Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Lippe 1
Mitglied

Beitrag von Lippe 1 »

Hej Charlotte,
Tintrup kender jeg - næsten da - men hvor er Laggenbeck?
Det har jeg ikke hørt før.

Grüße aus Lippe
Günter
Lippe 1
Mitglied

Beitrag von Lippe 1 »

Hej Nullermand,

så spørger vi Berndt og Danebod - en gang til!

Grüße aus Lippe
Günter
Berndt

Beitrag von Berndt »

Hallo heide - und alle andere

Jeg ønsker din mand god bedring :!:
Vi var nogle timer i sygehuset (skadestue)
Man siger altid sygehuset, kontoret, posthuset, når man udretter noget på dette sted (also um etwas zu erledigen). men: i sygehuset, i kontoret, i posthuset (osv), når man tænker på møbler, skabe, indretningen i det hele taget.

Ich habe - da ich neugierig bin - gestöbert und folgendes gefunden:[img]http://www.gesundheitpro.de/media/F050805ANOND021013/F050805ANOND022432/9300_2163Rucksackverband_i4.jpg[/img]
Es steht unten: "Der Rucksackverband fixiert das gebrochene Schlüsselbein". - Man lernt nie aus:!:

@ Alle. - Jeg citerer (delvis) Nullermand:
Kurzgefasste dänische Grammatik, fra 1975. Og nu har jeg et grammatik-spørgsmål, igen: der står, at biord, altså sådan nogle, der er tillægsord men som benyttes som biord, ikke i hvert tilfælde ender med -t. Ifølge bogen er det afhængig af „Grad“ eller „Modalität“. Der findes et eksempel:
¤ Det er dejlig varmt idag (dejlig beschreibt einen Grad von warm)
¤ Solen skinner dejligt (dejligt beschreibt die Art und Weise, wie die Sonne scheint)

Det var nu helt nyt for mig. Jeg tænkte, når det nu ikke er en af de tidligere nævnte udtagelser, så er det i hvert fald med -t.
Er bogen måske for gammel eller er det rigtigt?
- Det er i hvert fald de regler, som jeg stadig følger. Jeg mener ikke de er ændret:
Vinden er behagelig lun (en grad af lun).
Vinden blæser behageligt fra syd (Måden den blæser på).
Det er da fint forklaret, synes jeg.
Lippe 1
Mitglied

Beitrag von Lippe 1 »

Hej Berndt, tak for det.

Grüße aus Lippe
Günter
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej mine søde venner,

nu er jeg fit igen og kigger ind---og I snakker stadigvæk om grammatik!!! :shock:

Vilmy - jeg håber du bliver her med os!! Det er bare grammatik - vær ikke bange. Halt Dich tapfer. Det gør jeg også.

Heide - sikke en weekend-historie! Det er en oplevelse man har ikke brug for. Jeg håber din mand har det bedre snart. Min mand er jo også stadigvæk sygmeldt. Selvfølgelig er han fit og muntre når jeg kom hjem fra arbejde. Han snakker og snakker - og jeg vil bare ha' en stor kop kaffe! Hjælp!!!!

Nullermand - nu kan du også spille "Jeg pakker mine kasser - og jeg finder selt ikke noget" Det gjorde vi sidste år. Men jeg kan love dig: Du ville være meget tilfreds når alt er på sit plads. Så kan du læne dig tilbage og nyde den nye ordning.

Charlotte - jeg glemte at sige tak for dine rettelser. Mage tak for det.

I går aftes var jeg lige ved at skrive en mail. Så ringede min "Skype". Det var en penneven fra Flensburg. Hun så at jeg var onlineog så snakkede vi i en time.Det varmeget sjovt - vi kendte os jo bare fra vores mails og breve. Man vi havde masser at snakke om.

På kontoret har jeg meget arbejde. Min kollega har fri den her uge, sidste uge var han syg. Nu er det lidt hektisk i øjeblikket. Men jeg håber jeg har lyst og tid for at kigge ind i morgen!

Hilsen fra Gabi

PS - Nullermand. Med bogen er jeg næsten ferdig.

Og i øvrigst - hvor er muldvarp? Nicola? Katti?
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej,

grrrrr... manchmal stehe ich echt auf der Leitung ... selvfølgelig slåfejl :oops:

At først skal jeg takker jer allesammen for gode ønsker og rettninger.

@ Berndt,
det var en rigtig god forklaring hvad "på og i" angår.

Altså:
Vi var sygehuset i dag nogle timer igen. Resultatet er, at Klaus skal blive operet (?) torsdag. Røntgenbilledet ser forfærdelig ud, kravebenet er total i stykker. Man kan ikke tro, at tennis er så farlig :shock:

@ Danebod,
Tak til dig for ordet "kraveben", det kan jeg godt huske. Jeg har lært det for mange år siden og det lyder mere dansk end nøgleben, ikke ?

@ Nullermand,
du kommer lidt for sent med lejligheden - desværre.
Jeg har lige ringet til min datter. Hun har det godt. Hun sagde, når hun kom hjem dufter lejligheden efter hendes parfume, duftlys og Früchtetee. :)

Nu skal jeg slutter; jeg vil lidt slape af efter tre "spændende" dage.
Måske kigger jeg senere fordi (efter tv-filmen) og læser jeres indlæg.

Hilsen fra Heide
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej I derude,

mange tak for Jeres venlige mails. Jeg skal nok klare mig, og kommer igennem krisen! Dert varmer utroligt at vide, at der er mennesker, som jo ikke engang kender mig, som viser omsorg. 1000 tak skal I have.

Jeg svarer personligt, når jeg finder energien igen.

Gabi, jeg forstå ikke din bemærkning med grammatikken, men forsvinder sikkert ikke helt. det her har i.tet med grammtik at gøre.

kh. vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen -

Danebod og Berndt: tak for hjælpen. Jeg er nu ikke sikker, om jeg forstår det hele, men jeg er lidt træt (er lidt ikke en grad af træt???) Men som sagt, det er for meget i aften.

Jeg var nemlig lige i gang med at oprette et lille netværk med min nye router. For ca. en time fik jeg ingen internet-forbindelse - og nu er pludselig alle computer altid online uden at jeg finder en mulighed for at logge off. I routerens brugsanvisnig står, at jeg kan downloade et lille program, OnlineControl, men det program findes ikke for Mac (naturligvis ikke!!!). Nu skal jeg altså læse både computerens og routerens håndbog for at finde ud af det - og jeg hader tekniske håndbøger!

Heide - det med din mand er jeg ked af at høre. Jeg har en veninde, som blev opereret efter en svarende skade (men det var ikke pga sport - hun faldt fordi hun var beruset) og jeg husker at det varede længe, indtil hun var helt i orden igen. Jeg ønsker i hvert fald også god bedring og at din mand ikke må lide for mange smerter.

Gabi - jeg ved ikke hvor Katti og Nicola er, men hvis du leder efter muldvarp: hun er i fuld gang med at ruinere min have i Lohals. Jeg har indtil nu ikke set sådan en aktivitæt, haven ser forfærdelig ud. Har en af Jer erfaring med bekæmpelse af muldvarpe? Der findes en mærkelig ultraschall-fidus, om den nok virker?

Vilmy: Halt die Ohren steif! (jeg ved ikke hvordan man siger det på dansk)

Ha!! Nu er jeg pludseligt offline, jeg tror jeg har lige fundet ud af noget. Jeg skal derfor forlade Jer for i aften og prøve noget...

Vi ses
Nullermand
Berndt

Beitrag von Berndt »

@ heide: Rucksackverband:
Jeg glemte at skrive under illustrationen, at det på dansk hedder en nøglebensbandage - Som Danebod siger: nøgleben er det samme som kraveben.
¤ At først skal jeg takker jer allesammen for gode ønsker og rettninger.> Først skal I allesammen have tak for de gode ønsker og rettelserne.
¤ at Klaus skal blive operet torsdag > at Klaus vil blive opereret på torsdag - at Klaus skal opereres på torsdag.
¤ dufter lejligheden efter hendes parfume > dufter lejligheden af hendes parfume....
¤ Nu skal jeg slutter; jeg vil lidt slape af > Nu vil jeg slutte; jeg vil slappe lidt af.
@ marsvin: ¤ ...og nyde den nye ordning > og nyde den nye orden.
¤ Med bogen er jeg næsten ferdig > Jeg er næsten færdig med bogen. (Det lyder sært at begynde en sætning således: "Med bogen er jeg...)
@ Nullermand: "er lidt ikke en grad af træt? > jo, men det har altså et -t til sidst uanset grad eller måde:
Det regner lidt - Vejret er lidt lunefuldt.
¤ efter en svarende skade > ..en tilsvarende skade.
¤ "Der findes en mærkelig ultraschall-fidus < ultralydsfidus, om den nok virker?> mon den virker?
> Min svigermor i Jylland (er nu død) brugte tomme sodavandsflasker som hun gravede halvvejs ned i jorden. Når vinden blæste, lød der en svag tuden i flaskeåbningen. Men jeg er i tvivl, om det var muldvarpe eller mosegrise, som skulle skræmmes væk :roll::mrgreen:
¤ Halt die Ohren steif! > Bare klø på - bare gå på med krum hals :!:
(hold ørene stive -> betyder: "mit beiden Ohren hören" - genau zuhören.)
Danebod

Beitrag von Danebod »

Prøv kærnemælk mod muldvarpe...

Grav skuddene op ug hæld en godt tår kærnemælk i hullerne. Den løber ned i gangene og rådner op der og udvikler en stank, som muldvarpen ikke kan lide. Og så flytter den fornærmede muldvarp over til naboen - med lidt held altså...

Ifølge [url]http://ordnet.dk/ods/[/url] er nøgleben dannet efter det latinske ord clavicula og kraveben (ældre: krageben) efter plattysk. Gad vide, om der findes et gammelt nordisk ord for dette ben...
geloescht19

Beitrag von geloescht19 »

Der findes i hvert fald en rigtig god opskrift for nøgleben (gris). :D Måske er ordet derfor ældre end kravebenet.

Hvis I er interesseret, spørger jeg min veninde. Hun har inviteret mig til nøgleben engang.

Danebod, jeg håber din opskrift mod muldvarpe er lige så god. Bæsterne er ved at odelægge min have. Og jeg vil meget gerne sende dem ovre til naboen. :mrgreen:

Charlotte
Berndt

Beitrag von Berndt »

@ Nullermand:

Lige en lille tilføjelse: "hun er i fuld gang med at ruinere min have i Lohals.
< hun er i fuld gang med at rasere min have i Lohals.
Rasere: ødelægge - hærge - nedbryde
Ruinere bruges nærmere i forbindelse med økonomi (personer - virksomheder - gå fallit), eller mere abstrakt: karriere - kærlighedsforhold).
Hilsen fra et regnfuldt DK.
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej Berndt,
tusind tak for rettelsen. Det var jo ret meget :oops:

@ Gabi,
det lyder godt, hvad du skriver om Skype ! Jeg vil også gerne har det :mrgreen:
Jeg troede din mand er på arbejde igen. Håber han er snart rask og frisk igen - fortsat god bedring. Jo, det er meget anstrendende at have manden hjemme - ikke :P

@ alle,
ja, så har vi alle vores egen muldvarp :wink:
Måske har jeg flere. Min have er fuld med muldvarpsbakker (?). Og det beste er: Vi har købt så en mærkelig ultraschall-fidus :mrgreen:
I brugsanvisningen står, at den virker i en omkreds på 200 m :!:
Jeg mener at de fungere ikke. Prisen var næsten 30 Euro.
Vores ultraschall-fidus (tak til Nullermand, jeg viste ikke navnet før) står mellem nogle muldvarpsbakker - kun 3 - 5 m fra hinanden :mrgreen: :mrgreen:

Min mand foreslog for nogle dage siden, at vi skulle fotografere vores have med muldvarpsbakkerne og ultraschall-fidus og sende billeder til fabriken. Han sagde: Das zieht die Maulwürfe an :roll:

Jeg fandt ikke "Maulwurfshügel" i ordbogen - hvad hedder de på
dansk :?:

Det var alt fra mig om Maulwurfshügel og Ultraschall-Fidus.
kh
Heide
katti

Beitrag von katti »

Hej I og god aften!
I de sidste dage beskæftigte sig hele familien med at bygge sammen Playmobil. Børnene vil gerne sælge jeres legetoy af Playmo. Så hyggerede vi her og lagde masser af smådeler sammmen. Nu er vi færdig og venter på venner, køber ind her.
Desuden har vi en lille fugle reddet. Den er en grønfink. Den kan ikke flyve. Sin vinge er let såret. Nu hopper fuglen på vores altar og af og til kommer 2 musvitter og snakker med ham. :mrgreen:

Nåh, kan det være at Gabi nu hedder marsvin?
Hvilken marsvin er du, den der svømmer i havet eller den der så skriger, når man åbner køleskabet? :D

katti
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej venner,
katti - jeg er den svømmende marsvin. Vi ser dem jo hvert år når vi sejler med båden.

Vilmy - ups, der har jeg forstået noget forkert. Da du skrev du bliver væk et stykke tid tænkte jeg pga af hele grammatiken. Men nu læste jeg din sidste indlæg... :oops: Det gør mig meget ondt. Halt die Ohren steif, tapfer voran!!!

Heide - det lyder jo ikke så godt!!! Sport ist Mord... Ja, Dirk er endnu hjemme. Operationen var for ca. 4 uger siden... På fredag skal han igen til lægen. Han er jo allerede i tvivl om operationen var en godt tanke.

Hilsen fra i dag!!!

Gabi
Antworten