Forsikring af lejlighed i Berlin

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
Fifi
Mitglied
Beiträge: 6
Registriert: 23.11.2007, 16:51

Forsikring af lejlighed i Berlin

Beitrag von Fifi »

Hej. Jeg har siddet og rodet en del rundt på siderne, men er ikke rigtigt stødt på nogle indlæg om forsikring af lejligheder. Jeg har købt en lejlighed i Friedrichshain til overtagelse om en månedstid. Bygningen er vel forsikret gennem "hausgelden", men hvad med indbo?? Hvordan og hvor laver jeg en billig forsikring af dette. Hvad må jeg ca. betale for dette?? Lejligheden er 53 m2 og skal udelukkende benyttes som ferielejlighed til familie og venner.
Tak for en del spændende og relevant læsning. :D
Hilsen Fifi (min hund)
micha_i_danmark
Mitglied
Beiträge: 1206
Registriert: 14.02.2007, 17:04
Wohnort: Dragør

Beitrag von micha_i_danmark »

Hej,

du har brug for en "Hausratsversicherung". I Tyskland har man normalt det her som ekstra forsikring og ikke sammen med en familiforsikring som i Danmark. Hvor meget det koster hænger af fra forskellige faktorer - fx hvilke værdier du vil forsikre, hvordan lejligheden ligger og om der bor kun din familie i lejligheden eller også andre mennesker (fx. udlejet feriehus).

Her er en Analyse af avisen Test, hvilken selskaber er billigst:
[url]http://www.test.de/themen/versicherung-vorsorge/test/-Hausratversicherung/1528743/1528743/1536536/[/url]

Hilsen

Micha
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hej!

Selve bygningen er forsikret gennem "Hausgeld" det er rigtigt.
På nettet er det muligt (hvis du kan lidt tysk) at sammenligne forsikringer - man skal nemlig mange gange angive i hvilket bydistrikt den ligge og om det er i stueetagen - hvilke materialer huset i sig selv er bygget af og hvilken sum du vil forsikres for per qm o.s.v.

Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
Sumsar
Mitglied
Beiträge: 10
Registriert: 12.07.2006, 14:10

Beitrag von Sumsar »

Men hvis man ikke er bekymret for sit indbo, så behøver man vel ikke en extra forsikring? Eller hvad?

Er der nogle ting, der ikke er dækket? (brand, vandskade etc)
Fifi
Mitglied
Beiträge: 6
Registriert: 23.11.2007, 16:51

Beitrag von Fifi »

Jeg har skrevet til en håndfuld forsikringsselskaber, og fået svar fra en enkelt på nuværende tidspunkt. Hos dem koster det 39 euro om året at forsikre indbo for 6000 euro på øverste etage i Friedrichshain. Forsikringspræmien stiger med øget forsikringssum, men ikke voldsomt. Så dyrt er det jo tilsyneladende ikke.
Hilsen Flemming
micha_i_danmark
Mitglied
Beiträge: 1206
Registriert: 14.02.2007, 17:04
Wohnort: Dragør

Beitrag von micha_i_danmark »

Ja, det er rigtig. Det koster normalt ikke so meget i Tyskland.

Hvad med familieforsikring i Danmark? Har du måske en god tip for et forsikringsselskab? Jeg flytter til en ny lejlighed her i København i morgen og har stadig væk brug for en sådan forsikring

Hilsen

Micha
Fifi
Mitglied
Beiträge: 6
Registriert: 23.11.2007, 16:51

Beitrag von Fifi »

Hej.
Nej jeg har ikke nogen ide om hvilke danske forsikringsselskaber der er billige. Jeg har i 30 år haft det samme selskab, men det er et lukket selskab for en bestemt faggruppe, der har undervisning som hovederhverv.
Du må tage en rundtur på nettet. Hos nogle af selskaberne kan du selv online beregne prisen.
Sidder lige og kommer i tanke om, medens jeg skriver dette, at vores campingvogn er forsikret hos nedenstående selskab, da mit selskab ikke forsikrede campingvogne. Her var Thistedforsikring den billigste. Du kan jo prøve at kigge på den. Jeg bor ikke i Thisted eller omegn, så måske de også tegner forsikringer i København.
http://www.thistedforsikring.dk/
Hilsen Flemming