Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Lol...du er da ikke i overgangsalderen? I børnebutikkerne har du smarte stropper med elastikker, som man kan bruge til at sætte handsker eller halstørklæde fast i jakken. Var det noget?

Undskyld, det var uforskammet, men jeg tror nok, du kan tåle det.

Jeg skal nok hilse, vi ser af og til de gamle film, så hun har set dig for nylig. Og sig selv som scan...det var sjovt.

Nu skal skoletasken pakkes og så skal hunden vækkes. Den har i øvrigt husets reneste bisser da den brugte hele to tandbørster og en halv tube børnetandpasta (man ved nok at man er hvalp) på en dag. Ellers er den en baby; den er 6 måneder gammel, men er fast overbevist at han er husets lillebror. Den græder, når jeg er ude af huset og venter trofast ved døren; de andre tæller ikke rigtigt endnu.

God nat,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle,

men Vilmy dog – det var ja virkelig uforskammet, nu skal jeg aldrig igen….. 8)

Hehe – jeg kommer jo ikke så tit i børnebutikker, det ved du da godt! Men det med elastikkerne husker jeg også fra min egen barndom. Måske er det derfor, jeg altid glemmer at tage mine halstørklæder og handsker med? Elastikkerne mangler.... :mrgreen:

Lejeren med den defekte opvarming har meldt sig igen i aften. VVS-manden var der og har ændret nogle indstillinger. Men nu igen: KUN 22 grader i stuen. Lejeren er lidt sur over, at han nu skal fryse hele weekenden... head > desk! :roll:

Sådan, skal lige kigge resten af Danmark-Spanien....

kh
Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I kære,

jeg har ikke glemt Jer, havde meget travlt de sidste dage.

Lige nu læser jeg Jeres indlæg og prøve at kigge ind i morgen lidt længere.
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God morgen,

I var der ret dygtige med at skrive her. Man kan virkelig godt sige ”reanimationen” er lykket!

Samsø kan jeg huske som en fin og smuk ø. Siger man ikke Samsø er ”Daenemarks Gemuesegarten”?

21 grader ist stuen er for koldt??? Hvad gør den slags mennesker om sommeren? Måske er det netop de, de altid siger ”Vi har haft ingen rigtig sommer”?

Min kollega elskede det jo også meget varmt; på kontoret havde vi mest 24 eller 26 grader. Jeg selv bragte altid en T-Shirt med til arbejdet og alle undrede sig da jeg var ”kurzaermelig”.
Mit svar altid: Om sommeren med 22 grader og mere har jeg T-Shirt på – og ude har man i det mindst lidt vind. Her er vi inde i med 24 grader, uden vind –så hvad skal man ellers have på? Så kigger de fleste ret dumme, det må jeg tilstå.

I begyndelsen af oktobermåned flyttede vi på kontoret og jeg håber min ny kollega varmer rummet ikke op til ”Tropical Heat”

Ellers skal jeg til lægen i morgen og synes jegskal til arbejdet i morgen. Man kan godt leve ude arbejdet....men det er selvfølgelig også fint at se nogle af de gamle flok igen og har penge igen...ikke bare ”Krankengeld”.

På nettet var jeg i en yahoo-group hvor nu er 6 medlemmer er smittet ud (også mig) – vi havde ikke samme meningen som Gruppengruenderin....Og det kan man dog ikke tillade!!!!
Vi har nu selv en gruppe og skriver en krimi. Der begyndte vi med i andre gruppen, et ord kom til en anden og derfår fik vi vores ”Farvel”.
Det er ret sjovt. Vi begyndte med det bare...schnell auf deutsch: aus einer spassigen Frotzelei heraus und es sollte nur en Witz sein.
Hver af os skriver nu nogle linjer eller en afsnit – og det bliver mere og mere personer som dukker op der men indtil nu kunne vi ikke fange morderen….

Det var alt jeg kan berette.
Jeg ønsker jer en deilig mandag – vi ses
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Jeg sidder her og laver lektier....bliver man aldrig færdig med, når man er i min branche.

Det er da en kedelig affære, at du blev smidt ud af en gruppe, fordi I ikke kunne enes. Jeg håber, I har det godt i jeres nye gruppe.

Jeg krydser fingre for dig, at du kan arbejde igen; i det lange løb er det ldit for ustruktureret at være hjemme, kunne jeg opleve, da jeg var syg hele junimåneden igennem sidste år. Heldigvis på fuld løn. Det skal jeg ikek prøve igen, hvis jeg kan blive fri for det.

Så, jeg skal vist videre.
hilsen, vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej alle,
nu kommer jeg forbi igen. Har haft alt for meget travlt i det sidste dage. Min mor, hun bor jo imellemtiden i nærheden af os, var syg og jeg selv har problemer med en negligere nyrebækkenbetændelse, var på vagtlægen en gang hernede og allerede en gang i Hamborg.

Nullermand, det var den dag efter vi mødte.
Jeg har læst nogle indlæg tilbage og så, at I spiste sushi i den lille thai-restaurant vi talte om. Måske kan vi skifte næste gang derhen. Jeg var to eller tre gange der, men kan ikke huske vinen :wink: - men vi er fordringsløs og hærdet :wink: 8) .
Og forresten, tak for den dejligt aften.

Vilmy,
fint at læse fra dig igen. Jeg ønsker dig, at 2011 vil blive bedre end sidste år.

Gabi,
Håber at du kan arbejde igen. Jeg er også syg næsten siden to uger. Det er meget kedelig. Min mand er på forrettningsrejse og datteren kommer forbi kun i weekenden.

Ralf,
i hurtig forbifart har jeg læst noget om dit projekt i Esbjerg. Det lyder meget spænnende og nu kan du god bruge dit dansk.

Ikke mere fra mig for i aften. Jeg skal lave en varmedunk for 117. gang og vil hygge mig på sofaen og ser fjernsyn.

Ha’ det godt og kærlig hilsen herfra
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle,

det var en grå weekend her i Hamborg og så var det også tåget. Temmelig trist, men en god tid for at læse og nu er jeg færdig med min roman. Der venter tre andre, de skal også læses indtil martsmåneden, hvor jeg har fødselsdag – og formodentligt får nye romaner. 8)

”Den frysende lejer” - dagens opdatering: Han ringede i dag for at fortælle, at han nu har 26 grader igen. Det kan da ikke være sundt! Jeg havde næsten spurgt ham hvor tit sin lille datter er syg....men jeg ville ikke være fræk. Det må han ja selv om. :roll:

Til de syge: god bedring herfra! Heide, kan du huske, at vi snakkede om nyreproblemer – og så får du en nyrebækkenbetændelse lige den næste dag?! Vi skal aldrig mere snakke om sygdomme når vi spiser sammen! Om vinkvaliteten i den thai-restaurant ved jeg ikke noget – jeg drak en øl. Men lad os prøve det, måske har vi slet ikke oplevet den værste endnu. :mrgreen:

Sådan – en ny uge, en ny roman. Sofaen kalder.... :D
kh
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej læseheste!
Har I set, at der er bogudsalg i Danmark lige nu: Kig fx hos Arnold Busck eller gad, saxo etx.

Vi snakkes ved,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej alle,
det er virklig et stort tilbud hos arnoldbusck.dk.
Jeg har lige kigget på hjemmesiden og læst om leveringsomkostninger. Det er DKK 138 inden for EU plus DKK 9,00 pr. vare.
Vilmy, hvad betyder "pr. vare". Jeg hørte eller læste det ikke før.

Nullermand,
jeg blev ikke syg pga. vores samtale. :wink: Nej, nej det fungerer ikke. Det drejer sig absolut ikke om nye problemer og jeg følte mig ikke rigtig god tilpas da vi mødte. I hvert tilfælde skal jeg passe bedre på mig i fremtiden.
Nu skal jeg tage en masse af antibiotikum og blev lidt bange efter jeg så en indlægsseddel af halvanden meter. Men jeg plejer ikke at læse den slags.

Ellers har vi stadigvæk minusgrader og lidt nysne.
Nu skal jeg tilbage til strygebrættet, arbejdet kalder efter mig.

Hilsen, Heide
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Pr. vare....det lyder som landevejsrøveri, men er nok sådan. Jeg skal give 23 kr i alt. det er nok derfor, at jeg bestiller mine tyske bøger med levering til Tyskland. Jeg har lige brugt 249 kr. på 8 bøger; alt fra Tor Nørretranders til Peter Fogtdal, lidt Flemming Jensen, Benny Andersen og Povl Dissing.

God bedring herfra i hvert fald. Nyrebækkenbetændelse er stadig på nr. 2 af ubehagelige sygdomme i min hukommelse. Danskvand og øl, sagde min læge dengang.

Så, jeg skal arbejde lidt igen. Sidder på skolen for at starte en eksamen med eleverne (stx = Abitur).
Hilsen, vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle,

Bogudsalg?! Hvor er jeg heldig at jeg skal til Lohals i morgen alligevel. Desværre kan jeg ikke finde ud af om bogforhandleren i Rudkøbing også har udsalg, men senest mandag er jeg i København, skal hjem derfra med toget om eftermiddagen. Det skal nok passe med en lille tur i byen. Skal du have noget bestemt, Heide? Så kan jeg købe det og sende det fra Tyskland. Men når det gælder de nyere spændingsromaner kan det også godt være du kan låne dem et sted i Hamborg. :wink:

Jeg håber det bliver tørt henover weekenden. Jeg SKAL pudse vinduerne i Lohals, fordi min søster vil holde en lille ferie der om to uger. Det er altså sidste chance for at gøre huset rent inden da – og det trænger det til! Sidste gang vi var der var jo katten med, og i sådanne tilfælde er det ikke noget med en stor slutrengøring. Selv om katten godt kan lide støvsugeren (hun tror åbenbart, det er en leg for at more hende) - når det bliver for meget lugter hun lunten og så er hun ikke til at få ind i transportkassen derefter.

Så meget for i aften
Kh
Nullermand
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Tusind tak, Nullermand,
jeg søger ikke efter noget specielt. Jeg roder jo selv meget, meget gerne i boghandelen. Forresten har jeg nok to eller tre danske bøger stående i teolen som skulle jeg læse før jeg køber nye.
Men ved du hvad, jeg ville gerne have nogle ugeblade, noget som helst. Smid dem ikke væk når du har købt dig nogle. Jeg tager også brugte :wink:
Men du kan også købe to eller tre nye til mig. Jeg kan godt henter dem in Hamborg i uge 7.

Til slut en kort morgenhilsen til alle, ha' en god dag.
Kærlig hilsen herfra
Heide
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Ups, jeg så lige, at det var indlæg no. 6000 Nullermand har skrevet. :D
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej, venner,

jeg er på arbeidet igen. Puha – min kollega er syg siden 3 uger. Hun kommer måske på mandag. Der var bare en ”Notbesetzung” og derfor venter der meget arbejde. Men det gik ret godt, alligevel er der bjerge af akten vi kan glæder os til.
Første dag var ikke ret arbejdsom. Mange kollegaer besøgte mig og vi snakkede meget. Men den anden dag var alt som om man har ikke været væk.

Vilmy, mine dage var ikke så ustruktureret som du måske tænker.
Jeg stod op med min mand; det var kl. 5:45. Nu står vi op. Kl. 5:30. Så var det næsten timen vi er vant til. Dagen begyndte med en kaffe og fjernsyn – hihihi – normalt er kl. 6:30 ikke min fernsyn-tid. Men der kom en gamle krimi-serie hver morgen..”Qincy”. Måske kender nogen af jer ham. Derefter lavede jeg husholdnigsarbejde. Det var aldrig før så rent og opryddet hos os )))
Da min mand kom omkring kl. 12 (frokost) snakkede vi sammen og drak kaffe. Videre gik det med at sidde foran PC-skærmen, skrive mails eller bare sidde og læse en boge eller håndarbejde. 2 gange om ugen skulle jeg til physioterapien og dagen flyttede afsted. Om aftenen vidste jeg aldrig hvor dagen var henne....Der var ikke en eneste sekund at kedelighed. Selv den lange tid følgte dagen en bestimt plan – kan man sige det? Jeg kan virkelig godt holde dagene ud uden arbejdet. Mon bare pengene ville være mere!!!

Her blæser det meget! Også hos Jer? Alle de små have-fugler har mange problemer at flyve. Hvis man iagttage dem barer vinden dem bort.

I ønskes ein dejlig weekend!!!

Gabi

Næsten glemt!!!!! God bedring, Heide!!!!
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hi alle,
nu har jeg endelig downloaded openOffice på dansk. Tak til dig, Nullermand.

Det er meget vind her på toppen af vores (Haus) bjerg. Lige nu friske den op igen. Det var ikke kold i eftermiddags og med lidt optimisme mærker man foråret i luften.

Gabi,
tak for dine gode ønsker. Jeg har det lidt bedre i dag. Ukrudt forgå ikke så let, plejede min mormor at sige. 8)
Når jeg er syg eller har fri så forløber dagen helt anderledes som sædvanlig, dvs. næsten planløs og uregelmæssig. :oops:

Stavekontrollen fungerer meget godt, men hjælper ikke med sætningsbygningen og grammatiken, desværre.

Ikke mere for i aften. Jeg skal i køkkenet nu og lave middag, laks i butterdej med vårsalat (nyt ord for mig ).:wink:

Jeg ønsker jer en rigtig god weekend.
Kærlig hilsen
Heide
Antworten