Tyskland er trendy

Beiträge für beide Zielgruppen: Deutsch und dänisch.
Indlæg for begge målgrupper: Dansk og tysk
Antworten
emila
Mitglied
Beiträge: 38
Registriert: 20.04.2007, 15:10
Wohnort: Kopenhagen

Tyskland er trendy

Beitrag von emila »

Ein spannender Artikel ab Seite 14 :D

http://www.sdu.dk/Nyheder/Nyt_fra_SDU/%7E/media/6038694EF3B54BC985811500128C9694.ashx
Martin H.

Beitrag von Martin H. »

Hej Emila

mange tak for at gøre opmærksom på den spændende artikel.

Jeg har nu skrevet om det på min blog:
http://www.tysk.dk/blog/tyskland-trendy-2001-174.html
Frank H.

Beitrag von Frank H. »

Hallo Emila,
også en stor tak fra mig for linket til artiklen.


Off-topic:

1. Martin, du sætter os eventuelle kommentarlystne i et dilemma:
Skal vi kommentere i din blog eller her i forum ?

2. I Emilas link bør desuden henvises til siderne 20 og 21, om bogudgivelsen "Godt dansk",
som kunne fortjene sin egen tråd i forum ved lejlighed.
Selv de ellers velforsynede boghandlere i byen har fået et chok over efterspørgslen på udgivelsen.

Relevans her i forum: Skulle nogle af vore tilflyttere med tysk baggrund, som gør en indsats med
at lære dansk, undre sig over ikke at forstå det talte danske sprog i dagligdagen, i film og i medierne,
er de ikke alene. Vi danskfødte forstår det ofte heller ikke selv, grundet sjusket udtale.
Det belyser bogens indhold til fulde, målrettet medierne.
udo66

Beitrag von udo66 »

Frank H. hat geschrieben:Hallo Emila,
også en stor tak fra mig for linket til artiklen.


Off-topic:

(....)

Relevans her i forum: Skulle nogle af vore tilflyttere med tysk baggrund, som gør en indsats med
at lære dansk, undre sig over ikke at forstå det talte danske sprog i dagligdagen, i film og i medierne,
er de ikke alene. Vi danskfødte forstår det ofte heller ikke selv, grundet sjusket udtale.
Det belyser bogens indhold til fulde, målrettet medierne.
Off-topic:
@Frank:
Det synes er lidt beroligende - ofte mangler der nogle byggesten f.eks.
i reklamer eller i nogle DVD med danske film, som er for sig selv rigtig gode men som du siger kommer der nogle passager med sjuskede udtale, og det gør det svært at forstå det hele.
Tak - trodde jeg er den eneste som opfatter det nogen gange så desperate.
Hej,
Udo
Martin H.

Beitrag von Martin H. »

Off-topic:

@Frank

Det er fordele og ulemper ved at kommentere i hhv. forum og i bloggen.

Hvis du skriver dine kommentarer her i forum - får du sikkert flere tysksprogede til at læse med/diskutere med.
Min blog er primært henvendt til dansksprogede - til gengæld er bloggen optimeret til det danske Google.dk på mange måder. Og nye undersøgelser viser, at danskerne mest læser dansksprogede internet-sider, når de søger på internettet.

Mvh.
martin
Frank H.

Beitrag von Frank H. »

Off-topic:

Hej Martin, tak for svaret; svær balance når begge fora er interessante.

Hej Udo, nogle link skal jeg lige finde om "Godt dansk" og så give emnet sin egen tråd.
Jeg er netop nysgerrig efter at vide, hvordan I opfatter udtalen af det danske talte sprog.
udo66

Beitrag von udo66 »

Off-topic:

Ok Frank tak skal du ha´- und freut mich, da ich am "Weiterentwickeln" der daen. Sprache sehr interessiert bin - mange tak
Udo
MichaelD
Mitglied
Beiträge: 717
Registriert: 18.04.2002, 14:33
Wohnort: Kopenhagen, Danmark

Beitrag von MichaelD »

Det lyder jo virkeligt godt hvad Moritz Schramm påstår, men jeg synes han mangler at tilføje dokumentation/sandsynliggørelse. Spørgsmålet om vi ser en lille modebølge eller ægte vedvarende interesse, har været diskuteret i dette forum før. Jeg mener ikke det er tilstyrækkelig dokumenation, når Moritz i sit bidrag til magazinet Aufklärung nævner to danske intellektuelle (eller bare akademikere), der foretrækker tyske debatter frem for amerikaniske. Gode argumenter alene er ikke nok; jeg kan sagtens finde modargumenter.

Spørgsmålet er jo ikke helt uvæsentligt for nogle menneskers vælg af uddannelse og karriere med mere.
Martin H.

Beitrag von Martin H. »

@MichaelD

Jeg har lige opdateret mit blog-indlæg om det "nye trendy Tyskland" efter at have fået tilsendt en artikel fra Weekendavisen af Moritz Schramm.
http://www.tysk.dk/blog/tyskland-trendy-2001-174.html

Som du påpeger, og som Ken Farø også skriver i Weekendavisen, så foreligger der endnu ikke en entydig videnskabelig dokumentation for denne positive udvikling.

Men jeg synes det vil være en spændende tese at undersøge - f.eks. med interviews og lignende undersøgelser i disse år.
For min formodning er også, at 11.september 2001 og den nye danske regering fra 2001 samt Mohammed-krisen har præget den danske identitet/det danske politiske klima de senere år. Jeg har tidligere læst dansk historie bl.a. om, hvor stærkt den tyske besættelse 1940-1945 og det traumatiske krigs-nederlag i 1864 har præget den danske nationale identitet. Som professor Roy Langer citeres for i artiklen i Weekendavisen: "Et negativt Tysklandsbillede i de sidste århundreder har været immanent del af den danske identitetskonstruktion”. Det spændende spørgsmål er derfor nu, om det stadig forholder sig sådan - eller om ikke et negativt Tysklandsbillede betyder mindre i dag for den danske identitetskonstruktion end det gjorde tidligere? Nu er det ved at blive for akademisk her i forummet - så jeg stopper her :-)