Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
tuppi

Beitrag von tuppi »

Hej igen Annette,

du har læst rigtigt: Muldvarpen har får. Og I to har et fælleskab med hinanden ... :D

Håber, vi får snart mere at læse af dig!

Hilsen - Uta.
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej Nette!
Og jeg er også her og vil gerne lære mere dansk.
Arbejder du? Hvad er dine hobbies?
Det være deijligt at høre fra dig igen!

Hej muldvarp!
Da vi holdt ferie ved Mariagerfjord og sejlede ud en skønne dag til Kattegat, brach (brækkede??) jeg min fod. Haha - fin ferie!!! Vi prøvede at blive endnu en uge, men det var ikke rigtig ferie. Jeg kunne jo næsten gør en lille ting. Randers Regnskov, en tur med den gamle jernbane, salt-museum....alt stryget (gestrichen). Så sejlede min mand få ture alene og jeg kiggede over vandet.

Jeg er allerede tilbage fra campingplads - min mand skal arbejde i dag... Han er altid dumt og bytter tjeneste men han finder nogen der gør det, når han spørge om det. Jeg er så sur!!!! Og i Wolfenbüttel er verkaufsoffener Sonntag i dag - for alle som vil gerne slentre i byen ved sådan et dejlit veijr!

Hilsen fra Gabi
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

Hallojsa,
jep, det er mig, muldvarpen. Som i nok kan mærke alle steder, det er bare muldvarpens højtid lige nu!!! Solen skinner, der rører noget på sig i jorden... sommeren er på vej og muldvarperne har bare travlt. Menneskerne ville jo aldrig lægge mærke til os, hvis det ikke var for disse små skud vi lavede, ikke sandt. Så, sendt mig bare en mild og venlig tanke, når i seer en af mine kollegaers skud. :wink:
[img]http://www.cosgan.de/images/smilie/froehlich/g045.gif[/img]
HEJ NETTE! skønt at høre fra dig. Det bliver da helt spændende at finde ud af hvad for nogle fælles træk tuppi mener, *smile*
Jeg kan komme på: tyskfødt, kvinde, hund, strandture, liv på landet, faible for mundart/ordsprog... kan du finde flere???

@Gabi: øv bøv. Altid det samme bøvl med arbejdspladsen... don't feed the trolls... slå kold vand i blodet og glad dig over at solen skinner og computeren virker. Så kan du jo altid skrive til os
Nu er der kun 50 lam hos min svigerfamilie, der venter på at blive født. De har så travlt, så travlt. Lammene og deres mødre skal ud på marken, men først skal de vaccineres og øremærkes osv. Det er begrænset, hvad man kan hjælpe til... er beæret over at jeg fik lov til at være deres fotograf, hi hi
Vil du se min favorit? Bitte sehr: http://img142.imageshack.us/img142/3119/434rr.jpg
Det er altså syndt at du brækkede foden i dine ferie. Men så har du vidst set nogle af fårene, måske i Bramslev Bakker? Hvad for en sejlbåd var i undervejs med? Holdt i til på campingpladsen i Mariager, måske? Selv om du ikke kunne se alle de seværdigheder du ville, så må du bare kom en anden gang. Vi tager bare min lille 2mandstelt og hygger os ved fjorden, hvad siger du til det?

@tuppi: ... hvad med dig? Vil du også være med?

@katti: ... snupp børnene og tag' med. Her er der også plejebørn. Så kan de lege sammen. "Dagplejemor" - det lyder godt: vil du ikke fortælle lidt mere?

Så, til alle jer og dem der kun læser forbi
SKØNT SOLSØNDAG allesammen
jeres muldvarp
katti

Beitrag von katti »

Hej! Det er ja, en rigtig pigeweekend her i sprogtræning. :mrgreen:
Oh muldvarp, dine dyrbørn ville jeg også gerne have som plejebørn. :D
Jeg arbejdede til november sidste år som (als) beredskabplejemor for ungdomsembedet (Jugendamt hedder det også så på dansk?). Jeg havde engang en baby , den var først 4 uge gammle og sååå lille, fordi der var -eine Frühgeburt-. Barnet borede omkring 8 uge hos os. Derefter kom han tilbage til sin mor. Nu er barnet 1 ½ år og ungdomsembedet søger en dagplejmor, fordi barnet skal endnu ikke gå på børnehaven.
War das verständlich??? :oops:

Vidste I, det muldvarpen i tyskland står under naturfredning (Naturschutz)?

Gaby vær ikke sur...min mand arbejder også i dag. :roll:

Hej hej katti
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej alle sammen!

Jeg blev roligt nu,men det var ærgerligt at pakke en store taske og termotasken, kører ud om fredag aften og glader sig til en deijlig weekend - og så ringer mobiltelefonen med alle disse "fine" nyheder!

Nå lige meget nu! Jeg lavede et lille stykke på mit ny broderi. Jeg er i en yahoo-group og der laaver vi "Sommerwichtel".

Muldvarp, vi var på campingpladsen "Mariager Camping". Pladsen ligger direkte ved byen. Kun et pat skridt og du er på havnen. Der sad vi nogle gange og nydede koldt Øl.

Jeg synes på Bramslev Bakker var der små hvide prikker - Måske var det får???

Vi har en Quicksilver-motorbåd (Quicksilver 430) med gule striber. Ved Mariager-Fjord så vi mange et dem, også med blå striber. Vores hedder "Lille tumler" (virkelig på dansk).

Dette år tager vi til Middelfart, men måske kommer vi igen til Mariager.

Men du bor ikke direkt i Mariager, ikke sandt? Det er et dejligt landskab der omkring.

Gabi
Danebod

Beitrag von Danebod »

@katti

"Tierkinder" hedder dyrebørn og ikke dyrbørn, og "Jugendamt" er ungdomskontor. Ungdomsembede wäre ein Amt, das jemand als Jugendlicher bekleidet oder das mit Jugend zu tun hat, aber keine Behörde.

@Gabi

Datidsformen af "nyde" er nød. Altså sad I nogle gange og nød koldt øl.
GabyR

Hej til Falster

Beitrag von GabyR »

Hej Annette!!!

Det var en overraskelse at læse noget fra dig igen her. Jeg håber, du husker vores lille mailkontakt flere måneder siden, men desværre var du hurtigt forsvundet igen. Derfor glæder jeg mig rigtig meget, at du er med i tråden igen.

Jeg håber du havde en dejlig påske og nyder foråret med den første varme solskin nu.

I påskeferie var vi i Blokhus og det var et dejligt ophold. Vejret var overvejende godt, kun lidt regn. Så var vi meget på vejen, gjorde flere vandreture, nød røde pølser, softis og også nogle fantastiske solnedgange. Vi besøgte også Rubjerg Knude Fyr og var forbavset hvor tilsandet det var i mellemtiden. Vi tog en tur til Skagen, til Råbjerg milen og vi besøgte Hirtshals aquarium, hvor vi lærte mange interessante ting om hav, fisk, plankton etc.. Det var en rigtig dejlig uge. På vejen tilbage var vi en dag i Legoland - der var vi allerede så tit, men det er en stor oplevelse igen og igen! :D

Kun feriehuset var ikke så rigtig perfekt denne gang. :(
Der manglede nøglerne i samtlige værelser. Det er ikke så sjovt, hvis badeværelser kan ikke aflukkes. Først tænkte jeg, at der var måske en familie med små børn i huset før vi kom, som lagde nøglerne fra - det gjorde vi også, da børnene var små - men der var faktisk ikke nøgler. Damen i sommerhus udlejningsbureauet sagde, vi skulle tage til byggemarkedet, hvor vi kunne få nøgler for dørene, men det gjorde vi selvfølgeligt ikke, til sidst var vi kun en uge på ferie i dette hus og den ville vi hellere nyde med andre ting som at se på nøgler i et byggemarked. Desuden var der flere defekte pærer i poolrummet, saunaovnen virkede ikke, vandet i spabadet blev ikke varmt (damen sagde, vi skulle fylde ind varmt vand, selvom der var en henvisning i huset, at varmt vand kan ødelægge spabadet). Som følge var der altid kun koldt vand for at tage brusebad, efter spabadet var fyldt med varmt vand. Lys i poolbassinet var fjernet og CD-afspilleren i stuen virkede heller ikke.

Så sendte udlejningsbureauet en elektriker, han vekslede nogle defekte pærer i poolrummet og reparerede saunaovnen (saunaovnen var meget vigtig for os denne gang, da vores finske udvekslingselev var med og han savnede saunaen allerede så længe her i Tyskland), men de andre ting kunne elektrikeren ikke reparere. Efter vi havde snakt med ham et øjeblik om alle vore problemer, forlad vi huset til at gå på tur. Da vi kom hjem i aften måtte vi konstatere, at han lod lyse alle lamper i poolrummet, i badeværelset og i saunaen og lod stå åben døren mellem poolrummet og stuen - så poolvarmen var i hele huset! Desuden betyder det et helt unødvendigt ekstra forbrug af elektricitet. Og kun en dag senere virkede lys i saunaen ikke mere (en specielle lille pære hvoraf der var ikke andre i huset....).

Vi lejede så mange sommerhuse i løbet af årene, men koldt brusevand, mørk sauna og toiletter, som ikke kan aflukkes, det oplevede vi aldrig før.

Men trods alt var det et dejligt ferieophold.

Så var det lidt fra os, jeg håber at kunne læse mere fra dig igen.

Du og alle de andre her i tråden ønskes et rigtig godt foråret efter den lange vinter.

De kærligste hilsener fra Gaby :D :D :D
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej Danebod!

Tak for hjælpen! Nyde nød...måske lærer jeg det en skønne dag!!!

Solskin, blå himmlen.... og højfeber... Hapischa!!!!!

Ha' en rigtig fin uge allesammen!

Gabi
katti

Beitrag von katti »

Hej Danebod, mange tak for hjælpen.Der med ”dyr-e-børn” havde jeg lidt tænkt...men først später. :oops:
Var det rigtigt, at skrive: jeg arbejdede SOM beredskabplejemor? Der var jeg meget usikker.

Gaby! Hvorfor har du ved så et skønt vejr feber??? :shock:
God bedring :D
katti
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej katti,

det skulle selvfølgelig hedde høfeber - Heuschnupfen. Høj feber wäre ja wohl wirklich hohes Fieber.
Nå jeg har høfeber hvert år - det er meget besværligt! Jeg elsker foråret og efteråret mest af alle årstiden, men lige nu tror jeg, efterår er meget bedre!!!

Jeg har afmeldt mig fra dansk-kurs. Vi har så meget at gøre med vores ny lejlighed, min mor kommer i sygehus i morgen - da vil jer også gerne besøge hun regelmæssigt, så er der forskellige lægeterminer. I Øjeblikket er det for meget til mig... og på kontoret venter meget arbejde hver dag....

Hilsen fra Gabi
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

Hej alle sammen,

godt, at vi så har en sprogøvelsestråd her for at radebreche !!!

@Gabi: det er forståeligt, at du må prioritere din tid lige nu. Man er jo også svakket, når høfeberen slår til. Her ses også plagede mennesker rennende rundt med disse produkter: http://www.glaxosmithkline.dk/Medicin/Hoefeber.asp Håber at du kan få nogle hjælp.
Pga. at foråret er så forsinket kan man jo ikke flygte til DK-Ferie for at undgå at blive ramt. Men i de sidste år havde min bror stor success med at besøge os i Jylland i marts/aprilmåned for så at vende tilbage til sydtyskland, når det værste af pollen i luften var overstået der. Men ak, hvor var det svært at holde ferie udenfor sæsonen.
Som man siger på dansk: man kan ikke have både, i pose og i sæk

Flot solskinsdag til @alle
fra muldvarpen
Juergenl
Mitglied
Beitrag von Juergenl »

God morgen alle sammen!
muldvarp hat geschrieben: godt, at vi så har en sprogøvelsestråd her for at radebreche !!!
@muldvarp, - det interesserer mig om "radebrechen" som du lige skrev i virkeligheden er et dansk låneord eller om det var en af de sjove "undersættelser" af vores tyske udtryk?

I "Politikens"-ordbøgerne kunne jeg nok finde 'radbrække' og 'radbrækket' - men deres oprindelige mening er nok en anden, selvom beslægtet ?

På forhånd tak for hjælpen og hilsner fra det solrige Ruhrdistrikt!

Jürgen
Med venlig hilsen - freundliche Grüße von
Jürgen
muldvarp
Mitglied

Radebrechen

Beitrag von muldvarp »

:D Hej Jürgen,

das ist ja witzig. Darüber hab ich noch nicht nachgedacht.
Det kunne godt tænkes at det er et dansk låneord.
Hm, den Ausdruck hab ich von meiner Exschwiegermutter übernommen, in den siebsigern in Recklinghausen. Sie war aber geboren und aufgewachsen in der Nähe von Lübeck. Schade, dass wir sie nicht fragen können.

[img]http://www.cosgan.de/images/smilie/verschiedene/s020.gif[/img] ige Grüsse ins Ruhrgebiet
Muldvarpen (skal lige tage sørgsmålet til mig og lave nogle research)
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej Jürgen og muldvarp!

Das Wort radebrechen kenne ich auch; wo es herkommt, würd emich auch mal interessieren. Ich kenne es halt nur als Ausdruck dafür, dass man eine Sprache nicht richtig beherrscht.

Hvis I finder mere ud om det, vil jeg også gerne vide det!!!

Hilsen fra Gabi
Juergenl
Mitglied
"radebrechen eller radbrække"

Beitrag von Juergenl »

Hej alle. i sær muldvarp!

Tak for dit omgående svar!

Det er nu rigtig interessant at nogle begreb hhv. endda ord kan snigre sig ind og på den måde bliver til en slags låneord, uden at dettte bliver lagt mærke til!

Man kan dog forestille sig at de blev indborgeret, - især mellem slægtninger der dels var ansat i Lübeck eller de nordlige omegn.

Det lyder spændende at du vil unsersøge spørgsmålet. Jeg ville gerne læse hvad du - givet fæld - finder ud af det!

På forhånd tak, - men ta' det bare roligt:

"Das kommt sich nicht so neuen an!"
Med venlig hilsen - freundliche Grüße von
Jürgen
Antworten