I tilfælde af arbejdsløshed...??

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
Sally

I tilfælde af arbejdsløshed...??

Beitrag von Sally »

Hej allesammen.

Jeg har lige et par spørgsmål, som jeg ikke rigtig kan finde nogle gode svar på...men måske kan nogle af jer herinde hjælpe mig...?

Jeg er 22 år og dansk statsborger, men har gennem de sidste 2 års tid boet i Tyskland. Først var jeg udvekslingsstuderende i halvandet år og derefter har jeg nu i cirka et halvt års tid arbejdet (20-30 timer om ugen) hernede.

Da min kontrakt med det firma, jeg arbejder for, kun løber et år og jeg gerne vil blive hernede længere end det, er jeg interesseret i at vide hvilke rettigheder/pligter jeg egentlig har i tilfælde af at min kontrakt ikke bliver forlænget, og jeg således står uden job.

Har jeg ret til at få nogen form for understøttelse i Tyskland?
-Eller fra DK (er meldt ud af folkeregisteret)?

Hvem betaler min sygeforsikring? -Er det muligt at tegne en sygeforsikring, som man selv betaler?

Kan jeg miste min opholdstilladelse? (min nuværende er gyldig 4 måneder efter min kontrakts udløb)

Komplicerede og burokratiske spørgsmål, men måske nogle af jer har stået i samme situation, så hvis I har et svar på et eller flere af dem vil jeg blive meget glad for at høre fra jer.

:) Sally.
henningnielsen

Beitrag von henningnielsen »

Hej Sally

ja det er lidt kompliceret det hele.

Eftersom du jo har en tysk/ har haft en tysk arbejdsgiver og det nok er en ellers normal kontrakt og arbejdsgiver du har, så er der blevet indbetalt til bl.a. arbejdsløshedsforsikringen. Men forvent ikke for meget af arbejdsformidlingen hernede - det er bedst du selv finder en ny beskæftigelse og dét så hurtig som mulig (også imens din kontrakt stadig løber, jeg mener du har krav på en fri dag til at søge nyt arbejde i - dvs. er til ansættelsessamtale).

Du kan sygeforsikre dig frivilligt, som det hedder, det koster ca. 110,- € pr. måned inkl. plejeforsikring ( i hvert fald hos mig kommer det til det :( ).

Du kan midste din opholdstilladelse, men det er ikke sandsynligt. Slet ikke, hvis du finder en ny beskæftigelse.

Jeg mener det må være svar på dine spørgsmål. Ellers så beder jeg Forummet om suffli :)

Jeg ønsker dig held og lykke fremover....
maybritt h
Ehrenmitglied

Beitrag von maybritt h »

Hej!

Du vil sikkert kunne faa understöttelse - spörg hos Bundesagentur für Arbeit.
Hvis du ikke findet et job inderfor den tid din opholdstilladelse gälder (4 maaneder) saa skal du vende hjem til DK.
Hvis du faa understöttelse betales sygesikring af Bundes Agentur für Arbeit i den tid d er arbejdslös.

Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
Antworten