Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

God morgen Berndt,

[img]http://tjekmig.dk/smileys/27/200.gif[/img]
Det er da nogle forklaringer jeg aldrig ville have fundet ud af selv. Super! Tak skal du have.

En god dag til jer alle og sikkert kørsel igennem snestormen til dem der skal absolut ud i trafikken
Hilsen fra Andrea
katti

Beitrag von katti »

Hej allesammen, nåh hvor er det hyggeligt her i sprogtræningen. Og så rigtigt mange folk her!
Hjertelig velkommen søde pige, på grund af de mange mennesker her så jeg dig ikke i går. :wink:
-Kunne jeg her også skrive ” mange folks skyld så jeg dig ikke”- :roll:
Mange tak til dig muldvarp for rettelserne... :oops:
Vi har her kun regnvejret, ingen sne. Men det er lidt koldt, måske kommer snestormen endnu til os. Jeg mærker, at jeg ikke bruge foråret i øjebliket. Det var jo ikke endnu en rigtig vinter. [img]http://www.cosgan.de/images/midi/verschiedene/r015.gif[/img]
Jeg drikker nu en kop kaffe, altså vi ses i aften-måske-
katti
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej,
kun den kort formiddagshilsen fra mig. Jeg var tidlig væk i går aftes, derfor ville jeg gerne læse jeres indlæg.

Jeg fatter det ikke, snestrom i Danmark. Her hos os var temperaturen næsten omkring frysepunktet, men skulle svinger til 14 grader varme. Nu skal jeg se på webcams!!

Nullermand,
tak for rettelserne!

Gabi,
god bedring til din mand, håber han har det snart bedre igen. Min mand har også stadigvæk problemer efter kravebenoperationen og smerter i skulderen.

Kh
Heide

Gabi, her er mine forslag (jeg er meget unsikkert) :oops:
> Vi laver bare vids (vidse? ) med dig. måske bedre: Vi laver bare spøg (eller sjov) med dig.
> Måske kan vi bestemme os at gå derhen. .... bestemme os og tage derover (s. Berndt’s retttelse side 145)
> er sygemeldt nu
> udsalgt om tidlige eftermiddagen. ...min forslag: udsolgt tidlig på eftermiddagen
> og skrive med os.
> og vi lære fra hinanden !!!
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
sød pige
Mitglied

Beitrag von sød pige »

Hej allesammen,

I er så søde på mig og måske jeg vil forsøge at skrive en smule af og til.

@ heide
har jeg læset rigtig der er en snestorm i Danmark :shock: ?
Vi have ikke sne i Allgäu. Vi have en blå himmel og strålene solskin.

@ Gabi
god bedring til din mand også fra mig.

@ Katti
jeg vil gerne have foråret med en masse blomster.
Jeg elsker blomsterne. [img]http://www.addis-welt.de/smilie/smilie/blume/sunflower_singlesf.gif[/img]Måske jeg vil købe gul blomsterne for mit skrivebord på kontoret i dag.

Vi ses
Uschi
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej Uschi,
jo, der er en voldsom snestorm i DK.
Jeg har lige læst i en anden tråd on den
http://www.dk-forum.de/forum/ftopic9373.html

kærlig hilsen
Heide
- vil gå en lille tur i skoven nu og nyder solskin - 13,5 grader varme !
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,
mit sædvanlige indlæg kommer senere, men jeg har nogle forslag og det ville blive for meget i aften:

@Gabi

...hvordan Nullermand hopper...
...sætter små pinde...

@Nicola
...han kendte(?) ikke forskellen...
...Danmark væbner sig...

@Katti
...vi har her kun regnvejr..
...at jeg ikke har brug for foråret... (at bruge ist eher:gebrauchen/verbrauchen, glaube ich) vielleicht geht auch: behøver oder trænger til

@Heide
ich glaube, Gabis ...gå derhen.. war schon richtig, denn sie ist dann ja schon auf dem Campingplatz in der Nähe, tage derover würde bedeuten, dass sie extra für das Konzert nach DK fährt (glaube ich)
kom bare og skriv med os war m.E. richtig, da Imperativ
vi lærer fra hinanden war auch richtig, lære wäre ja Infinitiv....meeeen, jeg synes det er meget godt at vi snakker om det nu, fordi det er nok der hvor vi alle laver fejl igen og igen. Jeg skriver mine indlæg nu altid offline og læser dem igennem før jeg sender dem, især med henblik på verbformer.

Nu vil jeg lytte til radioen og så kommer jeg tilbage (det er en skam at det ikke fungerer samtidig - at lytte og at læse her i forummet. Men min browser når det ikke og Vilmy´s „deskradio“ fungerer ikke på Mac (..immer dasselbe Theater: wenn man mal was gebrauchen könnte ist es garantiert nur DOSenkacke... :| )

Vi ses
Nullermand
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej Gabi,
undskyld Gabi, så ser det ud, når jeg rette :oops:

> Nullermand,
tak for rettelsener igen.
Du har ret, når de er allerede i nærheden, så gå de derhen.
Vielleicht lerne ich es auch noch :oops:

Mere senere.
Hilsen
Heide
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Heide - det var nu ikke meningen, at man skal undskylde sig fordi man prøver at rette. Jeg synes det med rettelserne skal forstås som en dialog om sproget, hvor alle kan deltage med deres forslag - og hvis forslaget var forkert lærer man jo endnu mere ud af det. :D

I radioen lyttede jeg til noget meget interessant i dag. Det gik om uddannelsen af unge med migrationsbaggrund i Danmark. Det er åbenbart vanskeligt for dem at finde en uddannelse; hvis de har navne som hentyder på en muslimsk herkomst kommer deres ansøgninger straks retur. Hvis jeg har forstået det rigtigt vil integrationsministeren skabe et netværk, hvor virsomheder som uddanner unge migranter deler deres erfaringer med virksomheder som ikke gør det pga. fordommer. Der kom også et kort udklip (?) fra en tale, integrationsministeren har holdt på en stor byggeplads på Amager. Jeg kunne næsten ikke følge med fordi jeg var helt fascineret af hendes stemme - hun lyder som et lille barn. :mrgreen:

Ellers hørte jeg noget om problemer med støj i storrumskontorer - det var nu ikke så spændende (skønt jeg selv er meget følsom over for støj).

Vejret her i Hamborg er meget dårligt i dag. Det regner hele tiden, men det er nok bedre end en snestorm, som i den nordlige del af Danmark i dag. I begge tilfælde findes der en god grund for at hygge sig på sofaen i aften - og det gør jeg nu!

Ha´ det godt, allesammen

Nullermand, som har brugt mange nye ord i dag :D
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej mine søde venner!

Heide - det er helt i orden med forslagene. Man kommer i tanke om om alt er rigtig eller ej - og så begynder med at "rechachere". Det er en virkelig godt måde at lære mere og mere. Så har man ikke bare rettelser; man må virkelig seinen Grips anstrengen!

Søde pige - du er virkelig velkommen!!! Vi venter på dig!

Kigger ind senere - vil jo tale med jer om sne i DK!

Gabi
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Her er jeg igen!!!!

Uschi - der er virkelig vinter nu i Danmark.

Min dansk veninde Heidi sendte en sms i eftermiddags. Da hun tog til arbejdet med bussen i morgen hvar det ikke så nemt til chaufferen - glatte gader, bunker af sne og stærk storm blæste til den tidspunkt.

Hun var lidt bange og tænkte om at sove på arbejdpladsen i en sovepose - :mrgreen: men bussen bragte hende lykkelig hjem.

I kan se dejlige sne-billeder fra Danmark på TV2. Når I har nyheder-side kan I klikke på "Galleri". Men der er også et lille billede helt højre. Der kan I klikke på. Ellers kigger I på "Konkurrencerne 1. uge" eller Konkurrencerne 2. uge".

Nullermand - jeg er helt enig med dig. Når vi taler om vores fejl, rettelser og forslag lærer vi virkelig meget fra hinanden!

Så - som sagt - Heide, forslagene var ikke helt rigtig (når vi tror Nullermand - og det gør vi jo, ikke? :wink: ), men det var helt rigtig at bringe det på vejen på sådan en virkelig god måde!!!!

Nullermand - puha - det var ikke let at forstå alt om migrationsproblemer synes jeg.
Jeg kiggede Net-nyhederne fra DK tidligere i aften. Der var en lille beretning om rådyr - og jeg forstår ikke det mindste...
[img]http://www.cosgan.de/images/smilie/traurig/a025.gif[/img]
Du må være ret godt i lytter o g forstår danske sprog.

Auch können wollen das....
[img]http://www.cosgan.de/images/smilie/konfus/p030.gif[/img]

Uschi igen - mit forslag:
ikke ".....med en masse blomster" - jeg ville hellere sige " Jeg elsker for
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Ups :shock: det var for hurtigt nu!!!

Uschi - jeg ville hellere siger "Jeg elsker foråret med masser af blomster
[img]http://www.cosgan.de/images/more/flowers/022.gif[/img]
har du købt nogle gule blomster til dit skrivebord?

Kys og kram til jer

Gabi
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej og god aften,
jeg kommer lidt sent tilbage men jeg bliver næsten vanvittig. Der er nogen i vejen med mit e-mail program. Jeg skal sender nogle mails og irgendwie hängt sich das Programm immer wieder auf.

> Gabi,
tak for forståelsen. Når man læser teksten kommer man virklig i tanke om om den er rigtig eller ej. Vi skal træne os alle sammen i dansk.
:)

> Nullermand,
selvfølgelig lærer man mest, hvis forslaget var forkert og man gjorde fejl. Men jeg tror, at det er meget vanskeligt at tale hen og tilbage via mail og desuden i fremmed sprog.

Mere fra min side i morgen, har travlt med pc’n.
Jeg håber, at det er muligt at sætte mit email i gang igen.
Ha’ det godt
Heide
sød pige
Mitglied

Beitrag von sød pige »

God morgen allesammen,

jeg kan ikke tror at der er så masser af sne i Danmark.
Men jeg har set med en link på Webcam denne sne i nærmest fra Lemvig. :shock: :shock:
http://www.trafikken.dk/wimpdoclet.asp?page=document&objno=94796

@ Gabi
nej jeg har ikke købet blomster i går.
Min veninde har hentet mig fra kontoret og vi har lavet mad sammen i aften. Sener vi har køret hin i stald til ridning. Så jeg har ikke tid at købe ind. Måske i dag. :wink:

Mange tak for dit forslag og denne dejlig blomster :)

Jeg ønsker jer alle en dejlig dag.
Venlige hilsner fra Isny
Uschi
katti

Beitrag von katti »

Hej muldvarp, Berndt, Vilmy...i Danmark!
Håber I er alle rask og frisk og har en varm stue :?
[url]http://www.dr.dk/nyheder/[/url]
katti
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

Katti - vi skovler og skovler...
Der er mere sne på vej. [img]http://tjekmig.dk/smileys/08/2.gif[/img]
Travle hilsener
fra muldvarpen
Antworten