Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
geloescht19

Beitrag von geloescht19 »

Hej Heide :wink:
..nu må jeg bede om undskyldning... geläufiger: nu må i unskylde...
...men samtidig mange tak...
...næste gang finder jeg på en vittighed..
...men jeg har været udenfor allerede to gange for at rydde sne (Schnee räumen)
..i bjergene, forhåbentlig er vejene ikke for glatte.
nu har jeg et specielt spørgsmål
...et svar...
...det tør jeg ikke...det havde jeg ikke mod til
...et rigtigt stort eventyr for dine børn
...I må få en rigtig fin sommer...
...brug for lige sådan én...

kh
:D Charlotte :D
geloescht19

Hej Gabi :wink:

..jeg har ikke noget nyt ord...
...efter en megen travl dag på kontoret..
...ikke ild i din sweater... :mrgreen:
...har været meget begejstret for at hækle...
...så hæklede de omkring hele deres cykler...
...blev der sat ild til deres cykler...
...men de var ikke sur længe, så fik de ...
...tandem af forskellige gamle cykler. Med den tog de på lange cykelture.
...Da cyklen senere gik i stykker...
...og hang det op i hver sit værelse.
Tak for alle som retter os.

DET ER MIG EN FORNØJELSE når jeg har tid til det :D

:D Charlotte :D
geloescht19

Hej :wink: Gabi, Heide og Nullermand

Først og fremmest skal jeg rose jer, fordi I er så dygtige og so flittige.

Når jeg retter jeres tekster, kan jeg desværre ikke komme med en grammatikalsk forklaring. I må spørge Danebod og Berndt om hjælp.

Jeg har været en dejlig tur ved havet ved middagstiden. Der har næsten ikke været blæst, men høj solskin. Masser af måger gav sig til at fiske og på stranden var der en blanding af sne, vandpytter, is og genspejlede den blå himmel. Selv om der lå masser af opskyl kunne jeg ikke finde noget rav, bare et enkelt lille bitte stykke.

Men Trold og mig fik en herlig tur og jeg stod med ryggen lænet til en bunker og nød solen med lukkede øjne - den bedste medicin mod vinterdepression.

kærlig hilsen
:P :P :P Charlotte :D :D :D nix depression :shock: :mrgreen:
geloescht19

:wink: :wink: HEJ KATTI :wink: :wink:

UNDSKYLD, NU GLEMTE JE DIG, SELVFØLGELIG GELDER DET OGSÅ DIG :oops: :oops:

Bliv bare ved :D
Charlotte
katti

Beitrag von katti »

Hej Troldmor, du glemte mig [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/traurig/a025.gif[/img] ???
Nåh, jeg kommer dog heller ikke så tit ind her , som I alle. :wink:

Heide: Jeg skives bestemt om ferien! Jeg håber, der er ikke så mange mygger. :roll: Vi tager nemlig min datters veninde med og hun er allergisk på myggestikker.

Lille grønirisk hopper stadigvæk på altanen, men jeg synes den bliver tyk og tykkere :mrgreen: hele dagen spiser den korner.

OG: mange tak Berndt for dine rettelser!!
katti
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God aften!

Charlotte - tak for rettelsen og tak for rosen. Grammatikalsk forklaring? Hvad er grammatik? :mrgreen: :roll:

katti - det lyder virkelig meget spænnende! En helt andeledes ferie-stemning!

Vi holder ferie med et telt. Så vi kender det godt uden strøm og rindende vand - og om natten mindst en lille tur til toiletterne! I de sidste år tog vi strøm. Vi har en meget lille køleskab, en el-varmeovn og en vandkeddel. Men for mange år holdt vi ferie uden de ting - og vi manglede slet ikke noget!
Dagen begyndte med at hente vand fra en "vandstation", tage en brusebad, hente rundstykker og så var vi færdige for morgenmad!

Ups - 20:15 kommer "Taxi zum Eismeer!!" Schnell aufs Sofa!!!

Hilsen Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

har I set Lars J. Helbos indlæg med linken til en ny online-ordbog? Heide har set den, det ved jeg. Hvis ikke, jeg huggede den for jer, den er nemlig virkelig fantastisk:

http://www.idiomordbogen.dk

Sådan en ordbog er netop det man har brug for, når man er usikker, om en tysk vending kan oversættes ordret eller ej. Prøv den bare - jeg har lige moret mig med den: først sad jeg her og vidste ikke rigtigt, hvad jeg kunne lede efter. Så gik det op for mig at jeg sad her og „drehte Däumchen“ - derfor indtastete jeg „tommelfingre“. Prøv nu selv - og indtast også frikadelle, eller kælling, bare for sjov. :D . Men husk at klikke på „Find brugen“ for at få alle informationer.

Berndt og Danebod - tak for jeres forklaringer angående is, sne og glat føre.

Charlotte - tak for din ros.

Günter - jeg købte Kletts Kompakt Grammatik Dänisch i går. Men hvor den er for kompakt vil jeg også i fremtiden komme med spørgsmål her. :mrgreen:

Gabi - Harry kom tilbage i dag. Først har jeg tænkt mig at skrive en PM til dig, men hvorfor skal jeg nu ikke benytte lejliheden for at gøre de andre her misundelig?!
Jeg fik nemlig, som „tak for lån“, et helt fantastik bogmærke - selv broderet af Gabi, med et stort „H“, tilsvarende til mit forenavn, en nydelig lille marsvin og to dannebrogsflag på. Det glæder jeg mig meget over - tusind tak, Gabi. Bogmærket ligger allerede i „Frydenholm“ - der, hvor jeg nu vil gerne læse lidt videre.

Vi ses
Nullermand
Danebod

Beitrag von Danebod »

@katti

Heide: Jeg skriver bestemt om ferien! Jeg håber, der er ikke så mange myg. Vi tager nemlig min datters veninde med og hun er allergisk mod mygstik. Oder: reagerer allergisk mod mygstik

Lille grønirisk hopper stadigvæk på altanen, men jeg synes den bliver tyk og tykkere hele dagen æder den korn.

Og vær nu ikke så bange for de lede kommunister, du ved jo, George Bush, Anders Fogh og Angela Merkel er til for at beskytte os... :mrgreen:
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
jo, jeg så Lars J. Helbos indlæg, det er virklig den super-link til en ny online-ordbog. Jeg prøvede med forskellige ord lige som Nullermand :P

@ Charlotte,
mange tak for din ros. Jeg tror, at du er lige så fittig som vi er. Tak for rettelsen igen.
Da jeg har læst om din lille tur ved havet var jeg lidt misunderligt - undskyld for misundelsen. :oops:
Vi planlagte (?) en lille tur til Sylt næste uge og min mand har ondt i sin skulder og ben stadigvæk.

Jeg var til indkøb i dag. Vi har inviteret nogle venner til aftensmad (middag) lørdagaften. Siden mange år plejer vi at spise sammen med to ægtepar tre eller fire gange om året.
Værtsparret laver mad og nu er det min tur. Jeg tror, jeg har læst næsten alle mine kogeboger og opkrifter. Endelig menüen er klar. Det betyder, at jeg er "i forklæde" hele lørdagen. Jeg kan godt li' at lave mad for vennerne. Det gør mig meget sjov. Men allerbest kan jeg li' at spise derefter. :wink:

I aften har jeg ikke brug for en varmedunk. Jeg drak allerede et glass rødvin og vinen varme mig nok :oops: .

Til slut:
Lige vandt DK's håndbalhold imod Spanien (den nuværende verdensmester) :mrgreen: :mrgreen:

Sov got og hilsen fra
Heide
katti

Beitrag von katti »

Hej Danebod, egendlig ville jeg dig nu et foto vise (zeigen) fra den eneste dag hvor jeg følte mig sikker. Det var en dag i sidste dag her i Stralsund :mrgreen:
Men jeg kan det ikke :roll:
og væk i dag
katti
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God aften,

nu har vi endelig weekend!!! Eller er der nogen som skal på arbejde i morgen?

Jeg havde meget travlt - jeg synes det sagte jeg før. Min første tanke i morges da vækkeuret ringede var: I aften går jeg i seng - der der bliver jeg hele weekenden!!

Men nu går det bedre - jeg ryddede lidt op, bagte en kage igen, vaskede tøj...
og endelig har vi nu også sne. Haven ser meget fin ud!!!

Nullermand - den nye ordbog har jeg også set. Om weekenden har jeg (forhåbentlig!!!) tid nok for at kigge ind.

Det glæder mig meget at du kan godt li' bogmærket! Jeg har en broderi-ABC med forskellige hvaler og sealer - alle motiver er meget søde. Og sådan et bogmærke er en nyttige lille gave.

Nu behøver jeg en stor kop kaffe - og måske et stykke fra den varme kage....

Hilsen Gabi
Danebod

Beitrag von Danebod »

@katti

Hej Danebod, egentlig ville jeg vise dig et foto nu...

@alle

Jo, det er dejlig med at have weekend nu, det har sneet her og vejene er helvedes glatte, i morgen skal vi køre 20 km for at besøge min kærestes forældre, og på søndag tager jeg måske til et en dages sport kursus her i nærheden, hvis forkølelsen er pist af indtil da.
katti

Beitrag von katti »

Hej Danebod og alle, jo weekenden med sneet er fint. Min søn vil så gerne kælke i morgen.
Huij, møder med kærstes forældre ...det hader jeg :oops: Jeg håber dine "svigerforældre" er hyggeligt. jeg ønsker jer god tur uden isslag. Jeg cyklede med min søn i dag, det var også "helvedes glatte".

Hvilken sport kursus gør (eller laver?) du?

Hvad betyder pist af intil da præcis?

Jeg drikker nu ikke en kop kaffe hellere et glas vin.
Ha alle en god aften!
katti
Danebod

Beitrag von Danebod »

Så håber jeg at der stadig er sne nok til kælketuren i morgen.

"Schwiegereltern in Lauerstellung" er hyggelige nok, det skal nok gå...

"pist af indtil da" = hat sich bis dahin verzogen.

Jeg dyrker Goju Ryo Karate Do. Jeg er dog ikke med på billederne her:

[url]http://www.jukuren-karate.de/was.htm[/url]
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
i dag skete ikke ret meget hos mig. Jeg er lidt træt pga en lang dag ved skrivebordet. Jeg glæder mig til weekenden og håber vi kan sove ud i morgen.

@ gabi,
var din kage lækker? Kan du sove efter så en sent kop kaffe? :? Det var allerede kl. 19:30 da du har skrevet. Det er en fænomen: I Tyskland kan jeg ikke sove efter aftenkaffe og i Danmark har jeg ingen problemer dermed. :roll:

@ Danebod,
god bedring! Håber din forkølese er ikke så slem.
:!: For nogle uger siden har jeg læst om "Umckaloabo" og en venninde (hun er apoteker) anbefaler det. Det er homøopatiske dråber (Wirkstoff Pelargonium) imod bronkitis og alle slag af forkølelser. Da jeg var forkølet efter julen tog jeg denne dråber og virkningen var virkelig godt.

Slut for i aften. Nu jeg tager min bog og går i seng :P
God nat alle sammen - ha' det god indtil næste gang
kh
Heide
Antworten