Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

når jeg kigger ud af vinduet vil jeg også helst går i hi (tak for det, Berndt og Danebod). Vi har ingen sne indtil nu men den fugtige kulde er næsten værre. Jeg er i forvejen ikke et „morgenfrisk“ menneske men i øjeblikket har jeg det rigtig svært med at stå op.

Det gjorde jeg trods alt og hentede min bil fra værkstedet. Mårens lille natmad kostede kun 211 EUR - det var da billigt. Trods alt kom jeg til at grine fordi jeg forstillede mig en meget dyr restaurant, hvor jeg sidder ved bordet og tjeneren bringer en tallerken med to sorte gummi-ledninger og lidt kølervæske som sovs på. Værsgo, vores tilbud i dag - kun 211 EUR. :D

Jeg læste i en anden tråd om dansk netradio og prøvede det (dr.dk). Det var lidt skuffende, fordi jeg ikke forstår så meget når de snakker. Jeg ved godt at de snakker hurtigt (det er bedre med nyhederne, der snakker de mere tydeligt) men i det hele taget er det en lang vej endnu. Jeg har derfor besluttet at høre dansk radio mindst en halv time daglig. Nu skal jeg bare finde en kanal, hvor de snakker mere end de spiller musik, eller hvis der skal være musik, så helst med danske tekster. Måske kan I give mig en god råd?!

En fortsat god aften til jer alle,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Du er en oplagt kunde for netradio P4 lokalradio, altså dr.dk/syd.

Hilsen,
vilmy
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
kun en lille hilsen sent om aften. Jeg er tilbage.

>> Nullermand,
kender du
http://netplayer.swdc.dk/content.asp?station=4&#

Mere fra min side i morgen.

Hav det godt og kh
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
katti

Beitrag von katti »

Hej Nullermand, du skriver altid så meget, at jeg altid tænker, at du også taler hurtigt og meget på dansk. :D Nu ved jeg at også du har dine problemer med at forstå det dansk sprog og hilser dig også at du kan godt øve med lyde dansk radio. :D Jeg kiggede ikke, men der var engang ved dr.dk en literaturkanal, dér læser De tit bøger.
Jeg tog en besluttning om, at jeg deltager igen ved nyt kursus på dansk. Det er så et kursus, som sidste gang. Men jeg tænker,at
det var en mulighed at tale dansk igen og måske kan jeg forbedre mine sætningsstillningsproblemer (nåh, det kalder man bestemt anders). :roll:

Danebod, jeg læste at nogen tænker, at jeg ville slå ham, når han kritiserer dig. Jeg synes du kan det godt alene og meget bedre end jeg med argumenter, desuden laver du jo karate ikke jeg. :wink:

Jeg tror at vi har her i sprogtræning en god stemning, bedre end i nogen anden tråd i forumet.
Ønsker jer alle en god aften. [img]http://www.cosgan.de/images/midi/froehlich/h120.gif[/img] Måske kigger jeg i morgen igen forbi her...
katti
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godmorgen,

weekenden er længst forbi. Dagen i zoologiske haven var rigtig godt! Vi kunne fodre elefanter med masse af æbler, små fugle, som hedder "Loris" med nektar og pingviner med fisk.
Det var meget sjovt og vi var der til haven lukkede.
I aften kommer min anden datter tilbage fra Østrig. Jeg læste på skolens hjemmeside, hvor børnene skriver om deres oplevelser, at en dreng er allerede hjemme med knoglebrud og en pige var i hospitalet til i gar :shock: !
De viser også nogle billeder der, hvor jeg så hende flere gange i skitøj.

Heide, vilkommen tilbage! Jeg håber I har haft en rigtig god ferie!
Stakkels Nullermand, måren vil forhåbentlig ikke komme tilbage og søge en ny natmad igen :roll: . En dyr fornøjelse!!
Vilmy, jeg brugte Skype også, men nu der jeg kan ringe til Denmark for 1,09 ct/minut er det ikke så nødvendig :wink: .
Gabi, vi også havde masse af sne i går. Vi lavede en STOR snemand, som var større end mig og det var meget svært at opstable kuglerne :mrgreen: .
Men nu er han - nej hun ... det var jo en snefru... i stykker igen. Der er altid børnene som kan godt lide at øve meningsløst hærværk :x .

Og nu skal jeg løbe ... snart ...
Ha´ det godt allesammen,
vi ses,
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
katti

Beitrag von katti »

Hej Nicola, du skrev jo tidligt, der drejede jeg mig stadig i sovstrup (oder wie das hieß :wink: ) og min skat kom i seng efter sit arbejde...
Vi har her kun lidt sne i dag og der kan man ingen snemand bygge...heller ikke en lille :?
Jeg håber din datter kommer rask tilbage nu!
Laver du stadig et danskkursus?
Jeg må igen vente...vi er først 6 deltagere :roll:
Ha´det godt
katti
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Hej Katti,

jeg står op klokken halv seks og den første halv time er min pc tid - ser efter min emails og drikker den første kop kaffe :wink: .
Hvor drejer du dig i denne tid - in der Soßentruppe :mrgreen: ? Jeg ved heller ikke hvad det hedder :wink: .

[url=http://img.photobucket.com/albums/v637/SweetMidnight/schneemann.jpg]HER[/url] kan du se vores store snefru. Det er ingen ting tilbage fra hende lige nu :( .

Jeg stadigvæk har min dansk-kursus. Vi er også kun syv deltagere! Tror jeg :roll: .
Men en af de sagde at han vil afslutte med den her semester - håber at vores kursus vil eksistere videre...

Nu er det kaffe tid igen :mrgreen: .
Vi ses,
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Danebod

Beitrag von Danebod »

Jeg har det meget travlt for tiden og vil næppe skrive meget her i de næste dage...

I det mindste har jeg netop klaret endnu et Linux-eksamen og er nu certificeret...
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hallo igen !
Jo, jeg er tilbage. Desværre kan jeg ikke læse alle jeres indlæg. (Måske i weekenen). Men jeg håber, at I er rask og frisk og ingen har fået novo-virus eller influenza i mellemtiden.

Jeg kom før tiden tilbage, var ikke i Hamborg på arbejde efter min „miniferie“. Min mand kan endnu ikke rigtig godt køre med bilen efter sin kraveben-operation, derfor kørte jeg med ham hjem.
Sylt var helt fantastisk, aprilvejr med 5 – 7 grader varme, meget vind, sol og kun enkelte byger. Vi gik lange ture på stranden og spiste alt for meget (næsten kun fisk) i øens hyggelige restauranter. Nu skal jeg være på diæt. :wink:
Vores ferie tog kun knap en uge og var alt for hurtigt forbi. Nu må jeg venter til sommerferie i august-måned. 6 måneder indtil Bornholm. :mrgreen: :!:

>> Nicola og Gabi,
vi har ingen sne hernede hos os. Den vil jeg heller ikke har. Håber vi må får et tidligt forår.
I min have blomster allerede krokus, vinterginster og masser af lyng.

>> Vilmy,
det er dejligt at høre fra dig igen. Håber du klarede dig godt efter alt det er sket.

Vores genbo har en lille hankat, han kommer altid i huset, når terrassedørene stå på klem. Han er virklig sød og legesyg. Det vil ikke tage længe og han er stort.
Nu jeg skal slutte hurtigt. Han kom lige ind og jeg har alle dørene åben i huset. Jeg vil ikke have katten i sengen. :roll:

Vi ses !
Kærlig hilsen
Heide
katti

Beitrag von katti »

Hej Nicola! BOAH hvad en smuk og stor snefru! :D

Altså, engang skrev muldvarp at hun nu går til sovstrup og det skulle hedde, at hun går i seng. Men jeg ved ikke rigtigt, om man det skrev så. Jeg skrev dengang også Soßentruppe :roll: :mrgreen:
Måske kommer i dag nogen forbi her og hjælper...Danebod har travlt, læste jeg og Berndt ??- det ved jeg ikke.
Dengang forklarte han (Berndt), hvorfor man siger "Sovstrup". Han skrev, at de Dansker også siger "vi går nu til Gummlingshausen".
Jeg håber, at jeg mærkte mig det rigtigt.

katti
katti

Beitrag von katti »

....men man siger Gummlingshausen ikke, når man vil sove. Nejjj :wink: når man vil spise, ikke sandt.... :mrgreen:
katti
Berndt

Beitrag von Berndt »

Hej allesammen.
Jeg kan se, at I er meget flittige her. Desværre når jeg ikke at rette jeres tekster. Måske i weekenden, hvis ikke Danebod eller andre danskkyndige kommer mig i forkøbet. Jeg opdagede tilfældigt mit navn i forbindelse med "Gumlingshausen", derfor lige et par bemærkninger:
Når en ko æder, gumler den, når vi spiser, tygger vi. Vi sidestilles (med rette) med dyrene, og det sted, hvor vi indtager maden, kaldes så for sjov "Gumlingshausen" :wink:
Et andet tyskklingende navn, som bruges, når noget ikke fungerer ordentlig eller går i en uønsket retning: Det går ad Pommern til.
Når noget lyder usandsynligt eller er ugyldigt, siger man: det gælder ad Wandsbek til (bydel i Hamburg).
Sovestrup betyder bare det samme som drømmeland. Det har ikke noget med sovs at gøre.

@ Heide: Da jeg skulle skrive om vintersøvn - dvale osv., så jeg til min overraskelse, at der ikke findes muldvarpe på øerne Møn, Samsø og Bornholm. Mon Muldvarp ved det :?:
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Danebod: TILLYKKE med din eksamen. Kommer der flere eksamer eller er du nu færdig med dem? Det er en skam, at du lige efter en eksamen nu også har travlt, håber du kan trods alt have en dejlig weekend.

I andre: tak for jeres forslag angående netradio. De vil jeg prøve lige efter jeg er færdig med den her tekst. Katti, jeg skriver nok så meget for at få den fornemmelse at jeg bliver bedre i det mindste med en del af det danske sprog. Jeg gør det hele trinvis: læse - skrive - høre - tale - .. :mrgreen: .flytte :?: :mrgreen: :?:

Heide, velkommen tilbage. Det glæder mig at du er her igen. Seks måneder indtil din næste ferie i Danmark? Hvordan kan du dog holde det ud? :shock:

Vi fik nu også sne her i sidste nat, ikke så meget, 10 - 15 cm, men der skal komme mere, desværre. Jeg tror der er mere sne i Danmark, i hvert fald i nogle områder, hvor Niels har været i den her uge. Jeg håber det hele er overstået, når vi tager til Langeland næste weekend.

Langeland - den ø er nu desværre ikke en af de tre uden muldvarpe. Men måske får „mine“ muldvarpe lyst til at flytte til Samsø efter ca. en hektoliter kærnemælk i deres gangsystem. :mrgreen:

Sådan - og nu skal jeg høre lidt radio (lytte ..til er nok bedre, ikke?)

Ha´en dejlig aften
allesammen,
Nullermand
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej Berndt,
der har du ret i, der findes muldvarpe over alt i Danmark undtagen Bornholm - det viste jeg.
:!: Men jeg tænkte mig undtagelsen var kun Bornholm. Så viste jeg kke før, at der findes ingen muldvarpene på Møn og Samsø.
Og hvad er med alle de andere små øer, fx Femø, Fejø, Læsø osv. ?

Jeg var mange gange på Fanø og jeg så ingen ...... (nu har jeg glemt ordet for "Maulwurfshügel" :oops: - undskyld, min huskommelse svigter mig igen og igen :oops: !!) der.

Forsæt god aften og kærlig hilsen fra
Heide
- sætter sig i lænestol nu og ser fjernsyn
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

...muldvarpeskud.....

kh, vilmy
Antworten