Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

God morgen!!

Jeg vil aldrig aldrig aldrig forstår t-endelsen :shock: , jeg vil aldrig lære hvornår man siger god eller godt :( .

Godt ( :?: :mrgreen: ) at høre fra dig her igen, danebod. Vi har brug for dig og dine rettelser :roll: ! Men jeg indser at du ikke kan komme så tit i sproghjørnet hvis du har travlt.
Kom og kig ind når du har tid.
Vi venter :wink:

Katti, godt/god? at høre fra dig igen også! Ønsker jer en rigtig godt ( :?: :mrgreen: ) ferie med dine børn!!! Lad dem se Starwars og du kan kigge ind i din nye ordbog :wink: !

Gabi er også på små ferie - ønsker jer også en god ( :?: :mrgreen: ) tid på campingpladsen!
Vi var på vej hjem fra Legoland til Sjælland sidste sommer hvis vi kom forbi ved Kerteminde´s Fjord- og Bæltcenter, men vi ikke kigged ind, det var for sent. Men vi vil gør det en anden gang!

Nullermand, håber du har det godt ( :?: :mrgreen: ) i Kerteminde og kommer velbeholden tilbage!

Ha´ en god ( :?: :mrgreen: ) weekend allesammen,
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Lippe 1
Mitglied

Beitrag von Lippe 1 »

Hej Nicola,

det er da ikke så svært (med -t). Men det skal øves. Jeg sender dig engang, men ikke i dag, en slags sammenstilling, når det hænger sammen med med en- eller et-ord eller adverb.

Hilsen fra Lippe
Günter
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Oh hej Lippe 1 - kunne jeg også have en mail med den sammenstilling?
Jeg synes med -t ved jeg ikke alt. Et godt skib - en fin have... men det går videre med adverb, ikke?
Så forstår jeg ikke, hvordan man siger fx "bilen kører hurtig" eller "hurtigt"????? :shock: :shock: :shock:

Nullermand, vi havde en rigtig fin halv-weekend (fredag og lørdag).
I dag fik vi vores brænde, som Dirk lavede med vores nevø i skoven. En af Dirks kollega hentede den store påhanger ud fra skoven og vi havde meget arbejde med at abladen(?) Dirks mor kom til kaffe men hjalp - det var rigtig godt!!!

I går købte vi tre små solar-lys til vores have - de ser fin ud!!!!

Vi snakkes ved

Gabi[/u]
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Hej Günter, det ville være virkelig pænt af dig hvis du sender mig denne sammenstilling :D !!

:arrow: Hvis du bruger en adjektiv, så må du bruge -t for et-ordet og ingen -t for en-ordet.
Bilen er blå - en blå bil - den blåe bil
Huset er stort - et stort hus - det store hus

:arrow: Hvis du bruger en adverb må du altid bruge -t.
Han er en god mand.
Men: Han synger godt.

Gabi, jeg tænker, "bilen kører hurtigt" , fordi das Auto TUT schnell fahren.
Men hvis du vil siger "das IST ein schnelles Auto" må du sige: den er en hurtig bil.

:?: :?: Er det rigtigt :?: :?:

Jeg har prøvede at forstår det i dag :roll: .
Men nu er jeg meget træt :mrgreen: .
God nat!
Nicola :)
Zuletzt geändert von Nicola am 22.10.2006, 21:08, insgesamt 1-mal geändert.
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Jeg vil lave min egen rettelse nu :mrgreen: :

Godt ( :?: :mrgreen: ) at høre fra dig her igen, danebod.
Godt at høre fra dig

Katti, godt/god? at høre fra dig igen også!
godt at høre fra dig

Ønsker jer en rigtig godt ( :?: :mrgreen: ) ferie med dine børn!!!
Ønsker jer en rigtig god ferie

Gabi er også på små ferie - ønsker jer også en god ( :?: :mrgreen: ) tid på campingpladsen!
ønsker jer også en god tid

Nullermand, håber du har det godt ( :?: :mrgreen: ) i Kerteminde og kommer velbeholden tilbage!
håber du har det godt

Ha´ en god ( :?: :mrgreen: ) weekend allesammen,
Ha´ en god weekend allesammen

Korrekt :roll: ???
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

og mange tak til Katti for din hjertelig velkommen.

Weekenden var som altid alt for kort og desværre var den, angående mit havearbejde, alt for vådt. Men trods alt fik vi rettet nogle ting i huset og haven, kun græsplænen må vente. Men det er nu ingen tragedie, så kan vi slå græsset og opsamle løvet med plæneklipperen i én omgang næste gang. Det grimme løv af vores valnødtræ fik jeg allerede opsamlet, det falder jo meget tidligt. Desuden har vi købt nye hækplanter i tilbuddet hos Bo Grønt, og det var godt fordi en del af ligusterhækken har ikke overlevet den sidste vinter. Det var kun hækplanterne vi skulle købe, men så sagde ekspeditricen: „Alle stauder er nedsat på 50% i dag!“ :shock: Det var en farlig situation og vi måtte flygte. Jeg er helt vildt med at købe stauder!!! :D På flugten glemte jeg helt at se efter en æbleplukker, og den kom jeg til at mangle senere. Vi har så mange fine æbler i haven, men de bedste hænger selvfølgelig helt oppe hvor man ikke kan nå dem :| .

@ Gabi: Så fik du altså årets sidste grill-aften i tørt vejr og derudovre har du nu brænde nok for den kommende vinter - det var altså alt i alt en succesfuld weekend.Tillykke! Angående Fjord og Bælt-Centret må jeg tilstå, at jeg kan se det fra min svigermors hus, men har aldrig været derinde. Men dit spørgsmål er en god anledning, jeg tror nemlig at svigermoderen har heller ikke været der - og nu har vi noget på programmet næste gang vi er på besøg hos hende.

@ Nicola: Jeg er helt enig med din selv-rettelse, men jeg må indrømme at jeg ikke kender reglerne indtil nu. Når det gælder at sætte „-t“ eller ej følger jeg bare min følelse - så skal det være rigtigt med en sandsynlighed af 50 %. Når du med Günters hjælp finder ud af reglerne lad os være med. Tak på forhånd!

Ellers kom måske Vilmy forbi her i sproghjørnet en gang imellem. Hun kan sikkert også giver os en forklaring.

Lilleskat er på vej til København igen og nu skal jeg bare vente indtil han ringer fra hotellet. Derefter er det sengetid!

Ha´det godt, i flittige og ivrige dansk-lærende,

Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I alle,

bare en lille aften-hilsen - min strygetøj venter på mig... :(
Det er et af husholdningsarbejde jeg hader mest!!!

Mit dansk er ofte bare min følelse - aus dem Bauch heraus sozusagen.

Et eller en... okay, man kan lære det med hvert ord.
Men ellers...

Jeg tænker tit :idea: , men senere tænker jeg igen "Nej det må være andeledes"

ord med -t... was oder wie ist etwas :?: :?: :?:
Huset er stort - wie ist es? stort.
Bilen kører hurtigt - wie fährt das auto? Hurtigt

Rigtig??? Ich verzweifle daran...

Hilsen fra Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen-

og min medfølelse til Gabi. Jeg hader det også at stryge tøj, men nu hvor Lilleskat er så tit på forretningsrejse gør jeg det hver weekend - og så skal jeg derefter folde skjorterne på sådan en måde at de bliver glatte i kufferten. Det er temmelig svært! Men jeg kan det ganske godt efterhånden - når man nu tænker på at jeg er en mand. :wink:

På et eller andet sted her i forummet har jeg engang læst noget om den danske humor og at vi tysker kan ikke rigtig forstå den. Da jeg i går skrev om „programmet“ for vores næste besøg hos svigermoderen kom jeg i tanke om mit første møde med den danske humor:

Det skete da vi besøgte min svigermor, Bodil, engang efter svigerfaderens død. Hun var selvfølgelig ikke meget godt tilpas og Lilleskat overvejede at opmuntre hende. Kaffeen var drukket og kagen var spist og nu skulle vi finde noget for at underholde hende. Han spurgte mig hvad vi kunne gør og jeg sagde, på tysk: „Lass´ uns die Alte ins Auto schmeissen und dann drehen wir ´ne Runde um Hindsholm“. Jeg mente det ikke som det lyder, det er bare som vi snakker med hinanden. Men Bodil var nysgerrig og spurgte straks „Hvad sagde han?“. Og da Lilleskat svarede blev jeg helt rød i ansigtet. Han sagde nemlig: „Nullermand foreslog at vi skal bare smide de gamle i bilen og køre en tur rundt om Hindsholm!“ :oops: :oops: :oops:

DET VAR SÅ PINLIGT!!! Men Bodil smilede til mig og sagde: “Det er en rigtig god ide, jeg skal bare hente min jakke.....“ Jeg var helt sikkert at jeg havde fornærmet hende men tværtimod: det var som om isen var brækket mellem os. Siden dengang har vi det sjovt med at finde på nogle „gemeinheiten“ fra begge sider. Hun kan virkelig godt lide det, især når jeg står i køkkenet med hende i ryggen og hendes bemærkninger som f.x. „Nu skal jeg se hvordan det går galt..........“ :mrgreen:

Jeg ville ikke drømme om at kalde min egen mor for „gammel“ - hun ville i hvert fald blive fornærmet. Men det er måske forskellen mellem den tyske og den danske humor..... :D

Sov nu godt, allesammen

Nullermand
Vilmy
Mitglied

T

Beitrag von Vilmy »

God aften, I kære,

dagens emne ser ud til at være "t".

Nicola har knækket koden, både i sin egen rettelse og i sine formodninger. Flot, Nicola!

Hvis man bruger et tillægsord (adjektiv) i forbindelse med fx en form af at være, bøjes ordet efter subjektets køn & antal:
Huset er grønt. Skoen er grøn. Bilen er hurtig. Skoene er grønne.

Hvis der er brug for et biord (adverb), dannes det som regel med -t.
Bilen kører hurtigt.

En liste har jeg ikke, og jeg kan heller ikke komme i tnake om undtagelser lige nu.

Jeg skal arbejde lidt endnu,
god nat,
vilmy

NB: Fjord & Belt kan anbefales, dog ikke på dage med kraftig algevækst.
katti

Beitrag von katti »

Hej!
Altså jeg har altid kun lidt stryge toj. Der er kun nogle bordtæpper (Tischdecken) [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/froehlich/a065.gif[/img]
Jo, den danske humor....jeg siger kun "Terkel", ikke sandt Nicola?
Men "Den grønne slagteren" (på tysk "dänische Delikatessen") er også meget sort.
I biografen kommer "adams æbler" på 26. og 27.12. og bare sådan!!
Her i Stralsund kommer kun filme som "Deutschland ein Sommermørchen"" eller "cars" mange uger. "adams æbler" kan man kun se på "Tag des besonderen Films".
Kan I sige mig, om vi kan godt gå sammen med vores børn til filmen?
De elskede at se "Terkel", altså De har ingen problemer med danske humor :mrgreen:

Danebod, bestemt kan du hjælpe mig.
Vi kender jo begge to :mrgreen: "protestsange"-cden.
Jeg kan også alle de danske sange oversætte, men der er en sang af Ataf, den hedder "25 minutter endnu". Hvad siger han, når han blev klynget op. det forstår jeg ikke så rigtigt og jeg vil dog gerne vide, hvor han nu skal hen og jeg tror han møder nogen dér.

Håber I har efterårsvejret. Her er det for varmt...18 gråder :shock:
vi ses her
katti
Danebod

Beitrag von Danebod »

@katti

Jeg er lige kommet hjem og har klaret endnu et eksamen.

Og jeg skal snart videre til sport.

I morgen har jeg også travl hele dagen, so Du skal minde mig om at lytte til CDen en gang til fra i overmorgen.

Altså jeg har altid kun lidt tøj at stryge. Der er kun nogle borddug.
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej Danebod - der har du virkelig meget travlt.
Men vi venter tålmodig på dig. Eller er vi "tålmodigt"? Nej...det synes jeg ikke.

Måske kan jeg en skønne dag klare det.
Som sagt tænker jeg ofte "Pling - et lys!!"

Katti og Nicola: Hvad er "Trenkel"? Jeg hørte ikke om det. En film?

Jeg kan godt lide den danske humor.
Nullermand, den var en fin historie - jeg griner stadivæk. Jeg synes også mine forældre ville være fornæme.

I dag fik jeg en mail fra en af mine danske penneveninder.
Vi sendte en pakke med billeder og en flaske til hende. Dette år mens ferien besøgte vi Bente og hendes mand. Det var det første gang vi mødte og det var sådan en fin dag!!!! Vi gav dem en flaske "Jaegermeister" som gæstegave. Jaegermeisteren kommer fra vores by (ny Jaegermeister-bygning er lige færdig - smuk smuk). Nå - die begge to var so søde og gæstvenlige og begge to havde en rigtig god humor. Så lo vi ofte på denne skønne dag.
Endelig havde vi tid for at lave vores ferie-billeder (vi havde jo meget at gøre med vores flyttning) og vi sendte billederne til Bente - med en ny flaske. "Jaegermeisteren er fordampet - hi hi -" skrev Bente i et brev.
Så sendte vi nu en flaske "Schlehenfeuer" - det varmer flot inderligt (waermt von innen). Hun skrev sådan et sjovt brev med mange mange tak - når jeg tænke på brevet må man smile!!!

Det var min god-nat-historie til jer.

Vi ses - måske i morgen?

Hilsen fra Gabi
Berndt

Beitrag von Berndt »

Hej Gabi
Du schreibst u.a.:
Men vi venter tålmodig på dig. Eller er vi "tålmodigt"? Nej...det synes jeg ikke.
Når (f.eks.) tålmodig knytter sig til et verbum/udsagnsord, skal man tilføje -t.
(-t beschreibt das Verb - eine Art Erweiterung des Verbs).
D.v.s.: Vi er tålmodige (=Adjektiv). Vi venter tålmodigt på dig. (-t = Beschreibung von "venter")
Jeg er tålmodig =(Adjektiv). Jeg venter tålmodigt (= Beschreibung von "venter").
Weitere Beispiele:: I er tålmodige. I venter tålmodigt.
Han er venlig. Han smiler venligt - De er venlige. De smiler venligt.
(-t = also Erweiterung des Verbs).

Ich kann es nicht anders erklären. :roll:
Zuletzt geändert von Berndt am 25.10.2006, 23:46, insgesamt 1-mal geändert.
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

Hej alle sammen,

Puha, - snart kan jeg ikke følge med mere. Der er meget i dk-forum jeg ikke har læst endnu.
@katti: bordløbere - mener du dem? Eller mener du 12-personers borddug? Hvis det er tilfældet, så god strygelyst da.
Og - ja, vi har efterårsvejr :roll: Regn og regn og atter regn.......
@Gabi:
Hvad er "Trenkel"?
Terkel i knibe. Se [url=http://www.terkeliknibe.dk/]her[/url]
P.S.: Det sker altså også med de flasker jeg får med posten. Det fordamper undervejs [img]http://tjekmig.dk/smileys/06/9.gif[/img]. Og mærkelig nok: da jeg stadig boede i tyskland skete det samme med de flasker jeg sendt hertil.

Men det mest "pinlige" postoplevelse havde vi for mange mange mange år siden, da svigermor mente at en lille Maggi-Flaske skulle være med i julepakken og den gik så i stykker!!! I skulle have set ansigtet af vores postmand den gang [img]http://tjekmig.dk/smileys/11/46.gif[/img]

For i dag må i desværre nøjes med hilsenerne her
... jeg løber igen...
muldvarpen
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Berndt - mange tak!!! Mon jeg altid vil lære det...???? :roll:

muldvarp - en maggi flaske i stykker - bäää!
Men jeg skrev det lidt forkert. Flasken var ikke fordampet mens transporten. Vi gav dem til bente og Svend, da vi besøgte dem i ferien. Snart skrev Bente "Flasken er fordampet" - hun mente selvfølgelig, flasken er tom fordi begge to sad på terassen mens dejlig sommer og nødt Jaegermeisteren. Det var, hvorfor vi købte en ny flaske en sendte den til DK.

Trenkel-Terkel - det var også lidt forkert :oops: men jeg vil gerne informere mig om det!!!

Gabi
Antworten