Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
katti

Beitrag von katti »

Hej Nullermand, mange tak for dine rettelserne.
Jeg tænker, du har ret i, at man hellere skulle tage ”behøver”...det lyder bedre, synes jeg. :D

I min danskordbog ”Dänisch neu“ kann man også læse om racediskriminationen. Dér er et brev af en grønlandske kvinde, som søger en arbejdsplads, og den får hun ikke, fordi hun kommer fra Grønland.
Kunne Du også noget forstå om årsagen af denne diskrimination? Eller taler De ikke om den?

muldvarp, hvis du er den lille smile på siden af snemanden, så synes jeg, du kan god videre skovle. Jeg laver dig en kop te senere...vil du med eller uden rom ? [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/nahrung/c075.gif[/img]

katti
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,

i dag er det godt for de voksne & haven at bo i Syddanmark: her har vi tåge og 4 graders varme; ikke et eneste snefnug!

Kh. vilmy
Berndt

Beitrag von Berndt »

Hej allesammen (jeg vil ikke tale med Vilmy i dag p.g.a. din oplysning om tågen - du Glückspilz :mrgreen:)

Se her hvad Trafikinformationscentret oplyste kl. 10:15 i dag:
" SNESTORM "
Politiet fraråder al udkørsel i følgende områder:
Hobro, Skive, Roskilde, Holbæk.

Ich wohne südlich von Holbæk - mitten im Chaos :shock: :| :roll:

Der Müllbehälter draußen und der Bürgersteig sind wegen Schneeverwehungen einfach verschwunden. Im Einfahrt liegt über 80 cm Neuschnee :shock: :mrgreen:
katti

Beitrag von katti »

Tågen-hvor uopsigtsvækkendt :mrgreen: (sofern das auch unspektakulär heißt)!
Nåh, du får også en te, men kun hvis stakkels Berndt modtog sin te. :wink:
Jeg vil også sne!!! Her har vi nu kun "Matschepampe" :(

Berndt: In der Einfahrt...

katti
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Berndt,

jeg kunne slet ikke klare sneen i dag; min mand tog snekskovlen i indbodelingen... :wink:

Pas godt på sig selv / forskans sig med en god kop ...

kh vilmy
Berndt

Beitrag von Berndt »

@ Katti:
Tak for rettelsen (wußte ich doch schon - ich wollte eigentlich ganz anders anfangen: Im Winkel des Müllbehälters und...(nur schlechte Ausflüchte :wink: :!: )

¤ hvor uopsigtsvækkendt < hvor lidet opsigtsvækkende (et lidt umoderne ord, men kan stadig siges).
Man kan måske også sige: tåge, hvor er det dog banalt.
¤ Jeg vil også sne < vil også gerne have sne..

@ Vilmy: Jeg har læst, at foråret som regel kommer gennemsnitligt ca. 14 dage før til Sønderjylland (og Schl.-Holst.). - Kan ses på de blomstrende frugttræer.
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen nordpå,
forstår ikke om hvad I taler, sne og snechaos :shock:

Jeg drak min kaffe på terrassen (15 grader varme!! :P ) i eftermiddags.
I min Vorgarten (ordet findes ikke i ordbogen) blomster store busker af Schneeheide (Erica carnea) og mange humler fløj omkring blomsterne.
Nu blev de lidt overkyet. Haber vi må få ikke jeres snestorm. :roll:

Pas nu godt på jer selv og kør forsigtig (når bilkørselen er overhoved muligt)
kh
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Berndt

Beitrag von Berndt »

¤ Heide:
I min Vorgarten (ordet findes ikke i ordbogen) blomster store busker af Schneeheide (Erica carnea) og mange humler fløj omkring blomsterne.
Det er altså sjovt: Jeg skrev engang i en e-mail: In meinem Hintergarten (baghave) - og da fortalte man mig, at Hintergarten ikke findes på tysk. Vorgarten, dagegen gibt es, und heißt: forhave. Så det ord kan man i det mindste oversætte direkte :) :!:

Busker < busketter (når det er små blomstergrupper) ellers siger man: buske.
Schneeheide < Hvid forårslyng
humler < humlebier
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Katti, i radioen fordybede de idag emnet fra i går og jeg lyttede nøjagtigt for at finde et svar på dit spørgsmål. Men i hele integrationsministerens projekt er der altså ikke tale om „fordomme“, men kun om „uvidenhed om andre kulturer“. I hvert fald har 40% af de danske virksomheder aldrig haft medarbejdere med andre etniske baggrunde end dansk. Et firma med 11 udlændige ansatte blev spurgt om deres erfaringer og de sagde, at der findes ingen problemer med „at bede under arbejdstiden“ eller andre religiøse vaner.
En ung araber fortalte, at mange unge migranter har det svært fordi de allerede i skolen kunne ikke rigtigt følge med.
Den største del af reportagen var et interview med en kvinde fra instituttet for menneskerettigheder. Hun kom fra USA og selv om hun talte dansk var det meget vanskeligt at forstår hende pga. hendes amerikanske dialekt. Det gik om ligebehandling og lovgivning.
Journalisten sagde at det egentlig er en skam at man kommer med sådan et projekt lige nu (bare?) fordi virksomhederne ikke kan finde danske arbejder. Og det synes jeg også er lidt mærkeligt. :roll:

Heide, i min danske havebog står: erica carnea = vårlyng (i modsætning til calluna vulgaris = hedelyng) Forårslyng findes ikke i den bog, men jeg tror det er lidt som i tyskland, hvor de tyske plantenavner er regionalt også meget forskellige.

Niels sidder i Oslo i aften og indtil nu er det ikke helt klart, om han kan flyve til København i nat - det håber jeg selvfølgelig, ellers vil han nok ikke komme hjem over weekenden. :(

Her var det lidt forårsagtigt i dag med fuglenes kvidren og 10 graders varme.

Ha´ det nu godt, allesammen
Nullermand

Nogle forslag for Uschi:

...jeg kan ikke tro at der er sådan nogle(?) masser...
...sne i nærheden af Lemvig...
...jeg har ikke købt...
Min veninde hentede mig...vi lavede mad...
...Senere kørte vi hen til stalden...
...ikke tid til at købe...
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej Berndt,
jeg regnede ikke med rettelser fra din side, jeg tænkte at du er i færd med at skovle sne :mrgreen:
Mange tak for det. Særlig tak for ordet “Hvid forårslyng”. Jeg ledte efter ordet for en “gamle dansk e-mail-ven“. Vi snakkede allerede om Schneeheide og kunne ikke finde et dansk ord. Og på den anden side havde jeg ikke mod på til at oversætte Vorgarten > forhave direkte, det forekom mig for simpelt. :oops: Da jeg læste “baghave” i dit indlæg, kunne jeg huske at jeg hørte ordet før.

Sner det stadigvæk i Holbæk? Jeg skulle ringe til vores venner i Tåstrup (ikke langt væk fra Kbh.). De ville komme til Mannheim med fly i morgen tidlig.
Kh
Heide
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hejsa og god aften,

I kan se nye snebilleder på dr.dk.nyheder.

Berndt - så er det måske det bedst du bliver liggende i senger og hygger dig med en god bog? Kaffe på natbordet, en varm dyne... [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/muede/g040.gif[/img]

Heide - her var også en rigtig dejlig forårsdag - solskin hele dagen og også ca. 10 graders varme.
Men der siges at der kommer sne om natten eller i morgen [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/verschiedene/s040.gif[/img]

Vil kigge nu på tv2regionerne - måske kan man se mere om snestormen i DK.

Hilsen
Gabi
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej,
kun en sidste hilsen for i aften.
Jeg vil også gerne se, lige som Gabi, TV2 - regionerne.
Når man sidder her i Sydtyskland kan man ikke forstille sig vejret i DK.
Jeg fik lige en mail fra en ven i Randers med en sang som Attachment, så høre jeg "Skrøbelige Hjerte fra Thomas Kellerup" og ser TV2.

God nat og hilsen fra
Heide
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej & god aften,

nu har sneen også dækket det sønderjyske (ja, jeg mener dækket med et 1 cm tykt lag). Så jeg behøver stadig ikke skovle.

Spøg til side; jeg kan godt se, at det ikke er dig, der skal få et gækkebrev fra mig, Berndt. Så kan du jo gætte med det samme, at det er et brev sydfra 8) .

Når Katti nu spørger efter diskrimination, vil jeg fortælle en lille historie. Da jeg fik min første kontrakt i Danmark, var min chef meget modig, Han ansatte nemlig to udlændinge samtidig, selvom det var en meget lille arbejdsplads og der var danske ansøgere.

Et par år senere blev jeg ringet op af Gallup (Meinungsforschungsinstitut) og spurgt, om jeg arbejdede sammen med folk af "anden etnisk oprindelse". Underforstået "af anden etnisk oprindelse end dansk". Jeg svarede, "ja", det gjorde jeg jo. Så sppurgte der, om vi havde et godt samarbejde, om der var mange osv. OG slutteligt, hvilken nationalitet mine kolleger havde. Det var først der, intervieweren belv chokeret, da jeg svarede, at mine kolleger "af anden etnisk oprindelse" var danskere og en englænder :roll: :D . Jeg morede mig i hvert fald godt.

Nu arbejder jeg et andet sted, men også der har vi ansatte fra flere lande fra Europa, Afrika og Asien. Og jeg nyder det. Det giver arbejdet en dimsension, som man ikke har i en alt for homogen gruppe--jeg kan også godt hsuek et hold, jeg havde for en 3-4 år siden: 15 kursister, men kun en etnisk dansker. Og det i Danmark i et dansk gymnasium udenfor områderne med mange indbyggere af anden etnisk oprindelse end dansk.

Så, jeg vil ikke se snebilleder. Det er slemt at sidde i sneen, men det gør situationen ikke bedre, når der står to tv-reportere og fortæller mig at der er sne på vejen. Jeg foretrækker radioen eller [url]http://www.dmi.dk[/url]. (Hvis det er nogen trøst, Nullermand, så virker min DAB radio p.t. dårligt lige nu).

God nat nu, og jeg krydser fingre for Jer, der sidder i sneen, eller hvis elskede sidder i sneen (Oslo er nu ikke det værste sted for sne, selvom jeg foretrækker snevejr i Jerusalem...).

Vi "snakkes" ved,
vilmy
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Kun en lille morgen-hils fra mig.
Jeg så billeder fra sne-chaos i går og tænkte på jer, som bor deroppe.
Jeg håber at I alle er ok og tager det roligt?!
Steen gik på arbejde, men toget havde det svært at komme igennem.
Nullermand, kunne Niels flyve til København i natten eller måtte han sove i Oslo´s lufthavn?
Og her havde vi 12°C i går :shock: ...

Pas godt på jer!!!

Mange hilsener fra
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
sød pige
Mitglied

Beitrag von sød pige »

God morgen allesammen,

@ Nullermand
mange tak for rettelsen.
Jeg håber din mand kunne flyve tilbag fra Oslo og
I kan have en dejlig weekend sammen. :wink:

@ Vilmy
jeg kan forstår at du vil ikke se snebilleder.
Sidste vinter ve har også masser af sne i Isny og vi er glad af
vi have ikke mange sne dette år. :D

@ Heide og Gabi
vi har også en dejlig dag i går med solskin og 15 graders varme.

Vi er invetere hos min veninde og huns mand i aften.
De vil lave lammesteg. mhh lækker.
Og efter mad ve vil drikke en "Friesengeist på jer. :wink:

Jeg ønsker jer alle en dejlig og hyggelig weekend.
Vi ses
Venlige hilsner
Uschi
Antworten