Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

:mrgreen: Berndt :mrgreen:
Der har du ret i - med dine bemærkninger. Men - som sagt - jeg prøve virkelig at komme hver dag! Elles har du (eller Danebod) slet ikk enoget at rette!!!

Vilmy - hvad skulle det være at snemænd bliver mere hvert år :?: :D

heide - god tur til Hamborg og god fornøjelse med din datter. Så kan I godt hygge jer efter arbejde.

Nullermand - stakkels Niels! Jeg ser ham foran mig...stående i soveværelset og røg stiger op over sit hovedet...
Og du forfinede (har forfinet?) rødkålen? Ts ts ts. Hvad er du for en slyngel! (siger man sådan - was bist du får ein Schlingel?)

Jeg kender heller ikke Matador. Hvad drejer sig det om?

Har I også pakket julepynt? Mine snemændt står der stadivæk. Men Lichterbogen i vinduerne er fjernet, også Lichterkette på vores juletræ i gården.

Hilsen fra Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen.

Gabi, bliver dine snemænd mere eller flere (altså fra 10 til 100)?

heide, lidt sproglig hjælp:
Alle snakke om "Matador", .-.. bliver til: "Alle snakker om Matador."
Jeg skal købte DVD'er i DK næste gang ....bliver til: "Jeg skal købe Matador næste gang jeg er i DK."

...da billeder var så lille på tv-skærmen,... bliver nok til: "at billederne var så lille..."
Jeg mener, at billeder er kedelig på tv-skærmen. ... bliver til: "Jeg synes...." Mener betyder bedeuten altså "ich bedeute" .
Jeg vil bor hos min datter....bliver til: "Jeg bor hos min datter."
Desvære har vi ingen PC og i kontoret mangler tiden....bliver til: "Desvære har vi ingen PC og i kontoret mangler for tiden."
til sidst: fornemmelse (med dobbel m)

Men nu kan jeg jo fortælle lidt om Matador. Det er en tv serie med 24 afsnit som først blev sendt i løbet af flere år fra 1978, tror jeg. Mere herom her.
[url]http://da.wikipedia.org/wiki/Matador_(tv-serie)[/url]

Matador er kult, en slags Danmark som mange danskere gerne vil at historien var eller rettere sagt tror på. Lig enu genudsendses serien (ligesom mange andre optager jeg serien). Den er også den DVD serie, som har solgt flesst eksemplarer i DK (800.000 VHS eksemplarer og over 1.000.000 DVD eksemplarer).

I filmen Blinkede Lygter "tvinges" en bande af kriminelle af deres leder til at se hele serien flere gang, da han synes at man ikke er dannet, hvis man ikke kender serien. Men de sidder alligevel i en skov og skal gemme sig, så har heller ikek andet at foretage sig. Filmen kan varmt anbefales; en af de bedste danske filme i nyere tid.

Rigtig nok, siger serien meget om den måde, man gerne vil opfatte sig selv. Den siger også uhyre meget om tiden omkring 1980, da den er lavet med denne tids øjne. Og så er der afsindig gode skuespillere i serien.

Min personlige favoritter er Kresten, Elisabeth, Dr. Hansen og Lille Viggo.

Vi tales ved,
vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

jeg er lidt sent i aften. Jeg skulle arbejde, købe ind, stryge skjorter og lave mad - men nu er vi færdig med vores mørbradbøf med løg og rosmarin-kartofler (igen).Hmmh...Ingen dessert, jeg vil gerne tabe nogle af mine jule-kilo (-s, -er?).

Heide - jeg håber du har lidt vintervejr i bagagen når du kommer til Hamborg. Jeg ønsker i hvert fald en god rejse.

Jaaah -Matador ! Det er jo også det danske navn for Monopoly, og sådan går det jo til i filmen. Jeg kan bedst lide Maude - som altid går i seng når der sker noget, som ikke passer i hendes upperclass-verden. Men der var et afsnit, hvor hun som sidste sætning bander helt forfærdelig, den forneme dame! Det var sjovt!

Dvd´erne er helt bestemt i tilbud en gang imellem og så slår jeg til. Jeg har allerede en hel del Dirch-Passer-film, desværre kun på VHS, altså uden mulighed for undertekster. Hver gang jeg har set en af dem siger jeg „nee- was für ein Sche***“ - men det er nok dansk humor fra halvtres år siden og har dermed også sin berettigelse.

Dansk humor -mit stikord: Jeg var så heldig at se „Terkel i knibe“ på TV i Danmark. Den film er jo virkeligt helt utrolig. Man ved jo ikke, om man skal grine eller ej. Stakkels lille Rita, med gaflerne i øjnene - skrækkelig, men trods alt griner jeg stadivæk hver gang, jeg tager en gaffel ud af skuffen. I fjernsynet sagde de, at filmen må ikke vises for småbørn, og jeg er helt enig med det. Og det kan godt være at man ser helt anderledes på filmen, hvis man har noget at gøre med mobbing i skolerne - emnet er jo ellers ikke så morsomt.

Men nu skal det være nok for i dag. Niels skal afsted til København i morgen, resten af aftenen er derfor sin!

Ha´ det godt allesammen

Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

ganske kort: kiloer

MVh vilmy
Berndt

Beitrag von Berndt »

Hej Vilmy - og Nullermand.

I aften må jeg lige præcisere/korrigere nogle udtryk, Vilmy :) :
¤ "... at billederne var så lille" > var så små...
¤ ..desvære < desværre
¤ "... og i kontoret mangler tiden < og på kontoret kniber det med (oder: mangler) tiden. (for tiden kan man ikke sige her). I kontoret befinder computeren sig = das Raum mit Möbeln u.s.w.
På kontoret = die Zeit, die man im Büro verbringt (und wo man ab und zu etwas Privates erledigt).
Nullermand: ¤ Det hedder altid kilo på dansk. Et kilo - mange kilo -> mine jule-kilo er altså korrekt.
¤"...resten af aftenen er derfor hans " Det ville hedde "sin", hvis f.eks. Niels var grundled: "Niels skal have sin aften sammen med mig. Men: Aftenen skal være hans.
Det er svært at forklare :roll:

Gruß
ich!
Mitglied

Beitrag von ich! »

hej berndt,

jeg kan meget godt li´dit motto...det var da dejligt

hilsen
:wink:
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej venner,

Vilmy - mange, flere, flest --- meget, mere, mest. Vi havde det på dansk-kursus :oops:

Berndt og Nullermand - sin,sit, sine ---hans, hendes... Det er tingene jeg aldrig ville lære...

I dag var vi til vandre-tur gennem skoven i nærheden. Vi begyndte med en lille tur, fordi vi vandrede ikke længere tid. Men turen var meget afslappende og vi så rådyr nogle gange. Det var en dejlig oplevelse. Tænk jer - solen kom ud gennem skyerne.

Jeg har nu opsæt (???) Skype. Jeg er meget spændt på min første samtale.

Nu vil jeg lave ein Cappuccino og kigge "Nordsee-Report".

Måske kigger jeg ind senere.

Gabi
ich!
Mitglied

Beitrag von ich! »

danebod
- tak for oversættelsen....men jeg forstår det meget godt :mrgreen:

hilsen
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Hej med jer alle!

Der er jeg igen :wink: - tilbage fra Sjælland :( .
Det var en rigtig dejlige uge med fin vejr - næsten som efterårsvejr...
Og det bedste var at jeg har fundet ud af at hvis jeg MÅ så KAN jeg tale dansk :mrgreen: .
Jeg talte i telefon med en fremmed person, jeg snakkede lidt med Steen´s mor, jeg var ud i byen for at ombytte noget.
Det gik jo ikke så dårligt (med undtagelse af tallene - de bringer mig stadigvæk ud af fatningen :oops: ) og nu har jeg Blut geleckt :P .
I dag måtte jeg rydde op og vaske lidt tøj og fjerne alle jule-tingene. Morgen er hverdagen tilbage :roll: .

Jeg kender heller ikke filmen Matador, men nu når I alle er så begejstret for filmen skal jeg prøve den også og starter at se kult-filmen :wink: ! Jeg tror at Steen har flere dvder.

Men nu er jeg meget træt og arbejdet kalder tidligt i morgen.
God nat allesammen og sov godt!
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen-

Vilmy og Berndt: Tak for rettelsen. - kilo : der findes ingen pluralform i min ordbog, men jeg tænkte, at det måske er anderledes, når man bruger „kilo“ ikke som en angivelse af en bestemt vægt men mere i en overført betydning. Det tænkte Vilmy åbenbart også, og så tog vi altså begge to fejl. (Eller tog vi fejl begge to?) :?: :D

Jeg blev skældt ud her flere gange for at snyde min svigermor mht. rødkålen :mrgreen: Jeg vil derfor give en kort forklaring: Min jule-menu var fuldstændig i orden, også rødkålen, men jeg kender min svigermor, og hvis hun havde vist, at den ikke var sådan som den kommer ud af glasset, ville hun helt sikkert havde påstået at den smager bedst når man laver den som hun gør det: bare lune glassets inhold.

Men nu skal jeg ikke længere skrive om min svigermor. Ellers kunne i jo tænke, at jeg ikke kan lide hende. Og sådan forholder det sig jo ikke, tværtimod: jeg kan virkeligt godt lide hende og jeg kan godt se (det kan Niels ikke så godt), at hun er rigtigt gammel og at hun vil bare være til nytte, når hun har os omkring sig. Det sker jo ikke så tit, efter én søn er flyttet til Tyskland og den anden til Sjælland. Hun er en mor, og det bliver hun, sådan er det bare.

Jeg har ikke fortalt, at vi var til besøg hos Ruth og Karl i Lohals, et ældre ægtepar som holder øje med vores hus når vi er i Hamborg. De er begge to rigtigt langelændske. De forlader øen kun sjældent, men nu har de været på en tur til København (med pensionist-foreningen) og Ruth fortælte meget livligt, at turen var helt forfærdelig. Bussen kørte på en motorvej (tænk jer nu det :mrgreen: ) og så kørte den alt for stærkt, altså langt mere end 80 Km/h. Hun fik kvalme pga den alt for høje hastighed...og så overhalede bussen også en hel del varebiler...stakkels Ruth - men det er jo ikke muligt at se Tivoli i jule-belysning når man er vant til at rejse på en gammel Massey-Ferguson-traktor.. :mrgreen: ..I hvert faldt sluttede hun hver sætning med noget, jeg opfattede som „igår“ - men det kunne ikke passe. Jeg spurgte Niels, hvad det var hun sagde og så fik jeg en forklaring: „igår“ var en forkortelse af „ikke også“, altså „ikk å“ - jeg vil aldrig lære dansk !!!!! :(

Det er nu nok fra min side for i dag, sov godt, i alle

Nullermand
Berndt

Beitrag von Berndt »

Hej Nullermand: Rettelser :arrow:
"Det tænkte Vilmy åbenbart også, og så tog vi altså begge to fejl. (Eller tog vi fejl begge to?)
¤ Also -> entweder: Vi tog begge fejl - Vi tog begge to fejl - vi tog fejl begge to - oder:Både Vilmy og jeg tog fejl.
¤ og hvis hun havde vist,.. -> havde vidst
¤ ..glassets inhold -> indhold..
¤ ...Hun er en mor, og det bliver hun -> og det bliver hun ved med (at være).
¤ ..vi var til besøg hos Ruth og Karl -> på besøg hos..
¤ langelændske -> langelandske - langelændere
¤ De forlader øen kun sjældent ->...forlader kun sjældent øen..

Gruß vom frühlingsartigen DK :)
geloescht19

Beitrag von geloescht19 »

Hej alle

Jeg er lidt doven i øjeblikket og lader være med at rette nogen og noget.

Men jeg vil bare sige, at jeg er så glad for Nullermands indslagene. Du har et dejligt livssyn og humor og det gør, at helt almindelige hverdagsting bliver til lidt specielle oplevelser.

Jeg havde også en speciell oplevelse i går aftes. Har I læst indslaget fra en kvinde som rejste 4 dage tidligere hjem, fordi der var en mus i hendes sommerhus? :mrgreen: Jeg har svaret hende og fortalt, at mine katte kommer med levende mus ind i huset for at glæde mig og Trold (min hund). :mrgreen: :mrgreen:

Min lille kat "Viola tricolor" er kun et halvt år gammel og hun går ikke længere væk end i min baghave. Så det er sjældent, at hun fanger en mus. Men i går ville hun jo glade mig når jeg kom hjem. Og så fandt jeg i gangen ikke mindre end 5 store fede regnorm! :shock: :shock:

Hun blev så stolt, da jeg roste hende :mrgreen: :roll:

Charlotte :D :D
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej Nullermand,

stakkels Ruth og Karl! Men det var alligevel en meget morsomt historie for os!!!! Og tænk dig - bussen er fuldt med pensionister og alle skriger "Ikke så hurtigt, ikke so hurtigt! Nej nej - ikke overhale!!!"
Buschafføren var bestemt meget glad da transporten nåede Tivoli!

Nicole - til lykke! Det koster overvindelse for os at snakke på dansk. Men tænker jo der er masser af ord de er forkert, udtale er måske ikke rigtig osv.
Men på vores kursus var en deltager som sagde altid:Bare snakke, ikke tænke. Når man kommer i tanke om om ordet er rigtig og man holder inne - først der lægger en tilhører mærke til at noget er forkert.

Hej Charlotte - en mus i et hus (oh en rim)? Og derfor rejser hjem??? øv øv... Jeg er sikker på, at musene har været på verden før mennesker kom - så har de meget mere beretning at være her end sådan en feriegæst!
En mus - hvis det være 10 eller flere... Men sådan er mennesker - alt er ret fint på billedet eller i fjernsyn. Og nu holder man ferie og har en vild dyr i huset!!! Det går dog ikke!!!

Jeg havde lige min første samtale med en dansk penneveninde. Vi snakkede per Skype og jeg var meget ophidset! Jeg håber jeg er snart vant til det. Så kan jeg rigtig godt prøve mit dansk.

Alt for i dag
Hilsen til jer alle

Gabi
geloescht19

Beitrag von geloescht19 »

I kan finde den chokerende begivenhed under: "Urlaub in DK", "Mäusealarm im Ferienhaus". :shock: :shock: :shock:

Charlotte
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen -

- Berndt: tusind tak for rettelsen og svaret på mit antydet spørgsmål i parentes. Det er en skam at der ikke findes så mange rigtige muligheder mht. sætningsbygning i andre tilfælde, fx med „sjældent“. :?

-Charlotte: jeg er opvokset på landet og derfor også med stolte katte. Jeg kan godt huske, at „Erna“ (hun var en søster til „Fiete“) kom med en levende hasselmus ind i stuen. Så tabte hun musen og den benyttede lejligheden for at klatre lynhurtigt op på væggen (textil-tapet - det må har været omkring 1978 - très chic) og så forsvandt musen og levede videre på vores loft-paneler (fyrre-træ, også très chic i den tid). :mrgreen:

Men jeg kan også huske vores nytårsferie i Rørvig/Danmark for ca. 10 år siden, hvor vi lejede et gammelt træhus. Vi var 5 voksne mænd ( hellere: 5 skrigende bøsser) og der var en mus, boende i køkkenet, den blev frækkere og frækkere hver dag. Ingen af os var i stand til at slår musen ihjel, derfor fangede vi den under en skål og befriede den derefter i husets carport. Så sad vi i stuen foran ovnen og fik en meget dårlig samvittighed. „Den stakkels mus, hvordan skal den finde noget at spise, sneen ligger jo alt for højt“ sagde den ene. „Måske har musen børn under køkkengulvet, som dør af sult, nu hvor moderen er ude og dør af kulde.“ sagde den anden.

Men det varede kun et kvarter, da hørte vi noget rasle i køkkenet, og så kom musen rund om hjørnet til stuen. Den kendte flere veje ind og ud af huset end vi gjorde. Og så var det afgjort: Musen boede der og vi var kun gæster, og dermed kunne vi godt leve resten af vores ferie. :D

Jeg kan forresten ikke forstår, at mennesker lejer et hus for at være i Danmarks dejlige landskab - og når de ser en mus eller tre myrer vil de have pengene tilbage. Vi havde engang nogle venner boende i vort sommerhus. De kom med to piger (omkring 13 / 15 år gammel). Pigerne var bange og turde ikke at gå i haven pga nogle rådyr, som kommer hver aften ud af skoven og spiser mine roser (grrrr :x ). Pigerne tænkte, at rådyr er farlige, de har ikke set et rådyr før i deres liv . Er det ikke forfærdeligt?

Gabi/marsvin: du har ikke glemt dit løfte, du skriver hver aften her i sproghjørnet. Du skal have en stor ros fra min side![img]http://tjekmig.dk/smileys/06/79.gif[/img]

Men ha´ det nu godt, i alle
vi „ses“ i morgen

Nullermand
Antworten