Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
katti

Beitrag von katti »

God morgen alle her!
I går var mit danskkursus.
Nu skal vi lave igen svære hjemmelektiere.Hvad betydder for eksempel forkortelsen:frk.?
Vi læste i kurus lidt over Vikingerne og danmarks historie. Det var meget interessant.

Her regner det stadig. Så kan min mand og min søn bestemt ikke fiske i dag.
hav en hyggelige formiddag og god weekend
katti
Janey
Mitglied

Beitrag von Janey »

frk?Hm,...kan det være frokost?
:?
"Jag trivs bäst i öppna landskap"
Juergenl
Mitglied
forkortelse

Beitrag von Juergenl »

Hej

denne oplysning findes i "Politikens ordbog":

frk.= forkortelse for frøken
Med venlig hilsen - freundliche Grüße von
Jürgen
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

Hej katti,
Her kommer rettelser:
>Nu skal vi igen lave (nogle) svære lektier. Hvad betyder for eksempel forkortelsen:frk.?
Vi læste i kurus lidt over Vikingerne og danmarks historie. Det var meget interessant.
Her regner det stadig. Så kan min mand og min søn bestemt ikke fiske i dag.
hav en hyggelig formiddag og god weekend<

Lektier sind Hausaufgaben - du behøves ikke at tænke på hjemme, er det ikke snildt?
en hyggelig formiddag - flere hyggelige formiddage

med mange hilsener fra muldvarpen
:oops: Ups: for eksempel kan forkortes: f. eks.
Jens123
Mitglied

Beitrag von Jens123 »

katti hat geschrieben:Vi læste i kurus lidt over Vikingerne og danmarks historie.
Rettelse:

På kurset læste vi lidt om Vikingerne og Danmarks historie.

Venlig hilsen Jens
Zehn Ziegen zogen zehn Zentner Zucker zum Zoo. :-)
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

@Jens123
Mange tak for hjælpen. Der sprang jeg en hel sætning over. Kan man sige det sådan?
God weekend
muldvarpen
katti

Beitrag von katti »

Hej Jürgen, mange tak for hjælpen. Frøken passer i min kryds og tværs opgave. :D
Jamen frokost kunne man jo også tænke. Jeg havde der endnu ”afs”. Det hedder afsender. :!:
Nu er jeg færdig og har først om 2uger kursus.
Muuuldvaaarp har duuu en lille gåde for mig???
Jens og muldvarp tak for rettelserne. på kursus og hyggelig formiddag Det skulle jeg jo -eigentlich- vide :oops:

katti
Jens123
Mitglied

Korrektur

Beitrag von Jens123 »

Til alle her i Sprogtræning:

Jeg vil også meget gerne rette jeres fejl, men jeg er bange for, at I bliver sure, hvis jeg retter for meget, - for jeg er nok lidt sprog-skør. :D Men sprogtræningen er vel til for, at I kan blive bedre til dansk, så jeg håber, at det er ok, at jeg retter jer..? :)

@muldvarp
Der sprang jeg en hel sætning over. Kan man sige det sådan?
Din sætning er helt rigtig! Flot!

Mange hilsner fra Jens
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej Jens!

Men derfor er vi alle her, ikke sandt?
Du måa gerne rette mit dansk skriveri!!!
På vores kurs sagde vores lærer vi skulle ikke forstår hvert ord, kun indhold af texten. Men det var nu efter alle de år ikke nok til mig.
Så er jeg meget glad om sproghjørnet her og en som kan hjælpe mig

Hav en good weekend alle sammen!!

Hilsen fra Gabi
katti

Beitrag von katti »

Hej Jens, ja ja jeg vil gerne, at du retter mig. Det er fantastisk!! :D

Gabi: Nu holder vi snart ferie :D, ikke sandt? :D

katti
Jens123
Mitglied

Beitrag von Jens123 »

Gabi Telesch hat geschrieben:Hej Jens!

Men derfor er vi alle her, ikke sandt?
Du måa gerne rette mit dansk skriveri!!!
På vores kurs sagde vores lærer vi skulle ikke forstår hvert ord, kun indhold af texten. Men det var nu efter alle de år ikke nok til mig.
Så er jeg meget glad om sproghjørnet her og en som kan hjælpe mig

Hav en good weekend alle sammen!!

Hilsen fra Gabi
Hej Gabi

Nu prøver jeg at skrive din tekst, som jeg ville skrive den, og så kan du sammenligne de to tekster. Kig godt efter!:

Hej Jens!

Men det er derfor, vi alle sammen er her, ikke sandt?
Du må gerne rette mine danske fejl!!!
På vores kursus sagde vores lærer, at vi ikke skulle forstå hvert ord, kun indholdet af teksten. Men det var efter alle de år ikke nok til mig.
Så er jeg meget glad for sproghjørnet her, og en som kan hjælpe mig.

Hav en god weekend alle sammen!!

Hilsen fra Gabi
Janey
Mitglied

Beitrag von Janey »

God morgen allesammen,
jeg håber at i har det godt.
@Jens: Jeg synes også det er riktigt godt med nogen mer som retter vore fejl. Vi er jo her for at lære bedre dansk! Så vær så venlig og starte med at rette mit bidrag her... :P
Har i haft en god week-end?Så i også "Grand Prix" i går aftes?
Jeg var i Sverige i går og besøgte to veninder. Først var vi i Lund. Der var lundakarnevalen (www.Lundakarnevalen). Det kan jeg virkelig anbefale. Det er en riktig stor fest i hele byen, som kun holdes hver 4. år. Sådet er noget meget speciellt. Det er måske lidt som Karneval i Köln med et langt karnevalstog, men naturligvis ikke lige så stort. Men det var vældigt dejligt!
Efter karnevalstoget var der en stor fornøjelsespark, men den var ikke som de sædvanlige uden lidt mindre kommerciel med theatrer, sketcher, revyer, danskurser, karaoke, forskellige projekt osv.
Bagefter tog vi tilbage til Malmø for at kigge på Meldodi Grand Prix... :P

Desværre regner det her i København idag så det må nok blive en hjemmedag. Men det er jo også ok nogen gang.
Ha` en god søndag!
Hilsen fra Janey
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej Jens!

Mange tak for rettelsen! Det er meget godt at have dig med i sproghjørnet!!!

@ katti - ja!!! Ferie ferie ferie!!!! Kun17 dage til Middelfart!!!! Dumdidum!!!

@ Janey - det lyder meget spænnende med karnevalen. Jeg har aldrig hørt om det før.
Og Grand Prix.... hvad skulle det være med Finland? Jeg ynes at det var frygteligt...

I aften kommer "Ostsee-Report" i fjernsynet (NDR, kl. 18). Der ville være bidrage om Danmark og Norge.

Her regner det og blæser - næsten stormvejr! Men bedre nu end på ferien!

Hilsen fra Gabi
Jens123
Mitglied

Beitrag von Jens123 »

Janey hat geschrieben:God morgen allesammen,
jeg håber at i har det godt.
@Jens: Jeg synes også det er riktigt godt med nogen mer som retter vore fejl. Vi er jo her for at lære bedre dansk! Så vær så venlig og starte med at rette mit bidrag her... :P
Har i haft en god week-end?Så i også "Grand Prix" i går aftes?
Jeg var i Sverige i går og besøgte to veninder. Først var vi i Lund. Der var lundakarnevalen (www.Lundakarnevalen). Det kan jeg virkelig anbefale. Det er en riktig stor fest i hele byen, som kun holdes hver 4. år. Sådet er noget meget speciellt. Det er måske lidt som Karneval i Köln med et langt karnevalstog, men naturligvis ikke lige så stort. Men det var vældigt dejligt!
Efter karnevalstoget var der en stor fornøjelsespark, men den var ikke som de sædvanlige uden lidt mindre kommerciel med theatrer, sketcher, revyer, danskurser, karaoke, forskellige projekt osv.
Bagefter tog vi tilbage til Malmø for at kigge på Meldodi Grand Prix... :P

Desværre regner det her i København idag så det må nok blive en hjemmedag. Men det er jo også ok nogen gang.
Ha` en god søndag!

Hilsen fra Janey
Hej Janey.

Jeg retter din tekst på samme måde, så se godt efter:

God morgen allesammen.
Jeg håber, at I har det godt.
@Jens: Jeg synes også, det er rigtigt godt med nogle flere, som retter vores fejl. Vi er jo her for at lære bedre dansk! Så vær så venlig at starte med at rette mit indlæg her... :P
Har I haft en god weekend?Så I også "Grand Prix" i går aftes?
Jeg var i Sverige i går og besøgte to veninder. Først var vi i Lund. Der var Lundakarnevalen (www.Lundakarnevalen). Det kan jeg virkeligt anbefale. Det er en rigtigt stor fest i hele byen, som kun holdes hvert 4. år. Så det er noget meget specielt. Det er måske lidt som Karneval i Köln med et langt karnevalsoptog, men naturligvis ikke lige så stort. Men det var vældigt dejligt!
Efter karnevalsopstoget var der en stor forlystelsespark, men den var ikke som de sædvanlige, desuden lidt mindre kommerciel med teater, sketches, revyer, dansekurser, karaoke, forskellige projekter osv.
Bagefter tog vi tilbage til Malmø for at se Meldodi Grand Prix... :P

Desværre regner det her i København i dag, så det må nok blive en hjemmedag. Men det er jo også ok nogle gange.
Ha` en god søndag!
Hilsen fra Janey

NB: Når du vil skrive "ihr seid" på tysk, skriver man "I er" på dansk! Pronomen "I" er altid med stort!

Hilsen Jens
Janey
Mitglied

Beitrag von Janey »

Tak skal du ha, Jens!

Desværre kan jeg ikke se "Ostseereport" her, jeg får kun ind (kan man sige det på dansk, nu prøver jeg bare...?) ARD og ZDF. Når jeg er hjemme i Tyskland ser jeg også gerne på "Ostseereport".
Antworten