Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Danebod: Tillykke med din eksamen. Håber du har nu lidt mindre travlt efter den er bestået (er „bitteblød“ et navn eller et dansk adjektiv? Jeg kender kun bitte = winzig og blød = weich, men „winzigweich“ ? Hvad er meningen?)

Berndt og Danebod: tak for jeres udflugter, dårlige undskyldninger og udenomssnak. :mrgreen: Kan man så også „snakke udenom noget“?

I morgen skal jeg på indkøbstur med min mor. Det er en slags tradition. Hun kommer ind i byen (mine forældre bor på landet), og så skal jeg først parkere hendes bil, det kan hun nemlig ikke selv her i byen :mrgreen: . Derefter får jeg lov til at slæbe poser og pakker hen og tilbage fra en forettning til den anden. Hver ti minutter skal jeg svare på spørgsmålet, hvad det nu er jeg gerne ville have som julegave for mig selv. Og det er det samme hvert år: jeg ved det ikke. Til gengæld prøver jeg at finde ud af, hvad hun ønsker at få foræret - „ingenting“. Men dengang skulle det blive let, mine forældre har nemlig anskaffet deres første DVD-afspiller for nyligt, og min mor kan godt lide musicals. For mit vedrørende ender det nok som sædvenlig - med et par bukser eller to skjorter. Efter en „hyggelig“ ophold i en propfuld café afslutter vi det hele. Jeg kan næsten ikke sige, hvor meget jeg glæder mig til i morgen..........Men hun gør det virkeligt, og derfor er det også i orden! :D

Jeg venter stadigvæk på jeres julemenuer - holder i jul hos McDoof eller hvad? (Eller som Lilleskat ville sige: im Restaurant zur goldenen Möwe)

Ha´ det godt allesammen,
Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Danebod - hipp hipp hurra!!!! JEg vidste ikke om jeg har forstået det rigt med din eksamen!!!

Nullermand: Puh, sådan en inkøbstur kan være meget anstrengend!
Men Hambirg er en flot by. Jeg synes der kunne jeg godt lide at gå ad gågaden eller ved siden af Alster.

Jeg hopper i min seng nu - jeg hører den råber!!!

Hilsen fra Gabi
geloescht19

Beitrag von geloescht19 »

Hej Danebod

tillykke også fra mig med din eksamen. :D

Temaet lyder rigtigt farligt. :shock:

Nullermand: mange gange er der megen udenom snak, mange gange er det også godt at blande sig udenom. :mrgreen:

Charlotte
Vilmy
Mitglied

julemenu

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,
du spurgte efter julemenuen, Nullermand. Nej, ingen McD for os; der spiser vi ALDRIG.

Menuen står på tre forskellige slags kartofler (brune, hvide og ovnkartofler--noget til enhver smag), efter Claus Meyers opskrift (stegt efter 24 timer i marinaden: rødvin, julekrydderier, citrusfrugter, æbler, svesker, porre, guledod, løg, seleri) med tre forskellige slags grønt (rødkål, bønner & gulerod).

Dessert? Nix, ingen ris alamande her. Vi rafler om mandelgaven.

Ellers kan jeg desværre forestille mig Jeres juletur. Min mor har et udpræget shoppinggen. Jeg skal selv ud og købe julegaver til manden (det bliver svært i år) på lørdag, men har dog valgt at tage afsted med en veninde & efterlade familien derhjemme. Så jeg glæder mig faktisk på at komme afsted & ordne verdenssituationen, som vi siger her. Og vil skal til julemarked i Tyskland! På en lørdag er der nok så mange mennesker at det vil være stress for børnene. Så de blvier også hjemme---så har mændenen noget at lave...

Gabi, en halv pelikan er et udtryk for det, jeg nordtysk vil kalde for en "Kuhsturm". Det er lidt Cockney-agtig, da de også bruger rim i stedet for de rigitge ord (pelikan for orkan).

Så, jeg skal hellere bestille noget--p.t. keder jeg mig på mit arbejde, hvor jeg er afskåret fra min telefon, min pc og mine papirer, så jeg kan ikke rigtig lave noget. Men lidt efteruddannelseslæsning kan det blive til i dag...

Regnfyldte hilsener fra Sønderjylland,
vilmy
Danebod

Beitrag von Danebod »

@Nullermand

Du har jo gjort det rigtig med at oversætte "bitteblød" til tysk "Winzigweich". Nu skal du tage skridtet fuld ud og oversætte det til engelsk... :mrgreen:

Desværre er jeg langtfra færdig med mine certificeringer, hele programmet varer til påske.
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Tak, Vilmy, for forklingen af "halv pelikan"

Nullermand - jeg glemte at svar på dit spørgsmål angående julemad. Kalkunen er dybfrosset, men vi ved nu ikke, om vi ville have gæste til jul. Dirk skal på sygehus på mandag og skal blive der ca. 4 dage. Hvem ved om han er rask nok for gæsterne.... Han har en OP (Bandscheibe).

Jeg kigger måske forbi senere

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Danebod, hvor er jeg dum :oops: . Nu er det jo helt klart. Det skulle jeg nok selv have klaret, men jeg er så fokusseret på det danske sprog i øjeblikket.

Vilmy - sikken dog et julemenue :shock: ! Men hvordan klarer du det? Har du flere komfurer i din køkken? Gåsen i én ovnen, ovnkartofler i den anden - en pande med brune kartofler, en gryde med hvide kartofler og så tre gryder med forskellige grøntsager. Måske en gryde med sovsen? Og hvor mange arme har du for at klare det hele - jeg ville ikke kunne organisere sådan noget, jeg er virkeligt imponeret!

Og Gabi - jeg ønsker helt og lykke for Dirk´s OP. Angående din dybfrosset kalkun er jeg nu lidt forbavset: når du kan lave en kalkun (med det der skal til), hvorfor siger du så, at du er ikke så godt til at lave mad. Jeg vil nu ikke blande mig udenom (Tak, Troldmor :D ), jeg skal vide det nøjagtigt: „Hvorfor lyver du, Gabi????“ Hihi, der ma nok være et lille kønsløst krybdyr i mit indre :mrgreen:

Jeg er spænd på Nicola´s og Katti´s julemenuer og især på Heide, når hun er tilbage fra Hamborg. Hun er heldig for resten - vi har rigtigt skønt vejr i dag.

Ha´ det godt og ser nu at komme i julestemning
(jeg er tæt på efter en jule-inkøbstur med min mor)

Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I alle,

tak, Nullermand, for dine gode ønsker til Dirk. Jeg giver dem videre.
Tænker du virkelig jeg laver kalkun selv :?: :shock: :?:
Nej nej, det er min mands job. "Julemenuen er altid mænds job" siger han. Nå okay. Han kender det fra sin far. Og når jeg tænker om det...min far laver også de store mad - julemad eller særlige vildretter til fødselsdage.

Jeg laver helst små "normale" retter - Hausmannskost sozusagen.

Harry Potter er godt at læse :) mange tak for lån!!!

Gabi
geloescht19

Beitrag von geloescht19 »

Hej alle

jeg vil gerne have rettet lidt i teksterne, men jeg har så juletravlt, at jeg bare kigger ind og hilser.

Jeg har ikke skrevet en eneste julehilsen, ikke købt en eneste gave, ikke bagt en eneste småkage. Derfor bliver jeg noget usynligt de næste dage. Jule stretch pur.

Gabi, held og lykke med Dirks OP!

Charlotte :wink:
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,

før i kommer i julestess, et nøgleord: organisation.

Gåsen i vonen, ovnkartoflerne i samme ovn, kartoflerne koges samtidig med grønt (to slags), rødkålen blvier jo alligevel lavet dagen i forvejen og skal bare lunes.

Så saucen og de brune kartofler kommer, mens kødes hviler og de andre kartofler er færdige.

Det går fint.

vi er også bagud, men er er i år meget stressede på alle fronter; så det må vi bare acceptere. På lørdag skal jeg på juleudflugt med en veninde, iih hvor glæder jeg mig!

Pøj pøj med operationen, Gabi.

Kh vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Jeg allesammen -

jeg er færdig med at købe julegaver !! Hurra!! Jeg købte de fleste i aftes og så manglede kun en enkelt gave jeg fik købt i aften. Jaha - det er nemligt nøgleordet: organisation!

Fra i morgen skal jeg nu organisere de sidste ting i kontoret. Jeg vil gerne ha´ mit skrivebord i orden, når jeg tager afsted til Lohals torsdag aften. Der er så mange småting jeg har skubbet hen og tilbage på bordet, men nu skal de ordnes. Jeg vil ikke ha´ en dårlig samvittighed når jeg tager to ugers ferie.

Julefest med min familie holder vi den 3. advent. Sådan plejer vi siden vi købte huset i Lohals. I mange parforhold er det jo sådan, at man besøger ens familie på juleaften og den andens familie på 1. juledag. Men det kan nu ikke lade sig gøre i vort tilfælde. Jeg har ikke lyst til at køre 400 km, hver retning, på motorvej for et julebesøg.

For mine forældre er det ingen problem. Men de er meget ophidset hvert år fordi min bror, som bor alene, gider ikke at være sammen med dem juleaften. „Den stakkels dreng kan dog ikke sidde alene på juleaften, det er jo skrækkeligt“ - det siger min mor hvert år, og så ringer hun til ham flere gange den 24.12., men den „stakkels“ 37-årige dreng nægter at komme forbi. Så har de heldigvis min søster med mand og to piger bosiddende 500 meter hen ad gaden. Og det passer da meget godt: jeg synes at jul er en fest for børn. For os voksne er det bare en anledning til at holde ferie.

Ha´ det nu godt allesammen
(Heide - er du tilbage fra Hamborg imidlertid?)

Nullermand

PS.: Jeg læste en artikel i avisen "nyt fra danmark", angående det danske sprog forleden. Indholdet er vist nok lidt for avanceret for os dansklærende, vi har nok andre problemer end "det ny valgfri komma" osv., men da avisen er ikke meget bekendt og udelukkende for udedanskere sætter jeg linken her:

http://www.nytfradanmark.dk/soeg.asp?id=691&kat=artikel&type=detalje&category=10
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hvad er det stille herinde i aften. Hej Nullermand, så er jeg da ikke helt alene.

Jeg er overhoved ikke klar til julen; kun til maden. I weekenden skal jeg købe gaver, det hjælper måske (en tur til min fødeby med en veninde).

Bare jeg overlever mandens fødselsdag & julen med svigerfamilien, så ser vi videre...

God nat nu,
vilmy
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
jeg er lidt sent i aften. Sove I allerede? Håber i er alle rask og frisk stadigvæk eller skal jeg hellere sige "rask og frisk igen"?

Det tager meget tid at læse alle nye indlæg og jeg var nysgerrig, fordi jeg tænkte på Nullermands julemad.

>> Danebod
Lidt for sent - men ikke mindre hjerteligt: TILLYKKE med eksamen!

>> Nullermand
Det var sikken en skam. Jeg skal sige, jeg var allerede lidt bange, der jeg læste opskrften.
Leder du stadig efter en ny opkrift eller har du allerede fået en?
Hvad er med andebryst med orangesovs? :idea:
Det er ikke så vanskeligt og hvis du tager "barbarie-andebryt" så blive det rigtig mørt og er hurtigt færdigt. Og efter min mening passer rødkål fint dertil, også kartofler.
Eller tror du retten er alt for modern for din svigermor :?: :wink:
Desværre har jeg ingen opkrift i dansk.

>> allesammen,
Jeg er tilbage fra verdens skønneste by, så kalder Nullermand "sin Hamborg". Han har ret i :!: Det er næsten også min opfattelse - lige efter København :P
Pga meget meget kontorarbejde glemte jeg lidt juletiden. Mandagaften mødte jeg med en venninde og der var vi på julemarket, desværre i regnvejr :(
Vi var helt begejstret fra julestemningen rundt Binnenalster og den store juletræ midt på vandet. Og ikke glemme den nye Europa-Passage, den er udsmyket med tusende små lys og mange gule juletræer. Passagen ser helt fantastik ud.

>> Nullermand igen:
Jeg var i "Casa di Roma". Det var en god idé - mange tak. Vi havde en hyggelig aften med rigtig god mad og tjeneren var meget smart.

>> Charlotte eller Berndt eller en anden klog hoved,
Jeg har en lille spørgsmål. Hvem kan forklare mig forskellen mellem
--- at være i færd med ngt
og
--- at være ved med ngt
Tak på forhånd.

Klokken er mange nu og min seng venter på mig.
God nat,
Heide
Berndt

Beitrag von Berndt »

Hej heide.

Ja, jeg var ved at "lukke og slukke", men så kom du forbi...:wink:

Altså: Man siger på dansk: mit København, mit Hamborg (Hamburg), selv om man skriver: en havn, en borg.
Hjemstavn, fødeby, opholdssted--- > altid: mit, sit, eller f.eks.: dit Heidelberg.

at være i færd med ngt -> det samme som at være ved noget:

I færd med bruges måske især, når man vil antyde, at der bruges lidt mere energi: Han er i færd med at rive huset ned. - De er i færd med at pakke kufferterne. Eller: i gang med at...
Jeg er ved at drikke kaffe. - Hun er ved at børste tænder. (Her ville i færd med lyde lidt mere "voldsomt").

Nu vil jeg "tørne ind", som sømænd siger.
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej Berndt,
tak for din information så sent på aften. Jeg kan godt huske dine forklaringer.
Nu skal jeg skille mig fra PCen. Jeg er i færd med mit husligt arbejde :wink: og jeg skal skynde mig.

En hurtig hilsen fra
Heide
Antworten