Hjælp: Papirer til registreret partnerskab

Sonstiges. Dänemarkbezogene Themen, die in keine andere Kategorie passen.
Antworten
Fux
Neues Mitglied

Hjælp: Papirer til registreret partnerskab

Beitrag von Fux »

Hej med jer,
jeg har søgt en hel masse på disse sider, men ikke fundet svar på mine spørgsmål, derfor strarter jeg lige en ny tråd. Om ægteskab i Danmark finder man jo en hel del, men ikke omvendt. Dvs. det handler sig i mit tilfælde om registreret partnerskab. I Tyskland, ikke I Danmark.
Er der nogen, der har nogle erfaringer med det eller lignende. Jeg har ikke boet i DK i over 15 år, så jeg er ikke sådan helt up to date ;-)

Vi har været på bryllupskontoret hernede (Berlin) og vedkommende der stak os en seddel med alle de papirer vi skal bruge.
Jeg skal bla. bruge pas, civilstandsattest og en aktuel dåbsattest. Begge disse attester skal være med apostille.

Mine spørgsmål:
Hvor får jeg disse attester? På kommunen jeg boede i?
Hvor får man disse apostiller?
Hvor lang tid tager det?
Det er klart, at jeg bliver nødt til at rejse hjem efter de her ting, men spørgsmålet er om jeg kan tage papirene med straks - eller om jeg skal afsted igen?
Derudover skal de selvølgelig oversættes - ved i om det kan gøres straks på kommunen eller skal jeg hellere få det gjort her i Berlin?

Mange mange spørgsmål og jeg håber meget, at nogen af jer kan hjælpe mig lidt videre.
1000 tak på forhånd!
DagmarP.
Mitglied

Beitrag von DagmarP. »

Hej,

bor I i udlandet, skal I henvende jer til den kommune, hvor I sidst havde ophold. Borgerservice kan udstede de krævede attester eller de kan printes ud fra kommunenes hjemmeside eller de kan sende dem hjem til jer. Apostillepåtegningen skal påføres på selve dokumentet eller på en allonge (tilføjelse) til dokumentet. - Måske er det en god idé at ringe til kommunen og forklarer dit anliggende, beder om en vejledning og spørger efter ekspeditionstiden.
Attesterne er normalt gyldig i fire måneder fra udstedelsen. Jeg kan ikke forestille mig at de kan oversættes straks ved kommunen men der er jo nok muligheder i Berlin.

held og lykke!
Dagmar
Fux
Neues Mitglied

Beitrag von Fux »

Tak for dit svar DagmarP!

Vil det sige, at det måske slet ikke er nødvendigt at rejse til DK efter de papirer?
Det ville jo være smart, men om det virker?

Den der apostille? Hvor får man den? Den kan vel ikke bare printes ud?
Antworten