Hjälp fra danske studerende.

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
Däne in Gelsenkirchen

Hjälp fra danske studerende.

Beitrag von Däne in Gelsenkirchen »

Jeg er dansk, har boet i Gelsenkirchen siden 1/6. Skal starte paa universitetet i Düsseldorf til kommende vintersemester. Er der nogle som kan hjälpe lidt med raad og vejledning. Feks. hvilken krankenkasse skal man melde sig ind i, hvad med skattekort etc. naar man ikke kan fremvise en fast indkomst (har selv opsparing). Er der forövrigt nogen der ved, om der en nogle danske foreninger i NRW
Zuletzt geändert von Däne in Gelsenkirchen am 18.08.2004, 14:25, insgesamt 1-mal geändert.
Olaf

Beitrag von Olaf »

Hej med dig!

Det er egentlig ikke så vigtig som studernde. Det beste vil værre du går til en krankenkasse og spørg om råd. Skattekort får hos kummunen. Jeg kenner desværre ikke nogen foreninger i NRW. Hvordan er din Tysk?
Zuletzt geändert von Olaf am 18.08.2004, 15:35, insgesamt 1-mal geändert.
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hej!

Mht. danske foreninger i Tyskland - kig her:
http://www2.daenemark.org/tysk/tekst.php?id=206

Maybritt
<font color=red>moderator</font id=red>
Zuletzt geändert von maybritt h am 19.08.2004, 08:48, insgesamt 1-mal geändert.
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
Marie-Louise

Beitrag von Marie-Louise »

Hej,
Jeg flytter selv til Tyskland og starter på universitetet i Erlangen om 2 uger, så jeg prøver også at få styr på alle de sidste praktiske detaljer. Mht. at finde den bedste sygesikring, så har jeg skrevet til afdelingen der har med udenlandske studerende at gøre på universitetet og afventer spændt svar. Jeg skal nok melde tilbage hvis jeg finder ud af noget der kan bruges, - vi løber sikkert ind i mange af de samme 'problemer'!
Venlig hilsen Marie
Zuletzt geändert von Marie-Louise am 04.09.2004, 18:25, insgesamt 1-mal geändert.
Marie T

Beitrag von Marie T »

Hej!
Med hensyn til danskerklubber er der en i Düsseldorf. Den hedder club danmark
http://www.clubdanmark.de/.
Jeg har selv boet i Tyskland i to år og angående sygesikring er der kommet nye regler. Jeg har fået et såkaldt EU-sygesikringsbevis, og det skal du femvise, når du skal til lægen. Da det er så nyt, er der desværre mange læger, der ikke har kendskab til det, så det kan godt virke noget besværligt. Ved lægen skal du udfylde to små blanketter i A5-format (de hedder vist 80 og 81). Det er vigtigt, at du også tager dit pas med, da pasnummer også skal skrives på blanketten.
Held og lykke
Marie
Zuletzt geändert von Marie T am 29.09.2004, 11:18, insgesamt 1-mal geändert.
stefan sponsel

Beitrag von stefan sponsel »

Hej!
er du flyttet til Erlangen ?

Jeg glaeder mig, at hoer af dig.
mvh
Zuletzt geändert von stefan sponsel am 04.10.2004, 08:19, insgesamt 1-mal geändert.
antonietta.stockem

Beitrag von antonietta.stockem »

hvornar kommer du til gelsenkirchen. Jeg boat i Euskirchen, det er 1 1/2 timer fra dig.. maske kar vi mödes sammen.

hilsen

antonietta med familie

PS min mand er dansk og jeg er tysk