Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godt nytår og kærlige hilsener til jer alle fra Sjælland :D !

[img]http://bestsmileys.com/fireworks/7.gif[/img]
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hurra hurra - nu har vi året 2007 og kan begynde at tælle dagene til DK-ferie :mrgreen:
Som hvert år tager vi derhen i juni-måned og bliver der i 3 eller 4 uger.

I morges begyndte vi vores dag med en fin morgenmad. Derefter havde vi tid til at se på vores DK-billeder fra sidste orlov. Da vi havde mange renoverings- og flyttningsarbejde før og efter vores ferie, havde vi faktisk ikke rigtig tid for at se på dem. Suk... Hvor var det fint der!!!
Til nu holdt vi ferie på forskellige campingpladser/forskellige steder i Danmark. Men på Gals Klint ved Middelfart var vi allerede 3 gange. Begge Dirk og jeg mærker at vi elsker egnen der meget. Også farvandet af Lille Bælt er ideal for vores båd.
En vidunerlig oplevelse er hver gang synet på marsvin. Og hvad er bedre end sidder foran teltet og kigger over Bæltet hvor både sejler og solen sinker ned med et glas vin?
Dette år neytter vi første gang vores Klappwohnwagen.

Nicola - mange tak for fyrværkeri!!!
Du må desværre vente endnu på Harry Potter. Jeg læste bogen halv gennem.

Nullermand - kommer du tilbage nu? Vi savner dig!!! Men jeg håber du havde rigtig dejlige dage i DK. Måske får vi en lille beretning?

Hilsen fra Gabi
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Gabi Telesch hat geschrieben: Nicola - mange tak for fyrværkeri!!!
Du må desværre vente endnu på Harry Potter. Jeg læste bogen halv gennem.
Hej Gabi,
du kan tage dig god tid med bogen :wink: - jeg fik den første Harry Potter bog som julegave :mrgreen: . Jeg tog bogen med til Danmark og er ved at læse kapitelen "nøglebæreren" nu.
[url=http://img.photobucket.com/albums/v637/SweetMidnight/Danmark/stevnsfyr.jpg]Her[/url] er et billed fra vores dagens nytårs-tur til Stevns fyr.
Godnat!
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Gabi & alle I andre,

Gals Klint, det lyder spændende. Måske skulle man prøve pladsen...

Det er i øvrigt sjovt at læse om Jeres ferienedtælling: den mangler jeg jo..når man bor her...

Na, jeg skal hellere i seng nu. Arbejdet kalder jo i morgen tidlig.

Gos nat,
vilmy
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

> Gabi,
ja, der har du ret i, Juni er ikke langt væk. Lille Bælt og Gals Klint lyder rigtig godt :)
Jeg skal venter lidt længere. Vi vil tage til Bornholm først i August. Vi så også vores DK-billeder i går. Klaus købte en ny digital-kamera sidste sommer og fremviste (?) vores billeder den første gang på tv-skærm. Men ærlig talt, jeg kunne bedre li' vores gammel Dia-Projektion (?).
Jeg glæder mig til nogle fine dage på Sylt i februar-måned. Vi starter om 4 uger :P

I dag var jeg i Mannheim. I alle forretninger er tilbud. Men jeg købte ikke ret meget. Kun en hårtørrer og en dejlig, blød badekåbe til mig.

Jeg synes Nullermand vil komme tilbage i morgen. Jeg glæder mig på hans morsome beretninger :D

Nu skal jeg slutte, jeg skal lave mad.

Hilsen
Heide
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Puh...første arbejdsdag i nyt år...
Jeg tænkte jeg ville hvade mere elan, men det var ikke sådan...

Vi har flexitid og mens den sidste uger var jeg lidt uagtsom med min "tidskonto". Øv øv. Nu skal jeg arbejde lidt længere resten af ugen. Men jeg kører også lidt tidligere hen til kontoret. Så kan jeg godt klare det.

Nicola - det var da en fin gave - Harry Potter til jul. Stod det på din ønskeseddel?

Vi siger hvert år "Vi laver ikke nogen gaver" - mest køber vi noget til os begge to som en større gave. Men hvert år fik jeg en eller to gave fra min mand. Det er hans måde at sige tak. Han behøver ikke at lave noget - eller næsten noget i hushold.
Dette år fik jeg en kalender - bestemt kender I sådan en. Man kan selv designe dem. Kalenderen viser billeder fra DK. Alle billeder er fra forskellige DK-ferie. Det var sådan en fin gave. Jeg var meget glad om den!!!

Vilmy og heide - Gals Kllint er virkelig en flot campingplads. Men kan også leje telte eller hytter der. Vaskehuset og køkkenet er ny. Pladsen ligger direkte ved Lille Bælt. I kan se den gammel og den nye Bælts-Bro. Og Middelfart er en hyggelig by. Ved Gamle Havn er der "Hängende Gärten" - Gärten, die einen ganz steilen Garten mit steiler Treppe hinauf zum Haus haben.

På den anden side af Bæltet kigger I på fastlandet. Suk --- jeg sværmer allerede igen!

Vilmy - du kan gerne fortælle os om dit "normalt" liv i DK. Det er jo meget spænnende for os.

heide - på Bornholm var vi i 1992. Vi giftede der i Aakirkeby.
På Sylt har jeg aldrig været.

Og jeg synes du har ret i. Billederne på tv-skærm er ikke så dejligt som på papir eller per Dia. Det er jo så hyggeligt at sidde og blade i en fotoalbum.

Jeg glæder mig også til Nullermands beretning!

Gabi
Danebod

Beitrag von Danebod »

@Gabi

En slåfejl? flytningsarbejde staves med et t - wird mit einem t geschrieben..

Både Dirk og jeg mærker...
Sowohl...als auch = Både...og. Begge heißt beide.

Også Lille Bælt er ideal for vores båd.
Lille Bælt ist ein bekannter Begriff, da braucht man nicht "farvandet" dazu zu schreiben, und die Präposition "af" darf man da gar nicht verwenden.

En vidunderlig oplevelse er hver gang synet af marsvin. Og hvad er bedre end at sidde foran teltet med et glas vin og kigge over Bæltet hvor både sejlere og solen synker (går?) ned?

So wie Du den letzten Satz geschrieben hast, bedeutet er: Und was ist besser als vor dem Zelt sitze und über den Belt gucke wo sowohl Segler (Singular) als auch die Sonne mit einem Glas Wein sich herunter verspäten?

Also: Hier Infinitiv mit "at", genau wie im deutschen Infinitiv mit "zu". "At" braucht aber nur einmal verwendet zu werden, da "kigge" durch das "og" mit dem vorigen Teilsatz verbunden ist. Segler sind hier sicher als Mehrzahl gemeint, also sejlere statt sejler. Das Glas Wein muss weiter nach vorne im Satz, sonst gehört's den Seglern und der Sonne. Sinke heißt (sich) verspäten, gemeint ist sicher dass die Sonne unter geht (hoffentlich nicht die Segler?), also solen går ned (synker ned finde ich nicht so schön), was die Segler tun, ist nicht klar, vielleicht verschwinden sie wegen der Erdkrümmung hinter dem Horizont? Sejlerne forsvinder bag horisonten?
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej Danebod,

øv øv - da hab ich ja einen prima Satz verzapft. Jetzt beim erneuten Durchlesen und Deinen Erklärungen hab ich das kapiert! Ja, die Sonne sollte sinken, nicht die Boote! Und wir sitzen vorm Zelt mit Weinchen - die Segler vielleicht auch, aber das weiß ich nicht....

Mange tak fo rettelsen og din tålmodighed!!!

Men jeg lovede - jeg prøve at komme her hver dag og skrive nogle linier! Det bliver meget arbejde til dig....stakkels Danebod!

Wieder was dazugelernt. Ich bin echt froh über jeden Fehler, den Du oder auch Berndt einbesserst. So prägt es sich ja irgendwie doch besser ein, wie es heißen soll!

Gabi
Berndt

Beitrag von Berndt »

Hej Gabi. Du schreibst:
Ich bin echt froh über jeden Fehler, den Du oder auch Berndt einbesserst.
Leider fällt es mir schwer, die Fehler so ausführlich wie Danebod auf deutsch zu erklären. Eventuelle Ergänzungen der Korrekturen Danebods sind mehr "mein Ding".
Ferner finde ich manchmal einige typische Fehler, worauf ich euch dann aufmerksam mache.
Ein Beispiel einer Ergänzung: "Begge Dirk og jeg mærker, at vi elsker egnen der meget". Wie Danebod schreibt: Både Dirk og jeg mærker....
Ich kann hinzufügen, daß man es auch so ausdrücken kann: "Dirk og jeg mærker begge, at vi elsker egnen.......
D.h. sowohl begge als både kann je nach dem Platz in dem Satz verwendet werden.
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I alle,

et nyt navn men det er stadivæk mig, Gabi!
Der var forskellige Gründe. Så bad jeg Maybritt, at ændre mit navn.

Berndt - jeg læser gerne dine forklaringer, ligesom Danebods.

Med [color=darkblue][/color]begge/både er egentlig helt klar!!! Det havde vi tidligt på kursus og jeg ærgrer mig over mig selv (ich ärgere mich åber mich selbst). Sådan fejl er fejl de ikke er nødvendigt!

I dag købte jeg 2 garnnøgler (siger man sådan?) nye strømpeuld. Jeg er meget spændt på, hvordan de ser ud når man strikker med den. En nøgle er bare grå, men den anden hedder "Africa Color". Der er forskellige farver i gul, rosé, lyserød - ligesom himmlen ved solnedgang!

Jeg købte også en ny fødselsdag-kalender. Hvert kalenderblad viser et billede fra små griser - en, to eller mere. I juli-måned barer de solbriller, i december-måned jule-huer.
Har I lagt mærke til at små grise ser ud som om de ville smile? Og de har rigtig skønne øjne med lange øjenhår - og de er ros som marcipangris.

Nå - jeg håber I kan vænne jer til mit nyt navn (jeg er stadivæk en og den samme!!!!

Hilsen til alle

Gabi
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Huhu - er der slet ikke nogen?

En ven har nu downloaded "SKYPE" for me. Kender nogen af jer det? Man kan tale per internet med en anden, der har SKYPE. Så ville jeg i weekenden tale med en dansk-veninde...
Jeg er meget spændt...Jeg aner ikke hvoran det fungerer...

Hilsen fra Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Gaby,
Skype fungerer som en telefon. Fra Skype til Skype er det gratis, Skype out (til fastnettelefoner) koster 17 cent/minut.

Du kan bruge heasdset eller en speciel USB Skype telefon.

Mvh vilmy

NB: Bruger det selv til Tyskland m.fl.
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Gaby,
Skype fungerer som en telefon. Fra Skype til Skype er det gratis, Skype out (til fastnettelefoner) koster 17 cent/minut.

Det er da fint at din ven har hentet programmet fra nettet til dig (ikke me, men mig i din sætning).

Du kan bruge heasdset eller en speciel USB Skype telefon.

Mvh vilmy

NB: Bruger det selv til Tyskland m.fl.
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
kun en lille hilsen i aften.

>> Gabi,
hvad er du flittig. Du skrev virklig hver dag nogle linjer - super !! :mrgreen:
Nej, jeg kender ikke Skype, men har hørt om det.

I dag var jeg heldig :mrgreen: :mrgreen: I Supermarket "Neukauf" købte jeg kærgården, desværre usaltet. Det er rigtig vanskeligt med danske produkter hernede hos os.

Desværre har jeg lidt travlt i aften. Jeg skal forberette min næste "arbejtsinsats" i Hamborg. Af den grund sidder jeg stadigvæk ved skrivebordet.

Men der sker ikke ret meget i "sproghjørnet" for tiden - vel ? Jeg savner Nullermand.

>> Nullermand,
hvornår kommer du tilbage :?: :?:

Hav det god og hilsen fra
Heide
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

SKype er nærmest genial, Heide, netop fordi den kan bruges til gratis online telefoni, gratis chat, ggratis videomøder og billig Skype out (til fastnettelefon) i et nemt program, som er ret driftssikkert. OG så blev den opfundet af en dansker :P

Du skal bare kende en brugers skype navn og får vedkommendes tilladelse, så kan du (ligesom MSN) også se om brugeren er online eller ej.
Mvh vilmy
Antworten