Hallo Uta.
Er de mon allesammen stadig på ferie?
Nu ved du efterhånden, hvorfor der til danske havefester som regel hører et festtelt – man kan ikke regne med solskin i 3 sammenhængende dage. Men jeg synes også godt om det blandede vejr i DK, dog ikke tre uger i silende regn.
Jeg gengiver nedenfor hele din tekst med nogle få rettelser:
(
til) allerførst mange tak for din velkomsthilsen, Berndt. Hvad
gør dit projekt ”parabolskål”
> Hvordan går det med dit projekt…. >
Jeg har endnu ikke fået parabolerne monteret permanent. Både naboens træ og et af vore egne træer gør placeringen problematisk.
Efter en uges tid hjemme igen vil jeg omsider komme med min ferieberetning. Mens der findes flere
tråd > tråde i forum med
deprimerede >deprimerende indlæg om vejret eller nogle andre
uvenlige > ”mindre rare” forhold i DK, kan jeg bare skrive, at vi havde en rigtig god ferie på Sjælland. Den begyndte på færgen,
hvor vi sejlede på > som vi sejlede med - netop ved solopgangen. Efter et kort besøg hos nogle venner tog vi til Nordkysten for at nyde den friske havluft. Vi gik dejlige ture på stranden og i Tisvilde Hegn, cyklede eller var bare dovne på campingpladsen. Regnvejret (forstyrrede) > evt.: generede os ikke. Vi ved jo, at vejret i DK kan være meget omskifteligt. Senere gik turen videre til Hillerød. Der findes mange muligheder til at opleve noget hvis vejret
er ikke > ikke er velegnet til at bade (
udenfor). Den lille campingplads ligger centralt i byen, så det var nemt at gå små (indkøbs)ture fx. i Slotsarkaderne.
Men vi besøgte også Frederiksborg Slot og den dejlige barokhave.
Engang > En dag cyklede vi Esrum Sø rundt. (Engang: bruges om en hændelse, der fandt sted for meget lang tid siden). Det var en flot tur med solskin. På den ene side af søen cykler man på små veje forbi marker og små landsbyer. Tilbage går turen gennem Gribskov(
en). Næsten hele tiden har man en dejlig udsigt
på > ud over søen. Naturligvis var vi også i København.
Den kan man godt nå i S-tog. > bedre: Dertil kan man komme med S-tog. Oprindeligt ville vi
kun blive i Hillerød
(kun) 3 – 4 dage. Men da vejret ikke blev varmere, var vi der en hel uge. Til sidst besøgte vi vores venner igen og afsluttede ferien hos dem ved en hyggelig lille sommerfest.
Altså en rigtig udbytterig tur, Uta.
Min ene honningmelonplante er nu 170 høj med masser af gule blomster, men ingen antydning af frugter. Der kommer desværre heller ingen ferskner i år. Men vi havde en fin høst af jostabær (syltetøj). Og der kommer masser af vindruer (Blauer Burgunder).
Hilsen - Berndt