Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Berndt

Beitrag von Berndt »

@ Nullermand - Vilmy:

Nullermand skrev:
"...den nutidige musik" - " .... pigernes yndlingsmusikker".
Ja, det er rigtigt, Vilmy, at man ikke kan sætte musik i flertal. Man siger på dansk: et stykke musik - mange musikstykker.
Man kan ikke sige en lille musik - mange musikker:
Derfor kan man ikke oversætte den kendte titel direkte: "Eine kleine Nachtmusik".
Man siger: "Et lille stykke musik" eller "et lille musikstykke" - og i flertal: f.eks.: hun spillede "nogle dejlige små musikstykker, som alle havde en drømmende, romantisk karakter". :roll:
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God aften, allesammen,

bare en lille hilsen. Jeg kiggede ind tidligere men nu har vi uanmeldt besøg... Så skriver jeg mere i morgen.

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

jeg vidste ikke, at „musik“ ikke har en pluralform*, tak for det Vilmy og Berndt. Men trods alt: det jeg egentlig ville skrive var „Lieblingsmusiker“ og så må det nok være yndlingsmusiker/e med enkelt k.

I morgen skal jeg opsøge værkstedet, fordi der har nok været en mår under min bil, som har spist en eller anden ledning. I hvert fald findes der dyrehår under motorhjelmen og bilen taber kølervæske. Jeg håber de kan finde fejlen og det hele bliver ikke alt for dyrt. :roll:

Vi fik lidt sne i dag men den blev heldigvis ikke liggende. Jeg har ikke lyst til en sent vinter - jeg vil hellere have et tidligt forår. Og nu hvor jeg tænker på min have i foråret:
Hvor er muldvarp henne? Er hun stadigvæk i vintersøvn (hun skrev: vinterdvale, men det findes ikke i min ordbog. Er det det sammme)?

*..at musik ingen pluralform har. Den her sætningskonstruktion lyder altid så forkert for mig, men jeg læser sådan noget i bøgerne. Er det virkelig rigtigt?

Jeg ønsker en dejlig aften til jer alle,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,
jo, at musik ingen pluralform har...sommetider skal man tænke engelsk ordstilling, det hjælper.

Yndlingsmusikere, ja, det går fint. HVem er det så?

Og nej, jeg har heller ikke lyst til en sen vinter, men det er også spændende at se datteren stå ved vinduet, når hun planlægger konstruktionen af den næste snemand....når der ligger 1 cm sne!

Fortsat god aften, jeg vil pakke et par flyttekasser; så er det mig der bestemmer.

vilmy
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Så, ganske kort: jeg har opdateret mit Skype til den nyeste verison; prgrammet er virkelig nemt at bruge (og billig, hvis man vil ringe til Tyskland fra Danmark).

Jeg kan kun anbefale programmet; jeg har en lille Skype telefon, der er sluttet til computeren; den ligner en mobiltelefon. Der det dig, der bruger skype, Gabi?

Nu skal jeg se "Distant Shores" på DR 1.

Vilmy
Danebod

Beitrag von Danebod »

Vintersøvn er alt for ordret efter det tyske Winterschlaf - efter min smag ihvertfald. Vinterdvale eller simpelthen dvale er flottere, synes jeg. Bedst synes jeg dog om det dejlige simpleksord hi.

Er muldvarpen nu altså i vintersøvn, i dvale eller i hi? Hvem kunne besvare spørgsmålet bedre end muldvarpen selv?
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I alle,
jeg er ikke i vinterdvale - og vir har ingen uanmeldt besøg i dag!!

Min nevø kom forbi i aftes. Det gør han sommetider. Familien bor jo kun nogle huse videre.
Vi spiste aftensmad sammen og det blev ret hyggelig. Normalt behøver jeg bare min ro når jeg kom hjem fra arbejde. Jeg var lige hjemme, da han kom og først tænkte jeg "Nej - jeg vil ikke se nogen" Men - som sagt - var det en rar aften.
Vi sknakkede om forskellige ting - skolen, hans Zeugnis (det var desværre ikke så godt), fodbold og meget mere.

Han havde en stærk forkølelse og så haber vi at han tog alle baciller med sig igen! Men hellere en forkølelse end novo-virussen. Helst slet ikke noget af dem.

Nullermand - vi var heldige, havde aldrig en mår /til nu! Min bror er faktisk mår-geschädigt. Måren elsker sin bil. Han er så sur imellemtiden at han siger han laver en flot pelshue ud af den.
Jeg hørte når man en gang har haft en mår så har man igen og igen mårene. Ved ikke om det er rigtig. JEg hørte også at man skal pakke en - hvordan hedder det - sådan en sten som lægge man i toiletterne.... Den skal man pakke under motorhjelmen.
Men om den virker?Ja, Vilmy, det var mig med Skype. JEg skal downloade nye version (har fået en mail fra Skype). Jeg har ingen telefon men en headset-

Måske kigger jeg ind senere

Hilsen fra Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Gabi, det med måren har jeg også hørt, altså at den kommer igen. Men jeg tror ikke, at det er sket her midt i Hamborg men formentlig i Lohals, og der står min bil jo ikke tit, så måren vil nok glemme den. Men i Lohals findes mårer, det ved jeg. Det skete to gange at en af dem ville indflytte i tagetagen. Begge gange har jeg hørt noget kravle op mellem stråtaget og gipskartonpladerne.

Vi spurgte Karl om hjælp og han kom med en mårfælde. Han lagde en æg i den. Men efter kort tid sad der en temmeligt vred kat i fælden. Altså fik katten sin frihed og Karl sin fælde tilbage. :D

Men siden dengang har jeg en anden våben, mårene kan ikke lide: hundehår. En god ven har en stor Briard-hund, som skal kæmmes af og til, og hver gang kommer der en hel masse „uld“ ud af pelsen. Den uld samler min ven i plastikposer for mig. Og nu går jeg op på loftet en gang om året og fordeler hundehår i alle kroger. Og så går jeg rundt om huset og stopper hår i de små mellemrum mellem stråtag og væggene.

Det gør jeg hvert år på nyt fordi jeg tror, håret skal lugte af hund så stærkt som muligt. Og mårene bliver væk fra huset. I foråret ser vi så en del af håret igen: fuglene hugger det og benytter det for deres reder.

De ringede fra værkstedet og jeg har nu altså huller i to ledninger. Ledningerne sidder så uheldig i motorrummet, at de skal fjerne alt muligt for at skifte dem. Omkostningerne er derfor skønnet på 250 til 300 EUR. Tak, kære mår... :(

Der er nogle ord i den her tekst jeg ikke har brugt før, så jeg håber der findes én som har lyst til at rette mig :oops: . Tusind tak på forhånd.

Ha´ en dejlig aften, I alle
Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Måske var et ord, du ikke benyttede før tagetagen? JEg havde problemer med dag - jeg læste tage-tagen og tænkte om havd det kunne være. Men så gik et lys op på mig :idea:

300 euro - det er ikke billigt! Bare fordi en mår har lyst til at gnave på ledninger...Måske er det som tyggegummi til dem

God nat og til i morgen

Gabi[/quote]
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej I kære,

mår i bilen...det har jeg ikke prøvet endnu. Men for år tilbage havde jeg to baggårdskatte der boede i min bil. Når jeg kom hjem om eftermiddagen, kom kattene og gemte dig på den plade, der sidder under bilens motor. En dag åbnede jeg hjelmen uden at kattene hørte mig, og både katten og jeg var meget forskrækkede.

Jeg kommer lige med et par sproglige håndsrækninger:
...det blev ret hyggeligt.
Men - som sagt - det var en rar aften.
Zeugnis = karakterblad
Han havde en slem forkølelse og så haber vi at han tog alle baciller med sig igen! Men hellere en forkølelse end novo-virussen. Helst slet ikke noget af delene.
...vi er heldige, vi har aldrig haft en mår endnu!
Min bror er faktisk mår-geschädigt... ved jeg ikke...et mår offer?
Måren elsker hans bil. Han er så sur en gang imellem ...
Jeg hørte når man en gang har haft en mår så har man mår igen og igen. Jeg ved ikke om det er rigtig.
...man skal lægge en - hvordan hedder det - sådan en sten som man lægger i toilettet
...men et headset-

Når mine forældre fanger mår, så bruger de også et æg...eller to. Hundehår har de ikke prøvet endnu, men viskestykker, som en hun d har ligget på. Jeg tror jeg fortæller dem historien om hundehår som isolering i alle kroge...den er god.

Så; det var to rettelser her.

Kan I ha' en god aften.
vilmy
Vilmy
Mitglied

forgiveness

Beitrag von Vilmy »

...og her en servicemeddelelse til alle forgiveness fans iblandt os...

Få 'Forgiveness' som ringetone til din mobiltelefon
Download mp3-filen til din computer, og overfør derefter mp3-filen
til din mobiltelefon. Din mobiltelefon skal understøtte Truetones, for
at du kan bruge mp3-filen som ringetone. Ringetonen er gratis -
med venlig tilladelse fra DR Multimedie (DR Netbutik) og EMI.
Højreklik HER og tryk på "Gem destination som" for at gemme mp3-filen på din computer.

fra siden: dr.dk/oernen

God nat, vilmy
Vilmy
Mitglied

forgiveness

Beitrag von Vilmy »

...og her en servicemeddelelse til alle forgiveness fans iblandt os...

Få 'Forgiveness' som ringetone til din mobiltelefon
Download mp3-filen til din computer, og overfør derefter mp3-filen
til din mobiltelefon. Din mobiltelefon skal understøtte Truetones, for
at du kan bruge mp3-filen som ringetone. Ringetonen er gratis -
med venlig tilladelse fra DR Multimedie (DR Netbutik) og EMI.
Højreklik HER og tryk på "Gem destination som" for at gemme mp3-filen på din computer.

fra siden: [url]http://dr.dk/oernen[/url]

God nat, vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Vilmy,

et æg, flere kroge. Det tog sin tid at finde gådens løsning - men tak for det.

Nu skal jeg sove - god nat allesammen
Nullermand :D

Har lige set dit andet indlæg. Men alt disse ting kan min mobiltelefon ikke. Den kan ringe, og jeg kan snakke med en anden - og det er nok for mig. :oops:
Berndt

Beitrag von Berndt »

Vintersøvn - dvale - hi
Jeg vil lige supplere/præcisere:

Nullermand skrev:
Hvor er muldvarp henne? Er hun stadigvæk i vintersøvn (hun skrev: vinterdvale, men det findes ikke i min ordbog. Er det det sammme)?
Og Danebod:
Bedst synes jeg dog om det dejlige simpleksord hi.
Man siger: bjørne går i hi / ligger i hi.
Og visse små dyr går i dvale / ligger i dvale / flagermus: hænger i dvale.
D.v.s. de sover alle vintersøvn.
Hi er det sted, hvor dyrene skjuler sig om vinteren, altså hvor de ligger i dvale / sover vintersøvn.
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God aften allesammen,

vi har faktisk sne! Det begyndte at sne ved middagstiden og lige nu sner det stadigvæk. Så til sidst lokkede mine snemænd sneen frem.

I dag har jeg fået et brev fra min dansk veninde som er lærer. Mest skriver vi per mail men en gang imellemskriver vi "ægte" breve per sneglepost. Hun koreegerer ofte mine mail(s) og så havde jeg en rettede mail inde i brevet. Der var kun få fejl - vær-stolt-og-smiler!!! - og nogle af dem ville have jeg ikke lavet når jeg har tænkt lidt mere/bedre - ærgre-mig!!! -

Ellers skete der ikke ret meget i dag...

Når jeg sidder og kigger fjernsyn vil jeg afslutte med mine rød-hvide Danmark-strømper.

Hilsen fra Gabi
Antworten