Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
geloescht19

Beitrag von geloescht19 »

Hej, allesammen

lige for tiden har jeg ikke så megen tid til at kigge ind hos jer :wink:

Min bror fra Tyskland kmommer i morgen og besøger mig for at sikre sig, at søster-lein har det godt.

Nullermand det med kanske faldt jeg også over og havde det lige som dig med at finde frem til måske! :D

God weekend
Charlotte :wink:
Danebod

Beitrag von Danebod »

@Nullermand

Med Hans Scherfigs Frydenholm har du fat i en af mine favoritter, som jeg hermed varmt anbefaler til alle, der ikke har læst den endnu. God fornøjelse!

"Inte" er en dialekt-stavemåde for intet. Der forekommer nogle få af den slags i "Frydenholm", fx er der en politikommissær, en "hjertensvarm jyde", der bruger "æ tygges", som betyder "jeg synes".
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Kanske...et meget flot ord, som jeg kender fra norsk. Men I har ret med kan ske og må ske....det er det, der fascinerer mig ved at lære sprog.

Det har været længe siden jeg skrev her, men nu falder der ro på herhjemme..næsten da. Om to uger er vi endelig to i familien, så venter vi bare på den statslige afgørelse....og en million papirting der skal ordnes.

Kommer snart igen,
vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

det er meget sent og jeg skal se at komme i seng nu. Men måske kan du, Danebod, hjælpe mig med noget specielt: jeg bliver næsten vanvittig, fordi jeg ved jeg har læst noget af Hans Scherfig før (og jeg ved jeg har købt bogen på en loppemarket i Kerteminde - hos Kirkens Genbrug, eller sådan noget). Men jeg kan ikke finde bogen, hverken her i Hamborg eller i Lohals og jeg kan ikke huske bogens navn. Normalt tager jeg danske bøger jeg har læst med i sommerhuset for vores gæster og det kan godt være, at en af dem har begyndt med bogen og så tog den med hjem.

Men i „Frydenholm“ findes personer, jeg har allerede læst om: Emma, med de tykke porrer hun har gødet med hendes egen..****.. Og så den mærkelige læge i København, hvor Skjern-Svendsens kone får mærkelige behandlinger.

Jeg forbander min dårlig hukommelse, men jeg tror at bogen jeg leder efter handlede om besætningstiden og at protagonisten blev rig med fremstilling af surrogat-varer. Han var en opportunist og i enden gik det hele galt for ham. Kan det passe?

Du kan åbenbart godt lide Hans Scherfig, og derfor vil jeg gerne spørge dig, om Scherfig har skrevet sådan noget ( det kan lige så godt være at jeg blænder flere bøger sammen i min hukommelse - men som sagt: det med gødet porrer og med lægen har jeg læst før - det er helt sikkert) Men hvor? Håber, det siger dig noget - ellers skal jeg nok læse alt Scherfig har skrevet for at finde ro.

Undskyld, hvis det her indlæg er fuld af fejl, men det er for sent og jeg har ikke lyst til at rette mig selv med hjælpen af min gamle Langenscheidt.

Sov godt, allesammen
Nullermand

P.S.: Vilmy, godt at se dig her igen. Jeg glæder mig til dine rettelser og din deltagelse her i sproghjørnet. Håber du har det godt efter alt det er sket og tak på forhånd at du trods alt har lyst til at hjælpe os med at komme videre.
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Hej allesammen,

jeg håber at I alle har en rigtig god weekend med all jeres gæster :wink: .
Nullermand, du skrev ikke om dine niecer snakkede med dig eller var stadigvæk cooooool :mrgreen: ?!
Vilmy, det er godt at høre fra dig igen! Jeg håber at du vil få mere ro og fred når I er kun to i familien og i huset efter alt hvad skete.
Resten skal du stå igennem også!
Tænker på dig - halt die Ohren steif!

Vi skal besøge zoologiske haven i Münster i dag.
Nu at hendes søster er væk til Østrig, min lille pige skulle også have noget rigtigt godt. Hun kan lide elefanter meget godt og i Münster kan man fodre de (den?) med æbler. Naturligvis under kontrol af en dyrepasser.

Og nu skal vi ha´ morgenmad.
Vi ses senere,
ha´ det godt,
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

God morgen Nicola,
tak for din hilsen. den varmer. Om to uger flytter han endelig--jubii!

Jeg troro vi skal også i zoologisk have (i Odense) i vinterferien i uge 7. Mind atter siger "logisk have", men logik er jo ikek det værste der kan overgå en. Her må man dog ikek fodre elefanterne (dem) med æbler eller andet.

Jeg har dog en gang været i Kristiansand Dyrepark, hvor jeg fik lov til at fodre kamelerne med honningkager (med chokoladeovertræk), sanvannedyrene med brød og papegøjerne med frugt & nødder (det var udenfor sæsonen og vi var de eneste gæster til en søløvefodrin, så tog dyrepasseren os med på sin runde).

God søndag,
vilmy
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Nullermand,
undskyld jeg blander mig, men jeg tror du mener "Idealisterne" hvis min hukommelse ikke svigter mig.

God søndag,
vilmy
Danebod

Beitrag von Danebod »

@Nullermand

Vilmy har ret, du har åbenbart læst "Idealisterne". Det foregår i trediverne, altså før besættelsen og før "Frydenholm" og nogle af personerne er med i begge bøger. Foruden dem du nævnte også fx den idealistiske trykkeriejer.

Det er efterhånden længe siden, jeg læste "Idealisterne", og jeg husker ingen "protagonist som blev rig med fremstilling af surrogat-varer, som var en opportunist og som i enden gik det hele galt for." Måske husker jeg forkert, måske er det en anden bog.

Og så vil jeg lige anbefale et andet satirisk opgør med befrielsesdagene, nemlig Tage Voss "Den nødvendige helt".
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

så var det nok „Idealister“, jeg har læst, men det er også meget længe siden og mit dansk var ikke godt nok dengang. Sandsynligvis har jeg ikke rigtigt forstået bogen og kan derfor ikke huske alt for meget. Men tak for hjælpen! (Og Vilmy, du må gerne blande dig i alt, jeg skriver om her, især på din specielle måde at rette mine fejl - tak for det :wink: .)

I hvert fald kan det jo ikke passe med manden som fremstillede surrogat-varer når „Idealister“ foregår før besættelsen - det var nok i en anden bog, som jeg også har læst for tidligt, (altså uden at forstår den rigtigt) og har derfor glemt det meste om.

Tage Voss kender jeg ikke, men jeg tager meget gerne imod sådan nogle anbefalinger. Mange tak derfor, Danebod. Det sker tit at jeg stå hos bogforhandleren og ved ikke rigtigt, hvad jeg skal lede efter. I „tilbudskælderen“ i København har de så mange bøger, man bliver helt forvirret.

Og nu om min familiedag: maden var som sædvanlig storartet - men det siger vi nok alle om vores mors mad :D . Mine niecer er ikke bare cool, de er nu derudovre også døve - fordi de sidder med deres mp3-player hele tiden. Min yngre bror kender mere end mig om den nutidige musik og han fik en kort samtale om pigernes yndlingsmusikker. Efter maden (pigerne var begge to vegetarier da jeg så dem sidste gang, men spiste gerne mormors flæskesteg i går) ville de går hjem for at se noget i fjernsynet. Da de ikke fik lov til at gå (de bor tæt på) surmulede de resten af aftenen. Det gør de tit - de er jo piger. :mrgreen:

Gabi, hvor er du? Du skal ikke læse i den anden tråd og ærgrer dig. Bliv bare her hos os, det er godt for dit dansk og godt for nerverne. Jeg savner også Heide, men det varer endnu en uge indtil hun er tilbage....

Nu skal jeg hygge mig lidt med Niels, han tager til Jylland i morgen og vil ikke komme tilbage før lørdag :| .

Ha´ det godt
Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej og god aften!!!

Hvor er det stille her!!! Dejligt!!!! Nogen der laver ballade!!!

Nullermand - det er virkelig unødvendig at læse i en anden tråd. Jeg var gerne i længselhjørnet, læste og skrev der. Men nu er det meget uhyggeligt der!!! Nytår tænkte jeg mig at komme her og lære mere dansk med jer - og det var netop den rigtige tidspunkt for at afslutte med længseltråden. Efter den første tråd var lukket, kom den nye Bollerofen-tråd og jeg kiggede ind igen. Men det var ikke det samme som før. Det var næsten som om man kommer ind i et værelse hvor der er...wo eine seltsame Stimmung herrscht...dicke Luft - forstår I hvordan jeg mener det?
Jeg kiggede ind en gang imellem - men nu ser jeg at det er schade um die Zeit.

Jeg synes ikke maybritt skulle åbne tråden igen.

Men - okay - vi har jo vores tråd her og vi vil ikke skændes, vel?

Vilmy - det er fint at have dig her igen. Håber du har det så godt som muligt!!! Kopf hoch, Augen geradeaus und vorwärts!

Jeg må slutte for i dag - jeg lovede at sende nogle billeder til min dansk veninde. Øv øv - jeg håber jeg kan klare det...

Så ha' det godt til i morgen!!!!

Kærlige hilsener

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

jeg ved slet ikke hvad jeg skal skrive om. Dagen var så kedelig, der skete faktisk ingenting. Jeg skal derfor se, om der sker noget i Frydenholm :wink:. Måske kigger jeg ind her lidt senere.

Ha´ en dejlig aften
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,
nej, der er ingen der laver ballade her! Det gælder også om at kunne holde munden (= fingrene fra tasterne) en gang imellem...selv om jeg heller ikke kan holde mund altid (med længselstråden har det det ligesom Marion1; når man bor her, er det ikke en tråd der er interessant. Så jeg ignorere den; læser heller ikke med. Jeg håber dog at det ikke var spild af tid.

Har du sendt billederne til din danske veninde? Forhåbentlig lykkedes for dig.

Og ja tak, jeg skal nok klare mig... 11-14 dage endnu, så er han endelig flyttet ud. Så kommer ventehelvede & formaliteterne.

Familiedagen lyder til at have været sjovt. Selvom du ikke kendte noget til niecernes yndlingsmusik.

Nullermannd, jeg har i dag brugt hele 1,50 kr på dig: jeg ville kigge noget i en genbrugsforretning, og fandt--naturligvis--noget helt andet. I stedet for et skab til legetøj kom jeg ud med en pose med 8 bøger til 12 kr. i alt...deriblandt en pocketbog udgave af Idealister fra 1974 (bogen altså ikke teksten). Den kommer med posten en gang i næste uge. ...Skulle i komme igennem Åbenrå om eftermiddagen, kan jeg kun anbefale Kirkens Korshærs genbrug bagved Babyvest.

Så, jeg slutter for i dag. Rettelserne må I selv finde i teksten, Gabi & Nullermand

Pas godt på Jer selv, allesammen,
vilmy
katti

Beitrag von katti »

God aften og rolige hilsner til Jer!
Nullermand du må gerne have lidt flere medlidenhed med dine niecer :wink: De skal dér hygge sig mellem alle de stykke granetræ :mrgreen: og smågrine (betænk at teenager synes alle mennesker over 25 år er Friedhofsgemüse... :mrgreen: )

katti
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Vilmy - det er da meget pænt af dig at du tænkte på mig og købte „Idealister“. Jeg glæder mig til at læse den en gang til og dengang forstår jeg forhåbentlig ikke kun historien men også det satiriske i den. Er det ikke sjovt at du fandt bogen hos Kirkens korshærs genbrug, lige som mig for mange år siden? Men desværre fandt jeg ikke ud af hvor du rettede mig i din tekst. Var det „musikken“? Jeg mente „musikker“, fordi det er jo dem, pigerne er mest interesserede i. Hvis det var noget andet, må jeg bede dig om at blive mere tydelig, desværre. :oops:

Katti - jeg elsker mine niecer, de kan du være sikker på. Jeg synes de er meget søde og smukke piger, og selvfølgelig har jeg medlidenhed - jeg skulle jo også overstå puberteten for mange år siden. Men jeg har da også lov til at grine lidt (i alt hemmelighed :mrgreen: ), synes du ikke? Og når de ikke vil tale med mig og vil hellere surmule, så er det jo helt i orden. :D

Og du har ret, jeg er 40 år gammel og dermed en, man ikke taler med. Men når de selv er hhv. 20 og 21 er jeg 45. Og så ser det hele allerede lidt anderledes ud. Jeg vil bare blive i kontakt med dem, jeg vil gerne tilbyde at være en ven for dem - måske får de brug for mig en gang, hvem ved.

Og nu skal jeg sove,
ha´ det godt allesammen
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Netop, Nullermand, musik er som mælk, den kan ikke sættes i flertal, selvom musik favner utrolig forskellige kunstnrere og stilarter.

Mvh vilmy
Antworten