Hej allesammen -
Heide, det var meget fordringsfuld at finde ordet „fordingsfuld“, som åbenbart ikke findes. Det gjorde du med vilje, går jeg ud fra - du ville være sikker på, at jeg virkelig forstår ordets betydning.
Berndt, mange tak for rettelsen. Igen en forbier angående sin/hans, men nu er det klart, hvad Danebod sagde om refleksiv/possesiv: sin/sit/sine bruges udelukkende når de refererer til
subjektet i
den samme hoved- eller bisætning. Altså:
Han fortalte, at hans familie holdt ferie.
Han holdt ferie med sin familie.
Jeg håber nu at det er rigtigt - og at jeg kan huske det!
(Heide en gang til: forbier fandt jeg da jeg ledte efter fordingsfuld, tak for det)
Jeg kan også strikke! Jeg lærte det i skolen og engang strikkede jeg en fin sweater (Norwegerpulli). Det er nok mere end 20 år siden. Det var meget kompliceret: man begyndte ved halsen, det hele på en rundnål, og så tog man masker til hver anden række (raglan-ærmer, meget avanceret!). I brysthøjde delte man det hele og videre gik det på tre forskellige nåler, to for ærmerne og en for den egentlige sweater. Efter kun et eller to år var jeg færdig og da jeg havde sweateren på for første gang skete det, at jeg lænte mig til et bord med bagsiden. På bordet stod et levende lys...........jamen, sådan er livet.
Gabi, siden jeg holdt ferie i Danmark den første gang som voksen vil jeg gerne lære sproget. Jeg syntes altid, at det var sjovt at læse danske aviser og finder ud af, hvad det drejer sig om. Det så så let ud - mange ord kan man genkende fra tysk eller engelsk. Og så begyndte jeg at læse med ordbogen ved siden - og det gik ganske godt. Men da jeg købte en kursus på kassettebånd og hørte, hvor vanskelig udtalen var, mistede jeg lysten. Men nu er jeg gift med en dansker og har derfor en hel del dansk familie jeg gerne vil tale med. Og de fleste taler ikke tysk. Og derudovre kan det godt ske, at Niels pludseligt skal flytte til Danmark pga jobbet. I sådan et tilfælde tager jeg selvfølgelig med og skal være forberedt.
Ha´ det nu godt, I alle
en kærlig hilsen fra Hamborg (uden sne, temperaturen ligger omkring frysepunktet)
Nullermand