Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Vilmy
Mitglied

Kasserrollebøjning

Beitrag von Vilmy »

HEj heide,

nej, det har ikke noget med danskundervisnig at gøre. Det er en af de underlige ting man kan møde i den danske tyskundervisning (jeg mødte det første gang under min pædagogikum på et dansk gymnasium).

Kasserollebøjning er betegnelsen for et møster i adjektivernes bøjning på tysk: fuldstændig unødvendig viden!

Så, jeg skal lave mad;
vilmy
Danebod

Beitrag von Danebod »

Wenn Du mit "jeg står på tråden" die Wendung "ich stehe auf dem Schlauch" meinst, nein, das ist völlig unverständlich. Tråd heißt Draht, Faden; Schlauch heißt slange, aber damit wird es auch nicht besser, diese Wendung lässt sich nicht wörtlich übersetzen.

Ebenso mit "jeg har en forfærdelig lang ledning". Die entsetzlich lange Leitung gibt's in dieser Form als Wendung im Dänischen nicht.

Stattdessen kann man sagen: Jeg er langsom i aftrækket oder Jeg har bly i enden / i røven.
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen-

nu har jeg tænkt lidt over for+adjektiv og nu ved jeg, at der er bare så mange sætninger som begynder med „det“, ligesom det er for dyrt, det er for varmt, det er for stort. Endelsen -t skyldes altså substantivet „det“ og har ingen med ordet „for“ at gøre. Det var nu igen lidt dumt. :oops:

Men hvad er det nu, I snakker om her i tråden? Lige som Heide kan jeg ikke følge med. Jeg kender ikke sketchen "accountant lion tamer", måske er det derfor? Det hele lyder næsten som en associations-kæde, men jeg kan ikke se logikken?!

@ Heide: jeg kender „Jeg slår på tråden“ - ich rufe dich an. Det siger Lilleskat af og til. Men det er sikkert omgangssprog og måske er det kun på Fyn, at man siger det?

@ Vilmy: når man plager danske elever med „fuldstændig unødvendig viden“ i tyskundervisning undrer jeg mig ikke, at de vil hellere lære andre sprog. :?

Ha´ det godt :D

Nullermand
Vilmy
Mitglied

opsamling

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,

nu skal jeg prøve at rede nogle tråde ud her i tråden. Ja, man kan slå på tråden, hvis man vil ringe. Men tråden her er ramt af associationer.

Lad os begynde ved begyndlesen. Heide spurgte efter et ord, revisor. Det fik mig til at tænke på gode, gamle Monty Python (John Cleese, Michael Palin, Eric Idle, Terry Gilliam, Graham Chapman), BBC serien fra 1969: [url]http://www.imdb.com/title/tt0063929/[/url] De lavede en episode med en revisor, der kommer til jobvejlederen, fordi han synes at han hellere vil være løvetæmmer (lion tamer). HAn har allerede købt en høj hat med neonskrift på. Desværre viser det sig, at hans jobprofil giver et billede af en småkedelig og meget ængstelig mand, en typisk revisor...og han får tilbudt arbejde i en bank.

Manden insisterer på at blive løvetæmmer og fortæller hvor sød løver er. I dette øjeblik går det op for vejlederen, at revisoren tror, at myreslugeren er en løve, viser ham et billede af en rigtig løve og vupti, revisoren vil geren være revisor igen. Teksten på engelsk her: [url]http://home.austarnet.com.au/davekimble/liontamer.htm[/url]

Tilbage til grammatikken.

Ja, Nullermand, du har forstået det. Bøjningen ( t for intetkøn) er afhøngig af sætningens subjekt, og har intet med ordet "for" at gøre . At du synes, du er maskulin,s elvom dansk kun vil tildele os mennesker fælleskøn, er tysk tænkning; tænk hellere på, at du ikke er intetkøn. :wink:

Den tyske grammatik? Ja, kasserollebøjning, adjektivbøjninger, hvor e-endelser på tyske adjektiver danner en form i en grammatiktabel, som med god vilje kunne se ud som en kasserolle set fra siden.

Så findes der remser og andet åndsforladt. Alt sammen ting man ikke kan bruge når man skal tale tysk. Eller hvor hyppigt står din mand i stuen og siger "durch, für gegen...". Min mand gør ikke, og han siger, han har aldrig stået i en butik og tænkt remserne igennem. Men her i landet møder jeg næsten hver gang jeg går i en ny klasse kursister, som begynder med "Kennst du nicht den AkkUsativ, dann bist du wirklich dumm (de har tryk på U i Akkusativ; det lyder forfærdeligt)." Og så dyrker de sætningsanalyse til hudløshed! Dødkedelig. Jeg har engang mødt en klasse, som var forbavset, at de måtte sige noget selvom de lavede fejl. Tænk dig at forbyde elever ordet fordi de laver fejl! Hvordan skal de så lære sproget?

Uff, det var en lang enetale.

Jeres tur :oops: ,
vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Vilmy-

tak skal du ha´ - nu er jeg med. „Kasserollen“ minder mig om noget vi brugte i tyskundervisning på gymnasiet: Die schicke Schiebetafel. Dermed skulle man konjugere, deklinere og alt muligt andet tror jeg. Jeg hadede tingen - og har ikke fundet ud af hvordan den fungerer. Det er nok derfor jeg er ikke ( ikke er?) så godt med hverken tysk eller dansk grammatik. :wink:

Ha´ det godt

Nullermand
Berndt

Beitrag von Berndt »

Jeg ville i forgårs komme med en bemærkning til heides sætning:
.....og i aftes kom mine Kassenprüfer (jeg kan ikke finde et dansk ord for "kassenprüfer") og de konstaterede at kassen er helt i orden.
- men der kom så mange indlæg, som skulle læses først, så nu er det onsdag :)
Men altså: Der hvor jeg var beskæftiget for en del år siden (en virksomhed med mange filialer spredt ud over verden) var der rejseinspektører, som pludselig dukkede op i filialerne for at foretage (uanmeldt) kasseeftersyn. - Men om disse to ord kan bruges i dit tilfælde ved jeg ikke..... Rejseinspektørerne svarer i så fald til "rejsende kontrollører" (revisorer).
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej

@ Berndt,
mange tak for oplysningen om "revisorne".
I så fald synes jeg, at "revisor" er lidt for alvorligt eller fordringsfuld. Dvs. det drejer sig om en bogføring jeg gør for vores tennisklub. Og der jeg var færdig med årsstatus (Jahresabschluss), kom der 2 klubmedlemer
(selvfølgelig anmeldt) og de foretage kontrollen.

Pga en ansættelse i en bank (i kreditafdelingen), jeg havde for mange år siden in Kiel, kan jeg godt huske uanmeldt kasseeftersyn. Det kaldte vi Revision (eller bedre sagt kreditrevison).
Og altid når kreditrevisionen kom, havde vi (mine kollega og jeg) lidt hjertebanken. Men det havde jeg ikke sidste mandagaften. :)

@ Danebod,
tak for hjælpen. Det gik lidt hulter til bulter i mit hoved med ordsproger og omgangssprog. :wink:

... og tak til Nullermand,
nu kan jeg godt huske sætningen med tråden. Det var vores gammel veninde fra Bornholm. Hun sadge "Jeg skal slår på tråden".

Håber I har alle lige så fint vejr som vi har dernedde i Odenwald. Solen skinner og det er næsten 15 grader varmt, men med frost om natten.
Jeg lægger mærke til, at jeg har stadigvæk problemer med sætningsb.... (Satzbildung) og t-endelser.
Jeg lover jeg vil læse jeres indlæg tilbage og lære i hvert fald alt om "t-endelser". :oops:

Ha' det godt allesamen indtil næste gang
Heide
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen -

@ Heide - solskinsvejr :?: Ikke her hos os i Hamborg. Det var så mørkt hele dagen at min kollega sagde „kan du ikke lige gå ud og tænder for lyset?“. I aften begyndte det at regne og i nat skal nu også komme stormvejr, og igen fra nord-vest. Efter vejrudsigten i fjernsynet skal vi få meget kolde luft fra skandinavien i de næste dage. Min bil har fået vinterdæk i dag - det var på høje tid! (Oder so ähnlich...) 8)

(Nu hvor jeg læser den sidste afsnit igen: Jeg har kun et lille bitte spørsmål i aften :wink: . Hvad med „gider du ikke lige gå ud....“, må man skrive det eller er det tale-sprog?)

Min veninde som har været i Lohals i sidste uge viste mig billeder hun tog deroppe. Skaderne i haven er ikke så slemme. Husene (hovedhus og annex) ligger midt i byen på en skråning, altså ingen problemer med vand, men hun tog også billeder fra havnen, stranden og gaderne i nærheden af vandet - og det så rigtigt slemt ud. Efter stormen kunne man se mange gulvtæpper som hang i haverne. Hun siger at husene i første række til vandet har stået i 40 cm dybt vand. Det er pænt at se over vandet fra stuen, men jeg glader mig at vi er 500 m væk fra kysten. Hovedhuset er fra 1800, annexet er fra 1787, både bygget med træværk. Det ville de ikke overleve at står så dybt i vandet.

Og til sidst vil jeg nu også fortælle, at min anden kollega begyndte i dag med at afspille julesanger på hendes pc, som baggrundsmusik!!!! I ved hvad jeg mener: Wham/Last year I gave you my heart.. og sådan noget! Jeg blev næsten vanvittig. Det er nu virkeligt for tidligt, synes jeg. På den anden side, det er kun 6 uger til jul :shock: , skrækkelig!!!

Ha´ det godt, allesammen

Nullermand
Berndt

Beitrag von Berndt »

@ Nullermand:
Det hedder: ...det sidste afsnit igen.... :arrow:
¤ "kan du ikke lige gå ud og tænder for lyset?“ -> kan du ikke lige gå ud og tænde lyset? (Man tænder lyset, men tænder for radioen - for fjernsynet - for ovnen (osv). Man kan godt skrive: "Gider du lige gå ud og tænde lyset?" - Det er OK.
Ja, det var jo en slem oplevelse for alle dem som bor i nærheden af vandet. Men det blev oplyst i dag, at alle får dækket skaderne på huse og indbo af deres forsikringsselskaber, da man nu officielt har fastslået, at oversvømmelserne skyldtes stormflod. - Dog får man ikke erstattet de møbler, som man havde anbragt i kælderetagen :(
katti

Beitrag von katti »

God morgen!
Ja, vi har også stormvejret igen, men uden regn endnu. :D
Ähm :roll: jeg tror ikke, at det er for tidligt, at tænker på julen nu.
Jeg læser allerede julehistorien op for min lille dreng og på wekkend vil jeg gerne bage Julehjerter og Julestjerner (dansk rezeptur) :mrgreen:

Måske er her nogen, kan hjælpe mig igen:
Jeg læste på en dansk hjemmeside, at flere kommuner her indført heldagsskoler siden august.
Jeg vil gerne vide flere om det.
Er en heldagsskole ikke så godt? Her glader sig lærerne, hvis De kan sige, at deres skole er en heldagsskole.
I Danmark er det et skridt tilbage?

Nysgerrige hilsner
fra katti
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

hej allesammen,

@ Nullermand,
ja, vi har stadigvæk solskinsvejr, bortset fra en kraftig regnbyge. Det er lige som aprilvejr. Jeg kommer til Hamborg om nogle dage, håber I få bedre vejr indtil da. Jeg gider ikke at løber rundt i "Schmuddelwetter". :roll:

Det er meget fint, at I har ingen skade på huset. Jeg tror, I kan være heldig at orkanen ikke blæste tagene af.

I går havde jeg næsten samme oplevelsen som du har haft (hört sich seltsam an). Jeg kom hjem i solskinsvejr med 15 grader varme og hørte allerede før gadedøren julesange, ikke som baggrundsmusik. Hele huset var fuld med musiken "White Christmas". Min datter var i byen og købte hos Tchibo den nye Jule-CD. Og så var der åbenbart generalprøven hjemme

@ Katti,
jeg begynder med at lave småkager kun nogle dage før 1. Advent. Min familie er helt gal med småkager og når de er for tidligt laved, så har vi ingen i adventstiden og til julen. (Men ærlig talt om julen er dåserne jo allegevel tøm.)

Så nu skal jeg stryge - ikke med julesanger i baggrunden hellere med DR Netradio. Jeg høre meget gerne P4 - Bornholm. :)

Ha' det godt
Heide
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen -

[img]http://tjekmig.dk/smileys/18/31.gif[/img]hvorfor er det bare så vanskeligt med dansk - jeg var rigtig stolt over at jeg huskede, at man tænder for noget, og da jeg brugte min vidunderlige viden for første gang - er det netop i det her tilfælde forkert. Men tak Berndt, nu skal jeg bare huske undtagelsen. :wink:

Det har været nu også et rigtigt aprilvejr her i Hamborg, lige som hos Heide. Haglbyer, solskin, regn og de smukkeste regnbuer. Sådan at man tænder lyset i kontoret for at se hvad man har liggende på skrivebordet - og i det næste øjeblik trækker man persiennerne ned fordi solen gør det umuligt at se hvad man har på skærmen. 8)

Havde jeg fortælt at jeg tager til København i morgen? Jeg tager med tog klokken 13.30, ankomst i KBH er ca. klokken 18.00. Måske kan jeg når det at kigge forbi i tilbudskælderen på Kultorvet og købe nogle bøger. Derefter, når Lilleskat er færdig med sit arbejde skal vi mødes et eller andet sted i byen og så tager vi til Langelang. Jeg håber det bliver tørt vejr i weekenden, jeg vil gerne gøre lidt støj med min motorsav. :mrgreen:

Vi kommer tilbage til Hamborg på mandag, formodentlig sent om aften, og da vi ikke har en pc i Lohals skal I nok ikke høre, eller bedre sagt læse noget fra min side før tirsdag aften. Det bliver spændende at se alle jeres indlæg, jeg håber I er flittige.

Ha´ det godt, allesammen
jeg ønsker en dejlig weekend

Nullermand, som skal pakke sin kuffert nu....
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

håber I har det godt. Vi har dårligt vejr. Men jeg glæder mig til weekenden. Jeg har allerede tænt ild i kakkeloven og lavet en smørkage med mandelflager (Butterkuchen mit Mandelblättern), dansk kanel og perlesukker (købt i DK). Huset dufter herligt, lige så som i en dansk konditori. :)

@Nullermand,

håber du kom godt hjem fra DK og du fandt nogle gode bøger i tilbudskælderen. Vejret er rigtig godt for hygge- og læsetimer. :wink:
Der du bor i Hamborg, har jeg et spørgsmål til dig. Kender du en forretning i HH der sælges danske ugeblader? Jeg kenner boghandeln i hovedbanegården, men de har kun Jyllandsposten. :( Jeg leder efter julehæfte.

Jeg ønsker jer en rigtig hyggelig lørdagaften.
Hilsen fra Heidelberg
Heide
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej venner,
hvor var i flittige.

Jeg havde kun lidt tid sidste uge og var ikke så langt i forummet.

Vi har rigtig dårligt vejr her - grå himmel, regn og stærk vind. Rigtig fint sofa-og brændeovn vejr. I aften kommer "Ostsee-Report" på N3. Måske kommer nogle spænnende bidrag.

Mine forælde er stadig på "Kurlaub" ved vesterhavet på en campingplads i Neuharlinger Siel. De har desværre stormvejr og mange regndage. Nå, det er jo allerede november... Men de har mange fine anvendelser fx.massager, Schlammbäder osv. Hver aften går de henne til svømmehallen. Der kan man godt gå til fod (??zu Fuß gut zu erreichen will ich sagen). Når de kommer tilbage til campingvognen, fyrer defyres (hab ich im ordbog unter heizen gefunden - ist das richtig?) og hygge sig.

Wenn man sagen will "Es wird geheizt" --- siger man det bliver fyres eller det fyres? Das weiß ich jedesmal wieder nicht...

Hilsen fra Gabi
Berndt

Beitrag von Berndt »

@ Gabi

Nur ein paar Bemerkungen: Du fragst:
Hver aften går de henne til svømmehallen. Der kan man godt gå til fod (??zu Fuß gut zu erreichen will ich sagen). Når de kommer tilbage til campingvognen, fyrer defyres (hab ich im ordbog unter heizen gefunden - ist das richtig?) og hygge sig.
Wenn man sagen will "Es wird geheizt" --- siger man det bliver fyres eller det fyres? Das weiß ich jedesmal wieder nicht...
Du skal skrive: Hver aften går de hen til svømmehallen, som man sagtens kan nå til fods. Når de kommer tilbage til campingvognen, lukker de op (eller:) skruer de op for varmen og hygger sig. (Hvis der er tale om en pejs/brændeovn i boligen derhjemme, siger man: tænder de op i brændeovnen og hygger sig).

Einen schönen Sonntag noch :)
Antworten