Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej venner,

...nu er julen forbi... :(

Jeg håber I alle har haft nogle dejlige dage med alle I elsker!!!

Som sagt kom Dirk tilbage rechtzeitig før julen. Han har en stor plaster på halsen og skal passe på hvordan han bevæger og drejer sig.
En dag kom mine forældre og vi hyggede os med kaffe og Zuckerkuchen. Jeg bagte den lige som det ståd i opskriften - og til sidst var den lidt sort...

:shock:

Den anden dag kom Dirks mor og Dirk lavede kalkunen med rødkål, kartofler og en meget lækker sovs. :D

Jeg håber vi ses alle her igen!!

Nicola - god bedring!!!!

Og alle - vi vil jo komme her hver dag og skrive lidt, vel? :roll:
Ob wir das schaffen... Aber es ist ein guter Vorsatz fürs nächste Jahr!!!

Hilsen fra Gabi
Berndt

Beitrag von Berndt »

Hej Gabi.

Katti skrev for nogle dage siden: "Det er jo heller ikke morsom, ikke sandt".
(Efter en nægtelse (ikke) skriver man --> Det er jo heller ikke morsomt, vel?)
Din formulering er lige den modsatte:...vi vil jo komme her hver dag og skrive lidt, vel?
(Din sætning er ikke en nægtelse, derfor skriver man: vi vil jo komme her hver dag og skrive lidt, ikke sandt? (oder: ikke? - oder: ikke også?).

Når man ønsker at bekræfte en positiv erklæring, tilføjer man: ikke.
Når man ønsker at bekræfte en negativ erklæring, tilføjer man: vel.

Hoffentlich versteht ihr meine nicht besonders systematischen Erklärungen :)

Übrigens: Danke für deinen netten Gruß.
Du schreibst u.a.: Vorsatz. På dansk bliver det undertiden "ufrivilligt morsomt", når man skriver, at man vil ophøre med at ryge, og fejlagtigt staver ordet med "t": nytårsfortsæt (i stedet for nytårsforsæt (-Vorsatz)) .
Et nytårsfortsæt i forbindelse med rygning kan nemt misforstås (man setzt das Rauchen fort) :mrgreen:
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
håber I har haft en rigtig god jul og I er snart tilbage i sproghjørnet. Hos mig er alt i almindelige bane igen.
Jeg vil gerne - lige så som Gabi - skrive nogle linjer hver dag.

@ Gabi,
Dirk har lavet mad ? Det lyder så som om han er rask igen. :)

Vi har spist alt for meget i det sidste dage. Nu skal vi være på diæt :wink:
Siden to dage er jeg stærk forkølet, jeg har hoste, hovedpine og lidt feber. Håber jeg er frisk indtil nytårsaften. Jeg har inviteret nogle venner. Vi plejer at spise Raclette sammen og hygge os.

Min mand er på vejen, han bringe mine forældre tilbage til Göttingen. Det begyndte nu med at regne lidt og i radioen talte de om glatis. Håber han vil ikke køre for hurtigt.

Hilsen fra
Heide
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej Berndt,

tak for forklaringen med "ikke sandt" og "vel". Jeg havde ikke læst kattis indlæg før. Men nu da jeg læste de sidste to sider igen (zur Auffrischung) er alt helt klart :roll: bis zyur nächsten Unklarheit. :oops:

Heide - vi havde virkelig sne i formiddags. Men det varede ikke so længe. Jeg vil jo gerne inviterer til "Gløgg i Haven" når haven er fulstandig dækket med sne... Jeg synes jeg skal vente lidt mere...

Er din mand allerede tilbage? Eller kommer er først i morgen?

Dirk overstod sin OP ret godt. I dag var en undersøgelse og lægen var meget tilfreds med ham. Han skal passe på på forskellige bevægelser - i sær i Nackenbereich. Men julen uden kalkun? Nej - det ville han i hvert fald ikke have. Han tilbereder julemaden hvert år og det er altid meget lækker!!!

Hver dag få linier? Det skulle vi dog klare!!!

Hilsen fra Gabi
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Jo Gabi,
det klare vi, hver dag nogle linjer.

Min mand kom sent hjem i går aftes.
Du er virklig heldig :) Min mand har ikke én gang lavet mad. :( Min svigermor har meget forkælt ham. Men til hans forsvar skal jeg dog sige, at han er tilfreds med maden jeg sætter på bordet. I hvert tilfælde kan han godt åbne køleskabdørene, eller skære fra kager og brød :P Dagene jeg arbejder i Hamborg, kan han klare sig godt :mrgreen: :mrgreen:

Jeg har så en forfærdelig snue, jeg skal nyse stadigvæk mens jeg skrive :x

Gløgg i Haven er en god idé. Sidste forår var meget sne hernede hos os. En søndag gik vi en lang tur med nogle venner og derefter inviterte (??) jeg til "gløgg og pølser".Trækulegrillen varmte hænderne, pølserne maven og kindener blev rød fra gløgg :oops: :mrgreen:

Det var nok for i dag. Måske kommer jeg tilbage, men først skal jeg stryge :(

Hilsen til alle og hav det godt
Heide
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej og god aften!

Heide - du må ikke være misunderlig!
Det er bare få gange Dirk laver mad. Bedst laver han nudler med "Dirks-Special-Sovs" og det er meget lækker.

Men jeg er virkelig heldig at han kan lide mine retter. Jeg laver mere "Hausmannskost". Men der er han tilfreds med fordi han ikke kan lide noget ausgefallenes.

Har nogen her set "Leben wie 1806"? Det var på N3, 17:15 og jeg så det torsdags tilfældigvis. Nu var i dag fortsættelsen og i morgen kommer den sidste del. Jeg synes det var meget spænnende at se når mennesker lev til den tid. "Skuespillere" er normale mennesker som vi alle med forskellige normale arbejder. Men nu lever og arbejder de som tjenester på en bondegård.

Det var alt for i dag!

Hilsen fra Gabi
Danebod

Beitrag von Danebod »

@heide

det klarer vi, nogle linjer hver dag.

Min svigermor har forkælet ham meget.
I hvert fald kan han godt åbne køleskabsdørene, eller skære kager og brød De dage som jeg arbejder i Hamborg, kan han klare sig godt

Jeg har så en forfærdelig snue, jeg skal nyse hele tiden mens jeg skriver
Sidste forår var der megen sne hernede hos os. En søndag gik vi en lang tur med nogle venner og derefter inviterede jeg til "gløgg og pølser".Trækulsovnen varmede hænderne, pølserne maven og kinderne blev røde af gløgg.
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej Danebod,
mange mange tak for rettelsen. Især kort før nytårsaften. Næsten alle andere har travlt med forberedelser. :oops:
Men jeg har en spørgsmål til: siger man Trækulsovn selv om det drejer sig om en GRILL ?

Ja, nu er jeg ikke stresset med indkøb og forberedelser. Jeg skulle sende afbud til vores venner. Jeg er stadigvæk stærk forkølet og tror, at jeg kan ikke fejre nytårsaften. Det er virklig en skam. Køleskabet er fuld med lækkerier :roll: :mrgreen:

@ Gabi,
jeg så ikke "Leben wie 1806", derværre. Det var sikkert meget interessant.

Hilsen fra
Heide
Danebod

Beitrag von Danebod »

@heide

Men jeg har et spørgsmål til: siger man Trækulsovn selv om det drejer sig om en GRILL ?

Trækulsgrill er mindst lige så godt, måske endda bedre.

Jeg er stadigvæk stærk forkølet og tror, at jeg ikke kan fejre nytårsaften.

Jamen, god bedring da!
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,
jeg nåede ikke at ønske Jer en glædelig jul, så når jeg at ønske Jer et godt nytår nu.

Vi skal være alene hjemme; vi har problemer nok at slås med, da kan vi ikke bruge andre mennesker....

Håber I har det godt & god bedring til dig, Gabi, med det fyldte (ikke fulde) køleskab.

Venlig hilsen,
vilmy
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Godt nyt år og kærlige hilsener til jer alle og hipp hipp hurra til Danebod og Berndt!!! Hvad skulle vi gør uden dem?

Vilmy, det var heide med snuen.
Men mange tak for det - jeg har igen migræne og håber at jeg kan overstå tiden til kl. 24 for at hilse på det nyt år1

Heide - god bedring til dig!

Vis ses næste år!!

Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Undskyld, heide, & god bedring.

vilmy
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Det er jo ikke så slemt.

I øvrigst er vi også alene hjemme. Det gør vi sådan i 6 år og vi synes det er meget hyggeligt. Man har så mange mennesker rundt omkring sig helt året og så lidt tid til hinanden.

Gabi
Berndt

Beitrag von Berndt »

Hej allesammen.
Mein Anteil der Beiträge in 2006 in diesem Thread war ziemlich gering. Ihr Fleiß mit dem Radebrechen imponiert mir wirklich. Normalerweise war Danebod schneller als ich :wink: - ich werde mich aber nach wie vor bemühen, ein paar Kommentare einzuflechten :)
[img]http://www.druegaarden.dk/img/champagne.gif[/img]
Neujahrswunsch
Will das Glück nach seinem Sinn
dir was Gutes schenken,
sage Dank und nimm es hin
ohne viel Bedenken.
Jede Gabe sei begrüßt,
doch vor allen Dingen:
Das, worum du dich bemühst,
möge dir gelingen.
(Wilhelm Busch).

Euch allen: Prosit Neujahr und in 2007 alles Gute :!:
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
nu skriver jeg den sidste gang i 2006.

@ Vilmy og Gabi,
tak for jeres gode ønsker. Min snue er i bedring.
Vi sidder alene i aften (med det fyldte !! køleskab :mrgreen: - tak til dig, Vilmy) lige så som I i Sønderjylland og Wolfenbüttel, og hygge os.

Jeg skal snart til at gøre mig klar til "Dinner for one". Det kan jeg rigtig god li' - alle Jahre wieder :P

@ alle
Mange tak for 2006 :!:
"Vi ses" næste år igen. Indtil da vil jeg ønske I må komme rigtig godt ind i det nye år, og derefter få et rigtig godt år 2007.

Hilsen fra Heide
Antworten