Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
lyset
Mitglied

Beitrag von lyset »

Stakkels Nullermand!

Det var nok et chok at erfare hos tandlægen, at dine tænder skal trækkes, men er du helt sikkert på, at der ikke er en udvej? Har du været hos en anden tandlæge eller på uni-klinikken for at høre flere meninger? Det skulle du virkelig gøre, inden du giver ham lov til, at trække ellers raske tænder.

Jeg har for ikke alt for længe læst om en tandlæge, der har trukket alle tænder af en patient uden at det var nødvendigt.

Bare du tager det med humør og tygger din mad som en kanin :P

Jeg har ikke alle ting fra rejsen på plads igen, fordi jeg fik en del oversættelser, jeg skal klare. Mine kunder er forkælet og forventer derfor, at de får deres tekster omgående.

Nu har jeg ikke købt danske bøger, mens jeg var i Danmark. Du vil vide, hvad jeg godt kan lide at læse? Ingen kriminalroman overhoved. Jeg kan godt lide et smukt sprog. En af mine yndlingsbøger er fra Christoph Ransmayr "Die letzte Welt". Jeg var så heldig at finde en udmærked dansk oversættelse på Rotarys bogmarked "Den sidste verden". Har du læst bogen? Den kan jeg varmest anbefale. Siegfried Lenz kann jeg godt lide, Günter Grass også. Der er mange flere ... Den sidste bog jeg har læst på tysk var også fra en norsk forfatter: Lars Saabye Christensen "Der Alleinunterhalter". En skurril historie, dels til at grine, dels trist og alvorlig.

Håber, du finder flot nyt tøj til festen. Danskerne plejer jo at fejre deres runde fødselsdage med masser af gæster, sange og digte. Skal du holde en lille tale?

Jeg sender en PN om lidt.

Hejsa Pippilotta, hvor bliver du af?

Kh
Lyset
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej lyset,

det er altid godt med en anden mening, det er da klart. Men min tandlæge er ellers næsten som en god veninde af os og hun har i årevis sagt, at hun ikke ville være dén, der trækker mine tænder i sidste ende. Hun ville i hvert fald prøve alt andet først. Men nu giver hun op, og jeg kunne jo selv se det på røntgenbilledet: knoglevævet er næsten væk. Så nu gælder det kun at finde den løsning, jeg bedst kan leve med. Hun tog sig rigtig meget tid til at forklare hvordan det hele hænger sammen, at finde billeder og modeller frem. Helt klart er jeg også en „kunde“ man kan tjene penge på, men jeg er sikker på, at det er ikke dét hun havde i sinde da vi snakkede om mulighederne i over en times tid. Hvis der var noget at redde, så ville hun sige og gøre det. Og hvis en anden tandlæge siger noget andet, så ved jeg jo heller ikke, om han kun siger det for at tjene penge. Som patient er man jo altid lidt „udleveret“, men jeg tror altså at jeg er i de bedste hænder, jeg kunne være i.

Det med oversættelser der haster kender jeg i øvrigt alt om. Godt nok har jeg jo kun én „kunde“ – mandens firma – men når de skal have noget oversat til tysk, så skal det altså meget gerne blive „færdig i går“ :-). Men pyt med det, for mig er det jo også kun som en sjov afveksling til mit andet arbejde.

Tøjet – det var fandens! Jeg havde besluttet også at købe nye bukser til anledningen og at vælge jakkens farve senere – det hele skulle jo også passe sammen. Meeen: jeg har tabt mig lidt i de sidste måneder og gik derfor to størrelser ned i mine bukser. Og nu har jeg åbenbart lige dén størrelse, alle andre også har. Eller også er det måske en størrelse, der kun sjælden findes. I hvert fald fandt jeg enten bukser jeg kunne lide – men ikke i min størrelse. Eller – sjældent - bukser der passede, men der ikke rigtig var dét jeg forstillede mig. Personalet var heller ikke til nogen hjælp: de kom hele tiden rendende med noget der skulle være det mest moderne men hvori jeg så ud som storken i salatbedet o_O. Efter halvanden time havde jeg opslidt mine og to ekspedienters nerver og gav op. Jeg tror jeg tager et andet tilløb i morgen...

Og næ du, jeg skal helt sikkert ikke holde nogen tale. Det bliver svært nok at tale dansk med alle de andre gæster. De fleste kender jeg ikke endnu, mon ikke jeg nu igen kommer til at lære nogle nye, helt uforståelige dialekter at kende. Det har tit været mit problem.

Så meget herfra for i aften,
kh
Nullermand
Pippilotta
Mitglied

Beitrag von Pippilotta »

Hejsa alle

Nejjj, hvor forfærelig er det at høre om Nullermands tændproblemer :? Heldigvis har jeg arvet "gode tænd gener" fra faderens side og ikke generne fra moderens side, ellers skulle jeg har haft samme probleme nu. Tandlægen har stadigvæk nok at fortjene med mig fordi jeg fik flere rodbehandlinger i de sidste årene.

I mødsætning mod Lyset må jeg indrømme at jeg elsker at læse krimiromaner. Jeg holder det som Mimi i Bill Ramseys sang
Hier erscheint normalerweise ein Video von YouTube. Bitte wende dich an einen Administrator.
Hier erscheint normalerweise ein Video von YouTube. Bitte wende dich an einen Administrator.
[url]
Det er det bedste "sovemiddel" jeg kender :wink:

Sådan, nu skal jeg arbejde lidt, ønsker jer alle en god dag, Pippi

PS: kender i en online ordbog til dansk/tysk eller dansk/engelsk oversættelse som ligner fx leo?
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle (to, der er med ;-)),

intet nyt på tøj-fronten, og tænderne forholder sig også rolige, heldigvis. Ellers var det jo heller ingen god ide med et weekend-ophold på Orø Kro, vel? Men det skal nok gå. Og spørgsmålet om tøj bliver bare løst i morgen.

Det jeg egentligt ville fortælle var, at marsvin endeligt har meldt sig per mail. Hurra! Hun holder ferie i Danmark i øjeblikket, men vil i hvert fald dukke op her i hjørnet så snart hun er tilbage. Hun har jo ikke i-net deroppe på campingpladsen, men heldigvis tjekkede hun hendes mails i dag på en offentlig computer i et bibliotek. Så bliver vi i hvert fald én mere der deltager her, og det glæder jeg mig til.

@Pippi: jeg prøver igen, okay?

forfærelig – forfærdeligt (manglende „d“ var sikkert en slåfejl. T-endelse pga køn: DET er forfædeligt, altså adjektiv, der retter sig efter køn af subjekt. Men som adverbium dog mest uden t-endelse, det er det der med „graduerende“: forfærdelig meget – rigtig meget)

skulle jeg har haft samme probleme – jeg ville igen omgå det grammatiske virvar og bare sige: havde jeg det samme problem/de samme problemer. Men det kan godt være at din sætning er rigtig – bortset fra e-endelsen altså: enten problem eller problemer.

i de sidste årene – i de sidste år (du har jo allerede „de“, så skal „år“ (plural: år) ikke stå i den bestemte form)

I mødsætning mod - i modsætning til

Ohne Krimi geht die Mimi... hvis bare det var så nemt. Jeg har rigtig mange danske krimier, eller også svenske/norske krimier der blev oversat til dansk, og jeg elsker også at læse dem. Nogle af dem tog jeg nu afstand fra, især Jo Næsbo er altså blevet for brutalt, synes jeg, det gider jeg ikke længere at læse. Men lige i øjeblikket er jeg løbet tørt på den front. Har du nogle anbefalinger til mig?

Angående en online-ordbog til oversættelser kan jeg desværre ikke hjælpe dig. Jeg bruger med vilje kun ddo, og den er dansk-dansk. Men til gengæld er den også rigtig god, synes jeg. Den leverer forklaringer og eksempler så man ser ordene i deres typiske sammenhæng. Det har hjulpet mig mange gange.

Og nu er det sengetid. Sov godt, alle.
Kh
Nullermand
Pippilotta
Mitglied

Beitrag von Pippilotta »

Hej Nullerman

Ja tak, tusind tak for rettelserne, jeg er glæde at du ikke bliver træt af det :D

Jeg håber at du kan finde tøjet du leder efter, ellers er det jo ingen problem, hvis du gå med din brugt tøj - og god humor :wink: Jeg er helt sikker på at ingen vil bemærke det.

Jeg var heldig at jeg fik en stor stabel af krimier på loppemarket. Ellers bliver det jo alt for dyrt.... Jeg læste mange bøger fra Gisa Klönne, Camilla Läckberg og Håkan Nesser. Jo Næsbo have jeg også læst, men kun de første 4 bøger af serien.

Wauw, ddo - det er hvad jeg havde brug for :D Jeg nyttede Gyldendals røde ordbøger før, men problemet var, at bøjningen af verber manglede. Super nyttigt tip, TAK!

Ha' en god dag,
Pippi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Pippi,

kun ganske kort før jeg er offline for resten af weekenden. Først: jeg fandt endeligt jakken jeg ledte efter, sandfarvet, lidt linned-agtig men uden linneds tilbøjelighed til at slå folder. Ikke ALT for casual, men heller ikke for elegant. Hvad angår resten af tøjet følger jeg nu bare dit råd: brugt men godt. De kender hverken mig eller mit klædeskab og jeg kender jo ikke deres dresscode, så nu har jer bare pakket kufferten til tre forskellige scenarier, hver gang med den samme sandfarvede jakke som udgangspunkt. Den kan kombineres med: min hvide skjorte og et mørkeblåt slips (meget formelt), eller med blåt/hvidt stribet skjorte uden slips (mindere formelt), eller – lidt frækt men det er min favorit – med en stærkt tailleret blå-ternet skjorte (Seppl-Look) der hænger ud af bukserne. Jeg tror jeg tillader mig det sidste – nu lige før jeg skal få gebis o_O. Det skylder jeg mig selv, synes jeg... :-)

Andet: rettelser. Du må nu ikke tro på alt jeg kommer med. Jeg har heller ikke haft så meget som en eneste time i dansk-undervisning, og det kan altså godt være, at jeg ligger helt ved siden af med mine forslag. Men ddo er en god side, hvor du selv kan prøve at finde ud af, om det jeg forslog kunne passe. Og at benytte sig af alle tænkelige muligheder man har i dag for at rette sig selv er altså trods alt den bedste måde at lære. Jeg håber jo alligevel stadigvæk at Berndt også kommer tilbage og overtager... men jeg tør ikke spørge ham. Og derfor gør jeg det nu igen:

jeg er glæde at – jeg er glad for at

din brugt tøj – dit brugte tøj

Jo Næsbo have jeg også læst – har jeg også læst

Jeg nyttede Gyldendals – jeg brugte Gyldendals

Så meget herfra. Toget nordpå går meget tidligt i morgen. Tid til at komme i seng!

Kh
Nullermand
Berndt

Beitrag von Berndt »

Hej alle I modige sprogbehandlere.

Jo, jeg er her endnu og har læst jeres nye indlæg i tråden. - Jeg gad vide, om Marsvin har opgivet at holde kontakten vedlige. Der kom jo et lille indlæg fra hende i sept. 2011 og jan. 2012, men ingen reagerede – heller ikke jeg selv, da det jo ikke er mig med dansk som modersmål, som skal holde gang i sprogtræningen. Nu har Lyset heldigvis taget initiativet, så det ser jo lovende ud.

Som jeg skrev til Marsvin for næsten 2 år siden: ”Jeg vil nøjes med at rette særligt graverende fejl, hvis jeg "kommer forbi", og vil ikke blande mig i jeres bidrag i tråden”.
Den indstilling har jeg stadig, da jeg ikke længere har så megen tid til at komme med indlæg – og ikke ønsker at virke ”skolemesteragtig” (oberlehrerhaft).

I øvrigt er jeg meget imponeret af Nullermands fornemmelse (”næse”) for det danske sprog. Rettelserne af teksterne er næsten alle korrekte og skal ikke bare opfattes som forslag (som Nullermand selv udtrykker det). Men nogle småting vil jeg dog af og til samle sammen og anføre her, når jeg har tid til overs. Her er de første bemærkninger:

Nullermand: så hold dem ned med en ... Pfannenwender – hvad mon sådan én hedder på dansk??? = spatel. > Se [her]
...og til sidst hørte jeg også helt op overhovedet at kigge ind i forummet > ..holdt jeg helt op med at kigge ind …
….to tænder i overkæben. Én skal trækkes i næste uge, > ...skal trækkes ud i næste uge... (hos tandlægen taler man om tænder i overmunden eller undermunden. (i forbindelse med tænderne > ikke overkæben eller underkæben).

lyset: du ligger ikke helt ved siden af... > du rammer ikke helt ved siden af...

det er lykkes for mig, at aktivere internettet i sommerhuset. > det er lykkedes for mig

Jeg glæder mig over jeres interesse for det danske sprog. Når der er anledning til det, melder jeg mig igen.

M.v.h.
lyset
Mitglied

Beitrag von lyset »

Hej alle

Hvor er det dejligt, at Berndt vil kigge ind en gang imellem for at hjælpe os. Mange tak for rettelserne, Berndt.

Pippilotta, jeg håber du har haft en spændende weekend med så mange krimier. Måske er du slet ikke stået af din seng. Ohne Krimi …. Dit indlæg i det andet tråd om den røde postkasse er sød.

Nullermand, nu har du luftet dit pænt tøj og forhåbentlig haft en dejlig weekend på Orø Kro. Fik I den kongelige menu? Jeg har været på hjemmesiden og kigget på billederne. Det ser folkelig fornøjelig ud der.

Det du skriver om din tandlæge er indlysende. Men jeg ville i hvert fald overveje sammen med hende, om du/hun ikke vil prøve implantater. Jeg fik lavet nogle i DK og har haft dem nu i snart 15 år uden problemer.

Men jeg fik også et lægechok i sidste uge. Jeg har været hos en rheumatolog og har undret mig, at han i løbet af en kort samtale tre gang sagde: ”Jeg kan ikke hjælpe dig”. Han sendte mig til scintigrafi og så troede jeg, at han derefter vil give mig en forklaring. Han sendte en beretning til min læge og da jeg talte med hende, sagde hun, at hun aldrig havde oplevet, at han faktisk kun gav en bekræftelse, at jeg har en rheumatoid artritis, men ingen som helst forslag, hvordan man skulle behandle sygdommen. Så bad jeg radiologen om en kopi af sin beretning til rheumatologen. Og der blev den nævnt som floride rheumatoide Arthritis.

Jeg kiggede efter forskellige steder på nettet og blev hurtig klar over, hvorfor han sagde, at han ikke kan hjælpe mig. Det er alt for sent. Floride betyder fuldudviklet og man kan kun bremse og minimere processen, når man med det samme griber ind. Jeg har haft det i årevis, men de danske læger sagde altid kun, at det var slidgigt jeg havde. Og så står der, at den nyere forskning viser, at livsforventning er 5-10 år mindre end hos ”normale” mennesker. Der fik jeg noget at tygge på. Når man er halvfjerds år gammel kan man jo ikke regne med mere end 10 år endnu. Farvel du skønne verden.
:mrgreen:

I ønskes god nat og en solrige uge.

Kh Lyset
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle,

@lyset: det er... uff. Hvad skal man sige? Jeg kan kun trøste dig med, at udsagn som „5-10 år“ baserer på statistik, og hvad dét betyder ved vi jo alle: nemlig at der også var nogle med i undersøgelsen hvis livsforventning var endda 20 år mindre, mens andre til gengæld havde en fuldstændigt uformindret livsforventning. „Forløbet er helt individuelt og kan afvige stærkt fra patient til patient“ læste jeg også da jeg undersøgte det på nettet. Så må du altså satse på statistik og den psykosomatiske andel næsten hver sygdom jo også bærer i sig, og kompensere dine danske lægers forsømmelser med positiv tænkning og den helende kraft af humør og livsglæde. Det kan virke under, helt ærligt: vores hjerne er da i sidste ende det organ i kroppen, der styrer det hele. Nogle ting bliver styret ubevidst, andre ting bliver styret mere bevidst

Om mine tænder gider jeg næsten ikke skrive efter det her, men nu gør jeg det alligevel for at svare på dine anmerkninger: implantater tænker vi (tandlægen og jeg) selvfølgelig også over. Problemet er bare, at man i forvejen siger, at rekonstruktionen af knoglevævet ikke fungerer for alle mennesker – og det er altså en forudsætning for at få implantater. I mit tilfælde, hvor knoglen trækker sig så hurtigt tilbage (af formodentligt genetiske årsager) må man regne med, at rekonstruktionen slå fejl. Jeg skal nok prøve alligevel, men hvad gør jeg i mellemtiden? I går trak hun den éne, næste uge følger den anden, og de næste tænder i rækkerne sidder heller ikke længere så fast som de skulle – vi nærmer os såmed det område, hvor problemet begynder at blive synligt, og jeg har altså ikke tænkt mig at holde op med at grine i fremtiden. o_O

I det mindste for en overgang får jeg altså brug for et gebis. Hvis tandkirurgen så kan skaffe forudsætningerne for implantater kan jeg smide det ud igen efter to eller tre år. Men hvis ikke han når det, skal det være et gebis der konstruktivt kan tage højde for, at der kommer nogle tilføjelser til år efter år, helt efter hvilken tænder siger farvel og helst uden at det hele skal bygges op fra bunden hver gang. Kompliceret historie, tandlægen har indhentet fem forskellige tilbud - gebisser, implantater, kombinationer af begge dele - og dem skal vi snakke igennem i næste uge. Før tandkødet ikke er helet sker der jo aligevel ikke noget som helst.

@Berndt: hvor var det dejligt at se/læse dig her igen! Selvfølgelig skal du ikke drøfte vores hverdags-problemer med os. Egentlig skulle vi ikke engang selv drøfte dem her i et offentligt rum, men det er jo heller ikke det, det hele går ud på. For mig handler det mest om at skrive netop disse hverdagsting ned på dansk, at kigge så på det jeg har skrevet og at overveje: kan det være rigtigt? Mangler der ikke en t-endelse, var det nu den rigtige præposition, hed det nu „skrevet“ eller „skrivet“, kan sætningen ikke bygges op uden alle de der bisætninger? Sådan noget. Og „sådan noget“ ville jeg aldrig tænke over, hvis ikke jeg skrev det ned, jeg går og tænker. Og det ville de andre nok heller ikke.

Og med dig i baggrunden kan vi nu trygt rette hinanden. Ellers kan jo gå grueligt galt med sådan en flok amatører. :-)

Til sidst: marsvin har meldt sig igen. Hun holder stadigvæk ferie i Danmark, men vores lille hvalfisk, der før så ihærdigt har prøvet at holde flokken her sammen, skal nok snart dukke op igen. Og nu skal jeg skynde mig: Heide er i byen og vi vil spise sammen, helst på en restaurant hvor man kan sidde udenfor i det her skønne vejr vi har. Jeg vil selvfølgelig også gerne overbevise hende om at komme tilbage til sproghjørnet, så kryds fingrene alle sammen :-)

Vi ses
Nullermand
lyset
Mitglied

Beitrag von lyset »

Hej alle,

i dag skriver jeg kun få linier, jeg har travlt med nogle oversættelser.

Kære Nullermand, tak for dine trøstende ord. Det du skriver om statistikken, sagde min praktiserende læge også i dag. Og så sagde hun, at det ikke er for sent med en homøopatisk behandling og at man kunne når rigtig meget med en omstilling på basisk kost. Endvidere sagde hun, at jeg skulle betragte sagen sådan, at jeg måske var heldig, at lægerne i Danmark og derefter i Tyskland ikke havde indledt en behandling med rheumamedicin, som ligner kemomedicin. Nu har hun sendt mig ovenikøbet til en internist som skal medbehandle mig for at forhindre hjerte-karsygdom. Også den samtale har hjulpet mig, at få tingene på den rette plads og jeg vil nu holde op med, at tænke på en skæv statistik.

I øvrigt har jeg ikke mistet humoret og er glad for at læse, at det har du heller ikke på grund af dine problemer med tænderne og knoglevævet. Men det er nok en barsk omgang, fordi det bliver en langvarig process.

Hvordan var det at møde Heide? Forhåbentlig vil hun igen være med i sproghjørnet? Og når hun har sommerhus ved Slien, så kan vi måske engang mødes her i SL.

Jeg glæder mig meget, at marsvin har meldt sig.

Ellers håber jeg, at I har nydt det varme vejr, måske i en park eller ved vandet, Pippi? Her var kun 25 graders varme, overskyet, man kunne høre torden rundt omkring, uden uvejret kom næmere.

Så blev det til lidt mere en bare to linier. :wink:

Kh
Lyset
Pippilotta
Mitglied

Beitrag von Pippilotta »

Hej I kære,

Jeg havde meget travlt i de sidste dage, kunne desvære ikke finde tid til at kigge ind her - og heller ikke nyde det gode vejr, hvis ikke er så gode herover.....

@lyset: det er hårdt at få så en slags nyt, det ved jeg godt af egen erfaringer. 30 år siden havde jeg, efter en voldsom ulykke, en chance at overleve mindre end 0,01%..det var det mine pårørende fik at vide fra mine læger ... nu ja, jeg lever stadigvæk. 25 år siden sagde min læge at jeg skal bleve blind i kort tid - og det blev jeg ikke... jeg fik kræft diagnose 20 år siden... osv... hvad jeg vil sige: jeg har vænet mig af med at tro alt hvad lægen siger, specielt angående statistikker. Jeg lærte at det eneste hvad virkelig hjælper er: at ikke tabe en god humør.

@nullermand: nej, nej - du skal ikke stoppe at grine kun fordi du mangler en eller anden tand. Som jeg sagde til lyset: det er vigtigt at du ikke taber humøret.

Ønsker alle en dejligt dag, Pippi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle,

læste lige igennem hvad jeg lidt forhastet skrev ned her sidst og skal derfor først rette mig selv:

„en fuldstændigt uformindret livsforventning“ – mon ikke „fuldstændig“ her er et graduerende adverbium. Jeg tror det skrives uden –t.

„satse på statistik“ – satse på statistikken

„den psykosomatiske andel næsten hver sygdom jo også bærer i sig “ – jeg tror, formuleringen „bærer i sig“ findes slet ikke. Men „indebærer“ passer nok heller ikke i denne sammenhæng. Hmm – måske skal det bare siges mindre kompliceret: den psykosomatiske andel, hver sygdom jo også HAR“. Eller har I andre forslag?

„aligevel“ – slåfejl. Alligevel.

„Ellers kan jo gå grueligt“ – der mangler et ord (det)

Var der mere?

@lyset: Godt at du fandt dit gode humør igen og en læge, der kunne give dit et perspektiv. Og Pippi har jo ret med det hun skriver: gik det efter alt det, lægerne siger, var der nok ingen af os tilbage her i hjørnet. Jeg selv skulle også være død for mange år siden, noget med hjertet. Jeg er ikke den eneste i familien – nedarvet skidt, der i gamle dage kostede livet, men imidlertid findes der nye medikamenter og i dag er vi bare nogle der hver dag skal tage de samme piller og så kan vi more os i anledning af vores familiefester med at udveksle vores erfaringer mht bivirkningerne o_O. Disse piller fandtes desværre ikke da min oldefar døde af det her i en forholdsvis ung alder (med lidt over 40 år, tror jeg) og min morfar blev også kun omkring de 50. Jeg har besluttet at blive 90 – så det bliver jeg altså. Basta.

Lidt til Pippi – jeg kalder det stadigvæk „forslag“, fordi jeg virkelig er usikker i nogle tilfælde:

„desvære“ – slåfejl, går jeg ud fra: desværre

„det gode vejr, hvis ikke er så gode herover“ – der ikke er så godt herover

„det er hårdt at få så en slags nyt – sådan en slags nyhed -> jeg ville nok sige oplysning eller information. „Nyt“ er efter ddo slet ingen substantiv. Men måske er det omgangssprog, jeg mener jeg har læst eller hørt det før. Berndt?

„af egen erfaringer“ – af egen erfaring (begge ord i singularis) eller: af egne erfaringer (begge ord i pluralis)

„30 år siden havde jeg“ – For 30 år siden (det samme med „25 år siden / 20 år siden

„jeg har vænet mig “ – slåfejl: vænnet mig

„at tro alt hvad lægen siger“ – at tro på alt

„at ikke tabe en god humør“ – ikke at tabe...

Håber det passer, eller – hvis ikke – at Berndt kommer forbi og blander sig.

Til sidst: vi skal til nordjylland i morgen. Manden vi løbe sit første ultraløb deroppe, 50 kilometer gennem natten. Start er ved vesterhavskysten kl. 22.22 (solnedgang i årets korteste nat) og man skal nå til Kattegatkysten (Palmestranden ved Frederikshavn) inden solopgang. Arrangementet er fuldstændig skævt, „vand“-depoterne undervejs byder på pizza, rødvin, rejehapser, norske pandekager og øl. Det hele hedder Coast to Coast og manden var også med i sidste år, men dengang deltog han sammen med vores svoger, hvor de to dannede et Run-and-bike-team, dvs de løb og cyklede strækningen på skift. I år vil de begge to løbe hele strækningen, mens min søster og jeg skal køre „service-bilen“. Vi vil prøve hele tiden at være til stedet, når drengene undervejs skulle få brug for et eller andet: andet (tørt?) tøj, nye sko, vand, powerdriks/-bars eller hvad som helst. Vi er alle fire tilmeldt morgenmaden, man får ved Palmestranden lørdag morgen, og derefter skal vi sove godt og grundigt ud i hotellet i Frederikshavn. Resten af weekenden skal bestå af lidt sightseeing i omegnen, så hvis I har forslag må i gerne komme med dem! Skagen og Haven i Hune besøgte vi sidste gang, men der er sikkert mere at se deroppe.

Og nu skal jeg sove, god nat I kære

Nullermand
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej alle sammen,

i dag må I får et lille livstegn fra mig. Det var lige præcis for to år siden jeg har skrevet her for sidste gang. Det er den første genoplivningsforsøg angående mit dansk siden den tid. :wink:
Jeg mødte Nullermand sidste tirsdag om aftenen efter en lang og stresset arbejdsdag. Mødet var meget afspændt og morsom. Selv om han havde nogle problemer med tænderne spiste vi salat, pasta og drak en flaske vin sammen.

@ Nullermand, tusind tak for en dejlig aften. Håber du har det godt indtil da.
For resten: God tur til nordjylland og held og lykke med din mand. Men jeg er sikker på, at han vil få den bedste forsørgelse fra dig.

@alle
Lige som mange gange før, mangler tiden at læse jeres indlæg tilbage. Men jeg vil gerne love at kigge ind af og til. Jeg har næsten fuldstændig hold op med dette dansk forum, pga. nogle dumme indlæg og uhøflige forums-medlemmer. Men det er jo altid det samme, det er nemlig kun nogle slyngel med dårlige manerer.

Det var alt fra min side for i dag. Jeg skal står mig i kø nu. Jeg vil nemlig får en god stadeplads på loppemarked i anledning af vores årlige byfest på første september weekend. Derefter skal jeg pakke rejsetasken. Vi vil rejse i morgen tidligt. Vi har købt billetter til Bon Jovi Konzert i Köln. Håber at vejret bliver fint, ikke for varmt og uden regn.

I må får en rigtig god weekend.
Vi ses – kh, Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Berndt

Beitrag von Berndt »

Kommentarer: > Jeg har slettet halvdelen af dem igen, da Nullermand er kommet mig i forkøbet. (Man skal sende sine kommentarer samme dag – ikke vente til næste dag :!: ). Men jeg har samlet lidt sammen her, måske gentagelser? – En slags supplement:

Nullermand > ...udsagn som „5-10 år“ baserer på statistik, … > er baseret på....
(Z.B.: ”Die Auffassung basiert auf falschen Behauptungen = Opfattelsen er baseret på forkerte påstande”.)
….næsten hver sygdom jo også bærer i sig.. → det betyder: indeholder, omfatter → det kan godt bruges i forskellige sammenhænge (lidt højtideligt)
....en fuldstændigt uformindret livsforventning” → en fuldstændig uformindsket....

Pippi > ...kunne desvære ikke finde tid → desværre ikke...
….og heller ikke nyde det gode vejr, hvis ikke er så gode herover..... → ..omend det ikke er så godt herovre...
...sagde min læge at jeg skal bleve blind i kort tid > ...at jeg ville blive blind om kort tid...
...jeg har vænet mig af med at tro alt hvad lægen siger, → vænnet mig af med at tro alt....

Lyset/Nullermand > „det er hårdt at få så en slags nyt – sådan en slags nyhed -> ”jeg ville nok sige oplysning eller information. „Nyt“ er efter ddo slet ingen substantiv. Men måske er det omgangssprog, jeg mener jeg har læst eller hørt det før”.
> Jeg ville også sige nyhed. - Men man kan godt bruge nyt i visse sammenhænge → Er der noget nyt? - Intet nyt fra vestfronten. (Det hedder for resten: slet intet substantiv

Heide > Jeg skal står mig i kø nu. Jeg vil nemlig får en god stadeplads...--> Jeg skal stille mig i kø nu. Jeg vil nemlig (gerne) have en god stadeplads....
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle,

@Heide: selv tak for en dejlig aften. Jeg håber du kom godt hjem – og nu mener jeg ikke hotellet, det lå jo lige ved siden af restauranten - men turen med toget. Undskyld jeg ikke svarede, da du prøvede at kontakte mig, men lige da jeg fik SMSen du sendte fra toget ringede mobilen. Det var min søster og svoger der var i byen og gerne ville mødes med mig med kort varsel for at snakke om de sidste detailjer angående vores fælles weekendophold. Det blev til en lang og morsom aften igen, og igen med en flaske hvidvin.... og så glemte jeg helt din SMS.

@Berndt: tusind tak for rettelserne. Baserer/er baseret på – det havde jeg jo aldrig fundet ud af uden dig. Det er egentlig (endnu) et godt eksempel for, at det for tyskere kan være svært at lære dansk lige fordi sprogene ligger så tæt på hinanden. Man tænker „basieren“, ordet „basere“ findes, siger ordbogen, og så bruger man det som man bruger det på tysk – men alligevel bruger man det forkert. T-endelsen efter fuldstændig - det er jo også sjovt i den her sammenhæng: jeg snakker og vrøvler om „graduerende adverbier“ – og så falder jeg selv over det “højeste“ af dem. Noget nyt/intet nyt – det var nok det, jeg tænkte på. Det har jeg i hvert fald hørt før.

@Heide igen/@alle: manden fik fuld-service, svogeren også. Min søster og jeg hastede gennem den nordjyske nat, kørte galt, fandt vejen igen, og forsørgede drengene med alt de havde brug for. Men det hjalp ikke: den ene måtte give op ved km 31, den anden ville løbe videre, skiftede sko ved km 39, men lige dét viste sig at være en fejl. Han nåede med nød og næppe marathon-punktet, i mellemtiden havde det også begyndt at regne voldsomt, og så var eventyret overstået for os alle fire allerede 8 kilometer før målet. Men det er også fint på den måde: når man har ambitiøse mål risikerer man også at tabe indimellem. Det skal vores to superhelte gerne lære. Lige nu var det lidt „øv“ – men de var begge to ikke optimalt forberedt, og de var begge to langt fra de yngste i starterfeltet. Nu vil de prøve igen næste år – med mere forberedning, bedre training og så vil de helt bestemt også lytte mere og bedre på deres kroppe. Man kan nemlig ikke arbejde dag og nat i ugevis og så løbe en „Ultra“ derefter. I den henseende er jeg nu egentlig helt tilfreds med udgangen.

Til gengæld havde vi en dejlig lørdag i det nordjyske. Vi sov længe, nød morgenmaden (mest røræg i mit tilfælde), sov lidt mere, og så kørte vi til Skagen – igen. Vi besøgte byen også sidste gang vi var der, endda lige præcis på samme dato, men dengang i regnvejr og – det fandt vi lige ud af - i sidste år begyndte ferierne lige en uge senere. Og kun sådan kan det hænge sammen: for lige præcis et år siden forekom Skagen os nemlig som en døende by. Ingen mennesker på gaden, tomme forretningslokaler, den halve by stod til salg eller til leje. I år var det den første feriedag i Danmark og også i de nordtyske Bundesländer og nu myldrede det af mennesker i byen, der var rigtig gang og liv i „strøget“ med levende musik, restauranter og fortovscaféer. Jeg tog altså temmelig fejl da jeg sidste år tænkte: det må være krisen, der nu også er kommet til Skagen. Det var bare feriegæsterne der endnu ikke var kommet...

Vi kørte også ud til spidsen med „Sandormen“ og på vej tilbage til Frederikshavn besøgte vi Råbjerg Mile, Danmarks største vandreklit. Temmelig imponerende, må man sige. Desværre kunne jeg ikke nyde alle de gode oplevelser pga mine tandproblemer. Jeg lod som ingenting for ikke at lade det går ud over de andre, men der er nu åbenbart også en betændelse i min „rokketand“, det værker hele tiden i den, så nu er jeg mere end glad for at komme af med den i morgen!

Så meget herfra for i aften
kh
Nullermand
Antworten