Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
geloescht19

Beitrag von geloescht19 »

Hej, I skriver alle så meget, at jeg har problemer med at følge efter. Jeg begynder med

Danebod: hedder det "en god tår..." eller "et godt tår..." :?:

Heide: Maulwurfshügel hedder muldvarpeskud. Und lt. Heinz Erhard sagt man nicht Maulwurf, das ist nicht fein. Es heisst Mundschmeiss. :mrgreen:
...de fungerer ikke...
...til fabrikken...
...Den tiltrækker muldvarpene...

Jeg tror, "fidus" bruger man, når man ikke ved, hvad en ting hedder. Jeg bruger den ofte, når jeg ikke kan finde rundt mellem apparat, maskine eller redskab.

I det her tilfælde er det nok en ultralyd apparat.

Charlotte
geloescht19

Hej Heide
undskyld, jeg glemte at sige: hils din mand og god bedring!

Günter: Laggenbeck ist in der Nähe von Ibbenbüren. Tintrup und Laggenbeck sind zwei Orte meiner Kindheit :wink:

Katti: De sidste dage .... med at bygge P. sammen.
Børnene vil gerne sælge deres legetøj..
Så hyggede vi os her og samlede masser af smådele...
Nu er vi færdige og venter på venner.... was wolle die Freunde? das Spielzeug kaufen? Dann heisst es: som vil købe ind hos os.
...har vi reddet en lille fugl, en grønirisk...dens vinge...rundt på vores altan (eller har I også en altar :mrgreen: )

Gabi: ...skal han til lægen igen.
God bedring også til Dirk!

Kh
Charlotte :D
geloescht19

Hej Nullermand

dejligt at du er tilbage hos os igen :wink:

Kh
Charlotte
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Berndt: tak for rettelsen. Det med tomme flasker har jeg hørt før, men også tak for det. Derefter har jeg læst, at det ikke virker. I hvert fald er der for mange muldvarpeskud- mindst 50 stykker - og jeg synes ikke at haven er pænere når den ligner en losseplads :mrgreen:

Tak, Danebod, kærnemælk-metoden lyder meget logisk, synes jeg. Bare den ikke skræmmer muldvarpe(r)ne væk og tiltrukker rotter i stedet. Men jeg vil prøve den når vi er i Lohals næste gang. I min ordbog findes for resten to plural-endelser for muldvarp: muldvarpe og muldvarper. Er der én man bruger mere end den anden?

Jeg fik konfigureret mit mini-netværk. Jeg kan stadig ikke logge off, men det gør routeren nu automatisk efter fem minutters inaktivitæt, så det er i orden. :D

Gabi, hvor langt er du nået med Harry? Er det tid for at sende Bånd Nr.2?

Ha´ det godt allesammen,
vi „ses“ i morgen
Nullermand
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

Nogen der kaldte på mig?
med venlig hilsen
fra muldvarp
(p.t. vinterdvale)

P.S.: Det vidste i ikke, hva?
geloescht19

Hej Andrea :wink:

Hvis bare mine muldvarpe også ville gå i hi.

Det næste må du (muldvarp) ikke læse. :mrgreen:

Jeg kom engang kattelort i en muldvarpeskud, den virkede i lang tid. Men mine katte benytter ikke deres bakke mere, de går nu ud for at besørge. :roll:

Forresten har jeg droppet oversættelsen af vores digt, der er altid så meget andet.

Charlotte
Berndt

Beitrag von Berndt »

¤ ultraschall-fidus = som Troldmor skriver: "fidus" bruger man, når man ikke ved, hvad en ting hedder. :arrow: Genau :!: - Und es gibt viele Varianten: dingenot - duppedit - dippedut - himstregims - og (en fantasifuld konstruktion:)sprinkelværksstavær :wink:
¤ plural-endelser for muldvarp: muldvarpe og muldvarper -> Siden 1986 er de to flertalsformer ligestillede, men formen muldvarpe er ca 5 gange hyppigere i danske tekster end muldvarper.
Et praktisk redskab, som på effektiv
vis eliminerer de små skadedyr :arrow: :arrow:
Effektiv muldvarpebekæmpelse (Vorsicht!)[img]http://www.interforst.dk/netaction/resources/files/file02536.jpg[/img]
Mehr[url=http://www.interforst.dk/index.php?setside=sidstenyt&id=1049][hier][/url] - Du må hellere tage dine forholdsregler :mrgreen: :!:
Danebod

Beitrag von Danebod »

@troldmor

Tår er fælleskøn, så det hedder en god tår...

@katti

Fuglearten Corduelis chloris hedder godtnok "Grünfink" på tysk og "grün" hedder grøn og "Fink" hedder fink...men fuglen hedder altså alligevel grønirisk på dansk.
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

@Troldmor: Må – må ikke – mig bekendt er det jo helt fantastisk hvad folk kan finde på. Torturmetoderne vil ingen ende tage. Men der er også meget om muldvarpe folk ikke kender til, som ved så mange andre af livets områder også.
Så er det her lige som i menneskelivet også, at hannerne laver skuddene på deres ræs efter hunnerne :wink:

Ja, Berndt, alle burde tage deres forholdsregler med hensyn til muldvarpsaksene; bare snak med skadestuelægerne, de har mange grufulde historier om både det ene og det andet – det er ikke godt for menneskelige legemer at komme i klem der!
Når det er sagt, så skal det også navnes, at menneskenes boliger og ejendomme plus 10 m deromkring er fredet. Der må muldvarpe ikke komme og der findes rigtig mange muldvarpe som ikke ved det! Disse vovehalse er selv om, at få halsen i klem i sakse og hvad ved jeg.
Længere væk end 10 m fra husene behøves man at have en professionel ekspert til at bedømme, om bekæmpelse af muldvarpe er på sin plads, fordi muldvarpene er fredet – javel – og deres underjordiske opgave er vigtig. Deres aktiviteter forsyner nemlig underjorden med ilt, så omsætning til muld kan ske der: men det må I have til gode – jeg kan jo fortælle om det en anden gang…

En herlig dag på guds grønne jord
ønskes i af
Muldvarpen
som har travlt lige nu. Se selv [url=http://museum.odense.dk/Arkaeologi/Skrotkassen/muldvarp.aspx]her[/url]
geloescht19

Hej Danebod :wink:

Så er jeg bare så glad, at jeg fandt en fejl in din tekst, fordi Du skrev, man skulle hælde "en godt tår kærnemælk" i skuddene. Jeg var allerede nervøs for, at Du er perfekt. :mrgreen:

Charlotte
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Sprinkelværksta-was???? :roll:
Men dippedut lyder meget pudsig. Måske bliver det mit nye yndlingsord. Indtil nu var det "slappe af", også "hygge".

Charlotte - tak for rettelsen. Og tak for dine gode ønsker - jeg vil give dem videre til Dirk.

Nullermand - der er ca. 20 sider tilbage. Jeg vil gerne læse bånd 2. Når jeg er færdig med Harry vil jeg først læse "Das Biest" - en Sweden-Krimi. Det var en julegave og jeg har lavet allerede en"læse-probe". Bogen er på tysk. Måske begynder jeg derefter med en dansk krimi (Lad de døde ligger). Det købte jeg for 2 år siden :oops:

Men når jeg har mere lyst til Harry ville det være fint at låne den fra dig!!!
Mange tak i vorvejen!!

Gabi
Danebod

Beitrag von Danebod »

@Troldmor

Ingen er perfekt, der findes både slå- og andre fejl i mine indlæg, vær vis på det! :mrgreen:
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Berndt: sådan en fælde kender jeg - Karl tilbød mig at låne sin, men jeg skulle selv fjerne de dræbte muldvarpe (tak for plural-forklaringen) derefter, og det gider jeg ikke. :? Jeg vil overhovedet ikke dræbe muldvarpene, jeg vil bare „overtale“ dem at flytte. Men de bliver nok alligevel og jeg ved også, hvorfor: når man stikker en spade ind i jorden hvor som helst i vores have finder man masser af regnorme, så det er et paradis for muldvarpe.

Da muldvarp skrev om muldvarpe :D nævnte hun, at de er fredet. Karl var vores officielle muldvarpe-mænd i kommunen i sin tid (derfor har han også sådan en fælde, hellere flere af dem), Han fortalte også om 10-m-reglen og han ser ingen behov for at bekæmpe muldvarpene i vores have. Måske har han ret, men det sker tit, at jeg „falder“ i muldvarpenes gangsystem, hvis jeg går med træsko på. Og lige efter den første brækkede ankel vil det være slut med at tage hensyn, så henter jeg Karls fælder, det lover jeg! :mrgreen:

Men Gabi dog - kun 20 sider tilbage! Var det ikke dig som syntes, at Harry Potter på dansk ville være alt for vanskeligt? Du kan virkeligt være stolt, bliv ved med at læse på dansk. Jeg er nu ikke eksperten her, men jeg synes i hvert fald, at du også er blevet meget bedre i at skrive.

Vi planlagte vores næste tur til Lohals i aftes. Det skal være i overnæste weekend (først skulle det være allerede næste weekend, men når man ser vejrudsigten.... :( ). Vi får nye møbler til stuen i marts, og indtil da skal stuen males. Indtil nu har vi ikke bestemt os, om vi maler alt - stuen har „loft til kip“, det kan blive et stort stykke arbejde. Loftet har en anden farve end væggene, derfor kan man male stuen i to afsnit. Møblerne er jo ikke billige, og hvis vi maler det hele skal vi også købe en ny stige for at når loftet.

Vi (hellere Novasol) starter med udlejningen i enden af marts. Og indtil da vil jeg også plante en ny hæk og derudovre skal huset og haven få en grundig omgang. Det er utroligt, hvor snavset et stråtækt hus bliver, også mens det står tomt. Der er masser af støv (og masser af edderkopper) hver gang vi kommer til Lohals. Udlejningen går for resten stærkt i dette år, det er den første gang vi har udlejet huset i så mange uger (13 indtil nu) før saisonen er begyndt.

Nu skal jeg slutte, håber at Niels ringer snart fra København. Jeg skal jo ikke blive for træt for at tale dansk med receptionisten i hotellet (jeg skal ringe tilbage, det er billigere).

Ha´ det godt allesammen
Nullermand
katti

Beitrag von katti »

God morgen!
Mange tak Troldmor for dine rettelser. :D
”Grønfink” har været jo for simpelt :oops: (skal hedde : wäre gewesen –jeg ved slet ikke, hvordan man sige det, men ”var været” lytter ikke godt, synes jeg)
Jeg kan også noget til muldvarpsbekæmpelsen bidrage. I går kunne vi det læse i avisen:
„Zingst: Ein 63-jähriger Rentner aus Berlin ist am 10.01. durch Polizeibeamte tot auf seinem Wochenendgrundstück aufgefunden worden. Offensichtlich wollte der Mann Maulwürfe vergrämen. Dazu hatte er Metallstäbe in den Rasen getrieben und daran Kabel mit 380 Volt Starkstrom angelegt. Die Beamten mussten, um auf das Grundstück zu gelangen, alle Sicherungen in der Garage ausschalten. Der Verunglückte hatte einen Stromschlag erlitten.“
Hvor meget skal man hade de små, sorte muldvarpe, at man tager teknisk strøm (teknisk strøm = Starkstrom?) for at bekæmpe ? :wink:
Så, hos hvem er stormen allerede nu? Her er det roligt endnu.
Vi ses!
katti
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

Hej alle
hej katti,

[url=http://politiken.dk/udland/article225023.ece]her[/url] kan læses artiklen på dansk...

[img]http://tjekmig.dk/smileys/33/64.gif[/img]
Ha' en god dag alle sammen
hilsen fra
muldvarpen
Antworten