Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
katti

Beitrag von katti »

Hej Gabi, fint at høre af dig! :D
Har du fødselsdag i dag eller weekenden på 11./13.8.?
I morgen vil vi på biografen. Vores børn vil igen kigge ” pirates of the caribbean 2”. Min datter ville(eller hellere:skulle?) allerede filmen kigge på engelsk i Danmark. Men det var for svært at komme derhen.
Har du allerede kiggede den?

Danebod, hvorfor kalder du dig ”Danebod”? Kommer det af Thyra Danebod? :roll:

Hjertlige hilser
katti
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej katti,
jeg har fødselsdag den 12.8.

Pirates of the Caribean2 kender jeg ikke. Jeg så den første del af filmen og synes faktisk at den var rigtig dejlig! Mange skønne farver, ikke bare action men også meget at grine!

Nu vil jeg tage en brusebad. Så tager jeg af sted, går hen til posten og købe fremærker og kører med bussen til ny lejlighed.

Hilsen fra Gabi
Danebod

Beitrag von Danebod »

@Gabi

Entweder: I morgen leveres et skab (Präsens Passiv = einfach ein s an den Infinitiv)

Oder: I morgen bliver et skab leveret (Präsens Passiv gebildet wie im Deutschen mit modalem Hilfsverb und kort tillægsform).

det er sådan: Jeg kan bide igen, men ikke tygge rigtig.

Jeg er sygemeldt og det er en stor lykke.

Resten af flytningen laver vi i weekenden 11.-13.8.... Sikken en dejlig fødselsdag!!!

Og så hedder det frimærker, men det var måske kun en slåfejl...

@katti

Hej Gabi, fint at høre fra dig!
Har du fødselsdag i dag eller i weekenden den 11./13.8.?
I morgen vil vi i biografen. Vores børn vil igen se " pirates of the caribbean 2". Min datter ville se filmen på engelsk i Danmark allerede.
Har du set den allerede?

Den Namen danebod hab ich mir ausgesucht, als ich mich vor einigen Jahren zum ersten Mal in einem Forum einloggte und nach einem Nick gefragt wurde. Einen Spitznamen bekommt man ja normalerweise von anderen, und als ich mir so spontan selbst einen geben sollte, wollte ich eine alten, traditionellen nordischen Namen haben und das war der erste, der mir da einfiel. Der stammt tatsächlich von tanmarkaR:but, wie die älteste bekannte Form auf dem Runenstein in Jellinge lautet, der sich auf Thyra Danebod bezieht.

Der Nick gefällt mir nach wie vor gut und so benutze ich ihn in allen Foren, in denen er noch nicht vergeben ist. Ich bin ja auch zu faul, mir jedesmal einen neuen auszudenken...
katti

Beitrag von katti »

Hej Danebod, mange tak for rettelsen!
Jeg spurgte mig, hvor kom dit navn fra. Det er meget interessant, så lærer man altid lidt mere. :D
Jeg fandt en hjemmeside om det: http://www.fortidensjelling.dk/jelling4.htm

Gabi, filmen er fantastisk! 8)
Den kan jeg virklig anbefale...mange skønne farver, ikke bare action
( denne gang lidt mere end i første delen) men også meget at grine...
og en lidt forrykt pirat :mrgreen:

katti
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Danebod - tak for rettelsen!!! Neuen Kurs brauche ich wirklich nicht hier bei Euch...

katti - okay, filmen står på min list "hvad vil jeg se next".
Forrykt er bestemt rigtig - men han er også ret smuk, ikke?

I morgen skal jeg til arbejde igen...

Gabi
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

Gabi Telesch hat geschrieben:Danebod - tak for rettelsen!!! Neuen Kurs brauche ich wirklich nicht hier bei Euch...

katti - okay, filmen står på min list "hvad vil jeg se nekst".
Forrykt er bestemt rigtig - men han er også ret smuk, ikke?

I morgen skal jeg arbejde igen...

Gabi
Hej Gabi,
super at du øver dig hver dag her. Det ser jeg også sådan at, du ikke skal til kursus pga. forumet... hvordan gå det med gebisset? Alt vel igen?
Vi havde vores sidste feriedag i dag og en varm tur igennem Lolland og hed weekend i CPH.
@Øv - Ferie er slut - nun ruft der Alltag wieder. Gut dass es das dk-forum gibt, seufz
Schönen Mittwochabend
Euer Maulwurf
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej - god aften, muldvarp!

Gebisset er næsten i orden igen.

Et ny kursus begynder midt af september-måned. Jeg vil gerne se hvad det koster nu. Men her har vi jo sproghjørnet, så kan man godt prøve her at skrive og snakke på dansk!

Ferie i Tyskland varer til 31.8.

Gabi
Danebod

Beitrag von Danebod »

@katti

( denne gang lidt mere end i den første del) men også meget at grine...

Besser ist hier grine mit einer Präposition, grine ad oder grine over.

Danke für den informativen Link!

@Gabi

Et nyt kursus begynder midt i september. Jeg vil gerne se hvad det koster nu. Men her har vi jo sproghjørnet, så kan man godt prøve at skrive og snakke på dansk her!
katti

Beitrag von katti »

Hej Muldvarp, hjertlig velkommen tilbage! :D :D

Hej Gabi, jo jeg synes kaptajnen Jack Sparrow er en smuk mand. Jeg kender ingen kvinde, som tænker anderledes. :mrgreen:

katti
katti

Beitrag von katti »

Hej Danebod, hvad betydder ”skabsdansker”? Mens jeg ”pæredansk” i Gyldendals ”dansk-tysk”-ordbogen fandt, mangler der ”skabsdansker”.

katti
Danebod

Beitrag von Danebod »

"Skabs-..." betyder, at nogen benægter at være noget, han i virkeligheden er.

"Skabsdansker" = ein Däne, der bestreitet, ein Däne zu sein; der sich nicht nachsagen lassen will, ein Däne zu sein: der nicht als Däne erkannt werden möchte.
Jens123
Mitglied

Beitrag von Jens123 »

Danebod hat geschrieben:"Skabs-..." betyder, at nogen benægter at være noget, han i virkeligheden er.

"Skabsdansker" = ein Däne, der bestreitet, ein Däne zu sein; der sich nicht nachsagen lassen will, ein Däne zu sein: der nicht als Däne erkannt werden möchte.
Ligesom skabsbøsse. :)

Hilsen Jens
Zehn Ziegen zogen zehn Zentner Zucker zum Zoo. :-)
katti

Beitrag von katti »

Hej Danebod, mange tak for forklaringen!

Hej Jens, fint, at du også igen kommer forbi her.
Det er så ensomt og roligt her.
Nicola holder ferien hos sin elskling, Gabi flytter, muldvarp laver måske lækker ramsløgost. :wink: ....
katti
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

Hej alle sammen,
i dag skulle vi flytte møblerne i juniors værelse.
Flyt dig lidt, sagde han, weil ich ihm im Weg stand. "Wohin soll ich umziehen?"
"Sprechen wir nun deutsch? Du hast doch Arbeitskleidung an?"
"Ich meinte nicht >sich umziehen<."
"Ach so, heisst das dann auf deutsch: verzieh dich?"

Ja, venner, tysk sprog - svær sprog.
På mandag skal ungerne starte i skolen, så skal der også 3 timer tyskundervisning til, igen - og lektier. Surt show!

DER ALLTAG HAT UNS WIEDER

mange hilsener fra muldvarpen
vis ses her :wink:

@katti: niks handgerührter Rohmilchkäse, obwohls mal wieder lecker wäre
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

katti hat geschrieben:Det er så ensomt og roligt her.
Nicola holder ferien hos sin elskling, Gabi flytter, muldvarp laver måske lækker ramsløgost. :wink: ....
Næh........jeg er desværre ikke længere hos min kæreste :( . Jeg er tilbage igen i Tyskland, trist og alene.
Nah, ikke helt alene, min børn er med mig :wink: .
Det regner her og jeg må gå på arbeijde igen, der er ingen solskin, ingen hav, ingen klinter, ingen elskede [img]http://bestsmileys.com/crying/12.gif[/img].
Længes efter Danmark...........
Uns hat der Alltag halt auch wieder :mrgreen: !
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Antworten