines ihrer wichtigsten Woerter.
SPUNK heisst aber nun auch:
En Spunk blev herved gjort til en lille spirrevip af en pastil, der både kan fåes som lakrids og vingummi.
DAS LASS DIR
aber mal von jemanden hier im Forum uebersetzen - denn ich muss jetzt
zur Arbeit
hej hej
D.
ich kannte bisher eigentlich auch nur den schwedischen Pippi-Langstrumpf-Spunk. Es gibt laut google aber auch den dänischen Spunk, ein starkes Salzlakritz.
Da ich Lakritz liebe, werde ich ihn auf jedenfall (Juch-hu nur noch 15 Tage, und wir sind zum erstenmal in DK ) probieren.