Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Vilmy,

det har jeg glemt! Vi har jo flatrate først siden den 18. Oktober, derfor er jeg indtil nu ikke vant til muligheden at se fjernsyn via internettet.

Men derudovre har jeg mere lyst til at se filmen sammen med en der forstår dansk. Som sagt kan jeg indtil nu ganske godt læse dansk og skrive lidt, men forståelsen og udtalesen er noget helt andet, desværre. Derfor skal jeg har en på sofaen som jeg kan spørge ind imellem... :wink:

Men nu skal jeg bare prøve, tak for din link :D

Ha´det godt
Nulermand
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen-

er I faldet i jeres mandags-letargi? :mrgreen:

Jeg skal i hvert fald gøre mine daglige lektier. Jeg prøvede at se Ørnen på nettet - men det virker ikke. Jeg kan se TV avisen og alt muligt, men netop Ørnen får jeg ikke fat i. Browseren siger, at adressen er forkert. Mon det er ikke et Firefox-problem igen. Hele verden er jo indstillet på microsoft. Men det kan nu også være at jeg er for dumt. Pyt med det, jeg vil alligevel ikke se en film i størrelsen af et pakke cigaretter. Og det med at se filmen på hele skærmen fungerer kun med Internet Explorer (som Bill Gates ikke opdaterer for os Mac-usere). Hvis en af jer har tips for en Mac-benyttende IT-Idiot : I er velkommen til at belære mig, tak på forhånd! :?

Jeg skal til Lohals igen :D !!! For ikke at køre med to biler derhen skal jeg tage med tog til København fredag klokken 13.30. Så møder jeg Lilleskat når han er færdig med sit arbejde i Hellerup. Måske kan jeg først inkøbe i tilbudskælderen på Kultorvet, I ved hvad jeg mener: bøger, bøger, masser ag bøger! :D

Jeg tager fri næste mandag (ikke så svær, når man er selvstændig :wink: ). Jeg vil nu rydde op efter stormen og gøre haven klart til vinteren. Når der først ligger sne er det for sent. Og efter Lilleskats rejseplan kan det godt blive jul indtil vi kan når at komme til Lohals igen. Udlejnings-sæson er slut og det kan jeg godt lide: sengene kan blive med betræk, håndtørklædene kan blive hængende og jeg skal ikke pudse hele huset efter en kort weekend. Nu er det mit hus igen for næsten et halvt år! :D :D :D

Håber I vågner i løbet af ugen :mrgreen:

Ha´ det godt allesammen
Nullermand
Vilmy
Mitglied

firefox

Beitrag von Vilmy »

Undskyld; det tænkte jeg ikek på...

Jeg bruger selv Opera, men har IE liggende (just in case). Men jeg har en pc, ingen Mac.

Mhv vilmy
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

håber I har haft en rigtig god dag. Min dag var alt i alt ok. Jeg havde ingen travlt i kontoret, spiste frokost med min datter i HD og i aftes kom mine Kassenprüfer (jeg kan ikke finde et dansk ord for "kassenprüfer") og
de konstaterede at kassen er helt i orden. Derefter snakkede vi om alt muligt, spiste Quiche Lorraine og drak et glas rødvin. :wink:

Ellers sket der ikke noget nyt hernedde hos os. Vejret var fint, men kold.

@ Nullermand,
jeg være lidt misunterligt på dig, fordi du har en på sofaen som du kan spørge, når du har problemer med forståelsen eller udtalesen. Hvad er du heldig.
Jeg viste ikke før at man kan se hele filmen på nettet. :!:

Ha´det rigtigt godt
Heide
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Vilmy -

hvordan kan det være at du er så hurtig? Jeg har lige sendt mit indlæg! Skal du arbejde igen i nat? Men, som sagt, der er ingenting du skal sige „Undskyld“ for - jeg er næsten sikker på at en anden ville bare finde ud af det, også på en Mac. Jeg prøvede Quicktime og WindowsMediaPlayer - jeg er bare for dumt. Men nu har jeg med din hjælp fundet TV-avisen på nettet, og det er også en god øvelse for en som mig. Jeg skal bare høre sproget så tit som muligt for at komme videre, og det kan jeg nu.Tak for det!

@Heide: lige nu i øjeblikket har jeg jo ikke en med på sofaen. Han sidder måske på en sofa i København men jeg ved ikke med hvem..... :wink:

Sov godt, i alle

Nullermand
Berndt

Beitrag von Berndt »

Hej Nullermand.

Jeg vil bare rette nogle generelle sprogfejl i dit indlæg kl. 22.01 (du vækkede mig lige før sengetid :wink:
¤ gøre mine daglige lektier > lave mine daglige lektier.
¤ at jeg er for dumt > at jeg er for dum (uden -t)
¤ Hvis en af jer har tips for en Mac-benyttende IT-Idiot > ..har tips til en....
¤ ...køre med to biler derhen skal jeg tage med tog...> to biler dertil, vil jeg tage med toget... (derhen > heißt grade um die Ecke, oder zum Friseur gegenüber, also ganz in der Nähe.
¤ ..kan jeg først inkøbe i tilbudskælderen >.....kan jeg først gøre nogle (gode) bogkøb oder: indkøb i..........
¤ ..gøre haven klart til vinteren > ..gøre haven klar til vinteren (uden -t)
¤ ...kan det godt blive jul indtil vi kan når at..> jul inden vi kan nå at.../inden vi når at....
¤ ..håndtørklædene kan blive hængende..> håndklæderne kan blive.....
Einen schönen Dienstag :!:
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Berndt-

undskyld at jeg vækkede dig lige før sengetid :mrgreen:

Men tusind tak for rettelsen. Kan du, ikke i nat men måske i morgen eller senere, forklare, hvorfor jeg er ikke for dumt? Jeg tænkte at efter „for“ skulle der altid følger en adjektiv med endelsen -t. Det er åbenbart forkert. Er det fordi „jeg“ er fælleskøn? Hmh - jeg føler mig ikke som fælleskøn, jeg føler mig helt mandlig....

Sov nu godt, jeg skal ikke vække dig igen :wink:

Nullermand
Danebod

Beitrag von Danebod »

@heide

Et dansk ord for "Kassenprüfer" er revisor.

(Det er nu snarere et låneord fra latin, men altså det gængse udtryk på dansk).
Vilmy
Mitglied

revisor

Beitrag von Vilmy »

Und jetzt fällt mir der "accountant lion tamer" Sketch von Monty Python wieder ein... :D

Gruss, vilmy
Zuletzt geändert von Vilmy am 07.11.2006, 14:19, insgesamt 1-mal geändert.
Danebod

Beitrag von Danebod »

revisor - løvetæmmer - myresluger... :mrgreen:
Vilmy
Mitglied

netop

Beitrag von Vilmy »

Netop!
vilmy
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

Og hvad er så en kasserollebøjning?

Det er ikke myreslugerne der laver dem, hvad?

:wink: hilsen
muldvarp
Danebod

Beitrag von Danebod »

En kasserollebøjning?

Skulle det være en fejl i en kogegryde? :?:
Vilmy
Mitglied

kasserolle

Beitrag von Vilmy »

Fri mig for kasserollebøjning.. som om nogen har brug for den for at lære tysk.... det er mig en gåde hvorfor den stadig bliver lært (det skulle da lige være de danske tysklæreres gennemsnitsalder) :wink: .

mvh vilmy
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej,
at først skal jeg sige mange tak, allesammen.
Jeg tror det er bedst, hvis jeg lære "revisor". Det kan jeg godt huske. I går har jeg tænkt lidt over ordet, men bilve resultatsløs. Efter min opfattelse var "Kassenprüfer" et meget vanskeligt dansk ord. Siger man på dansk: Jeg står på tråden ? :idea:

Og nu gå det videre og jeg skamme mig lidt :oops: , fordi jeg har en forfærdelig lang ledning. Trods alt skal jeg spørge igen: Hvad betyder "kasserollebøjning" :?:
Jeg kenner en kasserolle (gryde) og jeg ved hvad ein bøjning er. Er "kasserollebøjning" et gamelt ord - eller kun for sjov :?:
Eller skal jeg give min dansklærer skylden? Han var kun 30 år gammel. :P

Ups, klokken er mange. Nu bliver det nødt til at slutte. Familien er sulten, jeg skal lave mad.

Ha' det godt allesammen til næste gang. Jeg er spændt på jeres svar.
Mange hilsen
Heide
Antworten