Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Berndt

Beitrag von Berndt »

Heide:
"jeg har allerede skrevet i thread „Bollerofen“, at det drejer sig ikke om ovnen, snarere om lydet lyden „bollern“
Ja, ich erinnere mich.
Jeg har lige fundet et par eksempler derpå (korpus 2000):
...og brændeovnen vil buldre lystigt
Den store pejs buldrer løs , og enkelte sidder tæt på ilden...
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Berndt: dit første billede viser ein Seifenkistenauto, som på dansk, her ville jeg ikke bruge Bollerwagen. Ein Bollerwagen trækkes efter sig og er derfor nok, som du skrev det, en trækvogn på dansk.

I min Langenscheidts-ordbog har jeg fundet: buldrende mørk, det synes jeg er morsomt: tosend dunkel!

Heide - god tur og god fornøjelse på Sylt. Der findes jo to forskellige typer af Sylt-turister, siger man: society-typen, som findes kun i sommeren og så die Friesennerz-Fraktion, som kommer uanset vejret og kæmper sig langs strandene i blæst og regnvejr. De kommer pga den dejlige natur og ikke kun for at blive set i prominent selskab. Så tilhører du nok Friesennerz-Fraktionen, glem nu altså ikke dine gummistøvler. :mrgreen:

Tak for dit gode råd angående farven. Du har ret, betrækket har en smule lyserødt i mønstret, jeg skal derfor finde en farve uden den mindste andel af orange, måske et bordeaux-rødt. Men det kan blive alt for mørkt i vores lille stue,( buldrende mørkt :wink: ).

Wie ist das mit substantivierten Farben und der Endung?( -t oder nicht -t, das ist hier die Frage) :?: :D

Nu er jeg sulten,
måske kommer jeg tilbage senere

Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God aften allesammen,

Charlotte - det er jo ikke så slemt at du har ikke rigtig lyst for at rette vores indlæg. Vi glæder os alligevel at se dig her!
Her er også igen meget blæst!!! Forårsfølelse? Jeg tor her bliver det koldere nu!

Heide - god tur og god fornøjelse!!! Ha' en rigtig god tid på Sylt!!!!

Alexander - det ville være virkelig meget fint at have dig her. Vi vil gerne hjælpe dig med dit tysk og du må gerne rette vores fejl!! SomNullermand allerede skrev - vi kn hjælpe os gensidig.

Nullermand - jeg ved hvilken rød du mener (welches rot du meinst). Det ser meget flot ud og jeg kan godt huske Tranekær Slottet på Langeland. Slottet her i Wolfenbüttel er også malet i "Langeland-rød". Du kan se det på Wolfenbüttels hjemmeside. Jeg synes når du google "Schloss Wolfenbüttel" kan du finde det.

Nicola - god bedring! Håber, du sender ikke sådan en virus til os...

Måske kigger jeg in senere

Gabi
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej igen,
tak for jeres gode ønsker til vores ferie.
Jeg er næsten færdig med alt mit arbejde, kun kufferter er ikke. Jeg vil pakker kufferter i morgen.

@ Nullermann,
jo, jeg kan god li' at holde ferie på Sylt. Stranden og naturen på øen er helt fantastisk, men vi rejser aldrig om sommeren. Sidste år i februar-måned var vi på Fanø. Øerne ligger så tæt sammen, men de er helt forskelligt. Uden for saesonen findes der næsten den samme slags turister på Sylt som på Fanø - die Friesennerz-Fraktion i Gummistøvler :P

Jeg har lige spist et stort stykke "Anthon Berg"-chokolade, fyldt med "strawberry in Champagne". Hvad smagte det lækker :P .

Det var alt fra mig for i aften. Vi ses om halvanden uger.
kærlig hilsen
----- von der Friesennerz-Fraktion aus Heidelberg :mrgreen:
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Hej med jer,

mange tak for alle jeres gode ønsker, men vi ikke har denne virus :mrgreen: !!!
Eleverne fra min datters skoleklasse har den og de skulle rejse allesammen til Østrig i aften :shock: .
Jeg håber og beder at hun bliver uden symptome til aftenen, så hun kan køre med og selvfølgelig at hun vil overhovedet ikke få virus :roll: (vil ikke få - ikke vil få :?: )
Hendes lærer er meget nervøs, han vil ikke have et lazaret derned (vil ikke have - ikke vil have :?: :mrgreen: )

@Heide - god rejse til Sylt, håber at I ha´ en rigtig god ferie!

@Danebod - jo, vi ses den 16. - jeg allerede glæder mig meget til vores stambord!

@marsvin - jeg kender sangen fra Kim Larsen :wink: ! Har du nu fået den nye album? Jeg kan godt lide den :D !
Steen var på koncerten in Greve sidste uge (huh, hvad var jeg misundelig...), men han sagde at open air koncerten, hvor vi var tilsammen sidste sommer, var bedre. Vi var i første række og jeg tog mange billeder dengang :mrgreen: !

Nu må jeg løbe igen,
det er allerede for sent...
mange hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Danebod

Beitrag von Danebod »

@Heide

Jeg er næsten færdig med alt mit arbejde, kun kufferterne er ikke. Jeg vil pakke kufferter i morgen.

Øerne ligger så tæt sammen, men de er helt forskellige.

Sylt hedder Sild på dansk, og vadehavsøen Røm ligger tættere på Sild end Fanø, som ligger endnu længere mod nord og altså slet ikke så tæt på Sild.

@Nicola

mange tak for alle jeres gode ønsker, men vi har ikke dette virus.

Eleverne fra min datters skoleklasse har det og de skulle rejse allesammen til Østrig i aften.

Jeg håber og beder at hun forbliver uden symptomer til i aften, så hun kan køre med og selvfølgelig at hun overhovedet ikke vilvirusset
Hendes lærer er meget nervøs, han vil ikke have et lazaret dernede
Berndt

Beitrag von Berndt »

Hej Nullermand.

Ganz kurz: -> du schriebst:
"...buldrende mørk, det synes jeg er morsomt: tosend dunkel!"
Es kann noch schlimmer werden: manchmal sagt man auf dänisch auch:
"....det lykkedes ikke standup-komikeren at trække publikum op. Trods 5 minutters ihærdige forsøg herskede der i salen en rungende stilhed (dröhnende Stille). Vitserne var alt for platte....."
-----------------------:wink: :!:
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej og god aften,

gjorde lige lidt rent, vaskede op og når jeg kom hjem i morgen er der bare weekend!!! Måske vasker jeg tøj men ellers har jeg ikke noget arbejder tilbage. Jeg er så stolt på mig! :wink:

Nicola - Kim Larsens nye album har jeg også. En vens kollega bragt den med fra Danmark-ferie (vi skrev om det tidligere). Jeg kan også godt li' den - typiske Kim-Larsen-sange.
Der bliver jeg også misundelig - en open-air med Kim Larsen!!!
Vi kunne ha' det sidste år, da vi var i Middelfart.
Hvert år i juni-måned er "Rock under broen", en stor Open Air Festival med forskellige kunstner. I løbet af alle det her år var der a-ha, Roxette, Status Quo og selvfølgelig mange danske kunstner - Shubidua, Dodo & the Dodos... og sidste år var der også Kim Larsen.
Men vi havde jo sådan et fint sommervejr sidste juni - vi havde ikke rigtig lyst at står med 25.000/30.000 andre mennesker på en eng der ligger i praller Sonne.
Koncerten begyndte kl. 12.Vi sejlede med vores båd længs koncertpladsen - på vandet lagde mange både foran pladsen.
Da vi sejlede tilbage til vores campingplads kunne vi se at mange mennesker stod på badebroen. Så kom en båd og tog de af sted. Det skete mange gange. Senere om aften kom mange både tilbage igen. Der var meget trafik på vandet!! Men det ser flot ud - alle de både med lys og mennesker i godt humør.
Jeg er meget spændt hvordan vejret er det her år og hvem spiller ved "Rock under broen".

Ups - og du var det slet ikke med det virus!!! Nu da jeg læste det igen, er det helt klart. Så håber jeg virkelig, det virus vil forskåne dig.

Heide - igen: god tur!!!!

Alexander - kommst du nochmal vorbei?

God nat

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Gabi, det var Nicola med virusset (efter min ordbog går: viruset /virusen /virusset og virussen - er hr. Langenscheidt nu helt tosset?) I hvert fald skal vi nok høre/læse i morgen, om hendes datter blev forskånet og kunne tage med til Østrig.

Jeg er så sent fordi jeg så håndbold i aften. Det er nu ikke sådan, at jeg forstår meget af den slags sport. Men det var meget spændende. Nu skal vi håber på at Denmark vinder kampen om den tredje plads.

Niels ringede i aften fra København. De har glemt hans ankomst i hotellet, han har derfor ikke et sædvanligt værelse men en slags suite med stue og soveværelse. Han har straks inviteret sine kollegaer, som bor i samme hotel, for at møde i sin „suite“ og se håndboldkampen sammen. De ville hygge sig og bestille mad fra roomservice, men nu er de sikkert meget skuffet. Jeg tør ikke ringe ham tilbage, men det skal jeg nu om lidt.

Derfor skal jeg slutte her,
vi ses i morgen.
Hav det godt indtil da,
Nullermand
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godmorgen!
Jeg skal skrive kun lidt nu fordi jeg er meget træt. Kun lidt sovn og nu skal jeg til en seminar...
Min datter er væk. Uden virus. Men jeg tænker ikke at alle fra hendes skoleklasse er med til Østrig. Det ved jeg ikke rigtigt fordi der var så mange børn i aftes, fire klasser - hvad var de alle nervøs.
Jeg troede at min datter havde pakket for mange ting ind i kufferten, men jeg så der kufferter som skabe :shock: .
Men klokken 24 sad de alle i busser (busse?) og vi vinkede - sniff.
Jeg allerede savner hun :roll: .

Nullermand, Gabi havde ret, det var ikke mig med dette virus - det var eleverne som havde det :wink: .
Steen også så håndbold i aftes og jeg også tænker at han er meget skuffet nu :( .

Gabi, jeg skal finde billeder tilbage fra koncerten med Kim Larsen i weekenden (tak Günter :D !). Næste gang du gå og se ham live hvis det er muligt!!
Det lyder meget sjovt med Rock under broen, det ville være også noget for os :wink: !

Og til sidst mange tak for rettelse, danebod, det hjælper altid at se fejlerne!

Og nu må jeg slutte - det er meget sent :shock: ...
Ha´ en god dag allesammen,
mange hilsener fra
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Danebod

Beitrag von Danebod »

Virus er et svært ord...

Det stammer fra latin, hvor det er neutrum til trods for dets -us-endelse (som almindeligvis forbindes med maskulinum).

Flertal er vira.

Normalt overtages et låneord sammen med dets grammatiske køn, så det burde være et, virusset.
Martin Hofer

Beitrag von Martin Hofer »

Når man googler for "virusset" så finder man mange, mange danske sider.
Når man googler for "virussen" så finder man mange, mange nederlandske sider. ;)

-- Martin
Berndt

Beitrag von Berndt »

(Beitrag gelöscht).
Zuletzt geändert von Berndt am 25.02.2007, 12:22, insgesamt 1-mal geändert.
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej og god aften,

jeg sender også bare en lille hilsen.

Ja, Nicola, det mente jeg -DU havde ikke den/det virus men eleverne som ville egentlig tage på skiferie.

Jeg ved ikke om jeg har tid i morgen for at kigge ind.

Så ønsker jeg en dejlig weekend!!

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

også fra min side bare en lille hilsen, og tak for alle forklaringer angående virussen/virusset.

Vi har en af vores traditionelle familiedage i morgen. Sådan set er det en forsinket julemad. Min mor laver maden, en stor fugl, oksesteg eller flæskesteg, og så kommer alle børn og børnebørn. Jeg er spændt på mine to niecer, som er hhv. 14 og 15 år gammel, altså midt i puberteten. Jeg ser dem ikke så tit og synes hver gang, at de forændrer sig meget hurtigt nu. Sidste gang var det vanskeligt at snakke med dem, fordi de skal jo først og fremmest være så cool som mulig. Og for at virke cool er det åbenbart ganske vigtig at være helt og holdent desinteresseret. :mrgreen:

Jeg fandt nogle mærkelige ord i bogen jeg er ved at læse (Frydenhom af Hans Scherfig, jeg skrev om den). Et gammelt ord for „halvfems“: halvfemsindstyve. Og så siger de „Nej, jeg er inte“ i stedet for „jeg er ikke/ej“. Ellers er der et ord det forekommer tit, som jeg i første omgang ikke kunne forststår: kanske. I mit hovedet udtalte jeg ordet som „ganske“, men det passede ikke. Så fandt jeg ud af, at det var „kan ske“ (Du er kanske blevet bolsjevik?), og at det betyder sådan noget som måske - og dermed var det pludseligt klart for mig, at måske kommer fra må ske. Helt ærligt, jeg har ikke tænkt over ordet „måske“ før og var lidt forbavset, fordi det er jo helt tydeligt, nu hvor jeg ved det. :shock:

Det kan blive sent i morgen, men hvis ikke kigger jeg ind om aftenen. Ellers skriver jeg søndag aften, om mine niecer havde lyst til at snakke med mig eller stadigvæk er cool. 8) 8)

En god weekend til jer alle
Nullermand
Antworten