Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

som jeg ser var det meget livligt her i aften - så er jeg nok kommet for sent, men lasagnen tog sin tid og da den var færdig smagde den så dejligt, at jeg spiste alt for meget. :oops:

Jeg kunne ikke lytte til netradion i dag. Jeg ved ikke hvorfor, den fungerede jo udmærket i går, men i dag „siger“ browseren hver gang: Fehler beim Erstellen einer eindeutigen temporären Datei. Det forstår jeg ikke, indstillingerne er de samme som i går.

I aften kommer Ørnen - Minos på ZDF, men det afsnit fik jeg på dansk som dvd (jeg vinker mod nord og siger tak en gang til). Måske skulle jeg se den for anden gang i aften. Det kan jo være jeg forstår dialogener bedre nu hvor jeg ikke behøver at koncentrere mig på historien.

Jeg bookede billetten til København for næste fredag i dag. Niels skal hente mig der efter hans arbejde og så tager vi til Lohals. Billetten var forbavsende billig - kun 22,50 EUR. Bare det bliver lidt værmere indtil da, vi slukkede for vand og el som sædvanlig da vi kørte derfra sidste gang. Tidliger holdt vi huset frostsikret ved ca. 8 grader om vinteren, men det blev alt for dyrt. Nu er el-regningen ca. en tredjedel mindre, men huset er som en køleskab når vi kommer der og det varer et par timer, indtil madrasserne er varmt nok for at gå i seng. Nu hvor jeg skriver det bliver jeg mindet om noget: jeg vil købe varmedunker til sengene - jeg skal straks skrive en dosmerseddel!

Jeg ønsker jer alle en hyggelig søndag aften
(vores dansker en fortsat god spænding med „Forbrydelsen“ :wink: )
kærlige hilsner
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

...okay, varmedunke er nok bedre til at holde Jer varmt end Hans Scherfig, som sikkert venter på Jer derude.

Forbrydelsen er i øvrigt også spændende, selvom jeg personligt fortrækker Jens Albinus frem for Julie Gråbøl, men det er jo et spørgsmål om smag....

God nat, vilmy
Danebod

Beitrag von Danebod »

@Katti

vanke bedeutet hier, dass man etwas erwarten kann, etwas bekommt, dass es "winkt".

Kuck mal hier unter Punkt 2.2

[url]http://ordnet.dk/ods/opslag?opslag=vanke&submit=S%F8g[/url]
katti

Beitrag von katti »

Hej Danebod, tak for hjælpen!
Det var svært for mig at læse, altså beholder den røde tråd. Men det gik.

all: jeg tror, jeg kommer i aften forbi her.
Ha`en god eftermiddag allesammen!
katti
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God aften, venner,

Nullermand - jeg har næsten det samme problem. Mest hører jeg Guld-FM mens jeg sidder foran PCen. Forskellige gange fungerer den ikke, og jeg ved heller ikke hvorfor det ikke virker (kan man sige sådan?)

Her kan du også lytte til danske sprog - www.tv2regionerne.dk
Der kan du se nyhederne fra forskellige danske regioner.

Ellers skete ikke ret meget i dag. Regnede hele dagen, himlen var grå - men det er ikke en rigtig ny nyheder, vel? :wink:

Hilsen fra Gabi
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
det var en fandens dag. :x
Dagen begyndte med en lang behandling hos tandlægen. Derefter stress og problemer på kontoret, mange samtaler med skatterådgiveren og skattevæsen (Finanzamt ?). Og til sidst, da jeg kørte hjem, flog ein Stein aus einem LKW-Reifen gegen die Windschutzscheibe (kleiner Steinschlag mitten in der Scheibe).
Nu har jeg fået nok for i dag. Håber jeres dag var bedre.

>> Berndt,
tusind tak for forklaringerne angående “de sma timer”. Den talemåde lyder meget morsomt :)

>> muldvarp,
tak for rettelserne. Da var jeg lidt for hurtigt eller bedre sagt sløset. :oops:
Jeg kan åbne i-siden, men desværre ikke høre sangen (das hört sich aber komisch an.... )

>> Nullermand,
jeg tror „dosmerseddel“ betyde huskeseddel – eller ej ?
Jeg fandt ordet ikke i ordbogen. Drejer sig det om et helt specielt ord – dialekt oder so ?

Det er alt fra min side for i aften.
Hilsen
Heide
- skal slappe af nu !
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
katti

Beitrag von katti »

God aften!
Heide: dosmer- betyder Dummkopf, Dummbart, Dummerjan,altså er huskeseddel ikke forkert :wink:

Jeg bagte en kage i dag og min søn har besøg af en ven. Nu ser børnene "Scarymovie" og griner høj.
I morgen vil vi køre til Rostock og møder min svoger med familien.
Desværre kan min datter ikke komme med. Hun har de sidste prøver i hendes ungdomsteater. I næste uge har hun premiere. Men hun elsker det jo. :D

Gabi, her regnede det ikke. Det er hele dagen tåget. Huuhhh :wink:
Katti
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Vilmy - jeg glæder mig til Hans Scherfig i Lohals men han får ikke lov til at ligge i min seng :wink: (på den måde opstår rygter...) :mrgreen:

Gabi - det er som du skrev: i dag fungerede netradioen igen (og jeg kender en hel del mere nu om esoteriske astrologi :mrgreen: )Men jeg kan ikke arbejde med PCen, mens jeg lytter til den, min PC er „lammet“ så længe radioen spiller og når jeg vil gøre noget andet skal jeg først afslutte browseren på den voldsomme måde (alt+strg+esc). :roll:

Heide - Katti kom mig i forkøbet. Dosmerseddel er et ord min svigermor bruger tit - hun skriver også mange dosmersedler, ellers glemmer hun alt.

På min PC fungerer muldvarps link, den fører jo også til dr.dk, men så skal jeg vente et stykke tid hvor der sker ingenting. Efter ca. et minut kommer sangen alligevel ( men..psst..danskerne må ikke høre det: hvis det ikke fungerer går du heller ikke glip af noget) :mrgreen:

Ha´ det nu godt, allesammen

Nullermand -
spændt på hvor længe han endnu har lov til at underskrive på den her måde :(
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

God aften!

Øv, heide, det lyder som en rigtig slem dag! Godat at den er forbi. Og så et stenslag til sidst; det manglede da bare! Håber bare ast skattevæsenest er faldet til ro nu.

Nullermand, jeg skal hilse fra min veninde og sige, at Hans nok ikke var så god til at have i sengen (knogler uden kød er SÅ ubehageligt at røre ved... :wink: )

vilmy (nu med pakket stue...)
Zuletzt geändert von Vilmy am 12.02.2007, 23:41, insgesamt 1-mal geändert.
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Vilmy dog - jeg er chokeret !!! :shock: :mrgreen: :shock:

Sov godt, vilmy :D
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Nu have jeg skrivet så meget og alle mine linier er væk :x

Hvor er de henne? Jeg kunne skrige!!!!

muldvarpens link fungerer ikke hos mig... Håber jeg hører sangen en gang.

Hilsen fra Gabi
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
jeg er heldig, min dag var meget bedre end i går. Forrude blev repareret (Carglas) og på kontoret gik alt sin sædvanlig gang, meget roligt. Skattevæsen har gjort en Umbuchungs-fejl (bogføringsfejl). Jeg tror, mein Chef hätte mich gegrillt, wenn es anders gewesen wäre :mrgreen:

>> Nullermand,
i dag fungerer muldvarps link på min pc også. I går klikkede (?) jeg for hurtigt hen og tilbage og i dag med lidt mere ro.
Angående vores navne skal vi får vente og se. Det er ligegyldig med hvilken navn man må skrive under på, meget vigtiger er inholden af vores indlæg og forfatterens mening/udsagn eller instilling. Det er mig ligeglad, om jeg snakke med / skrive til Tante Else eller Klabautermann. :!:

>> Katti og Nullermand,
Tak til jer for forklaringer om Dosmerseddel – det vil jeg gerne huske.
Det er mit ord i fremtiden. Jeg har den dårlig vane at skrive mange „huskeseddel“. Med i dag få mine seddel navnet “dosmerseddel”. Navnet passer meget bedre, pga. mange gange kan jeg ikke huske hvor mine huskeseddel er. :oops:

>> Katti,
håber du har haft en god dag med din familie i Rostock. Vi har regnvejr siden i morges og jeg hørte, det vil ikke blive bedre de næste par dage.

>> Vilmy,
tak for medfølelser. Jo, det var en dum dag, men strengt taget var det vel ikke så galt.
God fornøjelse med Hans Scherfig. :P

>> Gabi,
sikken en skam med din indlæg :(
muldvarpens link: måske skal du vente lidt længere.

I eftermiddags har jeg lavet et mellemstort billede (maleri). Nu har jeg et stykke trommesalskunst mere i kælderen (familien glæder sig) :mrgreen: :mrgreen: :P

Måske kommer jeg forbi igen senere om aften.
kh
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
geloescht19

Beitrag von geloescht19 »

Hej allesammen

jeg må har fået en slags Schreibhemmung og kan ikke få mig til at rette jeres indlæg. :shock: Hvorfor ikke lave nogle dejlige fejl? Det kan bare lyde så charmerende. :D

Men da jeg stod og gjorde køkken klar i aften, kom jeg i tanken om, at der findes en del ord på dansk, der har mange meninger/betydninger.

F.x. fyr

- Fyr kan være Kiefer, Föhre - fyrretræ Kiefernholz.
- Fyr kan være Feuerung (oliefyr = Ölheizung) - men danskerne siger tænde op i ovn (den Ofen anmachen
- Fyrtårn ist der Leuchtturm, das Leuchtfeuer
- Fyrtøj ist das Feuerzeug - wird aber heute kaum benutzt, man sagt lighter, was wie nicht schwer zu erkennen ist, aus dem Englischen kommt.
- fyr ist ein Bursche - en rar fyr - ein netter Kerl.
- fyrre har intet at gøre med fyrretræ, men betyder 40, dafür wird es aber wie "før" ausgesprochen
- fyre - betyder ikke kun feuern, heizen, sondern auch entlassen

Alles klar nun? (Jeg har lige fyret min hæmning af). :mrgreen:

Charlotte
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Heide, nu hvor du har hørt sangen, hvad synes du så om den? Jeg kan godt huske Dana International og „Viva la Diva“ og jeg synes, originalen er bedre end den danske kopi. :mrgreen: Men ellers er jeg fuldstændig ligeglad med Grand Prix´en.

Det med Hans Scherfig har du nok misforstået - det er min seng i Lohals han vil gerne komme ind i. Og det kan jeg godt forstå : indtil fredag aften skal han sidde i min kolde postkasse, den stakkels. :wink:

Gabi - „aller linier er væk“ - hvem skal tro på det?! :wink: Du skrev jo et andet sted at du ikke har megen tid i aften. (Kan du huske den kønsløse slange: Gabi - hvorfor lyver du...) :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Det med netradioen er meget sjovt. Jeg lytter til hvad ellers der kommer for en halv times tid, uanset emnet, og hører altid de mærkeligste ting. I dag fik jeg at vide, hvordan man øger sin charisma (carisma / karisma ? Sjovt nok - nu ved jeg hvordan man øger den men ikke hvordan den staves). :D

Stakkels Troldmor, sådan en skrive-hæmning er jo i forvejen en sjælden og alvorlig sygdom, men så kommer den derudovre også som pludselige anfald - det er skrækkeligt. Håber du har det snart bedre (ikke kun fordi jeg trænger til rettelser). :| :wink:

Vilmy - i morgen er den sidste dag, ikke sandt? Så skulle vi nok alle har en flaske champagne i køleskabet - og i morgen aften skåler vi her i forummet.

Sådan - nu har jeg lyttet til radioen og skrevet mit indlæg, så er det nok tid for at læse lidt på dansk, bogen skal jo læses færdig indtil fredag.

Ha´ det godt, I alle

Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej - her er jeg igen.

Jeg vil prøve muldvarps link igen - måske fungerer det i aften... Men jeg så billeder fra Drame Queen - ser meget exotisk ud. Syner han nu for Danmark eller er der mere konkurrencer? Jeg har ikke forstået det med "semi-finalen"...

Nå okay - mest kigger vi bare resten auf "Gand Prix". Og hvad var det en overraskelse sidste år - eller hellere en chok? Hvad var det for mækerlige fyre (ordet er fra Charlotte :wink: , tak for det). Men i det mindst havde de instrumenter og spillede må dem. Ofte kan man se at en eller to synger og i baggrunden hopper der 10 personer som har ikke så meget tøj på :P

Charlotte - "fyr" er et ord jeg har ledt allerede ofte i min ordbog. En fyr er "ein Kerl", et fyr er "ein Feuer, auch Leuchtturm" - jeg synes jeg skal lave en dosmerseddel fordi jeg glemmer altid til hvilken fyr tilhører "en" eller "et"....

De samme problem har jeg med "øre". ET øre - das Ohr, EN øre - eine Øre...

Også for mig er det ligeglad som nogen kaldes... Og hvem ved? Når man taler med "Tante Else" er det måske i virkligheden en "Onkel Hans". Hvem vil prøve det?

Da jeg var ung (for ca 100 år siden...
:D var der mange ellever i min klasse, som havde øgenavn (ny ord for mig!). Ordet "nickname" kendte vi ikke. Vi havde Fruchti, Lupo, Holyi, Hacki og mange mere. Jeg selv var Willy - afledt fra mit tidligere efternavn.

God nat og til i morgen

Gabi
Antworten