Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nullermand
Mitglied
Beiträge: 1326
Registriert: 11.09.2006, 21:35
Wohnort: Hamburg/Lohals

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Christian - hvorfor ikke prøve Kafka, når du kender bøgerne på tysk? Så ved du jo hvad der sker og det kommer jo ikke an på, at man forstår hvert ord. Bare man fatter hvad det drejer sig om, så lærer man automatisk nye ord. Som sagt kan du dog gerne prøve noget andet først - hvad med Jules Verne, ham har jeg to bøger af? Eller Junglebogen? Eller nogle danske "Drengebøger" fra 60erne. De skal alle sammen smides ud her.

Jeg syntes også at Harry Potter var nemt at læse. Jeg har dem alle på dansk og vil også beholde dem. Men du må gerne låne dem en efter en, bare du sender dem tilbage.

Jeg fik en tip dengang jeg begyndte at læse danske bøger: man skal bare læse 9 sider, og så læser man den tiende med ordbog ord for ord. Og så læser man de næste ni sider igen uden ordbog osv. osv. Og det gik faktisk godt! Man forstår nok for at følge med og har alligevel ikke følelsen, at det er hårdt arbejde.

Ellers ikke noget nyt her i Hamborg. Støvregn hele dagen og 11 graders varme, brrr....Katten er sur på mig fordi hun ikke kan lege på altanen - og det hele er selvfølgelig MIN skyld! :roll:

Nyt var i morges tallet, da jeg efter nogle uger for første gang stod på vægten i badeværelset igen :shock: !!! Fa****s også - jeg hader jul! :mrgreen: Det stod på salat i aften, og i morgen skal jeg rundt om Alsteren, mindst én gang!

Så meget herfra
kh
Nullermand
Nicola
Mitglied
Beiträge: 360
Registriert: 28.05.2006, 19:00
Wohnort: her (Ruhrpott, DE) og der (Stevns, DK)

Beitrag von Nicola »

Hvor er i dog flittige! Det må jeg nok sige!
Det er jo næsten som i de gamle dage :mrgreen: .

Jeg er tilbage i Tyskland og keder mig... Savner Steen og Stevns - som altid.
Vi er ved at søge et dejlig sted for at holde en uges sommerferie og har tænkt om Samsø eller Læsø. Bornholm ville også være dejligt, men det skulle man jo har mere end en uge.

Ville bare kigge ind og sige hej, vil går tilbage i soveværelset, hvor Ken Folletts Giganternes Fald venter som jeg fik til jul :wink: .

Et tipp til Christian: man kan låne bøger hos dansk centralbibliotek i Flensborg www.dcbib.dk.
Du skal bare tilmelde dig som pakkelåner, så sender de bøger til dig og du skal bare betale for at sende pakken tilbage. Jeg har gjort det mange gange og finder altid noget nyt .

Knus og kram
fra Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Nicola
Mitglied
Beiträge: 360
Registriert: 28.05.2006, 19:00
Wohnort: her (Ruhrpott, DE) og der (Stevns, DK)

Beitrag von Nicola »

Hehe, Nullermand, så var jeg ikke den eneste som fik et chock på vægten i morges :mrgreen: .
Kan jeg tage med på turen rundt om Alsteren :wink: ?
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Nullermand
Mitglied
Beiträge: 1326
Registriert: 11.09.2006, 21:35
Wohnort: Hamburg/Lohals

Beitrag von Nullermand »

Hej Nicola, det må du gerne, men så skulle du nok sætte dig ind i bilen midt om nætten for at nå det her hen, hehe.

@alle der lige nu læser med her: prøv at lytte til P3 via netradio

http://www.dr.dk/drnetradio/index.dr?evt=k&name=p3

Der er P3 Guld lige nu, det bedste fra 2010 og så kårer de årets bedste sang.

kh
Nullermand
heide
Mitglied
Beiträge: 840
Registriert: 15.07.2006, 17:28
Wohnort: Heidelberg / Brodersby (SL)

Beitrag von heide »

Oh, hvad er I modig - jeg tør mig ikke på vægten :oops:

:wink: Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Duftertyp
Mitglied
Beiträge: 10
Registriert: 07.01.2011, 17:53
Wohnort: Mönchengladbach

Beitrag von Duftertyp »

Det er en godt idé, jeg kunne bestille danske bogene, det har jeg læst på tysk.
En dansk drengebog er også en godt idé.
I øjeblik (= im moment?) prøver jeg at oversætte nogle danske sangen og prøver udtalen "indem ich sie mit Gitarrenbegleitung nachsinge" ;)

Jeg vil igen sige mange tak til jer for de hele hjælp, I giver mig mange "Motivation" for lære dansk ;)


Hilsen,
Christian
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Beitrag von marsvin »

God aften,

Christian – det var så lidt.
Angående bøgerne: En dansk bog du kender på tysk må være ikke så svært at læse. Vil du læse børnebøger kan jeg anbefale Emil fra Lønneberga (bei uns heisst es Michel aus Loenneberga). Som Nicola sagte kan du finde mange gode bøger på dansk centralbibliotek. Jeg selv prøvede det – helt perfekt!!! Du kan også låne hørbøger der.Måske forstor Du ikke en eneste ord men du kan lytte til udtale og ”Sprachmelodie”.
Nullermands råd men at læse 9 sider og den tiende med ordbog osv. Er virkelig godt. Jeg selv prøvede det forskellige gange!

På danskursus hvade vi bøgerne fra Annette Joehnk: Daenisch (Lese- und Uebungsbuch).
Derefter: Turen går til Danmark.
Og jeg selv købte: Vi snakkes ved.
Hvis du er interesseret kan jeg skrive ned mere omdem fx ISBN-Nr. Måske finder du dem på nettet. Måske har noget i forummet dem og ville give dem væk => Kleinanzeigen/rubrikannoncer.
Denne bøger er stadig DE bøger for mig. Tekst, små historier, grammatik, øvelser – alt kan du finde der!

Nicola – det gamle dage! Faktisk er de virkelig tilbage nu! Jeg elsker det og glæder mig meget at ha’ Jer alle tilbage igen!
På Samsø var vi for mange mange år siden! En dejlig ø!!!! Bornholm er også fantastisk. Vi giftede os der i Åkirkeby.
Jeg håber det er ikke sådan en lang tid indtil Du kan rejse til Steen og Stevns igen!


En vægt....hvad er en vægt.....smilsmilsmilsmil

Jeg ville også gerne komme hen til Alsteren – men bare for at tage nogle fine billeder fra Jer!!!

Heide – jeg er der ikke bedre end dig...Selvfølgelig laver jeg enkelte øvelser men langtfra (lange nicht soll das heissen) so mange jeg skulle egentlig...

God nat

Gabi
heide
Mitglied
Beiträge: 840
Registriert: 15.07.2006, 17:28
Wohnort: Heidelberg / Brodersby (SL)

Beitrag von heide »

Nicola,
Bornholm er en rigtig godt idé. Måske kan du huske, at vi elsker øen og plejer at holde ferie der hver sommer siden mange, mange år. Selfølgelig har du ret, det er bedre at blive længre end en uge. Men jeg kender nogle, de kom uden bil kun med cycler eller har lejet en bil på øen – måske kun en eller to dage til en rundfart. Så er færgen meget billigt, I skal ho bare betale p. P. og desuden skal man ikke bestille biletterne et år i forvejen. Så vidt jeg ved er billejen rimelig på øen. Jeg tror, jeg skal ikke lave reklama for øen, du ved jo selv hvor dejligt den er.

Kaerlig hilsen til alle her i sproghjørnet
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Dänemarkfans
Mitglied
Beiträge: 851
Registriert: 15.06.2007, 16:53

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej!

Jeg hører nu også Internetradio med min hjem-radio.
Vi har købt en "Verteiler" for Internetradio og så kan jeg nu høre "radio-mojn" i min rigtig radio.
Det er så cool. :D

Mere kan jeg ikke skrive idag fordi jeg er kommet fra skole nu og meget træt.
Imorgen igen i skole og så begynder ugen igen....

Ønsker en hyggelig weekend...
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Beitrag von marsvin »

Jeg ønsker Jer alle en dejlig weekend!!!

Vi vil nu kigge fodbold i TV - så skriver jeg mere i morgen!!!

Hilsen
Gabi
Nullermand
Mitglied
Beiträge: 1326
Registriert: 11.09.2006, 21:35
Wohnort: Hamburg/Lohals

Beitrag von Nullermand »

Hej alle,
 
jeg var for træt til at skrive i går, weekenden begyndte desværre lidt anderledes end forventet. Manden kom hjem sent fredag aften som sædvanligt, men midt om natten fik han smerter et sted mellem maven og brystet, og de blev så voldsomme, at jeg til sidst ringede efter nødlægen. Han tog os med til sygehuset og der var vi på skadestuen for nogle timer, indtil lægerne var sikre, at der ikke var noget galt med hjertet. De tror der er en sten i galden, der udløste en kolik. Da smerterne fortog sig, gik vi så hjem tidligt om morgenen.
 
I går og i dag var alt i orden, heldigvis. Men vi var begge to trætte og lavede stort set ingenting, bare slappede lidt af. Nu skal der laves en hel del undersøgelser i de kommende uger, så får vi se.

Jeg har downloaded OpenOffice på dansk, hvori jeg nu skriver det her, og stavekontrollen siger, at ordet nødlæge ikke findes. Jeg kan bare ikke komme på et andet ord i stedet. Hvad ville I kalde en Notarzt? Akutlæge ? Sådan en findes åbenbart.

Christian, kan du sende mig din adresse via PM, så får du en pakke om nogle dage. :mrgreen:

Så meget herfra
kh
Nullermand
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Beitrag von marsvin »

Hej og god morgen,

det er en slem historie, Nullermand. Jeg håber manden har det virkelig bedre nu. Man bliver jo rigtig bange når man læse dine linjer!!!

Da jeg var i sygehuset i Danmark så jeg et skild "vagtlæge". Måske betydder det Notarzt?

Jeg selv havde en rolig weekend.
Vi tog en dejlig tur gennem Harzen hvor der var stadig sne forskellige steder.

I går havde jeg en dejlig dag hos mine forældre. Min mor og jeg brodere næsten hele dagen og vi havde det meget hyggelige.

I dag vill jeg bare rydde lidt op og i aften skal jeg til physiotherapi. Jeg har ingen rigtig lyst til det ....

Havde I også fint vejr i weekends? Her var himlen blå, solen skinnede og fuglene kvidrede - føles næsten som forår! Men nu skal komme nu kulde igen.

Hilsen

Gabi
Dänemarkfans
Mitglied
Beiträge: 851
Registriert: 15.06.2007, 16:53

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej!

Nullermand - også fra mig god bedring for din mand.

Marsvin - min weekenden var hårdt. Jeg har haft sole alle dager og vejret var tåget........lidt efterårvejret.

Nu begyndte ugen igen og jeg ryddede op igen :D men nu er jeg færdig i stuen.

Jeg sælger mange børne-puslespiler og tøj fra mig.

Måske har I interesse?

Mange hilsner fra mig :)
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Beitrag von marsvin »

Hej og god aften,

regnvejr hele dagen i dag! Netop det slags vejr for at rydde lidt op og sidde foran PCen derefter.
Jeg var bare ude for at køre til physiotherapien. Brr. [img]http://www.cosgan.de/images/midi/verschiedene/s010.gif[/img]

I morgen får jeg besøg af en veninde. Vi glæder os begge to meget fordi vi har set hinanden ikke for en ret lang tíd. Det er så fint at se hun igen.

Hilsen
Gabi
Nullermand
Mitglied
Beiträge: 1326
Registriert: 11.09.2006, 21:35
Wohnort: Hamburg/Lohals

Beitrag von Nullermand »

Hej alle,
 
lidt sent i aften, men jeg kommer lige hjem fra mit pizzamøde med Heide. Det var hyggeligt som altid, man snakker bare lidt om løst og fast og – vupti – to timer er gået! Det var i en anden restaurant dengang, lidt tættere på Heides hotel, så hun ikke skulle løbe gennem natten helt alene som ellers. Men som Heide sagde: her får man også god pizza og dårlig vin, vi bliver ikke nødt til at vænne os til noget nyt. Og det passede! :mrgreen:

Tak Gabi, manden har det godt i øjeblikket. Vores læge holder ferie i denne uge, undersøgelserne begynder altså først næste mandag. Manden er derfor rejst til København igen og skal derfra videre til Stockholm i morgen. Det synes jeg nu ikke så godt om, men han er jo voksen, så det må han selv om.... :roll:

Nu vil jeg læse lidt og så er det sengetid for mig.

Så meget herfra
kh
Nullermand