Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet,

jeg er tilbage fra Prag. Hjemrejse var fort langt og kedeligt: 11 timer i tog.

Men Prag er en meget flott by og drengerne opførte sig ordentligt, så alt i alt jeg er meget tilfredst med rejsen.

Jeg er meget træt nu og vil kommer tilbage i morgen.

Sov godt og drøm sødt, i kære!

Ralf
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Ralf,

velkommen tilbage! Jeg glæder mig til dine beretninger om Prag og rejsen, men det er jo klart, at du først skal hvile dig efter den lange tur.

Jeg fandt ud af, hvordan man laver kopier af dvd´er på en vens bærbar i dag - og da jeg ikke er vant til at arbejde med pc´er, hvor det hele fungerer anderledes end på min Mac, skulle jeg jo først vænne mig til en mus med to knapper og så finde ud af, hvordan man overhovedet flytter filer og det hele. Det tog mig to timer, inden jeg havde succes - men nu har jeg lært meget om Windows (og også, hvorfor jeg kan bedre li´ min Mac). :wink:

I aftes opfandt jeg en helt ny opskrift: jeg skar nogle kylling-filetter i terne og stegte kødet i panden, så hældte jeg fløde derover og kom 4 teskeer kvæde-chutney i fløden, lod det hele koge lidt ind til en sovs - færdig. Det smagde vidunderligt med spaghetti - så har jeg altså opfundet „pasta med kylling-kvæde-sovs“. Meget nemt (hvis man ikke tænker på de mange timer, det tog mig at lave den chutney :wink: ) og meget lækker!!! Komm` ich jetzt ins Fernsehen??? :mrgreen:

Mæt og træt,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

...i tern , ikke i terne= Küstenseeschwalben, håber jeg.

God nat, vilmy

NB: Jeg vil da gerne have en optagelse, hivs du får dit eget show :mrgreen:
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Vilmy -

Küstenseeschwalben i kvædesovs - det lyder jo endnu mere spændende!! Jeg vil have dig som min assistent, når RTL ringer!!! :mrgreen:

God nat,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Det er en aftale.
vilmy
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej allesammen!

Tak for ferienhilsen.

Nullermand - jeg vil læse Harry i ferie.

Vi var til Rügendammbrückeneinweihung i går.
meget god! fyrværkeriet var fantastik.

k.h.

Grit
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
kufferterne er pakket og nu i hurtig forbifart en lille aftenhilsen til jer.

Ralf,
så har du haft en god tid i Prag. Var toget forsinket eller betyder det at 11 timer er den sædvanlig rejesetid – eller var I på vejen med bumletoget? :wink:
Min datter var for to eller tre år siden for nogle dage i Prag og var helt begejstret, ikke kun af byen nemlig også af maden (Knödel und Mehlspeisen). :P

Nullermand,
da var hele dagen heldet med dig.
Nu er du omsidder parat til at lave piratkopier og desuden blev du opfinder af en kreation af „pasta med kylling-kvæde-sovs“ – tillykke!
For resten fandt jeg også ud af, hvordan man laver dvd-kopier – nemlig med min mands notebook. Det har jeg glemt at fortælle dig. 8)
Jo, jeg trænger igen til en pizza hos Leon (?) :D . Desværre ved jeg ikke indtil nu hvornår jeg har tid, vi skal tale i felefonen.

Grit,
Rügendammbrücken-indvielsen, det var sikker en stor oplevelse. Jeg så nogle billeder i fjernsyn.

Jeg er heldig, lokomotivførerne vil ikke strejke i morgen. Så håber jeg, at jeg kommer til Hamborg uden forsinkelse.
Jeg kommer ikke forbi før næste weekend, men en møde med Nullermand betyder en fin godtgørelse.

Ha' det godt og kærlig hilsen
Heide

NB:
Nullermand,
Hvis RTL har engagert dig imellemtiden :mrgreen: , så vil jeg gerne sidde i den første række. Måske vil Vilmy gerne med og nogle andere her fra hjørnet :P
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Hej allesammen,

jeg vil også gerne sidde med i første rækken når Nullermand er tv-koge-stjerne :mrgreen: ...

Jeg håber at det var ikke min pakke som voldte vanskeligheder med at lave kopier :oops: ... du kunne beholde de indtil du har set alle filme, ligegyldigt hvor længe det behøver!

Velkommen tilbage, Ralf, så ses vi i morgen aften i vores kursus hvor du skal fortælle om din tur til Prag på dansk :wink: .

Heide, ha´ en god tur til Hamburg igen og jeg krydser fingrene at lokførerne vil ikke ændre deres mening!

Så...hvor mange læser Harry Potter på dansk her :mrgreen: ??? Nullermand, Grit, Gabi. Jeg mangler flammernes pokalen nu før jeg kan starte med at læse de andre :roll: . Men det er også spændende at iagttage auktioner på qxl :wink: .

Nullermand og vilmy, så har jeg tyve tommelfingre, I kan tælle tåer også med :P . Men hvem ved, måske ville det fungere hvis jeg få en chance. På Stevns er der også en meget smuk have, men den er svigermorens imperium :mrgreen: !
Jeg bekymrer mig bare om hønsene...

Og nu bekymrer mig om mig selv og smutter.
Godnat!
Kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet,

kærlige hilsener fra Ruhrdistriktet!

@ Heide: Ti og half timer er normalt for den tog (Prag til Dortmund via Nürnberg). Togen til Nürnberg er ikke så hurtigt og ICE fra Nürnberg var kun forsinket 17 minuter fordi de havde tekniske problemer i Frankfurt. Hurtigere forbindelser var allerede fuldt (ausgebucht, nicht besoffen) når jeg reserverede billeter.

@ All: Ja, mad og øl er meget godt i Prag og ikke så dyrt - en farlig kombination :roll: . Men for abstinenterne har det kroer og cafées på Wenzelspladsen, de er fort dyrt.

Vi havde to ledet turer i byen (Gammelby og slotbjerg Hradschin) og set meget. Det er altid godt hvis du har en fører du kan spørger om allt du undrer dig over. Du finder ikke allt i bøger. Vi også besøgte bilfabriken Skoda. Det var meget spændend at ser arbejderne producerer bilerne på en automatisk montagelinje.

Byen er meget smuk. Mange gammle huse er en god tilstand og nymalet. Det er hyggeligt men også lidt "store verden". Du kan fx ga op just til presidentens dør eller se vagtparaden før hans embedskontor i slottet.

Fotboldspillet Tyskland-Tjekkiet (0:3 :roll: ) så jeg i en sportsbar hvor uden for min kollege Rainer og mig alle gæster var tjekker :( .

@ Nicola: Tina havde det ikke så godt i dag, derfor kan jeg ikke sigger hvis vi ses i kursus i morgen.

Jeg smutter nu. Sov godt og drøm sødt!

Ralf
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Hej Ralf,
jeg skal snart tage afsted til vores kursus og hvis vi vil ikke ses ønsker jeg Tina god bedring!!

Det er meget koldt her nu. Jeg måtte kradse min bil isfri i morges...
Og nu fryser jeg allerede igen [img]http://bestsmileys.com/cold/5.gif[/img].

Ha´ det godt allesammen,
hilsener fra
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

jeg var ude med Heide i aftes og det blev som sædvanligt meget sent. Vi har altid så meget at snakke om. Derefter skypede jeg med Niels, som tog til Stockholm i morges. Derfor skriver jeg så sent i dag.

Nicola: din pakke voldte ingen problemer :D . Jeg ville bare være i stand til at kopere dvd´er, og i lørdags tænkte jeg, nu kan jeg det. Men det var en fejltagelse: jeg kan kopere dvd´er på min vens bærbar - og genafspille kopierne pa den. Men min dvd-player siger: „blank“ dvs. at den ikke ser nogle data på min kopi. Et eller andet gjorde jeg forkert - men jeg ved ikke, hvad det var og nu har jeg brug for nogen, som kan forklare hvordan det skal gøres. Jeg blev rigtigt sur over programmet „WinDVDMaker“ - hvor det nemlig IKKE er muligt at importere inholdet af en DVD og brænde det på en anden. Det ville bare være logisk på den måde - men jeg syntes jo i forvejen at Windows er idiotisk ulogisk! Hvis bare jeg havde en Mac med DVD-brænder, så ville det hele længst været overstået. :?

Ralf, det var da godt, at Tyskland tabte 0:3 den aften, da du og Rainer var i den sportsbar. Tænk dig nu hvordan det mon ville har været, hvis Tyskland vandt den aften - I to tyskere mellem en flok skuffede tjekkere. Mon ikke du havde begyndt at tale dansk - bare for din sikkerheds skyld! :mrgreen:

Jeg vil også gerne se Prag, alle siger at byen er bare så smuk. Måske skulle vi spare Niels` fly-miles og bonusovernatninger for en tur til Prag i foråret?!

Men nu er det sent og jeg skal se at komme i seng,
ha´ det godt, I kære,
Nullermand
(som alligevel ikke vil råbe sit navn her i al offentlighed, bare fordi nogle ellers fornuftige og intelligente mennesker åbenbart ikke ser sig i stand til, at erkende en troll her i forummet. Og DET er nu virkelig ikke vanskeligt, når man læser her hver eller hver anden dag....) :roll:
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Hej allesammen,

nå, hvad er det roligt herinden...

Nullermand, jeg er rigtig glad at høre at det var ikke mig som voldte dig hovedbrud :wink: . Men jeg sad også fortvivlet mange gange foran pc´en som ville ikke gøre hvad jeg ville ham at lave :roll: .
Kender du Image Burn? Det er en lille brænde-program som findes gratis på nettet og som virker rigtig flot!!
Og jeg tror også at det er nemt at arbejde med det.
Programmet laver en image på din harddisk og derefter brænder du denne image på en dvd.

Jeg har allerede mit rigtige navn her, men kun fornavnet.
Men jeg kan huske fra begyndelsen at jeg sendte et billede fra min bil til en af de mods uden at tænke om konsekvenserne...derefter var der min bil med mit fuldt navn på hjemmesiden og hvis man googlede mit navn kunne man finde en masse af informationer om mig og hvad jeg havde skrevet her...det var dumt af mig...så bad jeg moderatoren at fjerne billedet og navnet, hvad han også gjorde. MEN informationen var stadigvæk i google´s cache og så måtte jeg kontaktere google og bede dem at fjerne siden fra cachen og det var ikke så nemt :roll: . Man skulle være meget forsigtigt med internettet :( !!

Nok af mørke tanker :wink: ,
ha´ en godt aften allesammen,
kærlige hilsener
Nicola
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Nicola, tak for Image Burn!, selvom jeg ikke har downloaded dette program. Men da jeg ledte derefter, faldt jeg over et andet program : Nero. Og „Nero“ havde jeg set før - nemlig på min vens bærbar. Jeg vidste jo ikke, hvad Nero er, men det er altså også et program for at kopiere CD´er og DVD´er, og nu prøver jeg det, mens jeg skriver her. Jeg er spændt på, om det fungerer denne gang. Hvis ja, er det jo lidt pinligt....i det tilfælde er det nemlig virkelig helt enkelt. :oops:

Jeg kommer tilbage og fortæller, om det fungerede,
vi ses om lidt,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Jeg har record now!
DVD i drevet, tryk på 1 knap, skift DVD, når den beder om det, færdig :D

vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Det gik!!! :oops: :D :oops: :D :oops:

Nero fungerer altså lige på den måde, jeg forventede det af WinDVDMaker. Hvis bare jeg havde åbnet programmet allerede sidste lørdag, havde jeg sparet på mange frustrerende timer. Men pyt med det.

Ha´ det godt, I kære,
Nullermand
Antworten