Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godaften,

jeg må blive oppe langt i dag. Steen er på vejen sydpå for en længere weekend og skal være her omkring midnat :D !
Men der skete en tog-ulykke imellem Bremen og Hamburg tidligere i dag og strækningen blev spærret :shock: . Nu er en af de tre spore åbnet igen og vi håber at han vil nå sidste toget i Münster.
Kryds jeres fingere for os :wink: .

Skål til din 200. indlæg, nullermand [img]http://bestsmileys.com/drinking/10.gif[/img]! Og din skål-digte lyder meget godt!
Jeg har endnu ikke prøvede at løse prøven for at få statsborgerskaben, men den kunne jeg lave om natten mens jeg venter på Steen. Så jeg skal ikke falde i søvn :roll: .
Og tillykke vilmy med 40 ud af 40 :wink: !

Gabi, jeg arbejder også i den offentlige sektor og jeg drikker kaffe der men jeg har ikke tid for at udtænke sjove udtrykker :P .
Jeg kan bare smile over die Beamten-Witze :mrgreen: . Jeg ved hvor meget jeg må abejde...

Julemanden, påskeharet, en flittig Beamter og en lad Beamter sidder rundt om et bord. En smukke fe lægger 1000-Euro-seddel på bordet.
Hvem skal først få fat på den seddel???
Nå, det er helt klar, eller ej? Påskeharet og julemanden ikke eksisterer, en flittig Beamter heller ikke, så den lad Beamter skal få fat på penge...
:roll:

Hvad hedder Beamter på dansk?

Kærlige hilsener fra
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
sød pige
Mitglied

Beitrag von sød pige »

Hej Heide,

jeg er sikker på vi kan skåltalen udenad efter vi har drikket
2 eller 3 glas "Friesengeist" :mrgreen:

@ Nullermand
jeg skal sigger mange tak fra min veninde for oversættelse. :D

@ alle
God nat sove godt!
Vi ses
Uschi
Andreabulli
Mitglied
Beitrag von Andreabulli »

Hej Nullermand

en godt oplysning,i april gå vores kursus videre :)

@ Uschi
Skol :D og morgen har du en tommermænd :mrgreen:

også en god nat allsammen

Andrea
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej og god aften allesammen,

> Nicola,
jeg hørte ikke om ulykken men jeg krydser fingre at Steen kommer snart hjem.
Jeg synes Beamter hedder „tjenestemand“ (auf staatl. u. kommunaler Ebene).

> Uschi,
selfølgelig, det vidste jeg – man skal ikke drikke for at lære skåltaler udenad.
Apropos Friesengeist, steckt ihr den Friesengeist an ?
Nu ved jeg ikke, hvad det hedder i dansk; siger man: tænder Friesengeist eller sætte ild på Friesengeist ? Jeg håber at en af vores kloge hoveder kan hælpe mig. Tak på forhand. :)

> Gabi,
sige mig en gang, hvad betyder „gelblicher Gastwirt“. Jeg har boet ikke langt væk fra Wolfenbüttel, men den gelblichen Gastwirt kender jeg ikke :roll:

Hvor er I alle ???

Hos mig skete ikke ret meget i dag. Sådan var det alt fra min side.
Jeg går i seng nu og vil gerne læse lidt. Håber jeg falde ikke i søvn.

God nat og hilsen fra
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

jeg håbede jo, at en eller anden ville rette min lille skåltale, men når den nu kurserer med forkert grammatik er det altså ikke for min skyld. Desuden synes jeg, at den plattyske original fungerer godt med Friesengeist, for den danske udgave skulle man hellere tage Gammeldansk eller Akvavit :wink: . Ligemeget hvad man drikker - efter 4 eller 5 glas snaps skal det nok være muligt at udtale skåltalen rigtigt - den „onde D“ som i glæder/lyder/måde kan jeg udtale meget bedre når jeg er lidt beruset. Og hvis jeg efter 6 eller 7 glas ikke kan huske talen, er det nok tid til at holde op. :mrgreen:

Heide, ich kann der Versuchung nicht widerstehen: jeg skal smutte hurtigt... :mrgreen:

Nicola, der har vi noget til fælles. Jeg ved jo godt hvordan det er at vente på „min“ dansker. Håber, Steen kan nå det i nat, du må hilse...

...fra Nullermanden

Mine forslag til:

Uschi
..efter vi har drukket...
...jeg skal sige ...
... sov godt... (Imperativ)

Andrea
...en god oplysning...
...skål og i morgen har du -- tømmermænd...
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej alle sammen,

en lille nathilsen fra Ruhrområden!

Jeg ses I var meget flittig hele dagen.

@ muldvarp, Berndt, marsvin og Nullermand: Mange tak for jeres rettelse og forslagerne.

@ Nicola: Jeg håber Steen nu har ikke noget problemer med togen og I to har en god weekend. Jeg kender det: Når jeg arbejdede i Würzburg, Tina og mig også hævde en langturs-kærlighed.

Sov godt og drøm sødt!

Kærlige hilsener,

Ralf
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

i dag har vi haft torden og haglbyger og i sådant et vejr låste jeg mig ude :roll: (sperrte mich aus), d. v. s. jeg var ude og nøglen var inde. Heldigvis havde jeg bilnøglen i lommen og ingen mad på komfuret eller kage i bageovnen. Men alt i alt var det dumt og det tog meget tid at hente nøglen fra min datter. Jeg var super-sur på mig.
Ellers skete der ikke ret meget, det var jo nok.

> Nullermand,
tak igen, du er velkommen at rette mine fejl, helt specielt r-fejlene (?). :wink: Jeg må grine over mig selv. :oops:

Det er meget stille her i aften så smutter jeg også.
God nat og kærlig hilsen
Heide
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej,

der er den nathold igen.
Det er meget stille her i aften
Ja, det er næsten spøgelsesagtig.

Heide, jeg læste i en anden trat (?) her i forum du var ofte på Fanø. Min kone og mig også kan godt lid denne ø og vil besøge det igen i sommers. Vi håber Kyrril's ødelæggelser i Januar var ikke meget slemt.

Jeg skal til senge. Sov godt og drøm sød!

Hjertelig hilsen,

Ralf
Ulli S

Beitrag von Ulli S »

God morgen allesammen,
det er en skøn dag for at skrive meget her i forumet.
I var rigtig flittig sidste dage.
Venlig morgenshilsen
Ulli
sød pige
Mitglied

Beitrag von sød pige »

God morgen allesammen,

@ Heide
selvfølgelig stecken wir den Friesengeist an og under vi venter vil vi sige
skåltale. :D

@ Ralf
du skrive altid mange sent og skal jeg sige mange tidlig :wink:

Vi ses
venlige hilsner
Uschi
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I alle,

endelig fredag!!!!

Heide - gelblicher Gastwirt = China-Mann = unsere Erfindung für China-restaurant (wir gehen zum gelblichen Gastwirt) :wink:

Jo, det med den offentlige Dienst er virkelig ikke sådan som mange mennesker tænker. Vi bliver her på Amt i hver afdeling weniger und weniger (færre?), arbejdet bliver mere og mere... Der er mange gange hvor vi ikke laver en frokost-pause (alligevel bliver 30 minutter automatisk abgezogen).

3 Beamte (ved heller ikke hvad det hedder på dansk) går ud for at fange snegler. En af dem har en fuld spand efter efter 1 times arbejde, den anden har en spand, fyldt halv med snegler. Og den tredje kommer tilbage - spanden er helt tomme!
"Har du ikke fanget en eneste snegle?" spørger de andre begge to.
"Nej - diese kleinen Biester!!! Når jeg så en - schwupps - der var den allerede forsvundet igen!" :mrgreen:

Ha' en rigtig god fredag!!!

Gabi
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godmorgen :D !

Jeg havde fri i går og også har fri i dag fordi Steen er her. Han kom i forgårs nat uden større problemer. Han var heldig!
Og tak nullermand, jeg hilste ham fra dig :wink: !
I går så vi fjernsyn på nettet hele dagen, dr1, om gadekæmpen i København - det så meget voldsomt ud :shock: ...
Jeg ved endnu ikke, hvad skete i går nat, hvis det bliver mere roligt?! Jeg skal snart skifte til dr.dk igen.

Tak Gabi for den anden tejeneste-vittighed. Jeg tænker at der er hundrede af de ... stakkels os :mrgreen: .

Ov Heide, det var jo dårligt for dig at stå ude i tordenvejr uden nogle, jeg kan godt forstå at du var sur på dig :wink: .
Men godt at du kunne få reservenoglen fra din datter!

Det var alt fra mig,
ønsker jer alle en rigtig god weekend!
Kærlige hilsener fra
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

nu vil jeg slape lidt af mens jeg skrive en lille hilsen til jer. Jeg blev lige færdig med mine gardiner til køkkenet og skal sige, at jeg er en lille smule stolt på mig. Gardinerne er meget fint og selv lavet. :D

Gabi,
tak, for forklaringen om „gelblicher Gastwirt“. Med lidt hjerne-jogging, havde jeg selv optaget det. :)

Vilmy,
„en meget charmerende hollænder“ - det lyder meget godt :wink:

Nicola,
tak for medfølelse, jo det var en dum dag.
Jeg har læst i en anden tråd om gadekæmpen i København http://www.dk-forum.de/forum/viewtopic.php?t=9918&highlight=paradies .

Ralf,
efter kyrril var vi ikke på Fanø, men nogle dage på Sild og der var meget sand væk fra stranden og dele af klitterne fald ned.
På Fanø var vi sidste år til påsken. Vi plejer at bo i Sønderho, min yndlingsby af hele Danmark :)
Vi kender jo øen sidden tyve år og lagde mærke til, at sydspidsen og klitterne langs Hønen bilver mindre og mindre, men ikke først siden kyrril. Det iagttog vi allerede for mange år siden og vi konstaterede det hvert gang igen, desværre. :(

Ralf, her er mine forslag til dig (men jeg er lidt usikker med rettelserne)
.. jeg læste i en anden trat (?) (tråd) her i forum
du var ofte på Fanø (at du har været tit på Fanø)
Desværre ved jeg ikke, hvornår bruges oft(e) eller tit.

Min kone og mig også kan godt lid denne ø og vil besøge det igen i sommers.
Min kone og jeg kan også godt li’ øen og vil besøge den om sommeren igen.
(om sommeren = im Sommer / i sommer = diesen sommer. Man kann sicher beides sagen.)

I aften vil vi gå til vores venner. Vi er inviteret til middag. Jeg tror, at det vil blive en rigtig luksus-mad. At lave mad er et hobby af vores ven. Til julen fik han et kokkurs til gave og var i køkkenet hos stjernekokken nu. I dag blev vi inviteret til forsøgskaniner – velbekomme! :mrgreen:

Jeg skal pakke kufferterne i morgen og rejse til „Nullermands by“ :P på søndag. Måske kigger jeg kort forbi en gang indimellem ellers vi ses om en uge.
Jeg ønsker jer en rigtig dejlig weekend med solskin og et stort stykke lagkage :P
Ha’ det godt indtil næste gang.
Kærlig hilsen
Heide
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej,

ikke rettelsen-forslag fra mig i dag. Jeg tror jeg kunne klare det. Efter en travl uge er jeg virkelig meget heldig at have weekend nu. Min Kollega havde fri mandags men har nu været sygmeldt resten af ugen. Næste uge er jeg igen alene - så har hand igen orlov... :(

Heide - ved du hvorpå jeg måtte tænke på da du har skrivet "Nullermands by"? Straks er kommet "Wir Kinder aus Bullerbü" i mine tanker. Det er en af de film jeg kunne se igen og igen - ligesom Pippi; Emil fra Lønneberga eller Saltkråkan. Kan I huske Skrållan fra Saltkråkan? Der var to anden piger som kaldte hende et troldbarn. Hun var virkelig en meget søde Fratz.

I dag har vi købt nogle kodrivere og stedmoderblomster. I morgen vil vi plante dem i haven - så bliver det mere forårsagtig.

Heide - god tur til "Nullermands by"!!! Måske kigger jeg ikke in om weekenden. Så siger jeg det allerede nu.

Nicola - jeg kan godt lave Beamtenwitze - er jo bare Angestellte :wink:

Hilsen til jer alle!!!!

Gabi
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

søde pige hat geschrieben: @ Ralf
du skrive altid mange sent og skal jeg sige mange tidlig :wink:
@ Uschi: Ja, skriver nogle linjer her i sproghjørnet er den sidste ting før tager til sengen.

@ heide: Tak for forslågene! Har en god tid i Nullermandsby :D .

Spørgelsetime allerede? Uha!

Sov godt og drøm sød,

Ralf
Antworten