Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Danebod

Beitrag von Danebod »

@muldvarp

Udsagnet om pinguinerne er ganske udbredt blandt IT-folk, det stammer altså heller ikke fra mig og det står enhver frit at bruge det.

Muldvarpe kan vist heller ikke flyve? :wink:
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godmorgen fra Sjælland :wink: !
Vi havde en rigtig god rejse i dag, den hurtigste vi hidtil har haft. Seks timer og 55 minutter :D ! Perfekt!
Og tænk jer hvad jeg fandt ved hønsestalden :shock: .... en hønsegud som vi snakkede om for nogen uger siden :mrgreen: . Kan I huske dem?
Solen skinner og vi skal har morgenmad nu. Steen er på arbejde og vi kan slappe af og gå til stranden.
@Danebod...jeg glæder mig allerede meget til det næste stambord og håber at jeg vil se dig og din kæreste igen! Hils hende fra mig [img]http://bestsmileys.com/waving/5.gif[/img]!!

Mange hilsener fra
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

Hej Nicola,

Perfekt! Du ønskes rigtig god efterårsferie herfra. Og tillykke med lykkestenen ... er det flint?

Til @all: Nok siger vi skål når vi drikker af glas. Skal man være vikinger for at forstå det?
Nogen der kender historien omkring det?
Altså jeg mener den dybere mening med at sige netop ordet "skål".

[img]http://tjekmig.dk/smileys/22/1.gif[/img]

Allen einen schönen Tag
muldvarp

... und NEIN, ich trinke nicht schon morgens um 10:00 :!:
katti

Beitrag von katti »

Hej muldvarp, jeg læste det, men om det er rigtigt så :roll: :
"Skål ist skandinavischen Ursprungs und war in alten Zeiten im Norden ein Gruß,
der dem eintretenden Fremden unter gleichzeitiger Überreichung des "Skål",der "Schale" mit dem Willkommenstrunk als Zeichen der Freundschaft zugerufen wurde.
Skål bedeutet in der Abkürzung der Buchstaben Sundhet (Gesundheit); Kärlek (Liebe), Ålder (langes Leben) und Lycka (Glück)"
[img]http://www.cosgan.de/images/smilie/nahrung/a025.gif[/img]

katti
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godmorgen allesammen,

kun en lille hils fra mig. Vi skal køre til Møn nu :D . Vi har lånet en hytte og skal blive til søndag.
Håber at vi vil finde en masse af vattelyse :wink: !

@muldvarp...jeg ikke fandt denne hønsegude, men min svigermor i spe hang dem op :mrgreen: . Jeg tagede et billede, jeg vil vise det senere.

Jeg kender ikke historien om ordet Skål, men tak Katti, det lyder godt :D !

Nu må jeg afslutte.
Vi ses på mandag,
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I alle,
her er jeg igen!!!
Jeg håber I savnede mig :D :D

Det er en rigtig fin sensommer. Så vi kan nyde stadigvæk vores have.

En penneveninde begyndte med et dansk-kursus. Hun har lidt danks-Kenntnisse, men nu på kursus er det lidt andeledes.
Hun spørgte mig, om man siger HVAD, HAN osv. eller HVÄD, HÄN osv.

Jeg synes det kommer an på området man bor, eller ikke?

Og kan man sige blindgyde? Jeg kenner bare blindvej

Hjertelige hilsener

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen-

indtil nu vovede jeg ikke at være med her i tråden men når jeg vil altså lære at skrive på dansk så skal jeg bare skrive, det har jeg læst et eller andet sted her i forummet (er det et forum?)
Man skulle jo tro at det hele er ingen problem for mig fordi jeg er gift med en dansker, men hvem skriver ,i hverdagen, breve til sin mand/kone? Derudovre taler min mand tysk, næsten uden fejl (bare det dänisch-niedlichen Akzent vi tysker kan lide så godt :wink: ) og vi bor i tyskland. Ifølge taler vi dansk med hinanden.

Jeg har i årevis læst mange bøger på dansk, derfor håber jeg det jeg skriver her vil i det mindste være forståeligt.

@ Gabi: du spurgte om udtalen af HVAD og HAN og jeg tror også det er afhængigt af området. Men jeg mener der findes i hvert fald en lille antydning af „ä“.

„Blindgyden“ har jeg enten læst eller hørt indtil nu, men jeg har fundet ordet i min ordbog (Langenscheidt). Orden findes altså, måske er den lidt gammeldags?

Med venlig hilsen

Nullermand
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

jeg skrev i aftes at min mand og jeg taler dansk med hinanden, men det var selvføgelig ikke rigtig, det er netop det vi ikke gør fordi jeg kan det ikke endnu. Vi taler altså tysk.

mvh

Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Tak for forklaringen, Nullermand. Det var jo også mine tanker.

Jeg vil fortalle min veninde af det. Blindgyde kendte jeg heller ikke før.

Ha' en god aften alle sammen

Gabi
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godmorgen I alle,
allerførst en store hjertelig [img]http://img.photobucket.com/albums/v637/SweetMidnight/velkommen.jpg[/img] til Nullermand! Din dansk lyder perfekt. Jeg er misundelig på dig :roll: ! Hvor længe er du begyndt med at lære din mand´s sprog??

@Gabi, det er meget fint at du er her igen :D. Det lyder at du nyder din nye hjem og have [img]http://bestsmileys.com/flowers/2.gif[/img]!

@muldvarp, [url=http://img.photobucket.com/albums/v637/SweetMidnight/Danmark/hoensegud.jpg]HER[/url] er billedet jeg tog af hønseguden :wink: .

Vores lille tur til Møn var fantastik smuk!!
Hytten liggede ved klinteskovens udkant, så det var ikke langt til havet og klinten.
Vi gik på flere og LANGE! vandreture langs stranden og fandt masse af forsteninger: vættelyse, søpindsvine, klaprestene (raslestene), muslinger og koraller. Det var meget sjovt, også for børnene!
Vi var også heldig med vejret, det regnede kun i natten :mrgreen: .
Og det var næsten ingen der, kun os :wink: .

Nu er vi tilbage på Sjælland. Steen og jeg skal på koncerten i aften. Der spiller Southside Johnny and the Asbury Jukes i Amager Bio i København [img]http://bestsmileys.com/dancing/12.gif[/img]...

Vi ses!
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Nicola,

tusind tak for din hjertelig velkommen! Jeg begyndte desværre aldrig rigtig med at lære dansk. Jeg har indtil nu ikke besøget nogen kursus eller lignende pga. mit job, hvor jeg ikke har faste arbejdstider.

Men for 7 år siden traf jeg min mands forældre for første gang og da de ikke talte tysk (min svigermor tror hun taler tysk - hun er 86 år gammel) besluttede jeg at det nu skulle ske - og kun et halvt år senere døede min svigerfar, uden at vi har vekslet et enkelt ord på dansk. Begravelsen var frygtelig for mig - jeg kunne overhovet ikke være hjælpsom på en eller anden måde, jeg var bare stum.

Min svoger og min svigerinde taler heller ikke tysk. Vi kommer sammen til jul hvert år og det går nu imidlertid lidt bedere med konversationen.

Straks efter svigerfars begravelse tog jeg så mange bøger som mulig med hjem fra deres bolig i Kerteminde. Derunder min mands ungdomsbøger. Jeg læste dem alle og blev ved med at læse på dansk. Jeg kan bedst lide at læse romaner, også kriminalromaner, hvor historien foregå i Danmark. Så kan man jo på randen lære noget om Danmarks samfund og historie.

Men du må nu ikke tro at jeg skriver på dansk så hurtig som på tysk - ordbogen er med hele tiden (og den er meget slidt). Ordbogen hjælper i det mindste med en og et , men desværre overhovet ikke med sætningsbygning eller præpositioner. Men nu er jeg jo lige begyndt med at skrive på dansk, det skal nok finde sig i fremtiden og måske findes der en dansker her i forummet som har lyst til at redigere mine indlæg.

Jeg håber du har det sjovt på din koncert i aften. Jeg kender ikke gruppen og vil gerne høre mere om den. I bilen har jeg altid cd´er fra Back to Back, Poul Krebs og TV2, fordi de synger på dansk.

Med venlig hilsen
Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej Nicola,
det et fint billede med hønseguderne. Jeg har nogle af dem på en bånd og de hænger nu i haven.

Nullermand,
jeg sagde ikke "velkommen" :(
Men nu: Hjertelig velkommen her hos os. Jeg har også ofte bruge for mit ordbog, men du lyder næsten perfekt.
Det er en bedrøvet historie med din svigerfar - men en rigtig god anledning at begynde at lære dansk. Så gør vi det sammen her i sproghjørnet, ikke?

Ha* det godt for i aften og en god weekend!!!

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

og tusind tak til Gabi for at byde mig så hjertelig velkommen her. Nu har jeg endelig også opkaldt billedet med hønseguderne (jeg er sådan en stor IT-idiot, det må jeg indrømme her og nu. Jeg skal nok i fremtiden dumme mig mange gange her i forummet). Jeg ville gerne tage et billede af hønseguderne hængende ned på en tråd på en gammeldags pumpe i min have i Lohals. Men hvordan kan man oprette en link til et billede her? Det ved jeg desværre ikke.

Men jeg har en lille historie om en bestemt hønsegud: vi har venner her i Hamborg som gerne udlejer vores sommerhus på Langeland en/to gange om året og de har to lille piger. I sidste sommer (2005) fandt de en hønsegud på stranden som straks blev erkendt for i virkeligheden at være et fotografiapparat, fordi hulet var næsten nøjagtig i midten af den næsten retvinklet sten.

Selvfølgelig skulle stenen tages med hjem til Hamborg, men faderen sagde nej til det. Han havde en meget bedre ide og forslog at gemme stenen i skoven. Det gjorde de altså og for at finde den frem i næste (det her) år tegnede de et kort.

Mange dage før deres næste ferie og i bilen på vej til Langeland var der kun et enkelt emne for pigerne: mon stenen er der endnu !? Og den var der !! Nu er den gemt igen men jeg ved desværre ikke hvor den ligger. Jeg har ellers tænkt mig at erstatte stenen med et andet kort, så det bliver endnu spændendere (wie steigert man das denn??) for pigerne.

Nu skal jeg snart i seng og ønsker jer en god nat!
Ha´ det godt!
Nullermand
Vilmy
Mitglied

lad mig lige give dig en hånd

Beitrag von Vilmy »

Hej Nullermand,
lad mig lige give dig en hånd med et par udtryk:

Hej allesammen,

og tusind tak til Gabi for at byde mig så hjertelig velkommen her. Nu har jeg endelig også opkaldt fået fremkaldt billedet med hønseguderne (jeg er sådan en stor IT-idiot, det må jeg indrømme her og nu. Jeg skal nok i fremtiden dumme mig mange gange her i forummet). Jeg ville gerne tage et billede af hønseguderne hængende ned på en tråd på en gammeldags pumpe i min have i Lohals. Men hvordan kan man oprette en link til et billede her? Det ved jeg desværre ikke.

Men jeg har en lille historie om en bestemt hønsegud: vi har venner her i Hamborg som gerne udlejer låner/lejer vores sommerhus på Langeland en/to gange om året og de har to lille små piger. I sidste sommer (2005) fandt de en hønsegud på stranden som straks blev erkendt for i virkeligheden at være identificeret som fotografiapparat, fordi hulet var næsten nøjagtig i midten af den næsten retvinklet retvinklede sten.

Selvfølgelig skulle stenen tages med hjem til Hamborg, men faderen sagde nej til det. Han havde en meget bedre ide og forslog at gemme stenen i skoven. Det gjorde de altså og for at finde den frem i næste (det her) år tegnede de et kort.

Mange dage før deres næste ferie og i bilen på vej til Langeland var der kun et enkelt emne for pigerne: mon stenen er var der endnu !? Og den var der !! Nu er den gemt igen men jeg ved desværre ikke hvor den ligger. Jeg har ellers tænkt mig at erstatte stenen med et andet kort (???), så det bliver endnu spændendere (wie steigert man das denn??) mere spændende for pigerne.

Nu skal jeg snart i seng og ønsker jer en god nat!
Ha´ det godt!
Nullermand

Så, kære Nullermand, jeg håber du kan bruge mine forslag til noget.

Hilsen, vilmy (gæst her i sproghjørnet)
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

og Vilmy: mange tak for rettelsen. Det var da meget pænt af dig at gøre dig umage med den så sent om aftenen. Selvfølgelig kan jeg godt bruge dine forslag, det er jo netop det jeg håbede på. Derfor håber jeg at du vil meget tit kommer forbi „som gæst“ her i sproghjørnet.

Og så er jeg (det må man måske ikke sige ligeud :oops: ) lidt stolt over at du ikke har fundet et enkelt fejl angående præpositioner - jeg tænkte ellers det er helt sikker området hvor jeg har de største problemer.

Jeg må sige at jeg rigtignok glæder mig over den her mulighed for at komme videre med det danske sprog. Det med læsning var helt sikkert ikke forkert , men jeg følte at jeg gik i stå. Når jeg nu bliver vant til at formulere hele sætninger kan jeg snart tage det næste skridt og øve mig i at tale dansk (det gør jeg selvfølgelig ikke på Langeland, de taler nemlig ikke dansk på øen, de taler noget helt andet. De har helt sælsomme nasaler deroppe og bruger ikke det jeg kalder den „onde d“ eller det værste af alt: den “onde doppelt-d“. De bruger altså overhovet ingen „d“ i midten af ordet! Og så siger de også “Lalä“, når de mener „Langeland“! Helt uforståelig :roll:!!).

Men nu må jeg slutte. Jeg skal hellere rydde lidt op her i lejligheden. Lilleskat kommer hjem fra sin forretningsrejse i nat og han skal jo ikke få et chok når han vågner i morgen. :wink:

Ha´ det godt allesammen

Nullermand
Antworten